Beginnen sparen of beleggen. Hoe en wat?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
modderbeest
- Newbie

- Contacteer:
Beginnen sparen of beleggen. Hoe en wat?
Ik ben een nieuweling op het gebied van sparen en beleggen.
Ik zou graag 2 soorten spaarpotjes maken ééntje voor nu (voor mijn pensioen) en ééntje voor mijn oude dag. Hoe zou ik het best te werk gaan?
Zijn meerdere spaarverzekeringen intressant?
Alvast bedankt voor jullie tips.
Ik zou graag 2 soorten spaarpotjes maken ééntje voor nu (voor mijn pensioen) en ééntje voor mijn oude dag. Hoe zou ik het best te werk gaan?
-
jeroen1978g
- Newbie

- Contacteer:
Re: Beginnen sparen of beleggen. Hoe en wat?
Ik persoonlijk zou Hamburg Mannheimer erg afraden!
Er zitten veel agressieve verkopers bij! Een verkoper die er in geslaagd was om mijn pensioensparen op te trekken van 41 naar 50 wil nu perse nog een keer terugkomen, omdat hij zogezegd een handtekening mist.
Ben zo dom geweest om daar in te trappen, dus donderdag komt hij terug om nog maar eens te proberen om één of andere Ergo-belegging te verkopen.
Ik ga 'm eens goe zijn vet geven zie, donderdag!
Iemand tips hoe ik 'm 't best in zijn hemdje kan zetten?
Er zitten veel agressieve verkopers bij! Een verkoper die er in geslaagd was om mijn pensioensparen op te trekken van 41 naar 50 wil nu perse nog een keer terugkomen, omdat hij zogezegd een handtekening mist.
Ben zo dom geweest om daar in te trappen, dus donderdag komt hij terug om nog maar eens te proberen om één of andere Ergo-belegging te verkopen.
Ik ga 'm eens goe zijn vet geven zie, donderdag!
Iemand tips hoe ik 'm 't best in zijn hemdje kan zetten?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bezint eer je begintmodderbeest schreef: Ik ben een nieuweling op het gebied van sparen en beleggen.
Neem 2 dagen om het reeds aanwezige informatie op deze site te ontleden.
Maak een financiele en een fiskaal begroting op.
Hoe gaat jou (gezins)inkom evolueren door de tijd?
Welke belangrijke en/of wederkerende uitgaven voorzie je en wanneer?
Hiervoor biedt o.a. tax-on-web de mogelijkheid om simulaties te maken.
Een spreadsheet is ook handig om niet altijd alle gegevens opnieuw te moeten ingeven en je kunt het eventueel bezorgen aan iemand die de fiscale luik wil vervolledigen.
Vraag meerdere gedetaileerde offertes en vergelijk
Wat het pensioen gedeelte betreft geef de voorkeur aan soepele contracten.
Je moet de vrijheid behouden om te kunnen stoppen met stortingen zonder zwaar bestraft te worden. Dus geen contract van 30 jaar waarin je verplicht ben om elke maand X EUR te storten maar contracten met vrij te bepalen stortingen.
Je weet tenslotte niet zeker hoe je situatie gaat evolueren
Laatst gewijzigd door ted op 26 oktober 2009, 06:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Met het bovenstaande kan ik me alleen maar volledig akkoord gaan.ted schreef:Bezint eer je begintmodderbeest schreef: Ik ben een nieuweling op het gebied van sparen en beleggen.
Neem 2 dagen om het reeds aanwezige informatie op deze site te ontleden.
Maak een financiele en een fiskaal begroting op.
Hoe gaat jou (gezins)inkom evolueren door de tijd?
Welke belangrijke en/of wederkerende uitgaven voorzie je en wanneer?
Hiervoor biedt o.a. tax-on-web de mogelijkheid om simulaties te maken.
Een spreadsheet is ook handig om niet altijd alle gegevens opnieuw te moeten ingeven en je kunt het eventueel bezorgen aan iemand die de fiscale luik wil vervolledigen.
Vraag meerdere gedetaileerde offertes en vergelijk
Wat het pensioen gedeelte betreft geef de voorkeur aan soepele contracten.
Je moet de vrijheid behouden om te kunnen stoppen met stortingen zonder zwaar bestraft te worden. Dus geen contract van 30 jaar waarin je verplicht ben om elke maand X EUR te storten maar contracten met vrij te bepalen stortingen.
Je weet tenslotte niet zeker hoe je situatie gaat evolueren
@ topic starter: je schrijft dat je een spaarpotje wilt voor nu en één voor later.
Wat is nu ( binnen hoeveel jaren wil je dit potje gebruiken ) en hoeveel jaar nog voor je pensioen.
Hoe langer de termijn is, hoe meer producten je kan gebruiken zonder het risico te groot te maken.
Daar de eerste termijn niet gekend is zal ik over het potje voor het advies wat mogelijkheden geven:
- pensioenfonds ( bv. argenta )
- spaar/levensverzekering met een fiscaal aftrekbaar karakter
- fondsen:
* obligatiefondsen
* huisvaderfondesen ( bv. carmignac patrimoine, robeco lux-o-rente )
* aandelenfondsen ( als je minstens een termijn hebt van 10-15 jaar )
* trackers van beurzen ( bv. bel20, eurostockxx 50, aex, ... )
- termijnrekeningen ( koop deze wanneer de rente goed hoog staat voor een lange termijn )
...
Met de bovenstaande opties heb je zelf heel weinig werk en laat je je geld mooi aangroeien voor je oude dag.
Maar je zal hier nog advies genoeg vinden.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
-
modderbeest
- Newbie

- Contacteer:
Ik ben 33 jaar dus ben nog even van mijn pensioen verwijderd.
Een spaarpotje voor nu wil ik mee bedoelen een spaarpot waar ik vrij vlot aan mijn centen kan geraken iets waar ik niet met termijnen moet werken.
Ik ben sedert eind vorig jaar begonnen met pensioensparen via argenta.
Ik heb me een carmignac patrimoine laten aanspreken en heb dan bij axa een tak 21 spaarverzekering begonnen.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
mvg
Een spaarpotje voor nu wil ik mee bedoelen een spaarpot waar ik vrij vlot aan mijn centen kan geraken iets waar ik niet met termijnen moet werken.
Ik heb me een carmignac patrimoine laten aanspreken en heb dan bij axa een tak 21 spaarverzekering begonnen.
mvg
Awel je bent al goed begonnen.modderbeest schreef: Ik ben 33 jaar dus ben nog even van mijn pensioen verwijderd.
mvg
Je zal op deze site zeker nog andere tips vinden.
Geld verdienen doe je door te werken.