Beleggen in fondsen voor beginners:
TIP
Re: Beleggen in fondsen voor beginners:
Ik zie het nut niet echt van zo'n databestand in Excel. Als je via Binckbank naar 'Mijn portefeuille' gaat, worden het merendeel van deze gegevens in realtime voor u bijgehouden.
@Fradaems: Als je wil werken met een stoploss, en zeker met een rolling stoploss, dan moet je een kolom hebben die zich niet automatisch aanpast. Anders gaat die automatisch mee op en neer en komt er nooit een verwittiging om uit te stappen.
@Beka: die historieken worden inderdaad ( en zeker door Morningstar ) zeer goed afgeschermd. Om te starten kan je aan het fondsenhuis een historiek opvragen zodat je niet alles moet overtypen, maar je kunt dat toch niet elke 14 dagen. Het grootste werk is inderdaad dat bestand up to date houden. De berekeningen zelf da's kinderspel met excel.
@Wimpie: Beka heeft het wel over een totaal ander bestand dan jij. Je kan bij binckbank echter geen kolommen en formules bijvoegen.
En voor alle volgers van de cursus: nog voor 20h00 vanavond staan alle waarden van de selectie online. Van de 14 geselecteerde fondsen laten er 12 positieve cijfers zien. Zonder rekening te houden met eventuele instapkosten, eventuele omrekeningen naar euro en mogelijke taksen, heeft onze selectie een rendement van 4,35 % dwz op anderhalve maand een rendement waar je met een spaarboekje bijna 2 jaar voor nodig hebt.
@Beka: die historieken worden inderdaad ( en zeker door Morningstar ) zeer goed afgeschermd. Om te starten kan je aan het fondsenhuis een historiek opvragen zodat je niet alles moet overtypen, maar je kunt dat toch niet elke 14 dagen. Het grootste werk is inderdaad dat bestand up to date houden. De berekeningen zelf da's kinderspel met excel.
@Wimpie: Beka heeft het wel over een totaal ander bestand dan jij. Je kan bij binckbank echter geen kolommen en formules bijvoegen.
En voor alle volgers van de cursus: nog voor 20h00 vanavond staan alle waarden van de selectie online. Van de 14 geselecteerde fondsen laten er 12 positieve cijfers zien. Zonder rekening te houden met eventuele instapkosten, eventuele omrekeningen naar euro en mogelijke taksen, heeft onze selectie een rendement van 4,35 % dwz op anderhalve maand een rendement waar je met een spaarboekje bijna 2 jaar voor nodig hebt.
Wimpie misschien was ik niet geheel duidelijk. Het gaat mij om de gegevens van fondsen in het algemeen. Bij binck zie ik alleen de fondsen die al in mijn portefeuille zitten.
Al Fonds,
Ik volg je blog ook en probeer nu om je Excel document te gebruiken.
Zit echter met het volgende:
Ik doe aan geprogrammeerd beleggen zowel bij DB als Keytrade. Hoe kan ik dat hierin integreren? Koop wel telkens voor eenzelfde bedrag aan, maar de koers van het fonds verschilt en de datums verschillen natuurlijk ook.
Enige wijze raad?
Ik volg je blog ook en probeer nu om je Excel document te gebruiken.
Zit echter met het volgende:
Ik doe aan geprogrammeerd beleggen zowel bij DB als Keytrade. Hoe kan ik dat hierin integreren? Koop wel telkens voor eenzelfde bedrag aan, maar de koers van het fonds verschilt en de datums verschillen natuurlijk ook.
Enige wijze raad?
@Beka: ik doelde op de Excel-file van fradaems
Bekijk dit even. Is een aangepaste versie die je misschien kan gebruiken.Stabilo86 schreef: Ik doe aan geprogrammeerd beleggen zowel bij DB als Keytrade. Hoe kan ik dat hierin integreren? Koop wel telkens voor eenzelfde bedrag aan, maar de koers van het fonds verschilt en de datums verschillen natuurlijk ook.
Blauw is invullen.
1 Bovenaan bij de totalen de enkel de eerste keer dat je een fonds aankoopt de eerste 3 kolommen invullen.
2 Elke aankoop van een van een fonds onderaan de eerste kolom invullen (ook de eerste keer) + de aankoopgegevens
Huidige waarde fonds nadien enkel bovenaan aanpassen.
Misschien hier en daar nog een schoonheidsfoutje in de file maar als dit voldoet voor u en je kan het zelf niet oplossen mag je het altijd vragen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dat ziet er uit wat ik zoek! Bedankt, ga het vanavond proberen :-)
Eerst toegeven dat ik het schema van Eric (hierboven) nog niet bekeken heb.
Voor diegenen die werken met geprogrammeerde stortingen of aankopen:
Het heeft volgens mij geen zin om al die stortingen of aankopen apart gaan op te lijsten. Op 't laatst krijg je een lijst van enkele bladzijden met telkens twee of drie dezelfde fondsen.
In mijn eigen overzicht breng ik aankopen van hetzelfde fonds op één lijn samen: daarvoor gebruik ik volgend rekendingske.
Je brengt de aankoopsom en de datum in van beide aankopen en je vindt onderaan de som en de datum die je op één lijn kan inbrengen.
Mits eens gaan te kijken naar de formules, moet het zelfs mogelijk zijn om dat ding aan te passen zodat je ineens meerdere aankopen teglijk kan inbrengen.
Voor diegenen die werken met geprogrammeerde stortingen of aankopen:
Het heeft volgens mij geen zin om al die stortingen of aankopen apart gaan op te lijsten. Op 't laatst krijg je een lijst van enkele bladzijden met telkens twee of drie dezelfde fondsen.
In mijn eigen overzicht breng ik aankopen van hetzelfde fonds op één lijn samen: daarvoor gebruik ik volgend rekendingske.
Je brengt de aankoopsom en de datum in van beide aankopen en je vindt onderaan de som en de datum die je op één lijn kan inbrengen.
Mits eens gaan te kijken naar de formules, moet het zelfs mogelijk zijn om dat ding aan te passen zodat je ineens meerdere aankopen teglijk kan inbrengen.
Al Fonds, ik begrijp je uitleg niet helemaal.
Hoe bedoel je met:
'Je brengt de aankoopsom en de datum in van beide aankopen en je vindt onderaan de som en de datum die je op één lijn kan inbrengen.'
Zie nergens som en datum verschijnen die op 1 lijn kan krijgen...
Hoe bedoel je met:
'Je brengt de aankoopsom en de datum in van beide aankopen en je vindt onderaan de som en de datum die je op één lijn kan inbrengen.'
Zie nergens som en datum verschijnen die op 1 lijn kan krijgen...
Dat bedoel ik niet.
Als je beide sommen inbrengt, krijg je net daaronder de som en als je de beide data inbrengt, krijg je rechtsonderaan de nieuwe datum.
Die nieuwe datum en de som van beide aankopen, kan je dan in één lijn inbrengen.
Als je beide sommen inbrengt, krijg je net daaronder de som en als je de beide data inbrengt, krijg je rechtsonderaan de nieuwe datum.
Die nieuwe datum en de som van beide aankopen, kan je dan in één lijn inbrengen.
In de hoop dat dit nog niet vermeld was ergens in deze thread: ik heb een website gevonden die historische koersen van fondsen vermeldt (heb er maar enkele geprobeerd):
http://finance.skynet.be/www/homepage.html?LANG=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Geef in het zoekveld de isincode in, start het zoeken, klik op de isincode, en een van de getoonde tabs betreft de historiek (je kan kiezen over welke periode je de koersen wil zien).
http://finance.skynet.be/www/homepage.html?LANG=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Geef in het zoekveld de isincode in, start het zoeken, klik op de isincode, en een van de getoonde tabs betreft de historiek (je kan kiezen over welke periode je de koersen wil zien).
Eerlijk gezegd:"deze had ik nog niet". Dus bedankt.
Maar zo kan ik er u nog een aantal opgeven. Op een aantal websites van de fondsenuitgevers zelf kan je ze ook dikwijls vinden. Je moet soms wel wat zoeken of datum per datum ingeven...
Maar dan begint het als je er mee aan de slag wil: ge je ze overtypen, kopieren en aan mekaar puzzelen ? Er zijn er die excel daarna niet erkent als cijfers.
Maar zo kan ik er u nog een aantal opgeven. Op een aantal websites van de fondsenuitgevers zelf kan je ze ook dikwijls vinden. Je moet soms wel wat zoeken of datum per datum ingeven...
Maar dan begint het als je er mee aan de slag wil: ge je ze overtypen, kopieren en aan mekaar puzzelen ? Er zijn er die excel daarna niet erkent als cijfers.
Wel da's nu één van de redenen waarom ik ooit gestart ben met mijn blog.
In het verzamelen ( en daarna up to date houden ) van al deze data ( momenteel meer dan 400 fondsen ) kroop heel wat werk. Toen bleek dat mijn "huiswerk" wel een goede selectie opleverde en het werk toch gedaan was, ben ik het online gaan zetten. Zo kunnen ook anderen van het werk profiteren.
Dit werk heeft me wel een enorm inzicht gegeven in de fondsenwereld. Het is zoals in de sport: enkel door veel oefenen en trainen dat je prestaties beter worden.
In het verzamelen ( en daarna up to date houden ) van al deze data ( momenteel meer dan 400 fondsen ) kroop heel wat werk. Toen bleek dat mijn "huiswerk" wel een goede selectie opleverde en het werk toch gedaan was, ben ik het online gaan zetten. Zo kunnen ook anderen van het werk profiteren.
Dit werk heeft me wel een enorm inzicht gegeven in de fondsenwereld. Het is zoals in de sport: enkel door veel oefenen en trainen dat je prestaties beter worden.
de laatste dagen zit er wel een deuk in het starterspakket van 14 fondsen.
al een paar dagen eindigen ze bijna met z en allen rood.
bij sommigen vliegen de percenten er zo af.
is daar een reden voor, ik bedoel signalen, of is daar geen verklaring voor.
al een paar dagen eindigen ze bijna met z en allen rood.
bij sommigen vliegen de percenten er zo af.
is daar een reden voor, ik bedoel signalen, of is daar geen verklaring voor.
heb eens zitten kijken naar het bevragen van koersen via yahoo en met een beetje creativiteit moet het mogelijk zijn een macro in excel te maken om de koersen op te halen.
Kijk maar eens op http://www.gummy-stuff.org/Yahoo-data.htm
Tot nu toe heb ik nog geen tijd gehad om hier verder in te duiken maar wie weet dat andere forumleden hier iets aan hebben.
Kijk maar eens op http://www.gummy-stuff.org/Yahoo-data.htm
Tot nu toe heb ik nog geen tijd gehad om hier verder in te duiken maar wie weet dat andere forumleden hier iets aan hebben.