Beleggen in ETF's: wisselkoersrisico
TIP
Beleggen in ETF's: wisselkoersrisico
Hallo,
Ik investeer regelmatig in een 'Global Markets' ETF en in een 'Emerging Markets' ETF. Deze noteren echter in dollar en in CAD. Is dit wel een goede tactiek volgens jullie, aangezien ik me aan een wisselkoersrisico blootstel?
Ik investeer regelmatig in een 'Global Markets' ETF en in een 'Emerging Markets' ETF. Deze noteren echter in dollar en in CAD. Is dit wel een goede tactiek volgens jullie, aangezien ik me aan een wisselkoersrisico blootstel?
Re: Beleggen in ETF's: wisselkoersrisico
Je hebt ETF's die in euro noteren, maar daar heb je evengoed een wisselkoersrisico doordat (een groot deel) van de onderliggende waarden in andere munten noteren.
Maw als je opzet is om te spreiden dmv een ETF dan moet je het wisselkoersrisico erbij nemen.
Maw als je opzet is om te spreiden dmv een ETF dan moet je het wisselkoersrisico erbij nemen.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ok, geen nood om over te stappen naar bv een currency hedged ETF dan?
Daar staat een kost tegenover ook.
Zie bijvoorbeeld deze 2 globale aandelen ETF's, die in dezelfde waarden beleggen, en beide in euro noteren:
IWDA (niet hedged) 5y geannualiseerd rendement = 15,05% (inclusief TER 0,2%)
IWDE (wel hedged) 5y geannualiseerd rendement = 13,24% (inclusief TER 0,55%)
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als je schrik voor wisselkoersrisico hebt kan je dat ook zelf afdekken met optiestrategieën...
Hallo Montagna,
Concreet, voor je emerging markets is het de koers van de roebel, real, etc die je volatiliteit bepaald.
Hegt is dezelfde volatiliteit die aan je (hopelijk beter) rendement zal bijdragen.
De munt van het fonds is niet belangrijk. De munt van de onderliggende assets bepaald de volatileit.
Concreet, voor je emerging markets is het de koers van de roebel, real, etc die je volatiliteit bepaald.
Hegt is dezelfde volatiliteit die aan je (hopelijk beter) rendement zal bijdragen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Duidelijk, bedankt!