belastingaangifte 2020 (inkomsten 2019) verkeerd ingevuld, kan nog corrigeren ?
TIP
belastingaangifte 2020 (inkomsten 2019) verkeerd ingevuld, kan nog corrigeren ?
Mijn vrouw en ik hebben in september 2018 samen een huis gekocht in het Vlaamse gewest, en zijn hiervoor gezamenlijk een lening aangegaan. We zijn feitelijk samenwonend in dit huis, en we hebben ook twee kinderen. Van de bank kregen wij elk een (identiek) fiscaal attest waarop stond dat we een kapitaalsaflossing van 9.807,14 EUR en een interest van 4.272,58 EUR betaald hebben (opgeteld 14.079,72 EUR dus).
Nu ben ik er wel al achter dat we op onze belastingaangifte onder VAK IX rubriek 3336 moeten aanvinken (was de woning waarvoor de leningen zijn aangegaan, op 31.12.2019 uw enige woning?) en rubriek 3334 en 4334 moeten invullen (Interesten en kapitaalaflossingen), maar het is me niet zo duidelijk welk bedrag we daar moeten invullen. Moeten we daar elk het volledige bedrag (14.079,72 EUR) invullen, of elk de helft (7,039.86 EUR) omdat we feitelijk samenwonend zijn en elk 50% van het huis bezitten? Of nog minder,
Kortom,
Vraag 1. Welk bedrag vullen wij beide in op ons belastingformulier in rubriek 3334 en 4334: 14.079,72 EUR, 7,039.86 EUR, of nog een ander bedrag? Iemand die hier wat licht op kan schijnen?
Vraag 2, vorige jaar via tax on web heb ik heb de aangifte voor inkomsten 2019 ingediend en aanslagbijlet al gekrijgen, in rubriek 3334 had ik foutief 1.173,31 euro (14.079,72 gedeelt door 12 : onze maandelijk aflossing) en in rubriek 4334 0 euro in gevuld; kan ik nu het rechtzetten? Is er en manier?
Alvast bedankt!
Nu ben ik er wel al achter dat we op onze belastingaangifte onder VAK IX rubriek 3336 moeten aanvinken (was de woning waarvoor de leningen zijn aangegaan, op 31.12.2019 uw enige woning?) en rubriek 3334 en 4334 moeten invullen (Interesten en kapitaalaflossingen), maar het is me niet zo duidelijk welk bedrag we daar moeten invullen. Moeten we daar elk het volledige bedrag (14.079,72 EUR) invullen, of elk de helft (7,039.86 EUR) omdat we feitelijk samenwonend zijn en elk 50% van het huis bezitten? Of nog minder,
Kortom,
Vraag 1. Welk bedrag vullen wij beide in op ons belastingformulier in rubriek 3334 en 4334: 14.079,72 EUR, 7,039.86 EUR, of nog een ander bedrag? Iemand die hier wat licht op kan schijnen?
Vraag 2, vorige jaar via tax on web heb ik heb de aangifte voor inkomsten 2019 ingediend en aanslagbijlet al gekrijgen, in rubriek 3334 had ik foutief 1.173,31 euro (14.079,72 gedeelt door 12 : onze maandelijk aflossing) en in rubriek 4334 0 euro in gevuld; kan ik nu het rechtzetten? Is er en manier?
Alvast bedankt!
-
- Verbannen Gebruiker
Re: belastingaangifte 2020 (inkomsten 2019) verkeerd ingevuld, kan nog corrigeren ?
Het gemakkelijkste is langs te gaan bij het belastingkantoor, met alle gegevens. Gewoon je vragen stellen, alle documenten voorleggen en vragen wat je moet doen.
In sommige gevallen zullen ze zelf de correctie doen en een nieuwe belastingberekening maken, zonder dat een aangetekend schrijven nodig is.
Of anders gaan ze wel zeggen welke formaliteiten je moet vervullen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: belastingaangifte 2020 (inkomsten 2019) verkeerd ingevuld, kan nog corrigeren ?
Maak zo snel mogelijk een afspraak met uw belastingkantoor: https://financien.belgium.be/nl/particu ... bezwaar#q3
Je zal eerst al mogen uitleggen of je nu getrouwd, wettelijk samenwonend of feitelijk samenwonend bent. Als je feitelijk samenwonend bent mag je geen gezamenlijke aangifte indienen en mogen de codes "2" en "4" niet gebruikt worden.
Voor de belastingen ben je dan alleenstaanden en beschouwen ze je als vreemden van elkaar. Ieder moet dan zijn eigen belastingaangifte invullen. Dit is ook zo voor de bedrijfsvoorheffing op uw loon. De werkgever mag dan niet die van gehuwden inhouden maar moet die voor alleenstaanden inhouden.
Had je vorig jaar code "1002" ingevuld op de belastingaangifte? Dan is je volledige aangifte al fout. Jullie hebben dan mogelijk te weinig belastingen betaald. Jij zal dan de rechtzetting moeten vragen. Maar uw partner (vrouw) zal zo snel mogelijk een eigen belastingaangifte moeten indienen. Jullie zullen dan met een beetje geluk elk maar 50€ boete en een belastingverhoging van 10% krijgen, zie https://www.dvv.be/nl/verzekeringen/gez ... dient.html
Heb je een verklaring van wettelijke samenwoning afgelegd op het gemeentehuis?
Ben je aangesloten bij een vakbond of is je partner (vrouw) aangesloten bij een vakbond? Maak dan met hun belastingadviseur een afspraak. Neem alle documenten en uw identiteitskaart mee. Die zal dan nakijken wat je moet doen en mogelijk de bezwaarschriften opstellen.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... bezwaar#q3