Belastingaangifte 2020: tax-on-web geopend
Re: Belastingaangifte 2020: tax-on-web geopend
Raar. Dan lijkt het niet iets dat moedwillig is. Eerder een vergetelheid of misschien een bug. Toch niet correct in ieder geval. Bedankt Reventlov Giskard 
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Die 812 is vanaf aanslagjaar 2021. Voor inkomsten 2019 was dat 800 euro.
Neen die is niet enkel bij mij.
En dat men taksen moet betalen , alvorens een aftrekpost mogelijk is , komt me heel bekend voor.
Estate Guru believer.
Ik heb mijn aangifte nagekeken en ik heb deze keer geluk. Ik heb een renteloze lening gekrgen van de Belgische staat tbv. € 362.07 en mag deze waarschijnlijk eind dit jaar terug betalen. Vorig jaar was het andersom.
Ik heb gespreid over 2019 een lening van bijna 2000 euro gegeven aan de Belgische Staat en de Vlaamse overheid. Eind 2020 (of misschien pas in het voorjaar van 2021) krijg ik mijn centen terug, helaas zonder intrest 
-
anonymous9
Met een rente die al een paar jaren negatief is, doet de Belgische staat u dus in feite een groot cadeau 
Indien goed belegd is de rente heus nog wel positief hoor , ook rekening houdende met de inflatie.
-
anonymous9
Off Topic: maar geef daarvan aub ook maar één voorbeeld. Heel sparend Vlaanderen zit daarop te wachten - al jaren. Het enige wat nu nog een positief, maar zeer schamel rendement heeft zijn een paar spaarrekeningen. Die halen dan nog bijlange niet de inflatie. Maar op overheidsniveau (en daar praten we hier toch over) is de rente op zowel korte als lange termijn al een hele tijd negatief.
Re: Belastingsaangifte 2020: tax-on-web geopend
Deze 2019/Q4 intresten hebben betrekking op 2019 en moeten dus opgenomen worden in de aangifte van 2020, samen met Q1, Q2 en Q3.wrpint schreef: ↑5 mei 2020, 18:47 Praktisch vraagje: ik ga over het plafond van 980 EUR (vrijstelling RV spaargelden). Ik heb echter vastgesteld dat mijn getrouwheidspremie van 2019/Q4 en basisrente 2019 gestort werden op 1/1/2020 (valutadatum). Moet ik deze intresten toch beschouwen als ontvangen in 2019 en dus bijtellen met ontvangen getrouwheidspremies van Q1, Q2 en Q3?
-
neo
Ik had eens gehoord dat men het lidgeld bij een vakbond deels fiscaal kan recupereren. Iemand die weet hoe dat in elkaar zit?
Als ik mij niet vergis:
Als je je werkelijke beroepskosten bewijst, kan je je lidgeld van een vakbond hier aan toevoegen. Ga je akkoord met de forfaitaire beroepskosten (=overgrote meerderheid van werknemers), dan kan er er niets mee.
Werklozen kunnen altijd het lidgeld inbrengen, hoewel ik niet weet hoe het zit als je bijv. 1 maand werkloos was ...
Als je je werkelijke beroepskosten bewijst, kan je je lidgeld van een vakbond hier aan toevoegen. Ga je akkoord met de forfaitaire beroepskosten (=overgrote meerderheid van werknemers), dan kan er er niets mee.
Werklozen kunnen altijd het lidgeld inbrengen, hoewel ik niet weet hoe het zit als je bijv. 1 maand werkloos was ...
Is alleen voor voltijds werklozen en brug gepensioneerden mogelijk.
Men moet dan ook een attest aanvragen.
En het bedrag van het lidgeld in mindering brengen van uitgekeerde bedrag werk loosheids vergoeding.
Als vb 7523,16 € vergoeding en daar dan lidgeld in mindering brengen.
Dus ingevuld bedrag fiscus met dat bedrag verminderen.
Estate Guru believer.
-
neo
Bedankt voor de antwoorden.
Ik zie op mijn belastingaangifte zoiets staan: bijzondere bijdrage voor de sociale zekerheid.
Hier wordt er uitleg gegeven over de berekeningswijze.
Wordt dat bedrag altijd correct berekend door de fiscaliteit van de werkgever en of de staat? Is de controle ervan nuttig?
Zo bekeken is belastingsambtenaar een droomjob voor elke gierigaard. Kwestie van maximaal geld te onttrekken aan de belastingdienst.