Beginner - ETF's Degiro
TIP
Beginner - ETF's Degiro
Hoi,
Ik ben me sinds enkele maanden aan het verdiepen in beleggen maar nog niets gekocht. Aandelen interesseert me wel, maar ik heb nu al een te groot FOMO gevoel vandaag nu de beurzen enorm de hoogte in schieten. En dan heb ik spijt dat ik al te lang heb gewacht met al iets in te kopen. Tot daar de informatie dat ik dus beter defensief beleg.
Ik heb een account op Degiro omwille van de lage kosten. Ik las hier vaak dat het als Belgische belegger toch beter is om voor BE platformen te kiezen, maar aangezien ik (nog) niet voor grote bedragen ga beleggen wil ik de kosten zo laag mogelijk houden. Ik heb hier al veel opzoekwerk gedaan, maar ik ben er toch niet volledig uit, vandaar dat ik toch eens hulp wil inschakelen.
Wat ik wil gaan doen:
Maandelijks beleggen in een accumulerende ETF (omwille van BE belastingen) om hopelijk op termijn te profiteren van de compound interest. Graag wil ik een grote spreiding die de markt volgt. Ik ben vrij defensief en gevoelig een koerswisselingen, dus dat lijkt me de beste optie om maandelijks in te beleggen. Budget per maand = €250
VWRL wordt vaak genoemd, maar is distribuerend. Gezien de lage kosten die ik wil aanhouden is het dus voor mij het interessantst om een ETF uit de Degiro kernselectie te kiezen. Dan kom ik uit op iShares IWDA Wor A. Alleen is dit niet volledig hetzelfde als VWRL dus zou ik er best EMIM bij kopen. Dit kan ook een keer per maand gratis voor IWDA + EMIM. Dat lijkt me voorlopig de beste oplossing.
De vragen waarmee ik nu zit:
Bedankt alvast als iemand al iets van mijn vragen kan verduidelijken :-)
Daarnaast ben ik vooral benieuwd om meer van jullie te leren en op termijn hopelijk ook zelf te kunnen bijdragen!
Ik ben me sinds enkele maanden aan het verdiepen in beleggen maar nog niets gekocht. Aandelen interesseert me wel, maar ik heb nu al een te groot FOMO gevoel vandaag nu de beurzen enorm de hoogte in schieten. En dan heb ik spijt dat ik al te lang heb gewacht met al iets in te kopen. Tot daar de informatie dat ik dus beter defensief beleg.
Ik heb een account op Degiro omwille van de lage kosten. Ik las hier vaak dat het als Belgische belegger toch beter is om voor BE platformen te kiezen, maar aangezien ik (nog) niet voor grote bedragen ga beleggen wil ik de kosten zo laag mogelijk houden. Ik heb hier al veel opzoekwerk gedaan, maar ik ben er toch niet volledig uit, vandaar dat ik toch eens hulp wil inschakelen.
Wat ik wil gaan doen:
Maandelijks beleggen in een accumulerende ETF (omwille van BE belastingen) om hopelijk op termijn te profiteren van de compound interest. Graag wil ik een grote spreiding die de markt volgt. Ik ben vrij defensief en gevoelig een koerswisselingen, dus dat lijkt me de beste optie om maandelijks in te beleggen. Budget per maand = €250
VWRL wordt vaak genoemd, maar is distribuerend. Gezien de lage kosten die ik wil aanhouden is het dus voor mij het interessantst om een ETF uit de Degiro kernselectie te kiezen. Dan kom ik uit op iShares IWDA Wor A. Alleen is dit niet volledig hetzelfde als VWRL dus zou ik er best EMIM bij kopen. Dit kan ook een keer per maand gratis voor IWDA + EMIM. Dat lijkt me voorlopig de beste oplossing.
De vragen waarmee ik nu zit:
- Kan ik niet beter voor VWCE gaan en ipv maandelijks per kwartaal inleggen om de kosten te verlagen? Dan ben ik al meteen zeker van een goede spreiding en zit ik in een ETF waar ik niet te veel mee bezig moet zijn buiten periodiek inleggen.
- Een andere reden om mogelijk voor VWCE te gaan is omdat IWDA en EMIM in de kernselectie van Degiro zit, maar wat als die er uit vallen? Dan zou ik er op een bepaald moment ook kosten voor moeten betalen en m'n strategie aanpassen.
- Is VWCE een goede keuze als die nog niet lang bestaat t.o.v. bv. een VWRL? Als beginner kan ik dit niet goed inschatten. ISIN IE00BK5BQT80
- Als dit een strategie is op lange termijn (+20j) is dit dan een goede keuze? Uiteraard kan je beter veel meer spreiden en bv. meer risico nemen met aandelen, maar de bedoeling is vooral om een spaarpot op te bouwen die op termijn meer kan opleveren i.p.v. dat sparen op je spaarboek niets oplevert (en verliest met inflatie).
- Als je al je eieren legt in 1 mandje (bv. VWCE in dit geval), ga je dan mogelijk meer profiteren van de compound interest? Daartegenover staat meer spreiding die mogelijk beter kan uitdraaien, maar door de spreiding heb je minder volume? Als beginner vind ik dit moeilijk inschatten.
- Zouden jullie in mijn situatie toch kiezen voor een Belgische broker? Enkel de Degiro rekening aangeven en taxen die automatisch betaald worden lijken me dan weinig moeite om toch voor Degiro te kiezen. Vooral omdat de kosten lager zijn en dit dus op termijn een hoger rendement kan opleveren t.o.v. een Belgische broker
Bedankt alvast als iemand al iets van mijn vragen kan verduidelijken :-)
Daarnaast ben ik vooral benieuwd om meer van jullie te leren en op termijn hopelijk ook zelf te kunnen bijdragen!
Re: Beginner - ETF's Degiro
EMIM zit niet in de kernselectie volgens mij. IEMA wel. Dus IWDA + IEMA bij degiro zou ik doen en dan maandelijks in beleggen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
VWCE is de accumulerende variant van VWRL
+1
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik zou dit ook overwegen, IWDA + IEMA bij degiro te kopen. Maar wat zijn de verhoudingen, 50/50? Welk beginbedrag zouden jullie nemen en maandelijks?
Als je de marktcapitalisatie wil volgen - wat de fondsen intern ook volgen - is de verdeling zo'n 7 op 1 of 88% en 12%.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Zit er in hun kernselectie ook iets dat small caps aan de port kan toevoegen? Of een accumulerende versie van private equity?
vraagske over Degiro, (ook een beginnervraag): worden intussen ALLE belastingen ingehouden door Degiro, zodat je zelf niets meer moet doen bij de belastingsbrief? of is dat nog steeds niet in orde?
Hier ook voor ETF's dat ik het vraag..
Hier ook voor ETF's dat ik het vraag..
Even mailen naar de klantendienst?
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Wordt automatisch correct ingehouden door Degiro.
Degiro houdt geen RV af, wat Belgische brokers wel doen.
Ik twijfel sterk of Degiro de effectentaks afhoud.
Nee ze houden ook de effectentaks niet af .
Je moet zelf zorgen voor de waardebepaling op de 4 tijdstippen
Alleen de TOB kun je automatische laten afhouden .
Het is 1 minuut werk om je RV in te vullen op je belastingbrief dus zie dit niet echt als een nadeel .
Integendeel je hebt het geld 1 jaar gratis ter beschikking wat eindelijk een kleine winst is ten opzichte van Belgische brokers.
Of je kunt voorafbetalingen doen waardoor je korting krijgt die kan oplopen tot 1,5%
Dat is al meer dan gelijk welk spaarboekje .
Zijn eigenlijk alleen maar voordelen aan .