belastingen volgens Vooruit en andere
TIP
Re: belastingen volgens Vooruit en andere
38% van wat?VTEC schreef: ↑10 juli 2024, 10:06Het eerste klopt, maar waar je het tweede vandaan haalt is me een raadsel want het is complete onzin. Tenzij je toevallig Raoul heet en partijvoorzitter bent.
Qua belastingen op kapitaal - alles : dus RV, successie etc - staan we Europees met 38% op de 2de plaats na Frankrijk.
En hoe is dat dan verdeeld over de verschillende quintielen? zijn het vooral de armsten die dit betalen? of de rijksten?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
In de meeste systemen waar er belasting wordt geheven op meerwaarde is er een manier om minwaarden in te brengen.Gudrun schreef: ↑10 juli 2024, 10:31Maar dat is totaal niet het voorstel van Vooruit. En wat zou je doen met minwaarden?B7H4long schreef: ↑10 juli 2024, 10:21 Als men een belasting heft op inkomsten en gerealiseerde meerwaarde uit kapitaal, kan men makkelijk met een vrijstelling werken van bvb 10000 euro. De rest kan dan een belast worden.
Ipv een vrijstelling kan men ook meerdere schalen werken als dat je beter lijkt.
Men schermt graag met "rechtvaardigheid", maar rechtvaardigheid houdt voor mij ook in dat je erkent dat er een fundamenteel verschil is tussen een recurrent inkomen (zoals een salaris) en inkomsten uit huurgelden of beleggingen.
Arbeid: het ruilen van menselijk kapitaal voor een recurrent inkomen - het menselijk kapitaal vermindert met de jaren
Huurgelden: het ruilen van kapitaal voor een recurrent inkomen - het kapitaal vermeerdert typisch
Beleggingen: het ruilen van kapitaal voor een recurrent inkomen - het kapitaal vermeerdert typisch
Om anomalien te vermijden (accumlerende fondsen, nulcoupons) moet men ervoor zorgen dat de belastingen correct 'verdeeld' worden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Een beetje feiten:
https://www.plan.be/uploaded/documents/ ... mogens.pdf
https://www.plan.be/uploaded/documents/ ... mogens.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ah ja? Je zou toch denken dat ervaring en maturiteit ook iets waard is?
Ja, typisch. Tot je met hoge kosten geconfronteerd wordt, een huurder die niet betaalt en/of de boel afbreekt. Of een instortende vastgoedmarkt. Typisch is het niet, maar het gebeurt.
Ja, typisch. Wie garandeert mij dat we geen decennia van lagere of negatieve opbrengsten tegemoet gaan? Wie garandeert mij dat zelfs in een opgaande markt alle beleggers winst maken?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Dat klopt. In de landen waar men een belasting heeft op inkomsten uit kapitaal bestaat er een manier om minwaarden in te brengen. Echter, die landen hebben niet de hoogste belastingen ter wereld, wij wel en dus doen we het ongetwijfeld anders.
En dan durf je met droge ogen beweren dat kapitaal in BEL “amper” wordt belast?
Ik ben oprecht blij voor jou dat zot zijn geen zeer doet
Ik ben oprecht blij voor jou dat zot zijn geen zeer doet

Euh... is dit aan mij gericht? Ik beweer namelijk net het tegenovergestelde.
Nee B74Hlong postte dat statement - excuses voor de verwarring Gudrun
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/04/06 ... 1-1931857/bij een vergelijking tussen de geïnde belastingen op kapitaal en het totale inkomen uit kapitaal in het hele land, blijkt dat België helemaal onderaan de lijst bengelt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mooie kleurtjes hoor.
2011 Hahaha. En sinds die tijd is er niets veranderd in België.
Pak er ook eens een grafiek van 1980 of ouder bij.
2011 Hahaha. En sinds die tijd is er niets veranderd in België.
Pak er ook eens een grafiek van 1980 of ouder bij.
Als ze nu eens gewoon die idiote lappendeken weggooien. Stoppen met al die verschillende belastingen van 0,12% T.O.B. etc. t/m 30% op rente en dividend.
Gewoon 10% meerwaardebelasting en dat is het.
Ze kunnen dan een enorm aantal ambtenaren afvoeren die nu als die onzinnige belastingen moeten controleren en besparen daarmee ook een enorm bedrag.
Gewoon 10% meerwaardebelasting en dat is het.
Ze kunnen dan een enorm aantal ambtenaren afvoeren die nu als die onzinnige belastingen moeten controleren en besparen daarmee ook een enorm bedrag.
In dat geval breng ik een fonds op de Belgische markt dat 100% van de meerwaarde uitkeert als dividend.
-
- Full Member
- Contacteer:
Euh? België heeft binnen de EU de tweede hoogste belastingen op kapitaal (cijfers Europese Commissie).B7H4long schreef: ↑10 juli 2024, 09:52Feiten lijken dit tegen te spreken; bijna het omgekeerde eigenlijk.kierkegaard schreef: ↑10 juli 2024, 08:35 Want je moet uiteraard risicokapitaal niet zoveel gaan belasten. Men vergeet immers dat je ook verlies kan maken als je investeert. Ik zou de beleggers geen eten willen geven die de afgelopen jaren vooral veel geld hebben verloren. Als je dan ook nog eens meerwaarden gaat belasten, neem je alle incentive weg om dat geld nog te investeren. En dan daalt de bedrijvigheid, werkgelegenheid enz.
België heeft een van de hoogste belasting graden op arbeid. Belgie heeft een van de laagste belastingsgraden op kapitaal.
De beleggers in België zijn vandaag heel risico schuw. België scoort traditioneel zeer laag in risicovolle beleggingen.
(Opbrengsten van) kapitaal belasten zal dus weinig negatieve gevolgen hebben op Belgisch niveau.
We leven in een wereldwijde economie; opbrengsten van kapitaal in België belasten zal weinig gevolgen hebben op wereldwijd niveau.
En ja, er wordt traditioneel weinig geïnvesteerd in risicovolle beleggingen. Dat is net omdat dat in België sterk wordt ontmoedigd. De Belg moet sparen of het in een sok steken, of beter nog: het aan een vakbond of zuil geven (zie Arco). De RV stijgt al jaren aan een stuk als een raket, net als andere heffingen (denk aan de beurstaks, de Reynders-taks enz.) Tegelijk hebben we een enorm kapitaal 'slapend geld' staan dat voor een deel naar die staatsbon (dus onze schuld) is gevloeid. Er is hier een enorme opportuniteit. Wie dat niet ziet...