Belastingaangifte 2021: tax-on-web opent 5 mei 2021
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Belastingaangifte 2021: tax-on-web opent 5 mei 2021
Ha... ok dan

Ik had mijn aangifte al ingediend, nummer 1 ...

Als topicstarter was ik dit jaar feitelijk "laat" door omstandigheden
Nummertje rond de 8500 ofzo.
Waarom er vroeg bij zijn? Omdat er, uitgezonderd geselecteerd voor nazicht, wel degelijk een correlatie is tussen indieningsdatum en datum van aanslagbiljet (en dus ook datum van teruggave in mijn geval).

Nummertje rond de 8500 ofzo.
Waarom er vroeg bij zijn? Omdat er, uitgezonderd geselecteerd voor nazicht, wel degelijk een correlatie is tussen indieningsdatum en datum van aanslagbiljet (en dus ook datum van teruggave in mijn geval).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nuchter bekeken is dat inderdaad niet abnormaal.
Pakweg 6.000.000 aangiftes op pakweg 60 dagen, dat is gemiddeld zo'n 100.000 aangiftes per dag.
Pakweg 6.000.000 aangiftes op pakweg 60 dagen, dat is gemiddeld zo'n 100.000 aangiftes per dag.
Ik heb een vereenvoudigde aangifte, heb dus zelf niets moeten invullen, heb ook geen hypothecaire leningen of andere aftrekposten.
Zal eens horen op mijn plaatselijk belasting kantoor ( als ik tel. binnen geraak ) wat ze me te vertellen hebben.
Vorig jaar kreeg ik pas eind mei een bericht van de FOD Financiën in mijn ebox dat er een voorstel van vereenvoudigde aangifte klaarstond.
Zou het dan dit jaar zin hebben om nog enkele weken te wachten op zo'n bericht en voorstel van vereenvoudigde aangifte (VVA)?
Dit jaar zijn er wel minder VVA's dus t is misschien wachten op een trein die niet komt. (Kun je ergens te weten komen of je een VVA mag verwachten?)
Als er wél een VVA komt dan lijkt het me interessanter om dat af te wachten, want als ik daar niets of weinig aan moet aanpassen dan gaat mijn aangifte vermoedelijk gemakkelijker passeren. Of houdt dit geen steek?
Zou het dan dit jaar zin hebben om nog enkele weken te wachten op zo'n bericht en voorstel van vereenvoudigde aangifte (VVA)?
Dit jaar zijn er wel minder VVA's dus t is misschien wachten op een trein die niet komt. (Kun je ergens te weten komen of je een VVA mag verwachten?)
Als er wél een VVA komt dan lijkt het me interessanter om dat af te wachten, want als ik daar niets of weinig aan moet aanpassen dan gaat mijn aangifte vermoedelijk gemakkelijker passeren. Of houdt dit geen steek?
Daarvoor moet je niet wachten tot er iets in je brievenbus valt. Zie: https://financien.belgium.be/nl/particu ... angifte#q3
=> gewoon via myminfin naar tax-on-web gaan en kijken wat daar klaar staat:
VVA?
-titel document is ongeveer: "voorstel van aangifte PB -ex 2021"
-initiele status kan zijn: "electronische VVA" of "papieren VVA"
niet VVA?
-titel document is ongeveer: "aangifte PB deel 1-ex 2021"
-initiele status is: "in te vullen"
Zou niet wachten op de melding in je EBOX
Je kan je VVA als dit beschikbaar is inkijken zoveel je wil op tax-on-web. Je verbindt je tot niets als je dit doet.
Mogelijks krijg je pas veel later een melding in je EBox.
Je kan het in TAW dan goedkeuren ( hoef je niets te doen )
Of je kan bezwaar indienen
Je kan je VVA als dit beschikbaar is inkijken zoveel je wil op tax-on-web. Je verbindt je tot niets als je dit doet.
Mogelijks krijg je pas veel later een melding in je EBox.
Je kan het in TAW dan goedkeuren ( hoef je niets te doen )
Of je kan bezwaar indienen
Indien je niet akkoord bent met het vooraf ingevulde voorstel aangifte, dan pas je het aan , je verwijdert wat er volgens u niet in thuis hoort en voegt toe wat er ontbreekt (bvb terugvordering roerende voorheffing (Max 240 euro).
Een bezwaar kan je pas indienen nadat je uw aanslagbiljet ontvangen hebt en niet akkoord bent met de inhoud van het aanslagbiljet
Een bezwaar kan je pas indienen nadat je uw aanslagbiljet ontvangen hebt en niet akkoord bent met de inhoud van het aanslagbiljet
Bedankt.
Dus als er een VVA is, dan staat die er nu, en dan komt die er niet meer ineens over een paar weken aan.
Dus vorig jaar was alleen de melding wat laat.
Dit jaar blijkbaar geen VVA meer in mijn geval.
Dus als er een VVA is, dan staat die er nu, en dan komt die er niet meer ineens over een paar weken aan.
Dus vorig jaar was alleen de melding wat laat.
Dit jaar blijkbaar geen VVA meer in mijn geval.
Eerste keer dat ik aandelen met dividenden had in 2020, ik ben klant bij Binckbank, maar nu weet ik toch niet helemaal wat ik juist moet invullen in mijn aangifte.
Krijg ik van Binckbank in de komende dagen nog de info zodat ik de juiste waarden weet om in te vullen?
Of moet ik dat zelf berekenen? Ik denk dat ik in de vakken 1437/2437 iets moet invullen.
In de veronderstelling (om het simpel te maken, heb er meer) dat ik maar één aandeel heb waarop ik dividenden gekregen heb, bv Brederode:
Uitkering 9 cashdividenden Brederode SA € 6,43
Moet ik dan die 6,43€ invullen? Of moet ik dat dan omrekenen tot een ander bedrag?
Krijg ik van Binckbank in de komende dagen nog de info zodat ik de juiste waarden weet om in te vullen?
Of moet ik dat zelf berekenen? Ik denk dat ik in de vakken 1437/2437 iets moet invullen.
In de veronderstelling (om het simpel te maken, heb er meer) dat ik maar één aandeel heb waarop ik dividenden gekregen heb, bv Brederode:
Uitkering 9 cashdividenden Brederode SA € 6,43
Moet ik dan die 6,43€ invullen? Of moet ik dat dan omrekenen tot een ander bedrag?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Elke keer dat je dividend krijgt, krijg je normaal gezien een "borderel", meestal een PDF waar alle details in staan.
In die PDF staat hoeveel RV er door de bank/broker werd ingehouden en dat kan je dan eventueel recupereren.
In die PDF staat hoeveel RV er door de bank/broker werd ingehouden en dat kan je dan eventueel recupereren.
Maar maak duidelijk onderscheid tussen Belgische RV (die je voor zuivere aandelen kan recupereren, niet voor fondsen, obligaties, ed. ) en buitenlandse bronheffing ( die je nooit kan recupereren).EarthNvstr1 schreef: ↑6 mei 2021, 11:21 Elke keer dat je dividend krijgt, krijg je normaal gezien een "borderel", meestal een PDF waar alle details in staan.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
ook geen ( aparte ) garage met een APART kadastraal inkomen ?
Hier was het gisteren nog niet mogelijk om een aangifte te doen. Ik kreeg de melding dat dit in de loop van de week mogelijk is. Een VVA was ook niet aanwezig.
Tax-calc is ook aangepast voor de aangifte van 2021. Nu vragen ze voor het berekenen van de aangifte de gemiddelde aanslagvoet.
Mijn aanslagvoet is 13,7 en mijn partner 1,8.
Momenteel bereken ik dit op 13,7 maar gemiddelde van de twee zou een groot verschil zijn in het te ontvangen bedrag.
Tax-calc is ook aangepast voor de aangifte van 2021. Nu vragen ze voor het berekenen van de aangifte de gemiddelde aanslagvoet.
Mijn aanslagvoet is 13,7 en mijn partner 1,8.
Momenteel bereken ik dit op 13,7 maar gemiddelde van de twee zou een groot verschil zijn in het te ontvangen bedrag.