beginnende belegger zoekt een rot in het vak
TIP
Re: beginnende belegger zoekt een rot in het vak
Ik weet niet hoe veel je je hebt ingelezen in de Bogleheads strategie. Hier een paar basispunten.
De markt is niet te voorspellen. Zelfs een breed gediversifieerd fonds kan met meer dan 50% dalen. Dit is bijna een zekerheid, het is enkel niet geweten wanneer. Minder gediversifieerde portefeuilles lopen een veel groter risico (vele malen groter dan de 10% die je aangeeft). Het is belangrijk dat je beleggingsportefeuille opgebouwd word met dit gegeven, en dat je het risico van de portefeuille laat overeenkomen met je eigen risicoprofiel.
Het interessante aan de strategie is het feit (!) dat je gegarandeerd het rendement van de markt haalt. Als je de kosten meetelt, weet je met zekerheid dat je beter zal doen dan het merendeel van de markt.
Als actieve belegger, weet je dat de kans groot is dat de verkoper een profesioneel belegger is met jarenlange ervaring en dan moet je je afvragen wie slechter dan de markt zal presteren....
De markt is niet te voorspellen. Zelfs een breed gediversifieerd fonds kan met meer dan 50% dalen. Dit is bijna een zekerheid, het is enkel niet geweten wanneer. Minder gediversifieerde portefeuilles lopen een veel groter risico (vele malen groter dan de 10% die je aangeeft). Het is belangrijk dat je beleggingsportefeuille opgebouwd word met dit gegeven, en dat je het risico van de portefeuille laat overeenkomen met je eigen risicoprofiel.
Het interessante aan de strategie is het feit (!) dat je gegarandeerd het rendement van de markt haalt. Als je de kosten meetelt, weet je met zekerheid dat je beter zal doen dan het merendeel van de markt.
Als actieve belegger, weet je dat de kans groot is dat de verkoper een profesioneel belegger is met jarenlange ervaring en dan moet je je afvragen wie slechter dan de markt zal presteren....
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bepaal eerst of je individuele aandelen wilt opvolgen. Hier kruipt tijd in. Misschien vind je dit leuk en wordt het geleidelijk, zoals bij mij, een hobby. In dat geval kan je op dit moment zo'n 2 aandelen kopen. Je zult dan lang en goed moeten nadenken over je keuze van aandelen, wat niet noodzakelijk slecht is want je zult meer oog hebben voor kwaliteit. Het gebrek aan diversificatie is voor mij geen issue als je die portefeuille in de jaren nadien verder wilt opbouwen. Iedereen begint met één aandeel en dat aandeel maakt dan 100% van je portefeuille uit. Dat is de weg die ikzelf heb gevolgd, en ik heb daar geen spijt van.
Wil je geen of nauwelijks tijd steken in de opvolging van je portefeuille en doe je het echt gewoon om wat rendement te halen? Bouw dan geleidelijk een wereldwijde tracker op, zoals hierboven al wordt gesuggereerd. Geleidelijk, want dit vlakt de volatiliteit af die inherent is aan de beurs.
Succes!
Edit: oh, en negeer mensen die denken dat ze de enige waarheid in pacht hebben. Zo zijn er hier een aantal en ze vinden het heel leuk om daar uitgebreid over te posten.
Wil je geen of nauwelijks tijd steken in de opvolging van je portefeuille en doe je het echt gewoon om wat rendement te halen? Bouw dan geleidelijk een wereldwijde tracker op, zoals hierboven al wordt gesuggereerd. Geleidelijk, want dit vlakt de volatiliteit af die inherent is aan de beurs.
Succes!
Edit: oh, en negeer mensen die denken dat ze de enige waarheid in pacht hebben. Zo zijn er hier een aantal en ze vinden het heel leuk om daar uitgebreid over te posten.
Klopt, maar hier moet zeker vermeld worden dat die niet persee een positief rendement is.
Ik heb niks tegen mensen die volgens boggleheads willen beleggen ofzo, het kan me oprecht niet schelen wat andere mensen willen doen, iedereen moet het voor zichzelf weten.
Wat mij gewoon vaak stoort aan het discours dat ik lees over bogleheads, is dat het als risicoloos wordt voorgesteld. Je hoort nooit iemand spreken dat er een kans is dat je geld verliest.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Opnieuw, ik denk dat je veel kan leren door je eens echt te verdiepen in de Bogleheads strategie.
Een van de principes is reeds je portefeuille op te bouwen volgens de risico's van de assetklassen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Er is altijd een kans dat je je geld verliest of je dit nu belegt in aandelen, obligaties, cash, goud of vastgoed. De vraag is: wat is de kans of het risico? En wil ik dat risico lopen in ruil voor het verwachte rendement van mijn belegging? Dat moet ieder voor zich uitmaken denk ik.Aerolla schreef: ↑23 juli 2019, 19:54 Klopt, maar hier moet zeker vermeld worden dat die niet persee een positief rendement is.
Ik heb niks tegen mensen die volgens boggleheads willen beleggen ofzo, het kan me oprecht niet schelen wat andere mensen willen doen, iedereen moet het voor zichzelf weten.
Wat mij gewoon vaak stoort aan het discours dat ik lees over bogleheads, is dat het als risicoloos wordt voorgesteld. Je hoort nooit iemand spreken dat er een kans is dat je geld verliest.
Ik denk trouwens niet dat Bogleheads zeggen dat er geen risico's zijn. Dit is een quote van B7 iets hoger in de thread:
En blijkbaar ook zelfs analyses van parkeerplaatsen via sattelietbeelden.. Soms zou ik ook individuele aandelen willen kopen maar als ik in acht neem welke info professionelen krijgen en over welke info wij als kleine belegger beschikken dan kan ik niet anders als besluiten dat voor velen stockpicking eerder een kwestie is van geluk als kunde.B7H4long schreef: ↑23 juli 2019, 10:43 Sommige antwoorden in deze thread zijn goed, andere minder, enkele zelfs volledig fout.
Resultaten uit het verleden zijn geen foede voorspeller voor de toekomst, maar.....Ga nu vooral niet in één ETF of aandeel beleggen op basis van enkele tips hierboven. in het beste geval heb je binnen 10 jaar 3.000 euro, die dan relatief, ook voor jou, veel minder waard is. En je hebt niks geleerd. Je kan het evengoed nu gewoon gaan opdrinken met een groep vrienden. Veel leuker én nuttiger én leerzamer.
Indien je 10 jaar geleden 2000 euro belegd zou hebben in een wereldwijd gespreide etf zoals MSCI world (1600 aandelen), dan zou je nu meer dan 6000 euro hebben, een jaarlijks rendement van 12%. Deze portefeuille vertegenwoordigd 75% van al het geld dat in vrij verhandelbare aandeel belegd is.
Sommige beleggers zullen een hoger rendement halen. Andere beleggers een lager rendement.
Er is een groot verschil tussen beleggen en speculeren.
Het advies om als beginnende belegger in 1,2,3 aandelen te beleggen lijkt me toch niet zo Veuster goed. Als je ver genoeg terug gaat op dit forum lees je zeker advies om je in te kopen in lernhout en hauspie, fortis, Dexia, option, GE, ....
Indien je ik individuele aandelen koopt moet je beseffen dat de verkoper waarschijnlijk een professionele belegger is. Jullie zijn beide tevreden van de transactie. Wie denk je heeft het meeste kans om het aan het rechte eind te hebben. Een beginneling of het team dat al jaaaren investeert, quasi oneindige computerpoeder heeft om berekeningen te maken, en die misschien deze morgen op de golfbaan stond met de CEO.
Als ik dan weet (door de spiva rapporten) dat na 5 jaar nog maar weinig fonds managers de index verslaan na kosten dan denk ik dat "gewoon indexen" zo slecht nog niet is.
IWDA moet je vergelijken met een mandje. In dat mandje zitten 30 appels. Als er 2 rotte appels inzitten dan gooi je die er uit en heb je minder appels maar die andere 28 zijn wel nog eetbaar.Aerolla schreef: ↑23 juli 2019, 19:22Als morgen de IWDA instort, om weet ik veel welke reden (genoeg zotte wereldleiders om uit te kiezen) dan gaan we allemaal moeten toegeven dat iedereen die zijn geld in IWDA gestoken heeft speculanten zijn, toch?
Gelukkig gaat de belegger ervan uit dat die zotte wereldleiders er niet zijn(phew)
Als een wereldleider dus fratsen uithaalt, dan moet dat al bijna op alle sectoren nefast zijn wil je dat aandelenfonds wereldwijd laten kelderen.
Zo'n beheerder zal wel zorgen dat hij kan switchen naar andere sectoren, die rendabeler zijn.
Kan IWDA plots 'stoppen'?
Ja, dat kan. Maar de kans dat Trump binnen de maand doodgeschoten wordt is vele maal groter.
Zo werkt een tracker niet. Een beheerder van een tracker gaat niet zoeken naar de sectoren die het rendabelst zijn maar volgt gewoon de index. In het geval van IWDA de MSCI World: ontwikkelde markten, large en mid cap, gewogen volgens free float market cap.
Zelfs als IWDA plots stopt blijven de aandelen van jou en wordt IWDA waarschijnlijk gewoon overgenomen door een ander fondshuis.
Kan zo'n beheerder dan nooit de tracker 'opgeven'? Bij gewone fondsen kan het wel.
Bij traditionele (actieve) fondsen heb je dikwijls dat fondsen worden gefusioneerd met andere fondsen; vooral slecht presterende fondsen verdwijnen zo. Dit is een manier van de financiele industrie om hun falen uit het verleden te verdoezelen en te laten verdwijnen.
Met breed gespreide indexfondsen gaat dit niet zomaar, omdat de fondsen verschillende indexen tracken.
Soms worden fondsaanbieders overgenomen: bvb Think overgenomen door VanEck die zich in Europa vestigen. Maar dit is transparant voor de belegger; er veranderd niet echt iets aan de ETFs zelf.
Ik sluit niet uit dat in de toekomst sommige exotische ETFs zullen verdwijnen/opgeslorpt worden; maar zulke fondsen zou ik ook vandaag nooit aanraden aan iemand.
Met breed gespreide indexfondsen gaat dit niet zomaar, omdat de fondsen verschillende indexen tracken.
Soms worden fondsaanbieders overgenomen: bvb Think overgenomen door VanEck die zich in Europa vestigen. Maar dit is transparant voor de belegger; er veranderd niet echt iets aan de ETFs zelf.
Ik sluit niet uit dat in de toekomst sommige exotische ETFs zullen verdwijnen/opgeslorpt worden; maar zulke fondsen zou ik ook vandaag nooit aanraden aan iemand.
Fundsmith, gerenommeerd fondsenhuis verkrijgbaar bij MeDirect, interessant en zonder aankoopkosten.
Pfff... Wordt wel heel onnatuurlijk als beginnende beleggers "wijze raad" krijgen van newbies die zelf niet weten waar Abraham de mosterd haalt. Linke boel. Laat je niet verleiden, beginnend belegger!ignition schreef: ↑23 juli 2019, 20:33Er is altijd een kans dat je je geld verliest of je dit nu belegt in aandelen, obligaties, cash, goud of vastgoed. De vraag is: wat is de kans of het risico? En wil ik dat risico lopen in ruil voor het verwachte rendement van mijn belegging? Dat moet ieder voor zich uitmaken denk ik.Aerolla schreef: ↑23 juli 2019, 19:54 Klopt, maar hier moet zeker vermeld worden dat die niet persee een positief rendement is.
Ik denk trouwens niet dat Bogleheads zeggen dat er geen risico's zijn. Dit is een quote van B7 iets hoger in de thread:
Hoe bedoel je?Zermatt schreef: ↑28 juli 2019, 12:48Pfff... Wordt wel heel onnatuurlijk als beginnende beleggers "wijze raad" krijgen van newbies die zelf niet weten waar Abraham de mosterd haalt. Linke boel. Laat je niet verleiden, beginnend belegger!ignition schreef: ↑23 juli 2019, 20:33
Er is altijd een kans dat je je geld verliest of je dit nu belegt in aandelen, obligaties, cash, goud of vastgoed. De vraag is: wat is de kans of het risico? En wil ik dat risico lopen in ruil voor het verwachte rendement van mijn belegging? Dat moet ieder voor zich uitmaken denk ik.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik zelf vind 2000 euro niet genoeg voor het risico dat je neemt op de beurs... Ik zou eerst die 2000 euro steken in een termijnrekening en dan elke maand bij in termijnrekeningen om zo na 5 jaar een schoon bedrag te hebben (+/- 25000) om daar dan mee in dividendaandelen te beleggen. 2000 euro is mijns inziens te weinig om in aandelen te beleggen.