Belastingsaangifte spaarrente
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Belastingsaangifte spaarrente
Beste,
Ik heb de verschillende posts reeds doorgelezen maar het blijft mij onduidelijk welke bedrag aan te geven.
/*
Basisrente 898.11
Getrouwheidspremie 711.32
Totaal 1609.43
Roerende voorheffing (15%) - 151.97 op 1013.10 (een basisrente van 0,90% en een getrouwheidspremie van 1,45% zijn op dit ogenblik van toepassing op deze gereglementeerde)
+ 1.457,46 EUR
*/
Bovenstaande van de bank terug ontvangen. Heb ik nu reeds voldaan of welk bedrag geef ik aan in de belastingsaangifte? Verschillende formules geven verschillend resultaat.
Een online calculator geeft mij dan weer het volgende:
Omschrijving Bedrag
Totale rente €1.609,43
Vrijstelling €1.020,00
Belastbare rente (aan te geven in vak 1151/2151) €589,43
Correcte roerende voorheffing (15%) €88,41
Reeds afgehouden door bank €151,97
Te veel betaalde RV (terug te vorderen) €63,56
Alvast bedankt.
Ik heb de verschillende posts reeds doorgelezen maar het blijft mij onduidelijk welke bedrag aan te geven.
/*
Basisrente 898.11
Getrouwheidspremie 711.32
Totaal 1609.43
Roerende voorheffing (15%) - 151.97 op 1013.10 (een basisrente van 0,90% en een getrouwheidspremie van 1,45% zijn op dit ogenblik van toepassing op deze gereglementeerde)
+ 1.457,46 EUR
*/
Bovenstaande van de bank terug ontvangen. Heb ik nu reeds voldaan of welk bedrag geef ik aan in de belastingsaangifte? Verschillende formules geven verschillend resultaat.
Een online calculator geeft mij dan weer het volgende:
Omschrijving Bedrag
Totale rente €1.609,43
Vrijstelling €1.020,00
Belastbare rente (aan te geven in vak 1151/2151) €589,43
Correcte roerende voorheffing (15%) €88,41
Reeds afgehouden door bank €151,97
Te veel betaalde RV (terug te vorderen) €63,56
Alvast bedankt.
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Belastingsaangifte spaarrente
Volgens mij hebt u op 31/03 en/of 30/06 en/of 30/09 nog voor in totaal 423,67 euro aan getrouwheidspremie ontvangen, zodat de berekening van uw bank wel correct is en dien je niets meer aan te geven in je aangifte.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Nog nooit geweten dat een bank teveel RV van de rente van spaarcenten afhoudt.
De meeste banken geven rond de jaarwisseling een overzicht van de ontvangen rente en de exacte berekening van de RV.
Dit wordt gepubliceerd op een extra rekeninguittreksel of bijlage aan rekeninguittreksel of een extra bericht.
Even zoeken ? Als de bank niet wordt genoemd, dan kunnen spaargidsers je hierin niet helpen.
De meeste banken geven rond de jaarwisseling een overzicht van de ontvangen rente en de exacte berekening van de RV.
Dit wordt gepubliceerd op een extra rekeninguittreksel of bijlage aan rekeninguittreksel of een extra bericht.
Even zoeken ? Als de bank niet wordt genoemd, dan kunnen spaargidsers je hierin niet helpen.
Inderdaad €424 opgeteld voor bovenstaande data.Hector2005 schreef: ↑13 mei 2025, 22:04 Volgens mij hebt u op 31/03 en/of 30/06 en/of 30/09 nog voor in totaal 423,67 euro aan getrouwheidspremie ontvangen, zodat de berekening van uw bank wel correct is en dien je niets meer aan te geven in je aangifte.
Dus moet niets meer aangeven.
Keytrade.
En ik kan nergens aan jaaroverzicht vinden. Ook al staat er een mail hierover klik op de 3 puntjes rechts.
Maar dat document is er niet.
En ik kan nergens aan jaaroverzicht vinden. Ook al staat er een mail hierover klik op de 3 puntjes rechts.
Maar dat document is er niet.
Ik heb de voorgaande jaren geen aandacht besteed aan deze rente aangifte.
Kan de aangifte van dit jaar ertoe leiden dat mijn eerdere aangiften worden gecontroleerd?
Kan de aangifte van dit jaar ertoe leiden dat mijn eerdere aangiften worden gecontroleerd?
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
Dat denk ik niet. De rente is nu eenmaal hoger, en dat je ook een hoger spaarbedrag zou hebben is ook niet onlogisch. Ik vermoed trouwens dat men eerder de personen zal controleren die plots meer aftrekposten en minder opbrengsten declareren.
Blijft voor mij nog altijd onduidelijk, met een correct bedrag en berekening weet ik wel wat in te brengen.
Heb Keytrade gecontacteerd en als antwoord gekregen: 'Kijk in uw historiek en tel het op.' Wat ben ik nu hiermee? Dan wilt ge het juist doen en dan is het nog gissen en raden.
Heb Keytrade gecontacteerd en als antwoord gekregen: 'Kijk in uw historiek en tel het op.' Wat ben ik nu hiermee? Dan wilt ge het juist doen en dan is het nog gissen en raden.
Het is vrij eenvoudig. Open de rekening in kwestie. Tel de intresten op van 3/4/24, 2/7/24, 2/10/24, 1/1/25. Trek daar van af 1020 of 2040 als ze op twee personen staat. Trek daar ook vanaf de bedragen na Roerende voorheffing (15%) maar gedeeld door 0,15. Dus bvb 400(3/4)+400(2/7)+400(2/10)+600(1/1)-1020-117/0,15(1/1)=0. Dwz Keytrade heeft deze rekening aangegeven. Opgepast als je meerdere rekeningen hebt moet je de bovenstaande formule toepassen over alle rekeningen heen. Dan ga je een extra aan te geven bedrag uitkomen. De reden is eenvoudig: de 1020 kan je maar een keer aftrekken, die is globaal, niet per rekening.sphera schreef: ↑15 mei 2025, 11:07 Blijft voor mij nog altijd onduidelijk, met een correct bedrag en berekening weet ik wel wat in te brengen.
Merci dit is duidelijk, ik kan verder waarvoor dank.chesini schreef: ↑15 mei 2025, 12:59Het is vrij eenvoudig. Open de rekening in kwestie. Tel de intresten op van 3/4/24, 2/7/24, 2/10/24, 1/1/25. Trek daar van af 1020 of 2040 als ze op twee personen staat. Trek daar ook vanaf de bedragen na Roerende voorheffing (15%) maar gedeeld door 0,15. Dus bvb 400(3/4)+400(2/7)+400(2/10)+600(1/1)-1020-117/0,15(1/1)=0. Dwz Keytrade heeft deze rekening aangegeven. Opgepast als je meerdere rekeningen hebt moet je de bovenstaande formule toepassen over alle rekeningen heen. Dan ga je een extra aan te geven bedrag uitkomen. De reden is eenvoudig: de 1020 kan je maar een keer aftrekken, die is globaal, niet per rekening.sphera schreef: ↑15 mei 2025, 11:07 Blijft voor mij nog altijd onduidelijk, met een correct bedrag en berekening weet ik wel wat in te brengen.
Een issue bij Keytrade is dat ze de betaalde RV niet als een apart bedrag dwz een aparte transactie vermelden. Je moet dus de transacties/uitreksels goed lezen. Dat zou beter kunnen.
Dat is heel de kwestie, de correcte data eenvoudig kunnen raadplegen.
ik heb hier nog enkele vragen over:
Ik heb ook een rekening van beobank, een step-up die nu niet-gereglementeerd is, en hier hebben ze op 01-01-25 €68,12 rente gestort, maar ook € -20,44 RV afgetrokken. Moet ik hier dan nog rekening mee houden?
Ik heb in totaal met alle rekeningen samen van verschillende banken iets meer dan €1400 gekregen voor dit aanslagjaar, nergens buiten die van Beobank werd er rv afgetrokken.
Maar heb ook iets meer dan 1500 euro gekregen van dividenden (oude fortis aandelen), waar wel 30% afgehouden is.
Moet ik daarmee ook geen rekening houden ?
Of geef ik enkel 1400 - 1020 aan ? en vul ik 380 euro in in vakje 1151 ?
Ik heb ook een rekening van beobank, een step-up die nu niet-gereglementeerd is, en hier hebben ze op 01-01-25 €68,12 rente gestort, maar ook € -20,44 RV afgetrokken. Moet ik hier dan nog rekening mee houden?
Ik heb in totaal met alle rekeningen samen van verschillende banken iets meer dan €1400 gekregen voor dit aanslagjaar, nergens buiten die van Beobank werd er rv afgetrokken.
Maar heb ook iets meer dan 1500 euro gekregen van dividenden (oude fortis aandelen), waar wel 30% afgehouden is.
Moet ik daarmee ook geen rekening houden ?
Of geef ik enkel 1400 - 1020 aan ? en vul ik 380 euro in in vakje 1151 ?