Belasting op huurinkomsten
-
jorisvanhoute
- Newbie

Re: Belasting op huurinkomsten
inderdaad : degene die het epc opmaakt baseert zich enkel op wat hij kan zien, of waarvan je facturen hebt, of een hoop fotos. Dus 'zeggen' dat er op je dak 20cm isolatie ligt, is nutteloos. Alsook isolaties die je BINNENSHUIS hebt aangebracht, want die zijn ook zinloos.
Theorie =/= praktijk... 
U bent niet goed op de hoogte. Doe eerst eens wat opzoekwerk zou ik zeggen.jorisvanhoute schreef: ↑26 november 2020, 17:57 HUURINKOMSTEN VAN PRIVATE woningen worden niet belast
-
jorisvanhoute
- Newbie

Ik heb opzoekingswerk gedaan naar jouw naam, hij is door je moeder gekozen. Dat mens heeft mensenkennis!
inderdaad in de letterlijke zin ( huurinkomsten )van het woord worden die niet belastjorisvanhoute schreef: ↑26 november 2020, 17:57 HUURINKOMSTEN VAN PRIVATE woningen worden niet belast
evenwel worden die forfaitair belast tegen 140% van het geindexeerd kadastraal inkomen en dat getal wordt als inkomen op je belastingbrief gezet ( indien je een lening op het huis hebt, kan je de intresten daarvan wel aftrekken van dat "inkomen" )
( of het huis nu leegstaat of peperduur verhuurd wordt, maakt geen bal uit )
Als je genoeg cash hebt om 2de huis te kopen ( om te verhuren), doe je er dan goed aan om toch een klein deel te lenen om dit KI te neutraliseren? Of zou je volledig kopen zonder lening?
In principe wel, maar heel wat mensen worden eigenaar van een 2de woning door erfenis (van hun ouders, van een broer/zus zonder kinderen)... Daar komt geen lening bij kijken.
Maar inderdaad: het lijkt erop dat men er nu voor gekozen heeft om aan het arrest van het Europees Hof gevolg te geven, niet door aan het belastingmechanisme zelf te sleutelen zoals initieel breed voorgesteld, maar door de gegevens gebruikt voor de input in dat belastingmechanisme te gaan gelijkschakelen.
Dat zou in theorie kunnen door ipv de werkelijke verhuuropbrengst het KI van buitenlandse eigendommen te gaan gebruiken waar dit voorhanden is, maar niet elk land kent zo iets: in dat geval zou de Belgische fiscus dat dan zelf moeten gaan schatten (hoera al die betwistingen, want op welke objectieve basis gaat de Belgische fiscus het KI van een appartement in ik zeg maar wat Tampere, Finland of Thessaloniki, Griekenland precies inschatten?).
Helaas is er dan nog altijd een overblijvende ongelijkheid vermits Belgische KI's gebaseerd zijn op waardes van 40 jaar geleden die tot hiertoe steeds slechts geïndexeerd werden, terwijl buitenlandse KIs meestal wel vrij actuele waardes zijn.
Is men hier langzaam het bed van de lang uitgestelde perequatie van alle KIs in België aan het spreiden?
Eerst buitenlandse en dus geperequeerde KIs gaan gebruiken naast ongeperequeerde Belgische KIs bij de berekening van de belasting en vervolgens -na een nieuwe veroordeling door de EU- overgaan tot de algemene perequatie van alle Belgische KIs?
Dat gaat nog een pak meer inkomsten opbrengen dan enkel de verhuurde panden aan te pakken natuurlijk, want iedereen in België die de laatste 40 jaar een veranda of een carport heeft gebouwd, die zijn zolder heeft afgewerkt tot hobbyruimte of die zijn buurt heeft zien opwaarderen (zowat iedereen dus), mag daar in dat geval jaarlijks voor gaan bijbetalen, ook al handelt het dan om zijn eigen woning.
Lekker gelijk: voor iedereen meer.
Zoek (google) gewoon op de term "hefboom" en je gaat het antwoord vinden
de intresten zijn aftrekbaar van de 140% van het geindexeerd kadastraal inkomen.
Een huis met een KI van 1000 euro, dat zal tegen 140% geindexeerd KI een fictief inkomen in je belastingbrief opleveren van ik schat 2500 euro (ken het bedrag niet van buiten, maar het kan opgezocht worden)
Betaal je in dat jaar 2500 euro intresten op je lening, dan levert je huis volgens de fiscus geen inkomen op , en wordt je er in de personenbelasting niet op belast ( wel de ontroerdende voorheffing die blijft wel voor iedereen )
https://www.lexalert.be/nl/article/inde ... publiceerd
ondertussen gevonden geindexeerd ki is ongeveer 1,849 en dat nog eens met 40% verhogen
Een huis met een KI van 1000 euro, dat zal tegen 140% geindexeerd KI een fictief inkomen in je belastingbrief opleveren van ik schat 2500 euro (ken het bedrag niet van buiten, maar het kan opgezocht worden)
Betaal je in dat jaar 2500 euro intresten op je lening, dan levert je huis volgens de fiscus geen inkomen op , en wordt je er in de personenbelasting niet op belast ( wel de ontroerdende voorheffing die blijft wel voor iedereen )
https://www.lexalert.be/nl/article/inde ... publiceerd
ondertussen gevonden geindexeerd ki is ongeveer 1,849 en dat nog eens met 40% verhogen
Je wordt belast op het ki X 1,4 X index coëfficiënt.
Die laatste is thans 1,8230 Dus een modaal appartement met ki van 1000 euro:
Je wordt belast alsof je 2.552 euro extra verdient hebt.
Als je intresten betaald kan je deze aftrekken van dit bedrag. Lening van 100.000 euro aan 1,5 pct bijvoorbeeld = 1500 euro rente int eerste jaar dus je wordt maar belast op 1.052 euro extra.
Die laatste is thans 1,8230 Dus een modaal appartement met ki van 1000 euro:
Je wordt belast alsof je 2.552 euro extra verdient hebt.
Als je intresten betaald kan je deze aftrekken van dit bedrag. Lening van 100.000 euro aan 1,5 pct bijvoorbeeld = 1500 euro rente int eerste jaar dus je wordt maar belast op 1.052 euro extra.
Maar uiteindelijk betaal je toch de kost van de interesten aan de bank? Dus in feite nuloperatie?
Als je niet leent betaal je geen interesten maar wel geindexeerd KI. Is dit niet hetzelfde?
Als je niet leent betaal je geen interesten maar wel geindexeerd KI. Is dit niet hetzelfde?
kapitaalsaflossingen kunnen ook afgetrokken worden ( althans toen ik leende kon dat toch voor een huis dat ik verhuurde )
ik woonde wel zelf niet in mijn eigen woning
ik woonde wel zelf niet in mijn eigen woning
klopt, interesten betalen heeft ook een kost + opstellen hypothecaire akte enz. Gesteld dat je de centen liggen hebt en niet uitgeeft (omdat je besluit te lenen) moet je voor een goede berekening/vergelijking ook de interestopbrengsten op dit bedrag in rekening brengen (niet dat dit nu nog veel is