Beleggen in Groen...tot het implodeert
-
Woz
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Er waren ook niet genoeg grondstoffen om al die weefgetouwen, spoorwegen, automobielen, vliegtuigen, gsm’s, internet,... te produceren.Bassie schreef: ↑23 juli 2023, 16:44Ze kunnen wel einddatums zetten, maar de EU heeft plofmotoren niet verboden (ook geen einddatum) want je mag straks op synthetische brandstoffen rijden en de huidige diesels kunnen dat probleemloos.vortex schreef: ↑23 juli 2023, 11:47
Die elektrificatie van auto's komt er sowieso, er worden nu al einddatums op de verkoop van fossiele auto's gezet, fabrikanten gaan tegen dan geen fossielen meer maken. Prijzen voor e-auto's zijn ook al aan het zakken, zeker in China waar ze volop geproduceerd en verkocht worden. De auto's op zich gaan het probleem niet zijn, de infrastructuur op tijd voorzien en de prijs die we voor laadstroom gaan mogen betalen zal wat anders worden.
Verder is er geen grondstof genoeg om zoveel batterijen te maken, laat staan zoveel laadpalen te plaatsen/maken en ook niet genoeg stroom alle wagens op te laden. Je kan het wel willen, maar de aarde kan dit gewoon niet aan.
Die paar auto's die nu op electriciteit rijden is geen probleem, maar van een paar miljoen opschalen naar een paar miljard gaat niet lukken. Synthetische brandstoffen kunnen ze maken uit plantenafval met behulp van zon en wind energie, de overbodige elektriciteit gebruiken om brandstof te maken. Dit is OPSLAG van energie. Iets wat je niet voor elkaar krijgt met batterijen of stuwmeren. Je moet die meren en batterijen ook weer laden, als er geen zon of wind is lopen ze leeg, en dan? dan bufferen ze niet meer.
Verder kan je elektriciteit geen duizenden kilometers transporteren, ook al zoiets dat politiekers niet begrijpen. Om nog maar te zwijgen over de groenen die bezorgd zijn over hoogspanningslijnen boven hun hoofd.
Ze willen van alles op elektriek, maar het kan gewoon niet. Nu niet en over 50 jaar ook niet.
Alles wordt elektrisch. Niet omdat elektrisch het beste is maar om de eenvoudige reden dat het een stuk(je) beter is dan de andere alternatieven op gebied van algemeen rendement.
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
IJzer, Aluminium, fossiele brandstoffen zijn/waren er volop.Woz schreef: ↑23 juli 2023, 17:31 Er waren ook niet genoeg grondstoffen om al die weefgetouwen, spoorwegen, automobielen, vliegtuigen, gsm’s, internet,... te produceren.
Alles wordt elektrisch. Niet omdat elektrisch het beste is maar om de eenvoudige reden dat het een stuk(je) beter is dan de andere alternatieven op gebied van algemeen rendement.
Maar Chips zijn al schaars, dat zie je ook aan de GSM's die enorm duur zijn, auto's die zonder chips geleverd worden om die later te installeren.
Echter koper, goud, lithium, stroom etc is een groter probleem.
Die grondstoffen zijn niet voldoende voorradig, nu niet en straks helemaal niet.
En het is al bezig, met koperdieven......stroom....lees even mee:
https://www.hln.be/binnenland/niet-alle ... ~a298e7b3/
https://www.nu.nl/economie/6272986/ook- ... ijven.html
https://www.nu.nl/economie/6269935/toez ... uiken.html
https://www.nu.nl/economie/6269725/brab ... ikers.html
https://www.nu.nl/economie/6253588/netb ... omnet.html
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/09 ... e-strooma/
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 81924.html
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/07/19 ... nepanelen/
https://dijkman.nl/alles-over-zonnepane ... nelen.html
Ja het gaat lekker met de electrifikatie. Niet dus. Het gaat nog veel erger worden, het is niet dat het stroonnet het niet aankan, maar er is overproductie terwijl niemand het nodig heeft en er is onderproductie als iedereen stroom moet hebben.
Het enige zinvolle met die overproductie is XTL-diesel maken....voor de rest kan je er niets mee. Over een paar jaar komt iedereen daar achter en valt het net uit. Mij maakt het niet uit, de generator staat klaar en heeft door laadpalen hier in de buurt al wat uren mogen draaien want grondkabels en wijkzekeringen vliegen om de haverklap kapot.
Electrificatie is een hoax.....ben benieuwd als je er achter komt dat je auto onbruikbaar is geworden omdat er geen stroom is.
En euh, je huis koud want je warmtepomp stopt, je eten niet meer te koken is want de platen blijven uit.
Zal ik mijn generator starten, de stookolie-pomp erop aansluiten en er warmpjes bijzitten.
Ook mijn TV blijft werken want die komt uit de ruimte, geen internet voor nodig, want dat valt ook uit, net als je GSM om de nooddiensten te bellen dat je het koud hebt.
Zonder elektra valt jouw leven 100% stil....ikke niet, ik zit dan lekker via sateliet TV te kijken in een mazout verwarmt huis
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
-
Woz
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Dat snap ik niet goed. Als de combi diesel/stookolie+generator/ketel beter is volgens jou. Waarom dan wachten met deze op te starten tot de elektriciteit in de straat uitvalt? Waarom niet vandaag al?
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Biodiesel of later misschien synthetische diesel zijn dan wel zogezegd klimaat of CO2 neutraal maar bij de verbranding worden net zo goed NOx en roet gevormd, dat is nu eenmaal eigen aan een dieselmotor. Maar met een goed werkend roetfilter en ureumkatalysator (Adblue installatie) zijn die emissies net als bij gewone diesel zo goed als volledig te reduceren. Toch is er geen draagvlak meer voor verbrandingsmotoren en gaan ze geweerd worden in emissievrije zones en daar hebben de fabrikanten zelf schuld aan door de emissiefraude die ze gepleegd hebben en het jarenlang tegenwerken van strengere emissie normen terwijl het om technisch haalbare normen ging. Misschien over een jaar of vijf wanneer blijkt dat al die e-auto's toch niet zo vanzelfsprekend op te laden zijn, kabels over het voetpad mag niet, stroomnetten in straten zijn er niet op voorzien, duizenden toeristen naar het zuiden die dagen staan aan te schuiven aan laadpalen.Bassie schreef: ↑23 juli 2023, 17:21 Maar dat is het juist, een diesel motor kan perfect op synthetische diesel rijden, de motor behoefd geen enkele aanpassing. Voor de motor is de brandstof exact hetzelfde buiten dat roetfilters en AdBlue ook overbodig worden, die kan je dus van de diesel afslopen. Voor deze brandstof hoef je helemaal geen nieuwe motor te ontwikkelen. Diesels kunnen op er gewoon op rijden. Het rare is dat de overheid het weigert als groen te bestempelen terwijl het schoon is als je het van bioafval maakt om iets te noemen.
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Neen, dat is het juist, XTL vormt vrijwel geen NOx en amper roet.
Dit is niet eigen aan de dieselmotor maar eigen aan de brandstof die nu gebruikt wordt, fossiele diesel maakt NOx en Roet, ja roetfilters en Ad-Blue maken die brandstof schoon.
XTL bezit niets van die eigenschappen, helemaal niets. Als je dat in een Euro 0 (ja euro 0) dieselauto steekt dan is die schoner dan mijn Euro 6 op fossiele Bxx diesel.
Steek je diezelfde XTL in mijn Euro 6, dan verstook je nutteloos Ad-Blue en verbruik je meer door een nutteloos roetfilter.
Je hebt je dus duidelijk niet verdiept in deze brandstoffen. Politiekers en groene mafketels weigeren te aanvaarden dat deze brandstof de schoonste op aarde is, als het gemaakt is van Bio-afval.
Ook jij verteld nonsens, je heb je dus duidelijk NIET ingelezen op de materie. Dit is steeds het probleem.
XTL van Bio heet HVO100 binnen de XTL groep van brandstoffen, en laat me je even bijspijkeren in kennis:
https://autorai.nl/hvo100-brandstof-uitleg/
https://informazout.be/nl/blog/btl-biom ... -verwarmen
Stookolie = Diesel.... Stop alsjeblieft met mis-informatie te verspreiden, want dit spul is het schoonste wat er bestaat na waterstof (wat niet bruikbaar is in grote hoeveelheden). Deze brandstof is GROEN / SCHOON / DUURZAAM / Kan in ELKE DIESEL AUTO/MAZOUT brander.
Dit spul is de toekomst, de rest is onzin.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Het is er al, BTL / HVO100, valt onder de XTL brandstoffen. Maar totaal genegeerd door de groene religieuze gekken.
Het gaat in een plofmotor, dus is het slecht. Zo simpel is het.
Het is er allang, maar politieke idioten als Timmermans, Vlaamse overheid, Tinne werken het actief tegen.
Het past niet in hun straatje, dat is de enige reden.
Mijn generator is er voor als de stroom uitvalt, niet ter vervanging is het wel werkt. Beetje preppen kan geen kwaad.
Een huis is niet meteen koud weet je wel, maar wel na een paar uren....genoeg tijd de generator te starten
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
-
anonymous9433
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
… vrijwel geen NOx en amper roet
De site van Transportmedia leert me:
De brandstof HVO100 (XTL), staat voor ‘100% Hydrotreated Vegetable Oil’.
Deze fossielvrije olie kan gewonnen worden uit bijvoorbeeld industrieel afval en andere plantaardige bronnen en heeft dezelfde chemische samenstelling als traditionele diesel. Bij gebruik van HVO100 wordt een CO2-reductie van ongeveer 90% gerealiseerd, evenals minder uitstoot van NOx (9%), koolmonoxide (24%) en roet en fijnstof (33%). Daarmee is HVO100 een milieuvriendelijk alternatief voor traditionele diesel.
En dat is slechts bij de consumptie of verbranding …
Het productieproces op zich is al helemaal niet milieuvriendelijk …
De site van Transportmedia leert me:
De brandstof HVO100 (XTL), staat voor ‘100% Hydrotreated Vegetable Oil’.
Deze fossielvrije olie kan gewonnen worden uit bijvoorbeeld industrieel afval en andere plantaardige bronnen en heeft dezelfde chemische samenstelling als traditionele diesel. Bij gebruik van HVO100 wordt een CO2-reductie van ongeveer 90% gerealiseerd, evenals minder uitstoot van NOx (9%), koolmonoxide (24%) en roet en fijnstof (33%). Daarmee is HVO100 een milieuvriendelijk alternatief voor traditionele diesel.
En dat is slechts bij de consumptie of verbranding …
Het productieproces op zich is al helemaal niet milieuvriendelijk …
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Koperdieven? For real? Die waren er 30jaar geleden ook al. Vermoedelijk lang daarvoor ookBassie schreef: ↑23 juli 2023, 17:49
IJzer, Aluminium, fossiele brandstoffen zijn/waren er volop.
Maar Chips zijn al schaars, dat zie je ook aan de GSM's die enorm duur zijn, auto's die zonder chips geleverd worden om die later te installeren.
Echter koper, goud, lithium, stroom etc is een groter probleem.
Die grondstoffen zijn niet voldoende voorradig, nu niet en straks helemaal niet.
En het is al bezig, met koperdieven......stroom....lees even mee:
Chips schaar? Niet door grondstoffen, of nu toch nog niet... (zie Chinese exportbeperking van Ga/Ge). Dat kwam door een hogere vraag & productie die niet kan volgen vanwege corona die heel de supply chain dooreenschudde; vraag die wegvalt, waardoor investeringen uitgesteld werden & een tijdje later vraag die explodeert...
Grondstoffen die niet voldoende voorradig zijn? Helium misschien..
Aantal kg koper in een EV kan trouwens gehalveerd worden (Tesla is er mee bezig met hun 48V systeem hoorde ik ergens).
Worst case kan aluminium trouwens koper vervangen. Dat is zelfs goedkoper & lichter, maar zal ook wel enkele nadelen hebben vermoed ik, anders gebruikte men dit reeds.
Er zitten genoeg grondstoffen in de grond/zee. De vraag is enkel aan welke prijs je ze eruit kan halen... Trouwens al gehoord van recycling? meer dan 90% van de batterij kan gerecycleerd worden.
-
Woz
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Voor wie graag leest heb ik nog wat linkjes hieronder:
Kwestie van het debat in evenwicht te houden want het is de kunst om te laveren tussen de pessimistische visie en de optimistische visie.
https://neonresearch.nl/copper-scarcity ... ransition/
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5119302715
https://www.helsinkitimes.fi/themes/the ... dI.twitter
Kwestie van het debat in evenwicht te houden want het is de kunst om te laveren tussen de pessimistische visie en de optimistische visie.
https://neonresearch.nl/copper-scarcity ... ransition/
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5119302715
https://www.helsinkitimes.fi/themes/the ... dI.twitter
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Blijkbaar is dit item een forum voor complottheorieën geworden.
Moet dit onderwerp dan niet verhuisd worden naar "Kroeg"?
Moet dit onderwerp dan niet verhuisd worden naar "Kroeg"?
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Grappig, dit zijn allemaal universiteiten, die subsidies krijgen van de overheid. Gewoonlijk schrijven die wat de politiek wil horen zodat de geldstromen blijven doorlopen.
Deze vind ik helemaal leuk, die Auke Hoekstra, die werkt quasi voor de overheid:
https://www.aukehoekstra.nl/about/
Natuurlijk schrijft die wat ze willen horen, maar oplossing voor een stabiel electriciteitsnet dat dit aankan geeft die nergens.
Zoals gewoonlijk ontbreken alle oplossing voor werkelijke problemen, wat als wind en zon er niet zijn? Dan klapt het net als we geen centrales bouwen.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
-
Woz
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Als men op de persoon begint af te geven in plaats van op de inhoud dan loopt het debat op zijn einde.
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Oei, complottheorieën
Enfin, 2035 (binnen +-12jaar) is de VERKOOP van ICE dus verboden in Europa. 2035!
Dan heb je het feit dat lang niet iedereen koopt een nieuwe auto koopt. Er rijden +-6M auto's rond in België & de verkoop ligt op 500k per jaar (LT gemiddelde).
Dus stel dat tegen 2047 IEDEREEEN elektrisch zal rijden. Een Evolutie, geen revolutie dus. Eentje waar ze al enkele jaren over konden nadenken. Ze hebben maw nog voldoende tijd om de nodige investeringen te doen.
Hier is het simpel. Mijn volgende auto (binnen enkele jaren. enfin, zei dat enkele jaren geleden ook al) is waarschijnlijk een EV (of HEV). Ik heb momenteel een klein overschot op m'n zonnepanelen, maar niet voldoende om het volledig verbruik van die EV te dekken. Wanneer die EV/HEV er komt zal ik m'n installatie dan ook uitbreiden; Er kan nog zeker 1800wp bij op het dak & een batterij is de volgende stap. In 'putteke winter' zal ik er uiteraard niet ver mee komen, maar van maart tem oktober (8 van de 12maanden) is dit praktisch altijd voldoende om het verbruik huis + auto te dekken.
Die andere 4 maanden zullen eventueel gascentrales dat moeten opvangen + de extra windmolenparken die voorzien zijn op zee + import uit Fr + UK/DK (vermoedelijk met een 'windoverschot' in de verre toekomst). Dit zijn overigens maanden waar wind op zee gunstig staat. Zie ook hieronder.
https://www.belgianoffshoreplatform.be/ ... kt-record/
Stabiel elektriciteitsnet -> mega batterijen is een eenvoudige oplossing samen met 'peaker plants'.
Volgens een studie van Energieville/VITO is er nog zéér veel ruimte voor uitbreiding van groene energie. Maar die worden dan ook gesubsidieerd door de overheid
Waar een wil is, is een weg.
Enfin, 2035 (binnen +-12jaar) is de VERKOOP van ICE dus verboden in Europa. 2035!
Dan heb je het feit dat lang niet iedereen koopt een nieuwe auto koopt. Er rijden +-6M auto's rond in België & de verkoop ligt op 500k per jaar (LT gemiddelde).
Dus stel dat tegen 2047 IEDEREEEN elektrisch zal rijden. Een Evolutie, geen revolutie dus. Eentje waar ze al enkele jaren over konden nadenken. Ze hebben maw nog voldoende tijd om de nodige investeringen te doen.
Hier is het simpel. Mijn volgende auto (binnen enkele jaren. enfin, zei dat enkele jaren geleden ook al) is waarschijnlijk een EV (of HEV). Ik heb momenteel een klein overschot op m'n zonnepanelen, maar niet voldoende om het volledig verbruik van die EV te dekken. Wanneer die EV/HEV er komt zal ik m'n installatie dan ook uitbreiden; Er kan nog zeker 1800wp bij op het dak & een batterij is de volgende stap. In 'putteke winter' zal ik er uiteraard niet ver mee komen, maar van maart tem oktober (8 van de 12maanden) is dit praktisch altijd voldoende om het verbruik huis + auto te dekken.
Die andere 4 maanden zullen eventueel gascentrales dat moeten opvangen + de extra windmolenparken die voorzien zijn op zee + import uit Fr + UK/DK (vermoedelijk met een 'windoverschot' in de verre toekomst). Dit zijn overigens maanden waar wind op zee gunstig staat. Zie ook hieronder.
https://www.belgianoffshoreplatform.be/ ... kt-record/
Stabiel elektriciteitsnet -> mega batterijen is een eenvoudige oplossing samen met 'peaker plants'.
Volgens een studie van Energieville/VITO is er nog zéér veel ruimte voor uitbreiding van groene energie. Maar die worden dan ook gesubsidieerd door de overheid
Waar een wil is, is een weg.
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Probleem is, mensen wachten niet tot 2035 om elektrische wagens beginnen te kopen, maar vanaf een paar jaar geleden.Umi schreef: ↑24 juli 2023, 16:44
Enfin, 2035 (binnen +-12jaar) is de VERKOOP van ICE dus verboden in Europa. 2035!
Dan heb je het feit dat lang niet iedereen koopt een nieuwe auto koopt. Er rijden +-6M auto's rond in België & de verkoop ligt op 500k per jaar (LT gemiddelde).
Dus stel dat tegen 2047 IEDEREEEN elektrisch zal rijden. Een Evolutie, geen revolutie dus. Eentje waar ze al enkele jaren over konden nadenken. Ze hebben maw nog voldoende tijd om de nodige investeringen te doen.
En je kan verwachten dat (zeker in de komende jaren) de verkoop een stuk hoger zal liggen dan 500k per jaar.
Dus ik denk dat eerder tegen 2030 een zeer groot deel elektrisch zal zijn...
Als het al niet 2027-2028 zal zijn
-
Woz
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Op het tweakers forum is er een actief topic van +100 paginas met actuele ervaringen van mensen die nu, op dit eigenste moment, op vakantie zijn met hun EV. Ik lees landen zoals: Spanje, Frankrijk, Denemarken, Noorwegen, Albanië, Duitsland,...
Gaat alles vanzelf? Zeker niet. Soms gedoe met laadpasjes, apps, aanschuiven aan de laders,...
Maar de ervaringen lijken mij overwegend positief. Nog niemand gelezen die uit frustratie terug naar huis gekeerd is.
Momenteel worden er apps gebruikt om naar de laders te rijden. Ik schat dat we binnen de 10 jaar een app zullen nodig hebben om de benzinestations te kunnen vinden in het geval we met een fossiele wagen op reis willen.
Gaat alles vanzelf? Zeker niet. Soms gedoe met laadpasjes, apps, aanschuiven aan de laders,...
Maar de ervaringen lijken mij overwegend positief. Nog niemand gelezen die uit frustratie terug naar huis gekeerd is.
Momenteel worden er apps gebruikt om naar de laders te rijden. Ik schat dat we binnen de 10 jaar een app zullen nodig hebben om de benzinestations te kunnen vinden in het geval we met een fossiele wagen op reis willen.
