Beleggen in Groen...tot het implodeert
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 05 jan 2014
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Je hoeft er helemaal niets bij te gooien, toch in de zomer niet. Het enige probleem dat je hebt is de viscositeit. Maar in de zomer is dat niet echt een probleem. Ik heb jaren zo rondgereden.
Maar de modernere common rails zijn iets kieskeuriger, met mijn huidige hou ik me er niet meer bezig.
Hou ouder je diesel, hoe probleemlozer. Vooral die met een Bosch-dieselpomp waren gekend om probleemloos op frituurolie te rijden. De Lucas-pompen hadden een iets slechtere reputatie.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- EarthNvstr1
- VIP member

- Berichten: 7326
- Lid geworden op: 13 dec 2020
- Contacteer:
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
In de toekomst gaan we misschien een belastingvoordeel krijgen per gereden kilometer ...
"TU/e students develop zero emissions car that actually captures CO₂ from the air as it drives"
https://www.tue.nl/en/news-and-events/n ... -it-drives
"TU/e students develop zero emissions car that actually captures CO₂ from the air as it drives"
https://www.tue.nl/en/news-and-events/n ... -it-drives
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Kan je nog eens gaan lezen, want er is ook tegengehouden dat de motor niet start.vortex schreef: ↑29 juli 2023, 19:11Heb je het artikel zelf gelezen?
De impasse over de toekomst van automotoren in Europa verergert. De Commissie weigert het akkoord rond het verbod op verbrandingsmotoren in 2035 te herzien, maar zou in plaats daarvan het gebruik van synthetische brandstoffen of e-brandstoffen kunnen aanvaarden.Kortom ze gaan er niet komenWaar ze in onze hoofdstad wel voorstander van zijn, is het gebruik van synthetische brandstoffen na 2035, maar dan enkel en alleen met de garantie dat een voorziening voorkomt dat de motor start wanneer de tank niet met e-fuel is gevuld. De Duitse regering staat niet positief tegenover deze beperking. Fabrikanten zouden dan immers nieuwe apparaten en dito verbrandingsmotoren moeten ontwikkelen, wat weer een hele hoop investeringen vergt.![]()
Duitsland houd dit tegen, omdat dit technisch niet mogelijk is.
Deze onzin gaat er dus niet komen. De EU kan dit niet beslissen, want er moet goedkeuring zijn van alle landen en die staan in meerderheid op de rem. Exit Timmermans met zijn bullshit.
Europa kan niks beslissen, daartoe hebben ze 0,0 macht. Ze kunnen nog zoveel publiceren aan voorstellen, het zijn de landen die bepalen. Veel landen zijn tegen, het gaat er gewoon niet komen.
Neen, er moeten geen nieuwe motoren ontwikkeld worden, totaal niet. De nieuwste als ook de oudste diesel van 60 jaar geleden kan er op rijden en is meteen schoon. Je kent er gewoon niets van, net zoals die Timmermans en andere politiekers.
Gelukkig zijn er nog landen waar wel mensen met gezond verstand wonen!
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
-
Woz
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
https://www.frituurvetrecyclehet.nl/vee ... de-vragen/
---
De gemiddelde Nederlander gebruikt ongeveer 4 kg frituurvet per jaar. Daarvan wordt 1,4 kg thuis verbruikt en 2,6 kg in de horeca.
Op jaarbasis betekent dit, dat in de horeca 44 miljoen kg frituurvet wordt verbruikt. Dit wordt praktisch allemaal al ingezameld.
Via het thuisverbruik gaat er nog 24 miljoen kg frituurvet om. We weten dat er na het frituren wat minder frituurvet over is, doordat een gedeelte van het vet wordt opgenomen in het product. Als het recyclen van vet en olie net zo gewoon wordt als de inzameling van glas en papier kunnen we jaarlijks 20 miljoen kg frituurvet inzamelen = 18 miljoen liter biobrandstof.
---
Even snel een rondje internet gedaan.
Op zich is er helemaal niets tegen het hergebruik van allerhande gebruikte olie.
De vraag is dan wel hoe ver kom je daar mee?
In Nederland gaat het blijkbaar om 18 miljoen liter biobrandstof per jaar (in 2021).
Dat zijn 450 tankwagens.
Ik denk dat we meer frieten zullen moeten eten...
---
De gemiddelde Nederlander gebruikt ongeveer 4 kg frituurvet per jaar. Daarvan wordt 1,4 kg thuis verbruikt en 2,6 kg in de horeca.
Op jaarbasis betekent dit, dat in de horeca 44 miljoen kg frituurvet wordt verbruikt. Dit wordt praktisch allemaal al ingezameld.
Via het thuisverbruik gaat er nog 24 miljoen kg frituurvet om. We weten dat er na het frituren wat minder frituurvet over is, doordat een gedeelte van het vet wordt opgenomen in het product. Als het recyclen van vet en olie net zo gewoon wordt als de inzameling van glas en papier kunnen we jaarlijks 20 miljoen kg frituurvet inzamelen = 18 miljoen liter biobrandstof.
---
Even snel een rondje internet gedaan.
Op zich is er helemaal niets tegen het hergebruik van allerhande gebruikte olie.
De vraag is dan wel hoe ver kom je daar mee?
In Nederland gaat het blijkbaar om 18 miljoen liter biobrandstof per jaar (in 2021).
Dat zijn 450 tankwagens.
Ik denk dat we meer frieten zullen moeten eten...
-
jeanke01
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Oei, je snapt blijkbaar niet goed hoe de Europese Unie werkt. Misschien na je cursus elektriciteit, eens kijken hoe daar de vork juist aan de steel zit. Niet zoals jij zegt in elk geval.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 05 jan 2014
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Frituurvet in je tank kappen werkt niet echt
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Het vet is van de soep voor de verbrandingsmotor of fossiele motor. 
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Van frituurolie (en koolzaad, palmolie,...) wordt nu al biobrandstof gemaakt en bijgemengd met gewone diesel, zelfde met bio ethanol in benzine. Dit zijn echter geen brandstoffen die nog opgeschaald kunnen worden, in tegendeel tegen de teelt van gewassen om er brandstof van te maken zijn heel wat bezwaren.
Deze bio brandstoffen zijn niet de synthetische brandstoffen waarvoor een uitzondering gevraagd is door Duitsland. Synthetische brandstoffen moeten van oorsprong met groene stroom gemaakt worden, met zon of windenergie kan men dan eerst waterstofgas maken, vervolgens wordt er door toevoeging van CO2 methanol gemaakt. Methanol kan mits wat aanpassingen in een benzine motor verbrand worden. Na nog verdere processing kan synthetische kerosine en diesel gemaakt worden. Technisch mogelijk maar of het praktisch haalbaar wordt valt te betwijfelen, die groene stroom is er om te beginnen nog niet in overvloed en de vraag naar waterstof als basis grondstof en brandstof zal vanuit de chemie ook sterk toenemen. Het lijkt mij een illusie om groene stroom met heel veel verliezen om te zetten in brandstof voor auto's terwijl die perfect elektrisch aangedreven kunnen worden. Voor vliegtuigen en scheepvaart kunnen synthetische brandstoffen op termijn wel een alternatief zijn voor fossiele brandstoffen.
Deze bio brandstoffen zijn niet de synthetische brandstoffen waarvoor een uitzondering gevraagd is door Duitsland. Synthetische brandstoffen moeten van oorsprong met groene stroom gemaakt worden, met zon of windenergie kan men dan eerst waterstofgas maken, vervolgens wordt er door toevoeging van CO2 methanol gemaakt. Methanol kan mits wat aanpassingen in een benzine motor verbrand worden. Na nog verdere processing kan synthetische kerosine en diesel gemaakt worden. Technisch mogelijk maar of het praktisch haalbaar wordt valt te betwijfelen, die groene stroom is er om te beginnen nog niet in overvloed en de vraag naar waterstof als basis grondstof en brandstof zal vanuit de chemie ook sterk toenemen. Het lijkt mij een illusie om groene stroom met heel veel verliezen om te zetten in brandstof voor auto's terwijl die perfect elektrisch aangedreven kunnen worden. Voor vliegtuigen en scheepvaart kunnen synthetische brandstoffen op termijn wel een alternatief zijn voor fossiele brandstoffen.
-
Woz
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Klopt.
En als ik het zo lees is het nog een heel gedoe om van gebruikt frituurvet iets te maken dat geschikt is om in een auto te kappen.
Iets met filteren, verdampen, distilleren,....
Niet hetzelfde, maar ik was onlangs in een bedrijf waar men van slachtafval ossenwit maakt om in te frituren.
Dat was al een stevig fabriekje vol met tanks, leidingen, pompen, sturingen,... En de elektriciteitsaansluiting was geen tellertje zoals bij ons thuis maar een forse transformator van 1000kVA.
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Indrukwekkend voor een buitenstaander.Woz schreef: ↑30 juli 2023, 09:37
Niet hetzelfde, maar ik was onlangs in een bedrijf waar men van slachtafval ossenwit maakt om in te frituren.
Dat was al een stevig fabriekje vol met tanks, leidingen, pompen, sturingen,... En de elektriciteitsaansluiting was geen tellertje zoals bij ons thuis maar een forse transformator van 1000kVA.
Voor een interne normale zaak.
-
Woz
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Klopt maar de buitenstaander zou misschien iets meer moeten beseffen dat je bijvoorbeeld bij 1 liter biodiesel er nog een aantal Kwh’tjes moet bijtellen om die ene liter effectief te kunnen gebruiken.
Zoals ik in een vorige post vermelde: 1 liter fossiele diesel kost ongeveer 7kWh om die in de tank van je auto te krijgen.
Als we rekenen dat 1 liter diesel ongeveer overeenkomt met 10kWh aan energie. Dan moet je het opgegeven verbruik van je auto eigenlijk x1,7 doen.
Dus de auto van Bassie verbruikt geen 4l/100km maar 6,8 liter. Waarvan 2,8 liter reeds verbruikt hogerop in de keten.
Zoals ik in een vorige post vermelde: 1 liter fossiele diesel kost ongeveer 7kWh om die in de tank van je auto te krijgen.
Als we rekenen dat 1 liter diesel ongeveer overeenkomt met 10kWh aan energie. Dan moet je het opgegeven verbruik van je auto eigenlijk x1,7 doen.
Dus de auto van Bassie verbruikt geen 4l/100km maar 6,8 liter. Waarvan 2,8 liter reeds verbruikt hogerop in de keten.
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
We moeten van dat vet af.

Lopen is gezond.


Lopen is gezond.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
-
anonymous9433
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Als je ook de snelheid in rekening brengt - want we gaan toch niet per fiets of te voet naar de andere kant van de wereld - dan bekom je een gans ander beeld ...
https://transportgeography.org/contents ... fficiency/

-
anonymous9433
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Dat is een vrije keuze … het gaat niet enkel over toerisme maar het kunnen ook zakenreizen zijn. En het hoeft niet de andere kant van de wereld te zijn maar mag ook gerust de andere kant van Europa zijn …
Het punt is dat als je de energiekost afzet tegenover snelheid (of performantie) niet de fiets maar het vliegtuig en het schip beter scoren op het vlak van energie-efficiënte …
Trouwens, het gaat zowel over personen als goederenvervoer. Of gaan we niets meer importeren en exporteren?
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 1 augustus 2023, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

