Beleggen in de toekomst wordt anders
Beleggen in de toekomst wordt anders
Ik lees heel vaak dat het beleggen in de toekomst zeer anders zal verlopen. Nu wordt er nog veel met emotie gehandeld maar over enkele jaren zullen robots het van ons overnemen en op basis van algoritmes werken.
Klopt dit?
Zo ja, wat zijn de voordelen hier dan van? Iedereen zal toch dezelfde aandelen in bezit hebben (naar gelang je dezelfde interesses en risico's hebt aangeduid natuurlijk).
Ik ken er amper iets van af maar ik zie dit toch vooral zeer nadelig!
Persoonlijk koop ik op de dips, dat zal dus voorbij zijn?
Klopt dit?
Zo ja, wat zijn de voordelen hier dan van? Iedereen zal toch dezelfde aandelen in bezit hebben (naar gelang je dezelfde interesses en risico's hebt aangeduid natuurlijk).
Ik ken er amper iets van af maar ik zie dit toch vooral zeer nadelig!
Persoonlijk koop ik op de dips, dat zal dus voorbij zijn?
Re: Beleggen in de toekomst wordt anders
De aandelenhandel wordt nu al grotendeels bepaald door computers en algoritmes. Dat is gevaarlijk. Want al die algoritmes werken ongeveer hetzelfde. Wat denk je dat er zal gebeuren als alle computers beslissen om te verkopen?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
In België zijn er al meerdere voorbeelden: Matti van Bolero, Belfius Track, Keyplan Private van Keytrade, Hello fins van Hello Bank. En dan van kleinere bedrijven zoals Birdee, EasyInvest.Kevva schreef: ↑29 maart 2020, 00:23 Ik lees heel vaak dat het beleggen in de toekomst zeer anders zal verlopen. Nu wordt er nog veel met emotie gehandeld maar over enkele jaren zullen robots het van ons overnemen en op basis van algoritmes werken.
Klopt dit?
Zo ja, wat zijn de voordelen hier dan van?
Het voordeel, zo zeggen ze, is het gemak. De klant moet er niet naar omkijken. De klant vult een vragenlijst in om zijn risicoprofiel te bepalen, of kiest het, en kiest ook in welke ETF's hij of zij wil beleggen (uit een vaste selectie). Dat kan geografisch zijn, of aandelen / obligaties / vastgoed / ... of thematisch (future trends, duurzaamheid,...).
Het robot aspect zit in het automatisch herbalanceren, meestal op basis van Modern Portfolio Theory (heeft de Nobelprijs gewonnen !!!! wat ze niet vergeten te melden
De klant kan ofwel zelf beslissen, op basis van suggesties, of laat alles automatisch gebeuren.
Het is bedoeld voor de lange termijn, en niet voor trading (snel kopen en verkopen). Daarvoor worden andere algoritmes gebruikt.
Het grote voordeel is dus het gemak, je moet er niet naar omzien. Maar met een brede ETF zoals IWDA en een obligatie ETF kun je dat zelf ook.
-
anonymous9
Dit is al een paar keren gebeurd: een flashcrash. Met als voornaamste voorbeeld 6 mei 2010: https://www.investopedia.com/terms/f/flash-crash.asp
Maar de klassieke handel (op basis van emoties) zal altijd blijven bestaan neem ik aan? Wat als je tijdens zo'n flashcrash even rationeel beslist om vol die aandelen op te pikken?
Een algoritme dumpt die!
Of komt dat niet meer goed?
Een algoritme dumpt die!
Of komt dat niet meer goed?
-
JanPeeterss
- Jr. Member

- Contacteer:
de voorbeelden die hierboven genoem zijn, zijn maar simpele robots.
die investeren in vooraf bepaalde assets die ze dan naargelang uw risicoprofiel een andere gewicht geven. Automatisch herbalanceren is wel een meerwaarde.
Vaak worden er daar meer ETF's of fondsen aan toegevoegd dan nodig om het toch een beetje ingewikkeld te doen lijken voor de beginnende belegger. Wie betaalt er anders een beheerskost voor 3 tot 5 ETF's te herbalanceren?
Verschillende banken zijn wel aan het expirementeren met AI. Dat zou wel een grote impact kunnen hebben.
die investeren in vooraf bepaalde assets die ze dan naargelang uw risicoprofiel een andere gewicht geven. Automatisch herbalanceren is wel een meerwaarde.
Vaak worden er daar meer ETF's of fondsen aan toegevoegd dan nodig om het toch een beetje ingewikkeld te doen lijken voor de beginnende belegger. Wie betaalt er anders een beheerskost voor 3 tot 5 ETF's te herbalanceren?
Verschillende banken zijn wel aan het expirementeren met AI. Dat zou wel een grote impact kunnen hebben.
Dus binnenkort is het niet meer ‘de index verslaan’ maar ‘de robot/het algoritme achter ons laten’?
Alle deelnemers samen (of het nu mensen, "algoritmes", of "robots" zijn) halen het resultaat van de markt. De index haalt het resultaat van de markt. De (andere) deelnemers aan markt halen samen het resultaat van de markt, = resultaat van de index. Sommigen zullen beter doen, ander slechter.
Het zou me verwonderen dat "robots" significant beter doen dan de menselijke beleggers.
Het zou me verwonderen dat "robots" significant beter doen dan de menselijke beleggers.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
AI worden door mensen gemaakt met alle voor- en nadelen vandien.
Amazon wou een AI gebruiken om het aanwervingsproces van informatici sneller te doen verlopen. Ze lieten een AI de cv's en personeelsdossiers van de huidige informatici verwerken en klaar is kees. Of dat dachten ze. Na een tijdje begon het op te vallen dat alle nieuwe informatici blanke mannen waren ondanks een diversiteitscampagne. Bleek dat de AI op basis van de huidige IT-dienst had besloten dat de ideale informaticus een blanke man was.
Zelfde in New York. Men liet een AI alle veroordelingen doornemen met de bedoeling om sneller en objectiever veroordelingen te kunnen doen. Maar in Amerika worden zwarten en armen zwaarder bestraft en ook geviseerd dan de betere, blanke middenklasse en dat was wat de AI geleerd had. Racism in, racism out.
Als AI en algoritmes het overnemen, dan loop je het risico dat zullen handelen als mensen, eventueel nog extremer.
Amazon wou een AI gebruiken om het aanwervingsproces van informatici sneller te doen verlopen. Ze lieten een AI de cv's en personeelsdossiers van de huidige informatici verwerken en klaar is kees. Of dat dachten ze. Na een tijdje begon het op te vallen dat alle nieuwe informatici blanke mannen waren ondanks een diversiteitscampagne. Bleek dat de AI op basis van de huidige IT-dienst had besloten dat de ideale informaticus een blanke man was.
Zelfde in New York. Men liet een AI alle veroordelingen doornemen met de bedoeling om sneller en objectiever veroordelingen te kunnen doen. Maar in Amerika worden zwarten en armen zwaarder bestraft en ook geviseerd dan de betere, blanke middenklasse en dat was wat de AI geleerd had. Racism in, racism out.
Als AI en algoritmes het overnemen, dan loop je het risico dat zullen handelen als mensen, eventueel nog extremer.
-
anonymous9
Daar bestaat een uitzondering op: het Medaillon Fonds van Renaissance Technologies (stichter: James Simons; nu: Peter Brown). Het is gebaseerd op statistische analyse van de markt en daarop AI toegepast. Ze hebben een ongelofelijke trackrecord: 65% tot 80/jaar (naargelang men de kosten meetelt of niet). Het fonds is niet toegankelijk voor particulieren, alleen voor de werknemers van het bedrijf. Ze hebben ook een variant voor institutionele beleggers. Ze nemen voortdurend posities in. Ongeveer 51% daarvan is succesvol en 49% niet. Dat lijkt maar een klein significant voordeel, maar ze slepen daar massa's geld uit.
https://en.wikipedia.org/wiki/Renaissance_Technologies
Het is op deze site ook al herhaaldelijk aan bod gekomen:
hefboomfonds-return-van-66-jaar-tijdens ... 27545.html
Het gaat allemaal over gemiddelden. Persoonlijk zou het me verwonderen dat robots gemiddeld beter doen mensen. En zoals met alle gemiddelden zijn er uitschieters.MoreOrLess schreef: ↑31 maart 2020, 12:37Daar bestaat een uitzondering op: het Medaillon Fonds van Renaissance Technologies
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.