Beleggen in Groen...tot het implodeert
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Lees de tekst volledig voor je commentaar geeft en haal GW en GWH niet door elkaar.Bassie schreef: ↑8 augustus 2023, 19:29Dat is wel 118GW per jaar!!! ik heb het over 130GW/uur!!!Spaarplan schreef: ↑8 augustus 2023, 16:02
Er is potentieel 118GW uit de lucht te plukken in Belgie.![]()
https://www.energyville.be/pers/hoeveel ... dynamische
Waarom Tinne er altijd bijsleuren?
Dat je zelf 14 jaar geleden al zonnepanelen plaatste pleit voor je, let niet op de ongepaste commentaren van sommigen.
....
Ik lees:
En laten we wel wezen, dit is een zeer voorzichtige schatting van de mogelijke capaciteit.Key takeaways:
België heeft een technisch potentieel voor hernieuwbare energieopwekkingscapaciteit van 118 GW uit PV op daken en windturbines op land, wat overeenkomt met een maximale theoretische elektriciteitsopwekking van ongeveer 132 TWh per jaar, en wat meer is dan de huidige vraag van ongeveer 80 TWh per jaar van België.
....
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
-
Woz
Hier zie je de actuele gridload voor België:Bassie schreef: ↑8 augustus 2023, 19:29Dat is wel 118GW per jaar!!! ik heb het over 130GW/uur!!!Spaarplan schreef: ↑8 augustus 2023, 16:02
Er is potentieel 118GW uit de lucht te plukken in Belgie.![]()
https://www.energyville.be/pers/hoeveel ... dynamische
Waarom Tinne er altijd bijsleuren?
Dat je zelf 14 jaar geleden al zonnepanelen plaatste pleit voor je, let niet op de ongepaste commentaren van sommigen.
Kijk eens op het kaartje van je, dan ineens gaat het over per/uur, en blijft er niks over.
Ook dit is een leuke uitspraak:
Ze tellen gewoon de boek op, door uren even te vermenigvuldigen naar een jaar-getal. Zo werkt elektriciteit niet!!!De beschikbaarheid van PV varieert tussen 930 en 1060 vollasturen in België of een potentiële extra energieproductie van ongeveer 99,3 TWh per jaar.
Dat het per/uur is, is al een belachelijk gegeven. Want het is realtime, dat houd in dat het per seconde is (ook al belachelijk) en dan moet je CONSTANT 130GW leveren. Of dit nu per seconde is, of een uur lang, of een jaar lang.
Ik wil dit wel even uitrekenen wat je dan PER JAAR MOET opwekken...blijft belachelijk want zo werkt elektrieker niet.
130GWh x 24 x 365 = 1138800GW/uur per jaar. Waar haal je dit in godsnaam vandaan? Want het is geen 130GW per eenheid, het is 130GW op elk moment dat het gevraagd gaat worden. Dat kan 1 seconde zijn.
Elektriciteit is een REAL-TIME gebeuren, als er NU 200GW nodig is, dan moet het net dat leveren, al is het maar 1 Nano-seconde.
Kan je dit niet leveren dan klapt de boel. Iets wat velen maar niet willen of kunnen begrijpen.
Het is als je waterkraan, je doet hem open er er komt water uit, als er niks uitkomt heb je geen water. Enig probleem bij elektriciteit is dat door het opendoen van je kraan het totale netwerk implodeert en uitvalt. Bij water hoor je wat geborrel.
Je kan het net niet naar believen belasten.....als je het overbelast dan knalt de zooi uit elkaar. En dit staat te gebeuren.
Effe dan weer opstarten is er niet meer bij, want iedereen heeft de 'kraan' open en het net blijft knallen.
https://www.elia.be/nl/grid-data/belast ... 0066955312
Ik snap niet goed van waar die 200GW komt?
En het is toch ook niet zo dat al de elektrische stroom in België via 1 enkele grote beveiliging passeert die eruit klapt bij overbelasting?
Een elektriciteitsnet is gecompartimenteerd. De elektriciteit voor je woning komt uit een hs-cabine ergens in je straat van waaruit verschillende circuits vertrekken vanuit we hs/ls-transfo (gemiddeld eentje van 400kVA). De vertrekkende kringen zijn afgezekerd met een smeltzekering variërend van 40A tot 250A afhankelijk van hoeveel woningen er op die kabel zitten.
Dus als jij in je woning zodanig gortig maakt dat je eigen zekeringkast niets meer doet dan kan je in het allerergste geval je buren in de straat zonder stroom zetten. Maar dan moet je echt al heel erg gek doen.
Grotere bedrijven hebben hun eigen cabine(s) en zijn er zelf voor verantwoordelijk dat hun beveiligingen goed werken zodat een eventuele fout bij hun op het bedrijf niet kan overslaan naar de netbeheerder met als risico dat ze en volledig industrieterrein zonder stroom zetten.
Dat doen ze ook want anders verzuipen in de schadeclaims omwille van productieverlies bij de omliggende bedrijven. En als hun beveiligingen niet voldoende en regelmatig preventief getest waren dan zal de verzekering niet tussenkomen.
Ik zou je aanraden om eens wat te lezen op de website hoogspanningsnet.com
Het Europese elektriciteitsnet is het beste van de wereld.
Er mag onverwacht een kerncentrale ’van het net vallen’, plots +1GW die weg is en we zullen er niets van merken.
Bassie schreef: ↑8 augustus 2023, 20:05Waarom? Dat kies je toch zelf? Ik stook gewoon Mazout. Die was ook heel duur. Duur en duur is een verschil. Jouw mazout is nooit X4 gegaan.
Ga je nu echt jouw keuzes die verkeerd zijn aan ons opleggen om te betalen? Lol! Verkeerde keuzes? Begin jaren negentig was het de properste en eenvoudigste verwarming. Maar ik ga mee met mijn tijd en heb 10 jaar geleden een finoven laten plaatsen. Alles wordt nu verwarmd uit eigen bosbeheer. CO²? Not my problem.![]()
Is dat wat je zegt? Nee, ik wilde gewoon aantonen dat ieder wel één of ander gunst geniet in dit land. Er zijn zoveel achterpoortjes, het is quasi onmogelijk om er geen ongebruikt te laten. 3-dubbele negatie.![]()
Ik betaal steeds mijn energie zelf.....doe dat ook eensHoe kom je erbij dat ik dat niet doe? Noch mijn familie noch het OCMW behoren tot mijn sponsors.
-
anonymous9433
-
anonymous9433
De Mazoutprijs is de laatste 30 jaar dik x7 gegaan en ondankt dat de olie per vat gewoon weer laag staat is de prijs nog steeds veel te hoog door toedoen van wanbeleid van de overheid.
Voordat de prijs op 1,50L lag kostte een van net zoveel als nu, we zijn nooit meer gedaald maar hoog gebeleven.
Nog steeds kost een liter vandaag zo'n 95ct bij de meeste olieboeren, want de officiele prijs ligt gewoonlijk een stukje hoger.
Hetzelfde geld voor de prijs van Diesel aan de pomp, die zakt niet als de olieprijs zakt, want ze zetten die vast en laten maar een stukje dalen. Stijgen kan die in record-tempo maar dalen niet. Met dank aan NVa en PS die het cliquette-systeem verzonnen en geactiveerd hebben.
Elekctriciteit kon iedereen vrijwel gratis krijgen door terugdraaiende meters en de werkelijke kost aan iemand zonder te geven.
Daarom koos je voor die verwarming en om geen enkele andere reden. Zal nog erger worden met de elektriciteitsprijs en je eigen paneeltjes, je gaat nog veel meer betalen dan iemand zonder.
Wacht maar op komende winter
Mijn mazouttank zit vol, laat maar komen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Ik kan je helemaal volgen,Bassie en ben blij voor u en Adriaan dat jullie zich beiden goedkoop kunnen verwarmen
!
Mazout lijkt mij ook nu nog steeds de voordeligste verwarming....
MAAR .... mazoutketel kapot is geen nieuwe te plaatsen ! VERBOTEN !!! Hopelijk is uw tank bijna leeg op zo een moment.
Hypocrieten ten top.Herrinner je nog de radiospots van een paar jaar terug op de VRT-radio zenders ingesproken door Witse (Hubert Damen) ten promotie van Mazout. Je moet ze eens herbeluisteren.... (inzichten kunnen plots wel heel snel veranderen)
Nee,de schapen moeten en zullen mooi in de kudde lopen om geschoren te worden.
MAAR .... mazoutketel kapot is geen nieuwe te plaatsen ! VERBOTEN !!! Hopelijk is uw tank bijna leeg op zo een moment.
Hypocrieten ten top.Herrinner je nog de radiospots van een paar jaar terug op de VRT-radio zenders ingesproken door Witse (Hubert Damen) ten promotie van Mazout. Je moet ze eens herbeluisteren.... (inzichten kunnen plots wel heel snel veranderen)
Nou Bassie, mijn vloerverwarming stond vorige winter uit. Dus daar had ik een nul-verbruik. Ik heb geen zonnepanelen omdat ik in een bos woon ( te weinig zonnestralen op de natuurleien) en omdat ik de investering niet wil doen. Er ligt ook geen gas in onze straat en voor te verwarmen op mazout bedank ik ook vriendelijk. Mijn houtvoorraad is quasi onuitputtelijk en droog hout heb ik voor de volgende 3 winters. Verder ligt mijn horizon niet meer. 
-
jeanke01
Wat een onzin. Die spots waren gemaakt door de mazoutsector hé, niet door de overheid
Dan laat ik een nieuwe komen uit Wallonie, Duitsland, Frankrijk of Oostenrijk. Denk je nu echt dat ik me ga laten tegenhouden door onze politieke idioten? EU is vrijheid van handel, aankoop etc. Het is niet omdat Vlaanderen (niet Wallonie) het verbied dat het niet meer kan. België verbied het niet, slechts de Vlaamse politieke gekken. Stem nog wat voor de huidige regering. Ze zijn dictatoriaal waar Noord-Korea niks bij is. Ben jij zo kortzichtig dat je alles volgt dat de Vlaamse gekken opleggen?Divi schreef: ↑9 augustus 2023, 17:54 Ik kan je helemaal volgen,Bassie en ben blij voor u en Adriaan dat jullie zich beiden goedkoop kunnen verwarmen!
Groeten Bas.
Dus je stookt hout volle bak, want je bent groen bezig? Ben je nu niet zelf aan het bewijzen dat het je enkel om GELD gaat.pukkie007 schreef: ↑9 augustus 2023, 18:03 Nou Bassie, mijn vloerverwarming stond vorige winter uit. Dus daar had ik een nul-verbruik. Ik heb geen zonnepanelen omdat ik in een bos woon ( te weinig zonnestralen op de natuurleien) en omdat ik de investering niet wil doen. Er ligt ook geen gas in onze straat en voor te verwarmen op mazout bedank ik ook vriendelijk. Mijn houtvoorraad is quasi onuitputtelijk en droog hout heb ik voor de volgende 3 winters. Verder ligt mijn horizon niet meer.![]()
Lekker bezig....
Groeten Bas.
-
jeanke01
Kan je in je eigen topic on topic blijven in van plaats van elke user persoonlijk aan te vallen? Inhoud en argumenten in plaats van verwijten en kinderachtig gedoe.
Mijn vermoeden is dat je inhoudelijk zo zwak staat en het weet, daarom dat je iedereen zo aanvalt.
-
anonymous9433
Gewoon als “vijand” aanduiden op dit forum en dan kan je al zijn berichten negeren. Inhoudelijk is de toegevoegde waarde van zijn berichten toch nul, gewoon een simpele internettrol.jeanke01 schreef: ↑9 augustus 2023, 19:56Kan je in je eigen topic on topic blijven in van plaats van elke user persoonlijk aan te vallen? Inhoud en argumenten in plaats van verwijten en kinderachtig gedoe.
Mijn vermoeden is dat je inhoudelijk zo zwak staat en het weet, daarom dat je iedereen zo aanvalt.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Los van de discussie die gaande is (want interesseert mij weinig) ...Bassie schreef: ↑9 augustus 2023, 19:30Dus je stookt hout volle bak, want je bent groen bezig? Ben je nu niet zelf aan het bewijzen dat het je enkel om GELD gaat.pukkie007 schreef: ↑9 augustus 2023, 18:03 Nou Bassie, mijn vloerverwarming stond vorige winter uit. Dus daar had ik een nul-verbruik. Ik heb geen zonnepanelen omdat ik in een bos woon ( te weinig zonnestralen op de natuurleien) en omdat ik de investering niet wil doen. Er ligt ook geen gas in onze straat en voor te verwarmen op mazout bedank ik ook vriendelijk. Mijn houtvoorraad is quasi onuitputtelijk en droog hout heb ik voor de volgende 3 winters. Verder ligt mijn horizon niet meer.![]()
Lekker bezig....
Ik "stook hout volle bak (tot de voorraad op is)", niet omdat ik daarmee vind dat ik "groen bezig ben", maar gewoon omdat dat hout beter voor wat warmte in mijn living zorgt dan dat het ligt te rotten in de tuin.
Los van dat, vind ik het niet meer dan normaal dat ook voor elke "groene" investering er *ook* gekeken wordt naar "het GELD", of dat is toch in ieder geval wat ik doe.
-
Woz
Een huis verwarmd met mazout... we zijn wel al bijna 2024 hé..Bassie schreef: ↑9 augustus 2023, 16:45De Mazoutprijs is de laatste 30 jaar dik x7 gegaan en ondankt dat de olie per vat gewoon weer laag staat is de prijs nog steeds veel te hoog door toedoen van wanbeleid van de overheid.
Voordat de prijs op 1,50L lag kostte een van net zoveel als nu, we zijn nooit meer gedaald maar hoog gebeleven.
Nog steeds kost een liter vandaag zo'n 95ct bij de meeste olieboeren, want de officiele prijs ligt gewoonlijk een stukje hoger.
Hetzelfde geld voor de prijs van Diesel aan de pomp, die zakt niet als de olieprijs zakt, want ze zetten die vast en laten maar een stukje dalen. Stijgen kan die in record-tempo maar dalen niet. Met dank aan NVa en PS die het cliquette-systeem verzonnen en geactiveerd hebben.
Elekctriciteit kon iedereen vrijwel gratis krijgen door terugdraaiende meters en de werkelijke kost aan iemand zonder te geven.
Daarom koos je voor die verwarming en om geen enkele andere reden. Zal nog erger worden met de elektriciteitsprijs en je eigen paneeltjes, je gaat nog veel meer betalen dan iemand zonder.
Wacht maar op komende winter![]()
Mijn mazouttank zit vol, laat maar komen![]()
Als je ooit je huis verkoopt dan zal je toch best wel wat gefronste wenkbrauwen krijgen als potentiële kopers je ketel zien staan. Ik kom veel in allerhande woningen voor mijn werk. Zo’n ketel is gewoon vettige, stinkende smeerlapperij. Die geur en vlekken in de muren en wanden van kelder of bijgebouw krijg je nooit meer weg.
Ik ben zelf in 2007 begonnen met vloerverwarming en een gascondensatieketeltje. (alles samen 10.000€ geplaatst, de toenmalige premies moeten er nog vanaf)
Vorig jaar een daikin l/l warmtepomp geplaatst, vloermodelletje die met 2 vingers in de neus de woning warm gehouden heeft. Gemiddeld opgenomen vermogen iets van een 350W, totaalverbruik voor verwarming: 1000kWh. (laten plaatsen voor 3200€)
Een lucht/water warmtepompje zal er ook nog wel eens komen in combinatie met de bestaande vloerverwarming. Ik wacht nog even totdat de mogelijkheid om te regelen in functie van actuele uurtarieven wat meer op punt staat. De vloerverwarming kan je beschouwen als een warmtebatterij dus de momenten met dure stroomprijzen ontwijken door vermogen terug te regelen is goed mogelijk. Werkt ook goed in combinatie met het capaciteitstarief.
Ik kies er voor om na te denken over oplossingen in plaats van ’NOORD-KOREA’ te brullen als je opmerkt dat de omstandigheden wijzigen.