Beleggen in Groen...tot het implodeert
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Zelfs bij de meest verfijnde diesel-motoren gaat bijna de helft van de energie verloren in warmte. Bij een elektromotor is dat niet het geval. Een elektromotor heeft een veel hoger rendement. Nu weet ik ook wel dat de elektriciteit moet opgewekt worden, en daar treedt ook verlies op. Maar zelfs al zou je de elektriciteitscentrale met steenkool stoken haal je een hoger totaalrendement.
Ik zou tanks, vliegtuigen, schepen en andere kritische infrastructuur nog niet meteen op batterijen doen overschakelen, maar voor particuliere voertuigen is dit perfect mogelijk. Het voorzien van stroom 24/7 is iets waar kernenergie uitermate voor geschikt is.
Nee, dit verzin je voor het gemak omdat je niet overweg kunt met een veranderende wereld. Verandering vereist immers aanpassing, en aanpassing vereist inspanning. Gewoon lekker blijven voortdoen wat je gewoon bent is makkelijker.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
Woz
Dat klopt niet. Als er effectief 0% afname zou zijn van een stroomnet dan staan alle centrales stil en is het verbruik ook nul in geval van centrales op gas of kolen, behoudens standby verbruik voor instandhouding van de installatie. PV en windmolens kan je gewoon afleggen of hun vermogen terugregelen.Bassie schreef: ↑26 juli 2023, 16:06Een diesel motor heeft een enorm hoog rendement, veel hoger dan eender welke motor dan ook.
Men vergeet steeds dat voor EV's te laden het stroomnet 24/7 moet draaien, ook al is er geen enkele afname.
Doordat dit nodig is, heb je dus veel meer grondstoffen nodig om jouw EV te laden dan een Diesel nodig heeft.
Diesel kan je opslaan en als de aanvoer even stilvalt is dat geen enkel probleem.
Electriciteit kan je niet opslaan voor het stroomnet (er zijn pogingen maar dat is het dan), hierdoor moet je 24/7 blijven opwekken.
Valt het net uit, dan is het over met de pret en kan je niet laden.
Diesel en Benzine kan je dan nog steeds tanken met een handpomp![]()
Als je alle parameters meeneemt zijn EV's helemaal niet efficient, maar dit vergeet met voor het gemak, ja stroom is er immers altijd......tot het uitvalt![]()
Met algemeen rendement bedoel ik het zo breed mogelijke plaatje om je te verplaatsen met een auto. Van nodige opwek van energie tot ontmanteling van de auto op einde levensduur.
Een rendement beoordelen door enkel te kijken naar het opgegeven verbruik van een bepaalde motor in bepaalde omstandigheden is wel heel erg nauw.
Ik ben de eerste om te zeggen dat een ev niet perfect is. Ik heb er geen en ik hoef er geen. Wat mij betreft is de beste auto geen auto. Ik heb de persoonlijke ambitie om mijn huidige benzineauto nog op te rijden en het dan de rest van mijn leven te doen zonder eigen wagen. Wel nog deel- of huurwagen indien echt nodig.
Maar alle voordelen/nadelen van beide in acht genomen is een elektrische auto wel een betere dan een fossiele auto.
-
huisjetuintjefiets
- Verbannen Gebruiker

Je bent zeer selectief in het gebruik van de info die in jouw stelling past. Op handige wijze slalom je tussen milieuvriendelijkheid en rendement en beschikbaarheid van energie
Wikipedia:
Een kolencentrale is een thermische elektriciteitscentrale die met steenkool wordt gestookt. Vanwege de hoge uitstoot van fijnstof, NOx, SOx en CO2, werden kolencentrales als een van de meest milieuschadelijke vormen van energieopwekking beschouwd.
Een moderne ultra superkritische kolencentrale zoals Centrale Maasvlakte van E.ON haalt op maximaal vermogen een rendement van 46%. Dat wil zeggen dat 46% van de energie-inhoud van de kolen wordt omgezet in elektriciteit. Het rendement van oudere centrales lag op maximaal vermogen vaak niet hoger dan zo'n 37-40% maar is in oudere Nederlandse centrales als de Hemwegcentrale en de Amercentrale door groot onderhoud/vervanging opgeschroefd naar zo'n 42%.
Heb je enige idee hoe een centrale werkt? Die kan je hooguit afkoppelen wegens te veel productie.Woz schreef: ↑26 juli 2023, 16:39 Dat klopt niet. Als er effectief 0% afname zou zijn van een stroomnet dan staan alle centrales stil en is het verbruik ook nul in geval van centrales op gas of kolen, behoudens standby verbruik voor instandhouding van de installatie. PV en windmolens kan je gewoon afleggen of hun vermogen terugregelen.
Als je die uitzet ben je weken bezig die weer te starten.
Centrales kan je NIET uitzetten.
Kolen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kolencentrale
https://callmepower.be/nl/energie/gids/ ... encentrale
Kernenergie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerncentrale
https://nuclear.engie-electrabel.be/nl/ ... rncentrale
Aardgas:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gascentrale
https://corporate.engie.be/nl/energy/gas
Even uitzetten en weer aanzetten als het nodig is? Echt niet. Centrales leg je NIET stil, dan ben je weken bezig met het opstarten, daarom plannen ze onerhoud ook jaren van te voren zodat andere centrales gedurende maanden te taak kunnen overnemen.
PV's en Windmolens kan je stil leggen....centrales niet.
Ze kunnen de turbine wel uitzetten, maar de ketel blijft onder stoom, daar blijf je energie aan geven om die op druk te houden.
Zou je dan de turbine uitzetten dan ben je gewoon energie aan het verstoken om niks....dat helpt.
Laatst gewijzigd door Bassie op 26 juli 2023, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Dat is wel 24/7 dat die draait en brandstof verbruikt, je zet die niet af. Het is een stoommachine, die kan je wel wat lager zetten maar ketel moet onder stoom blijven. Even aan en uitzetten is er niet bij.huisjetuintjefiets schreef: ↑26 juli 2023, 16:48Je bent zeer selectief in het gebruik van de info die in jouw stelling past. Op handige wijze slalom je tussen milieuvriendelijkheid en rendement en beschikbaarheid van energie. Maar als we al jouw elementen op een rijtje zetten, blijft er van jouw kaartenhuis niet veel meer over
![]()
Wikipedia:
Een kolencentrale is een thermische elektriciteitscentrale die met steenkool wordt gestookt. Vanwege de hoge uitstoot van fijnstof, NOx, SOx en CO2, werden kolencentrales als een van de meest milieuschadelijke vormen van energieopwekking beschouwd.
Een moderne ultra superkritische kolencentrale zoals Centrale Maasvlakte van E.ON haalt op maximaal vermogen een rendement van 46%. Dat wil zeggen dat 46% van de energie-inhoud van de kolen wordt omgezet in elektriciteit. Het rendement van oudere centrales lag op maximaal vermogen vaak niet hoger dan zo'n 37-40% maar is in oudere Nederlandse centrales als de Hemwegcentrale en de Amercentrale door groot onderhoud/vervanging opgeschroefd naar zo'n 42%.
Groeten Bas.
En hoeveel bedraagt het rendement van een diesel-motor in een auto, na gelijkwaardige uitfiltering van roetdeeltjes?huisjetuintjefiets schreef: ↑26 juli 2023, 16:48 Een moderne ultra superkritische kolencentrale zoals Centrale Maasvlakte van E.ON haalt op maximaal vermogen een rendement van 46%. Dat wil zeggen dat 46% van de energie-inhoud van de kolen wordt omgezet in elektriciteit. Het rendement van oudere centrales lag op maximaal vermogen vaak niet hoger dan zo'n 37-40% maar is in oudere Nederlandse centrales als de Hemwegcentrale en de Amercentrale door groot onderhoud/vervanging opgeschroefd naar zo'n 42%.
Gascentrales hebben nu net als eigenschap dat je ze heel snel kunt opdrijven en weer doen afnemen. Daarom dat er altijd een deel gascentrales zal nodig zijn in de energietransitie.
Roetdeeltjes hoeven niet gefiltert als de overheid XTL zou promoten, dan hebben we al die onzin niet nodig. Ook geen EGR-klep en ook geen Ad-Blue. Dit zijn zaken die nodig zijn om fossiele-diesel schoon te maken, maar totaal overbodig met XTL.Gudrun schreef: ↑26 juli 2023, 17:08En hoeveel bedraagt het rendement van een diesel-motor in een auto, na gelijkwaardige uitfiltering van roetdeeltjes?huisjetuintjefiets schreef: ↑26 juli 2023, 16:48 Een moderne ultra superkritische kolencentrale zoals Centrale Maasvlakte van E.ON haalt op maximaal vermogen een rendement van 46%. Dat wil zeggen dat 46% van de energie-inhoud van de kolen wordt omgezet in elektriciteit. Het rendement van oudere centrales lag op maximaal vermogen vaak niet hoger dan zo'n 37-40% maar is in oudere Nederlandse centrales als de Hemwegcentrale en de Amercentrale door groot onderhoud/vervanging opgeschroefd naar zo'n 42%.
Je kan het wel tanken, maar zonder roetfilter kom je niet door de keuring.
Diesel kunnen nog veel efficienter en schoner rijden, heb je wel een overheid nodig die het promoot. Ze doen net het omgekeerde. Leg me dat eens uit.
Groeten Bas.
-
huisjetuintjefiets
- Verbannen Gebruiker

Geen idee. Je kiest wel de meest vervuilende auto die er bestaat. Doe je dat opzettelijk?
Ik rijd met een benzine plug-in hybride (ik wil niet plannen waar en wanneer ik oplaad), met heel veel ruimte binnenin en alle mogelijke luxe en comfort. Als ik in mijn geventileerde merino zetels zit, denk ik: een Tesla? Ja, als ze nog een hele lange weg afleggen misschien
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 26 juli 2023, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
"Daarnaast zijn gascentrales snel op te starten en kunnen ze altijd werken, in tegenstelling tot de meeste hernieuwbare energiebronnen. Dit is belangrijk, aangezien we door de energietransitie grotere fluctuaties gaan zien in de vraag en aanbod van elektriciteit. Doordat gascentrales snel kunnen worden opgestart en weer worden afgesloten, spelen ze een belangrijke rol op het Belgische elektriciteitsnet."Bassie schreef: ↑26 juli 2023, 16:52 Centrales kan je NIET uitzetten.
Even uitzetten en weer aanzetten als het nodig is? Echt niet. Centrales leg je NIET stil, dan ben je weken bezig met het opstarten, daarom plannen ze onerhoud ook jaren van te voren zodat andere centrales gedurende maanden te taak kunnen overnemen.
Bron: https://callmepower.be/nl/energie/gids/ ... ascentrale
Dit zijn laag rendement gas-centrales die een generator aandrijven door directe verbranding. Zo hebben ze ook kerosine gestookte generatoren. Die zijn enorm vervuilend en hebben zeer laag rendement.
Je gooit echt alles door elkaar.
Dit zijn piek-centrales, zeer slecht voor het milieu en kunnen zeker geen jaren aan een stuk werken.
Groeten Bas.
-
Woz
Ik schrijf toch: ’behoudens standby verbruik voor instandhouding ’? Er is verschil in verbruik van brandstof tussen een stoomboiler op druk houden en effectief stroom produceren.Bassie schreef: ↑26 juli 2023, 16:52Heb je enige idee hoe een centrale werkt? Die kan je hooguit afkoppelen wegens te veel productie.Woz schreef: ↑26 juli 2023, 16:39 Dat klopt niet. Als er effectief 0% afname zou zijn van een stroomnet dan staan alle centrales stil en is het verbruik ook nul in geval van centrales op gas of kolen, behoudens standby verbruik voor instandhouding van de installatie. PV en windmolens kan je gewoon afleggen of hun vermogen terugregelen.
Als je die uitzet ben je weken bezig die weer te starten.
Centrales kan je NIET uitzetten.
Kolen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kolencentrale
https://callmepower.be/nl/energie/gids/ ... encentrale
Kernenergie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerncentrale
https://nuclear.engie-electrabel.be/nl/ ... rncentrale
Aardgas:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gascentrale
https://corporate.engie.be/nl/energy/gas
PV's en Windmolens kan je stil leggen....centrales niet.
Ze kunnen de turbine wel uitzetten, maar de ketel blijft onder stoom, daar blijf je energie aan geven om die op druk te houden.
Zou je dan de turbine uitzetten dan ben je gewoon energie aan het verstoken om niks....dat helpt.
Ik ben er zeker van dat er goed nagedacht wordt over het zo laag mogelijk houden van het standby verbruik en tegelijk toch zoveel mogelijk flexibiliteit inbouwen qua vermogenregeling.
Mercedes heeft een Hybride-Diesel...zuinig en schoon als de pest....toch kan die geen super hoge Euro-norm bekomen.huisjetuintjefiets schreef: ↑26 juli 2023, 17:13Geen idee. Je kiest wel de meest vervuilende auto die er bestaat. Doe je dat opzettelijk?
Ik rijd met een benzine plug-in hybride (ik wil niet plannen waar en wanneer ik oplaad), met heel veel ruimte binnenin en alle mogelijke luxe en comfort. Als ik in mijn geventileerde merino zetels zit, denk ik: een Tesla? Ja, als ze nog een hele lange weg afleggen misschien![]()
Want het is een DIESEL! Zoals de Duisters zeggen: Zum kotzen die politieker!
Groeten Bas.
Ja, ik koos voor een dieselwagen omdat een dieselmotor het hoogste rendementen levert.huisjetuintjefiets schreef: ↑26 juli 2023, 17:13 Geen idee. Je kiest wel de meest vervuilende auto die er bestaat. Doe je dat opzettelijk?
Ja goed, dat doet niet ter zake. Ik rijd met een elektrische trein terwijl ik een boek lees.huisjetuintjefiets schreef: ↑26 juli 2023, 17:13 Ik rijd met een benzine plug-in hybride, met heel veel ruimte binnenin en alle mogelijke luxe en comfort. Als ik in mijn geventileerde merino zetels zit, denk ik: een Tesla? Ja, als ze nog een hele lange weg afleggen misschien![]()
-
huisjetuintjefiets
- Verbannen Gebruiker

Je zit hier een pleidooi te houden voor elektrische wagens en je rijdt zelf met het meest vervuilende soort wagens dat bestaat. Dat haalt een beetje de geloofwaardigheid van jouw pleidooi onderuitGudrun schreef: ↑26 juli 2023, 17:18Ja, ik koos voor een dieselwagen omdat een dieselmotor het hoogste rendementen levert.huisjetuintjefiets schreef: ↑26 juli 2023, 17:13 Geen idee. Je kiest wel de meest vervuilende auto die er bestaat. Doe je dat opzettelijk?
Walk the talk... maar niet met Gudrun
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 26 juli 2023, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.