beleggen als starter
TIP
Re: beleggen als starter
Toch wel.VincentGT schreef: ↑8 oktober 2018, 11:24Duidelijk! Thanks!B7H4long schreef: ↑3 oktober 2018, 19:22
Als je een ETF koopt dan vertegenwoordigd elk deelbewijs van de ETF een aantal aandelen van de bedrijven die in de ETF zitten.
Als je dus 1000 aandelen IWDA koopt dan koop je bvb 0,1561 aandelen van AB Inbev, 2,6634 aandelen Apple, ....
Als het fonds vandaag voor 1% dividenden ontvangt dan zal het daarmee aandelen kopen: 1% extra AB Inbev, 1% extra Apple,
.....
Hierna zal jij met je 1000 IWDA dus 0,1576 aandelen AB Inbev, 2,6660 aandelen Apple, ... enz
(vereenvoudigde voorstelling met enkel divideninkosten - in het echt zijn er veel meer cash stromen elke dag).
Maar dit betekent dus, als je een kapitaliserende ETF koopt, maar je wil wel regelmatige inkomsten (bijv. 1x per jaar), je niet bij wijze van spreken het gekapitaliseerde dividend kan verkopen ter vervanging van een echt dividend?
Ik dacht dat het als volgt in elkaar stak: bijv. 100 stuks IWDA, door gekapitaliseerd dividend worden dat er 103, ergo, ik kan 3 stuks verkopen en 'mezelf' zo een dividend uitkeren.
Als ik dit nu zou gaan doen, ga ik er maar 97 meer onderliggend hebben. Een trucje dat je dus niet kan blijven herhalen.
Om terug te gaan naar mijn voorbeeld.
Met 1000 deelbewijzen IWDA:
Voor de dividenden had je: bvb 0,1561 aandelen van AB Inbev, 2,6634 aandelen Apple, ....
Na de 1% dividend waarmee bijkomende aandelen zijn gekocht had je: 0,1576 aandelen AB Inbev, 2,6660 aandelen Apple, ... enz
Als je 1% van je IWDA belegging verkoopt; dus 10 deelbewijzen van IWDA verkoopt dan heb je 990 deelbewijzen IWDA
goed voor opnieuw ongeveer: 0,1561 aandelen van AB Inbev, 2,6634 aandelen Apple, ....
dwz ongeveer wat je had voor de dividenden.
Merk op dat je als belegger hier de volle som van de dividenden die het fonds ontvangt zelf ontvangt. Er gaat geen RV van 30% af.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Onderliggend heb je nog evenveel aandelen, akkoord, maar als ik van die 1.000 deelbewijzen IWDA er 10 verkoop, heb ik er maar 990 meer, zelfs al vertegenwoordigen die 990 deelbewijzen hetzelfde als de initiële 1.000 deelbewijzen.
Ieder jaar heb ik er dus 10 minder en op een bepaald moment kan je er geen meer verkopen.
Ieder jaar heb ik er dus 10 minder en op een bepaald moment kan je er geen meer verkopen.
Als de waarde van 1 enkel aandeel te groot wordt zullen ze dit wel opsplitsenVincentGT schreef: ↑8 oktober 2018, 15:03 Onderliggend heb je nog evenveel aandelen, akkoord, maar als ik van die 1.000 deelbewijzen IWDA er 10 verkoop, heb ik er maar 990 meer, zelfs al vertegenwoordigen die 990 deelbewijzen hetzelfde als de initiële 1.000 deelbewijzen.
Ik vind het toch maar raar dat de vraagsteller een dividend wil en toch een kapitalisatiefonds koopt. Waarom geen dividend fonds kopen? Er zijn er met hoge en lage dividenden. Er zijn er zelfs met dividend 0 en toch een dividend fonds zijn.
en dus kun je dit dus een 100 tal keer doen ... je punt is ...VincentGT schreef: ↑8 oktober 2018, 15:03 Onderliggend heb je nog evenveel aandelen, akkoord, maar als ik van die 1.000 deelbewijzen IWDA er 10 verkoop, heb ik er maar 990 meer, zelfs al vertegenwoordigen die 990 deelbewijzen hetzelfde als de initiële 1.000 deelbewijzen.
(Noot: eigenlijk maar een 70 keer want MSCI world heeft een dividend rendement van 1,8% of zo)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Het is een afweging tussen twee kosten: de RV op dividenden en de kosten op transacties.
Je kan als gewone belegger je stukken ook verkopen voor ze ex-dividend gaan, en daarna opnieuw terugkopen.
Dividend fondsen en ETF's zijn naar vigerende Belgische fiscaliteit gewoon echt niet zo interessant. Roerende voorheffing van liefst 30% is een serieuze doorn in mijn oog. Het principe van een dividend is mij echter wel genegen, want bij een netto dividend van 3% heb je na 15 jaar bijna de helft van je ingelegd bedrag reeds 'terug ontvangen'. Op deze manier verlagen winstuitkeringen mijn inziens het risico van een belegging: immers, je winst is onmiddellijk (deels) gerealiseerd. Bij zuivere kapitalisatie geniet je van de samengestelde intrest én ontsnap je aan de 30% RV, maar alle eventuele winst is en blijft ongerealiseerd totdat je gaat verkopen. Bij een beurscrash net voordat je wenste te cashen, sta je met je rug tegen de muur. Daarom dat ik dat eventuele tussenoplossingen bekijk.
Geld is geld.
Met kapitaliserende fondsen kan je distribuerende fondsen simuleren maar niet omgekeerd.
@VincentGT,
- Wat is het doel van je beleggingen?
- Ben je in de opbouw of opgebruik fase?
- Je hebt waarschijnlijk naast aandelen(fondsen) nog andere (stabielere?) beleggingen?
- Wat zou je doen met je gerealiseerde winst? opgebruiken of opnieuw beleggen?
- Hou je niet van het "samengesteld/cumulerend" effekt van de dividenden, waar je ook winst maakt op de geherinvesteerde dividenden.
Je moet er altijd rekening mee houden dan aandelen op heel korte termijn 50% van hun waarde kunnen verliezen.
Denk er eens over na om je aandelen% in je portefeuiile te verlagen zodat je geen slaap laat over het verlies van de helft daarvan.
Met kapitaliserende fondsen kan je distribuerende fondsen simuleren maar niet omgekeerd.
@VincentGT,
- Wat is het doel van je beleggingen?
- Ben je in de opbouw of opgebruik fase?
- Je hebt waarschijnlijk naast aandelen(fondsen) nog andere (stabielere?) beleggingen?
- Wat zou je doen met je gerealiseerde winst? opgebruiken of opnieuw beleggen?
- Hou je niet van het "samengesteld/cumulerend" effekt van de dividenden, waar je ook winst maakt op de geherinvesteerde dividenden.
Dit geeft voor mij aan dat je portefeuille te agressief is.VincentGT schreef:Bij een beurscrash net voordat je wenste te cashen, sta je met je rug tegen de muur.
Je moet er altijd rekening mee houden dan aandelen op heel korte termijn 50% van hun waarde kunnen verliezen.
Denk er eens over na om je aandelen% in je portefeuiile te verlagen zodat je geen slaap laat over het verlies van de helft daarvan.
Dus wat je zegt is: je moet zo snel mogelijk (nou ja, over vele jaren) weer naar cash. En wat doe je met die cash? Laten staan voor de rest van je leven? Of beleggen in iets anders? Maar dan ben je misschien weer je gerealiseerde winst kwijt?VincentGT schreef: ↑8 oktober 2018, 17:25 Dividend fondsen en ETF's zijn naar vigerende Belgische fiscaliteit gewoon echt niet zo interessant. Roerende voorheffing van liefst 30% is een serieuze doorn in mijn oog. Het principe van een dividend is mij echter wel genegen, want bij een netto dividend van 3% heb je na 15 jaar bijna de helft van je ingelegd bedrag reeds 'terug ontvangen'. Op deze manier verlagen winstuitkeringen mijn inziens het risico van een belegging: immers, je winst is onmiddellijk (deels) gerealiseerd. Bij zuivere kapitalisatie geniet je van de samengestelde intrest én ontsnap je aan de 30% RV, maar alle eventuele winst is en blijft ongerealiseerd totdat je gaat verkopen. Bij een beurscrash net voordat je wenste te cashen, sta je met je rug tegen de muur. Daarom dat ik dat eventuele tussenoplossingen bekijk.
Er is maar 1 moment dat je zeker bent van je gerealiseerde winst en verlies en dat is op het moment dat je sterft. Dat klinkt weliswaar macaber.
Bovendien is gemiste winst ook verlies. Niet belegd zijn kan ook verliezen betekenen.
Vandaar: leren omgaan met winst en verlies. Van jezelf weten wanneer je er wakker zult van liggen. Voor jezelf een strategie bepalen en leren in de loop van de jaren.