belastingen op pensioen
belastingen op pensioen
schijnbaar is het zo dat de belasting op belgisch pensioen op een zwaardere manier wordt berekend indien er ook een stuk buitenlands pensioen is, zelfs al zijn daar reeds buitenlandse belastingen op betaald.
Het bedrag vh buitenlandse pensioen wordt blijkbaar gebruikt om het binnenlands pensioen aan een hoger tarief te berekenen.
Zelfs binnen dezelfde belastingschijf.(volgens mij, ben geen expert terzake)
Dit lijkt me toch discriminatie en een verdoken dubbelbelasting in strijd met europese wetgeving over vrij verkeer v kapitaal.
Wat denken of weten jullie ?
Het bedrag vh buitenlandse pensioen wordt blijkbaar gebruikt om het binnenlands pensioen aan een hoger tarief te berekenen.
Dit lijkt me toch discriminatie en een verdoken dubbelbelasting in strijd met europese wetgeving over vrij verkeer v kapitaal.
Re: belastingen op pensioen
Dit is zo met "elk" inkomen uit het buitenland. Alle inkomsten worden samengeteld.nickname schreef: ↑6 september 2020, 13:02 schijnbaar is het zo dat de belasting op belgisch pensioen op een zwaardere manier wordt berekend indien er ook een stuk buitenlands pensioen is, zelfs al zijn daar reeds buitenlandse belastingen op betaald.
De inkomsten uit het buitenland "vullen" de onderste belastingsschalen, de belgische inkomsten komen daarboven.
Er is geen dubbele belasting.
(google ook progressievoorbehoud)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
ok, nu begrijp ik het. Bedankt.
Maar vind het toch een verdoken dubbel belasting.
Maar vind het toch een verdoken dubbel belasting.
Hoe hoog mag trouwens een gewoon Belgisch pensioen zijn vooraleer men er belastingen op moet betalen?
Zie https://www.sfpd.fgov.be/nl/betaling/brut-net voor een antwoord op "Welke inhoudingen gebeuren er op mijn pensioen?""
Het lijkt dat er niet afgestaan moet worden als je 1300 Euro of minder krijgt.
Edit: gecorrigeerd: vanaf 1305 word er blijkbaar bedrijfsvoorheffing afgehouden; 85 Euro op 1500 Euro pensioen. Betere info: https://www.gonna.be/nl/educational-ove ... belasting/
Het lijkt dat er niet afgestaan moet worden als je 1300 Euro of minder krijgt.
Edit: gecorrigeerd: vanaf 1305 word er blijkbaar bedrijfsvoorheffing afgehouden; 85 Euro op 1500 Euro pensioen. Betere info: https://www.gonna.be/nl/educational-ove ... belasting/
Laatst gewijzigd door B7H4long op 6 september 2020, 19:23, 4 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dan is de discussie of het minimaal pensioen van 1500 euro bruto of netto is gewoon een nepdiscussie?
edit: gezien vorrig bericht aangepast werd verliest deze opmerking ook haar waarde.
edit: gezien vorrig bericht aangepast werd verliest deze opmerking ook haar waarde.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 7 september 2020, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Daar zijn de pensioenen geen uitzondering op.
Als je bv. een onroerend goed hebt in een buitenland met een dubbelbelastingsverdrag met België betaal je er in dat buitenland belastingen op alsof je resident was in dat land + worden die onroerende inkomsten (ook als je er alleen maar zelf van gebruik maakt) minus een deel van de betaalde belastingen in dat derde land gewoon bij je federale personenbelasting geteld waardoor je er hier nog eens extra belastingen op betaalt.
De controle op het bedrag dat je op je Belgische aangifte invult is echter minimaal tot onbestaande.
Vrijstelling met progressievoorbehoud (de tijd finipedia)
Waar zou de dubbele belasting dan vandaan komen?
(heb mijn post hierboven aangepast: bedrijfsvoorheffing vanaf 1300 Euro)
Elke Euro word maar 1x belast; typisch in het land waar de inkomsten vandaan komen.Buitenlandse onroerende en beroepsinkomsten zijn in de personenbelasting vaak vrijgesteld van belastingen in België. Dat gebeurt op basis van een dubbelbelastingverdrag. We spreken van een vrijstelling met progressievoorbehoud. Dat betekent dat de overheid wel rekening houdt met de buitenlandse inkomsten voor het bepalen van het belastingtarief dat zal worden toegepast op uw overige (in België belastbare) inkomsten.
Waar zou de dubbele belasting dan vandaan komen?
(heb mijn post hierboven aangepast: bedrijfsvoorheffing vanaf 1300 Euro)
in welke wet staat dat die reeds belastte buitenlandse inkomsten onder de belgische moeten worden geschoven zodat die zwaarder worden belast ?
Zouden ook er bovenop kunnen gelegd worden en dan worden de belgische inkomsten niet zwaarder belast.
Zouden ook er bovenop kunnen gelegd worden en dan worden de belgische inkomsten niet zwaarder belast.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Vrijstelling met progressievoorbehoud is een uitzondering op ons wetboek inkomstenbelasting (WIB). Dat WIB belast buitenlandse inkomsten zonder probleem dubbel (weliswaar met een halvering van de Belgische PB indien bewezen dubbel belast, Art. 156 WIB 92). Vrijstelling met progressievoorbehoud is een uitzondering daarop die je in het relevante dubbelbelastingsverdrag (DBV) met het land in kwestie - niet in het WIB - moet gaan zoeken. Als voorbeeld het DBV tussen België en Nederland: Art 23 1a van het dubbelbelastingsverdrag tussen BE en NL (http://www.nebelex.com/wiki/Artikel_23_DBV).
Er is helemaal geen Europees recht om niet dubbel belast te worden. Zie de fiscale behandeling van buitenlandse dividenden, genoeg voorbeelden op dit forum. Leuk is dat absoluut niet, wettelijk wel. Waarom jij denkt dat de regels van vrij kapitaalverkeer geschonden worden is mij een raadsel. Je kan dit blijkbaar (en niet schijnbaar) niet aanvaarden - op naar het Europees Hof van Justitie zeker?In België wordt dubbele belasting op de volgende wijze vermeden:
a.
Indien een inwoner van België inkomsten verkrijgt [...] die ingevolge de bepalingen van dit Verdrag, in Nederland zijn belast, stelt België deze inkomsten [...] vrij van belasting, maar om het bedrag van de belasting op het overige inkomen of vermogen van die inwoner te berekenen mag België het belastingtarief toepassen dat van toepassing zou zijn indien die inkomsten of die bestanddelen van het vermogen niet waren vrijgesteld.
Het Hof van Castratie zegt ook dat er geen wettelijk verbod is op dubbele belastingen
https://lex.be/nl/doc/be/rechtspraak-ju ... 1706163_nl
en volgens het Hof van Justitie ook niet
(het Hof van Justitie van de Europese Unie in zijn arresten Kerckhaert-Morres vs België van 14 november 2006 (zaak C-513/04)
https://lex.be/nl/doc/be/rechtspraak-ju ... 1706163_nl
en volgens het Hof van Justitie ook niet
(het Hof van Justitie van de Europese Unie in zijn arresten Kerckhaert-Morres vs België van 14 november 2006 (zaak C-513/04)
Spijtig genoeg bleek uit mijn aanslagbiljet jarenlang het tegendeel.
Het waren niet veel euro (zoals ik schreef is de controle erop praktisch nihil) maar ze waren er wel.
Ik heb het dan wel specifiek over onroerend buitenlands goed.
Te noteren valt ook dat die progressieve belasting in niet veel andere landen van toepassing is buiten Belgie.
Door die belastingschalen in Belgie, kun je inderdaad (ondanks een dubbelbelastingverdrag) spreken over 'verdoken belasting' op je Belgisch inkomen. Want doordat het buitenlands inkomen toegevoegd wordt, beland je in een hogere schaal, en betaal je dus meer belastingen op je Belgisch inkomen.
Tjsa, we gaan maar blijven betalen zeker?
Door die belastingschalen in Belgie, kun je inderdaad (ondanks een dubbelbelastingverdrag) spreken over 'verdoken belasting' op je Belgisch inkomen. Want doordat het buitenlands inkomen toegevoegd wordt, beland je in een hogere schaal, en betaal je dus meer belastingen op je Belgisch inkomen.
Tjsa, we gaan maar blijven betalen zeker?

Tja, als je meer betaalt dan het oplevert (en ik denk niet dat dit het geval is) kan je beter je buitenlands vermogen afbouwen of verhuizen naar een land met een beter belastingsklimaat.
Portugal was een tijd een mooi voorbeeld in die richting.
Inderdaad. Het staat iedereen vrij een fiscaal beter klimaat op te zoeken.
Als je Belg bent en in België woont, moet je maar de gevolgen aanvaarden van ons belastingsysteem (met progressieve schalen).