Belastingen AJ 2017 Woning verhuurd voor 1ste keer
TIP
Belastingen AJ 2017 Woning verhuurd voor 1ste keer
Tot vorig jaar woonde ik alleen op een appartement, dat ik een aantal jaar voordien gekocht had en waarop nog een lening loopt.
Vorig jaar ben ik bij mijn vriendin ingetrokken, en vanaf juni 2016 is mijn appartement verhuurd.
M.a.w. tot vorig jaar kon ik met mijn lening van de verhoogde woonbonus genieten.
Nu ben ik aan het kijken hoe ik dit in de aangifte van dit jaar moet verwerken.
Door de wizzard te gebruiken, denk ik dat ik volgende zaken nu heb ingevuld:
Vak III: 1106 => Hierin komt het Niet Geïndexeerd Kadastraal Inkomen (KI)
Vak IX: (C. Uitgaven die niet slaan op uw eigen woning): 1146 => Hier de betaalde intresten
Vak IX: (C. Uitgaven die niet slaan op uw eigen woning): 1358 => Hier de kapitaalsaflossingen
Klopt dit? Is het volledig of ben ik nog iets vergeten?
In de wizzard kwam ik ook nog iets tegen als de situatie veranderd was in de loop van het jaar (wat dus het geval is), maar die module was nog niet beschikbaar, toen ik deze optie koos.
Edit:
Ook op volgende pagina:
http://www.taxworld.be/taxworld/woonbon ... gType=2067
kom ik hiervan iets tegen. Het is wel een artikel van vorig jaar.
Vorig jaar ben ik bij mijn vriendin ingetrokken, en vanaf juni 2016 is mijn appartement verhuurd.
M.a.w. tot vorig jaar kon ik met mijn lening van de verhoogde woonbonus genieten.
Nu ben ik aan het kijken hoe ik dit in de aangifte van dit jaar moet verwerken.
Door de wizzard te gebruiken, denk ik dat ik volgende zaken nu heb ingevuld:
Vak III: 1106 => Hierin komt het Niet Geïndexeerd Kadastraal Inkomen (KI)
Vak IX: (C. Uitgaven die niet slaan op uw eigen woning): 1146 => Hier de betaalde intresten
Vak IX: (C. Uitgaven die niet slaan op uw eigen woning): 1358 => Hier de kapitaalsaflossingen
Klopt dit? Is het volledig of ben ik nog iets vergeten?
In de wizzard kwam ik ook nog iets tegen als de situatie veranderd was in de loop van het jaar (wat dus het geval is), maar die module was nog niet beschikbaar, toen ik deze optie koos.
Edit:
Ook op volgende pagina:
Re: Belastingen AJ 2017 Woning verhuurd voor 1ste keer
Mijn vraag sluit hier wat bij aan, nl moet ik K.I. Aangeven van een appartement dat je niet bewoont en niet verhuurt ( kot voor eigen studenten)?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
JA, niet bewonen en niet verhuren, staat fiscaal gelijk met verhuren aan een particulier ( kode 1103 dacht ik toen ik ooit nog verhuurde ) Men kan het ook interpreteren als een tweede verblijf,zeker als het aan de kust zou zijn. Maar fiscaal maakt dat allemaal niet uit
met wat tegenslag krijg je er bovendien apart nog een leegstandsbelasting bovenop
met wat tegenslag krijg je er bovendien apart nog een leegstandsbelasting bovenop
Klopt helemaal, zo hoort het !anonymous schreef:Vak III: 1106 => Hierin komt het Niet Geïndexeerd Kadastraal Inkomen (KI)

Nog een aansluitende vraag (want ook voor mij is het de eerste keer dat ik hieromtrent wat moet invullen).
Vorig jaar een huis gekocht om te verhuren (geschreven in juli 2016, verhuurd vanaf november maar dat laatste doet er niet toe veronderstel ik?).
Vak III Code 1106: Hierin komt het Niet Geïndexeerd Kadastraal Inkomen (KI)
Moet dit dan het volledige KI zijn of maar 6/12e (jul-aug-sept-okt-nov-dec)? Ik vind het niet direct..
mvg
Geert
Vorig jaar een huis gekocht om te verhuren (geschreven in juli 2016, verhuurd vanaf november maar dat laatste doet er niet toe veronderstel ik?).
Moet dit dan het volledige KI zijn of maar 6/12e (jul-aug-sept-okt-nov-dec)? Ik vind het niet direct..
mvg
Geert
Ik denk in uw geval( aankoop 2016 ) dat het KI misschien al verrekend is geweest voor dat jaar bij de notarieele akte bij de notaris, en je dus voor dat jaar niets moet invullen. Kan je misschien op de notaris zijn staat van afrekening zien.Satyr schreef:Nog een aansluitende vraag (want ook voor mij is het de eerste keer dat ik hieromtrent wat moet invullen).
mvg
Geert
Het is misschien ver gezocht... maar je kan sociale of professionele redenen inroepen om het ki van uw verhuurd appartement niet aan te geven. Dat kan bijvoorbeeld zijn als uw vriendin beduidend dichter woont bij uw werkplaats dan de ligging van uw eigendom. Louter ter info.
Ja, de onroerende voorheffing berekend op het niet geïndexeerd kadastraal inkomen is bij de notaris voor 2016 inderdaad al vereffend, vorige eigenaars hadden voor een heel jaar betaald, wij hebben hen dus een deel terugbetaald. Maar dat staat los van wat je moet invullen op je belastingbrief voor zover ik weet? Hier gaat het toch om het fictief extra inkomen dat je uit die woning kan halen, waar je dan op belast wordt.ludo schreef:Ik denk in uw geval( aankoop 2016 ) dat het KI misschien al verrekend is geweest voor dat jaar bij de notarieele akte bij de notaris, en je dus voor dat jaar niets moet invullen. Kan je misschien op de notaris zijn staat van afrekening zien.
mvg
Geert
+1
die verrekening met de notaris heeft niks te maken met wat je op de aangifte moet invullen
die verrekening met de notaris heeft niks te maken met wat je op de aangifte moet invullen
Je moet het niet-geïndexeerd KI aangeven en bij aankoop in 2016, de verrekening maken met het aantal dagen dat je eigenaar bent.ludo schreef:Ik denk in uw geval( aankoop 2016 ) dat het KI misschien al verrekend is geweest voor dat jaar bij de notarieele akte bij de notaris, en je dus voor dat jaar niets moet invullen. Kan je misschien op de notaris zijn staat van afrekening zien.
Concreet => KI delen door 365 en vermenigvuldigen met het aantal dagen eigenaar vanaf akte. Dat bedrag ingeven bij KI. Vanaf 2017 (=aangifte volgend jaar) het volledige KI ingeven.
Om even mezelf te quotenanonymous schreef:In de wizzard kwam ik ook nog iets tegen als de situatie veranderd was in de loop van het jaar (wat dus het geval is), maar die module was nog niet beschikbaar, toen ik deze optie koos.
Edit:
Ook op volgende pagina:

Heeft er iemand hier ervaring mee?
Tot mei 2016 stond ik hier gedomicilieerd, en vanaf juni is het verhuurd. Kan ik dit gewoon evenredig verrekenen?
Volgens blz 27 van "Wegwijs in de Vlaamse personenbelasting voor uw vastgoed" is het mogelijk. U moet de voorwaarden voor de woonbonus van dag tot dag bepalen en mag je ze dus pro rata inbrengen in zowel woonbonus als fiscaal langetermijnsparen.
Mogelijk doen ze nog moeilijk en is het voorbeeld bedoelt voor iemand die op 31/12/2016 in de eigen woning woont en er tijdens de voorgaande maanden naar toe verhuisde, gezien normaal de woonplaats op 31/12 bepaalt of het uw eigen of niet-eigen woning betreft.
bron: https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... ublicaties
edit: pro rata volgens de kalenderdagen (= het werkelijk aantal dagen in 2016).
Mogelijk doen ze nog moeilijk en is het voorbeeld bedoelt voor iemand die op 31/12/2016 in de eigen woning woont en er tijdens de voorgaande maanden naar toe verhuisde, gezien normaal de woonplaats op 31/12 bepaalt of het uw eigen of niet-eigen woning betreft.
bron: https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... ublicaties
edit: pro rata volgens de kalenderdagen (= het werkelijk aantal dagen in 2016).