Beleggen als beginneling
TIP
-
odbc
Beleggen als beginneling
Zoals velen zullen er mensen zijn die iets graag meer rendement willen halen uit spaargeld.
Ik zelf ben bij Argenta in een technologie fonds gestapt, maar wil toch nog met ander spaargeld willen spelen daarom heb ik mij ingeschreven bij Medirct.
Vraag aan kenners , is het nuttig om verschillende fondsen te nemen met totaal andere korven van aandelen of ...zodat je met meer geld op verschillende aandeel activiteiten zit.
Ik stel toch wat vragen over de inhoud van korf, kan een aanbieder van fonds door zelf aandelen af te romen als die stijgen de korf voor zijn klanten beïnvloeden zodat de koers van fonds zakt?
vb. verschillende bedrijven waar de bank aandelen in heeft daar stijgen de aandelen ,maar bank verkoopt veel van zijn aandelen om winst te nemen en aandelen zakken , die aandelen zitten in een fonds dat die bank aanbied met gevolg dat fonds ook in koers zakt.
Is dat een mogelijkheid?
Ik zelf ben bij Argenta in een technologie fonds gestapt, maar wil toch nog met ander spaargeld willen spelen daarom heb ik mij ingeschreven bij Medirct.
Vraag aan kenners , is het nuttig om verschillende fondsen te nemen met totaal andere korven van aandelen of ...zodat je met meer geld op verschillende aandeel activiteiten zit.
Ik stel toch wat vragen over de inhoud van korf, kan een aanbieder van fonds door zelf aandelen af te romen als die stijgen de korf voor zijn klanten beïnvloeden zodat de koers van fonds zakt?
vb. verschillende bedrijven waar de bank aandelen in heeft daar stijgen de aandelen ,maar bank verkoopt veel van zijn aandelen om winst te nemen en aandelen zakken , die aandelen zitten in een fonds dat die bank aanbied met gevolg dat fonds ook in koers zakt.
Is dat een mogelijkheid?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
odbc
Re: Beleggen als beginneling
Dan is het beter bij een broker zelf een aandelenkorf samen te stellen, daar is het iets te vroeg voor om mij daar in te verdiepen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Uiteraard. Spreiden is altijd nuttig om je risico te beperken.
Ja, dat is een mogelijkheid, maar is wel heel ver gezocht volgens mij.odbc schreef: ↑23 januari 2021, 13:06 Ik stel toch wat vragen over de inhoud van korf, kan een aanbieder van fonds door zelf aandelen af te romen als die stijgen de korf voor zijn klanten beïnvloeden zodat de koers van fonds zakt?
Is dat een mogelijkheid?
De aanbieder van een fonds is ook niet de beheerder van een fonds en een fonds wordt beheert binnen bepaalde marges of principes. Dat kan je allemaal nalezen in de prospectus.
Eigenlijk zou je het moeten omdraaien: als de fondsbeheerder op de hoogte zou zijn van die bank zijn plannen en daarom reeds bepaalde stukken verkoopt, dan zou ik mij pas zorgen maken!
-
odbc
Handig zou zijn als vooraf ingestelde fondsen die gestegen of dalen een sms te krijgen van uw bank, dat zou verkopen of kopen versnellen.
U krijgt een sms dat uw fonds ineens 15% is gestegen dan verkopen en ander fonds is 20% gedaald dan kopen.
Zodat je zelf niet alles in het oog moet houden.
U krijgt een sms dat uw fonds ineens 15% is gestegen dan verkopen en ander fonds is 20% gedaald dan kopen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Geen idee welke bank/broker dit aanbiedt voor mutual funds of zelfs voor andere assets.
Bolero biedt wel alerts aan, maar weet niet of dit ook voor mutual funds kan.
Bolero biedt wel alerts aan, maar weet niet of dit ook voor mutual funds kan.
Die 15 % brutto of netto is maar een klein verschil.odbc schreef: ↑23 januari 2021, 13:53 Handig zou zijn als vooraf ingestelde fondsen die gestegen of dalen een sms te krijgen van uw bank, dat zou verkopen of kopen versnellen.
15 % zonder kosten of met kosten in.
Dus kosten om te verkopen , dus kosten om iets anders te kopen.
15 % wordt zo algauw een pak minder , vertelt de bank u niet zeker.
Estate Guru believer.
-
odbc
Hoeveel zou er ongeveer netto overschieten van 15% ?platin schreef: ↑23 januari 2021, 14:05Die 15 % brutto of netto is maar een klein verschil.odbc schreef: ↑23 januari 2021, 13:53 Handig zou zijn als vooraf ingestelde fondsen die gestegen of dalen een sms te krijgen van uw bank, dat zou verkopen of kopen versnellen.
15 % zonder kosten of met kosten in.
Dus kosten om te verkopen , dus kosten om iets anders te kopen.
15 % wordt zo algauw een pak minder , vertelt de bank u niet zeker.
Een bank als MeDirect rekent geen instapkosten noch uitstapkosten aan. Enkel beurstaks, maar dat is bij alle banken.
Betreffende die alert: een applicatie daarvoor zou nutteloos zijn. Fondsen bewegen niet de hele dag op en neer zoals aandelen. Hun koers wordt één keer per dag berekend. Die kun je gemakkelijk opvolgen in de krant of op Morningstar. Een stijging of daling van 15% op één dag is quasi onmogelijk. Dat zou betekenen dat alle onderliggende aandelen de dag ervoor gemiddeld 15% gestegen of gedaald zijn.
Een fonds is een afzonderlijk bedrijf, met een afzonderlijke boekhouding.odbc schreef: ↑23 januari 2021, 13:06 Ik stel toch wat vragen over de inhoud van korf, kan een aanbieder van fonds door zelf aandelen af te romen als die stijgen de korf voor zijn klanten beïnvloeden zodat de koers van fonds zakt?
Is dat een mogelijkheid?
Het "bedrijf" bezit een aantal effecten en een hoop cash. Het bedrijf koopt en verkoopt zijn effecten in ruil voor zijn cash. De kosten worden ook van de cash afgehouden. Als de effecten in waarde stijgen stijgt de waarde van het fonds en omgekeerd.
De waarde van het fonds word typisch minstens 1x op het einde van de dag bepaald.
Soms hebben banken huisfondsen die enkel zij verkopen, maar er zijn ook fondsenleveranciers die hun fondsen door meerdere kanalen verkopen. Men kan zich inderdaad afvragen ofdat huisfondsen "gebruikt" worden door de banken om hun grotere doelen te bereiken.
Als jij een fonds "aankoopt" koop je een deelbewijs van het fonds, aan de vastgestelde prijs van die avond. Je bent nu mede-eigenaar van het fonds en je cash word toegevoegd aan de cash van het fonds (min de kosten die de broker als instapkosten aanrekent).
Bij beursgenoteerde fondsen koop je het fonds niet van de bank, maar van een andere belegger op de beurs.
De prijs bepalen jullie zelf. De prijs van de deelbewijzen is op elk moment gekend. Op beursgenoteerde fondsen kan je ook orders met limieten geven.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 23 januari 2021, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Voorbeeld:
Aankoop CAP aandelen fonds voor 1000 EUR, waarde staat na 1 jaar op 1200 EUR.
Verkoop 200 EUR => 2,64 EUR verkooptax
Verkoop 1200 EUR => 15,84 verkooptax
Zie bv. https://www.wikifin.be/nl/themas/sparen ... elastingen
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 23 januari 2021, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is misleidend dat je over verkoopkosten spreekt. Dan is het alsof de bank die bepaalt. Bovenstaande zijn geen kosten maar taksen. Daar kan de bank niets aan doen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Nutteloos zou ik het niet noemen, maar lijkt me inderdaad weinig meerwaarde te hebben voor mutual funds.Yaris schreef: ↑23 januari 2021, 15:39 Betreffende die alert: een applicatie daarvoor zou nutteloos zijn. Fondsen bewegen niet de hele dag op en neer zoals aandelen. Hun koers wordt één keer per dag berekend. Die kun je gemakkelijk opvolgen in de krant of op Morningstar. Een stijging of daling van 15% op één dag is quasi onmogelijk. Dat zou betekenen dat alle onderliggende aandelen de dag ervoor gemiddeld 15% gestegen of gedaald zijn.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer: