Beleggen of iets anders
TIP
Beleggen of iets anders
Beste,
Daar mijn zelfstandige praktijk in bijberoep redelijk goed draait zou ik graag wat spaargeld/ maand beleggen:
Doel: betere rentes dan een traditioneel spaarboekje, waarbij het geld een 3 tal jaar zal blijven staan met een maandelijks bedrag tss 250-400euro.
Aangezien ik geen kaas gegeten heb van beleggen had ik graag hier eens gehoord welke producten er worden voorgesteld. Bij 2 banken langs geweest (VDK-bank en KBC) en die promoten natuurlijk hun eigen beleggingsfonds. Enige wat ik hoor is instapkosten, etc...
Zelf ben ik iemand die weinig risico's neem. Liever iets minder % maar met zekerheid van (bijna) behoud van kapitaal.
Graag jullie advies
Daar mijn zelfstandige praktijk in bijberoep redelijk goed draait zou ik graag wat spaargeld/ maand beleggen:
Doel: betere rentes dan een traditioneel spaarboekje, waarbij het geld een 3 tal jaar zal blijven staan met een maandelijks bedrag tss 250-400euro.
Aangezien ik geen kaas gegeten heb van beleggen had ik graag hier eens gehoord welke producten er worden voorgesteld. Bij 2 banken langs geweest (VDK-bank en KBC) en die promoten natuurlijk hun eigen beleggingsfonds. Enige wat ik hoor is instapkosten, etc...
Zelf ben ik iemand die weinig risico's neem. Liever iets minder % maar met zekerheid van (bijna) behoud van kapitaal.
Graag jullie advies
-
contextbinder
- Hero Member

- Contacteer:
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Beleggen of iets anders
Tja, weinig risico is weinig rendement é.
3 jaar is ook kort om risico te nemen.
Als je kapitaalsgarantie wil en maandelijkse inleg van 250-400 euro, weet ik niet direct iets anders dan een spaarrekening.
Misschien een termijnrekening op 3 jaar maar misschien is het wat moeilijk om daar iedere maand geld op te zetten.
Ga je dan na 3 jaar daar maandelijks 250-400 euro + rente afhalen misschien?? Is een beetje vreemd. Wat ga je dan ermee doen?
3 jaar is ook kort om risico te nemen.
Als je kapitaalsgarantie wil en maandelijkse inleg van 250-400 euro, weet ik niet direct iets anders dan een spaarrekening.
Misschien een termijnrekening op 3 jaar maar misschien is het wat moeilijk om daar iedere maand geld op te zetten.
Ga je dan na 3 jaar daar maandelijks 250-400 euro + rente afhalen misschien?? Is een beetje vreemd. Wat ga je dan ermee doen?
Je wil weinig risico's, zekerheid van behoud van kapitaal en je stelt een vaste korte termijn voorop. Dan moet je alvast niet op de beurs beleggen. Als het maar voor drie jaar is: een spaarrekening of termijnrekening.
Sorry,
Mij wat verkeerd uitgedrukt:
Ik bedoel gedurende een 3 tal jaar 250-400euro erop zetten.... 10tal jaar laten staan (laat ons zeggen beleggen voor de kids later)
Mij wat verkeerd uitgedrukt:
Ik bedoel gedurende een 3 tal jaar 250-400euro erop zetten.... 10tal jaar laten staan (laat ons zeggen beleggen voor de kids later)
60% VWCE
40% DBZB
Standaard 60-40 portfolio dus.
40% DBZB
Standaard 60-40 portfolio dus.
Daarmee weet ik niet veel ze 
VWCE = Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Accumulation (EUR)
https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P0001I3S0
DBZB = Xtrackers II Global Government Bond UCITS ETF 1C - EUR Hedged (EUR)
https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0P0000M84I
Dus 60% in wereldwijde large cap aandelen en 40% in wereldwijde staatsobligaties.
Over 'iets anders' kan ik niets zeggen.
Als je maandelijks wil beleggen met vrij kleine bedragen stel ik voor:
a) neem Degiro.nl als broker (deze is heel goedkoop, gratis in sommige gevallen)
b) koop bv. maandelijks 5x IWDA ETF (deze kost nu ongeveer €61.25, dus in totaal €306.50. De enige kost die er nog bij komt is Belgische transactietaks 0.12% in dit geval of €0.37)
IWDA is redelijk veilig omdat het een gespreide portefeuille is van grote ondernemingen uit ontwikkelde landen
VWCE zoals hierboven gesuggereerd is ook goed, maar is niet gratis bij Degiro.nl.
Als je maandelijks wil beleggen met vrij kleine bedragen stel ik voor:
a) neem Degiro.nl als broker (deze is heel goedkoop, gratis in sommige gevallen)
b) koop bv. maandelijks 5x IWDA ETF (deze kost nu ongeveer €61.25, dus in totaal €306.50. De enige kost die er nog bij komt is Belgische transactietaks 0.12% in dit geval of €0.37)
IWDA is redelijk veilig omdat het een gespreide portefeuille is van grote ondernemingen uit ontwikkelde landen
VWCE zoals hierboven gesuggereerd is ook goed, maar is niet gratis bij Degiro.nl.
Als je geen risico wilt zou ik je geen trackers aanraden (zakten bijvoorbeeld 40% in maart), ook al brengen ze meer op. Je moet dan waarschijnlijk naar een tak21 of een grootbankfonds met kapitaalgarantie kijken. Bij beiden is de opbrengst niet veel meer dan op een spaarrekening (reken op dit moment op 0,5% ofzo). Als je dan nog veel instapkosten moet betalen (3% is niet uitzonderlijk), dan ben je waarschijnlijk beter af met de gereglementeerde spaarrekening, maar soms doet de bank wel een geste en kan die instapkost serieus zakken of zelfs wegvallen.
Aandelen hebben historisch bekeken een hoog rendement maar daar staat tegenover dat hun koersen ook sterk schommelen.
Op korte (en middellange) termijn kan het dus zijn dat de aandelenmarkt in zijn geheel sterk daalt. Op het niveau van individuele aandelen is dat risico zelfs nog vele malen groter. Een bedrijf kan failliet gaan en dan ben je al je geld dat je in dat bedrijf geïnvesteerd hebt kwijt.
Als je niet bereid bent om risico te nemen is aandelen niets voor jou. Als je bereid bent risico te nemen maar dat risico zoveel mogelijk wilt spreiden, dan kan een ETF of een fonds iets voor jou zijn.
Maar het lijkt me verstandig dat je je dan eerst wat beter in leest.
Op korte (en middellange) termijn kan het dus zijn dat de aandelenmarkt in zijn geheel sterk daalt. Op het niveau van individuele aandelen is dat risico zelfs nog vele malen groter. Een bedrijf kan failliet gaan en dan ben je al je geld dat je in dat bedrijf geïnvesteerd hebt kwijt.
Als je niet bereid bent om risico te nemen is aandelen niets voor jou. Als je bereid bent risico te nemen maar dat risico zoveel mogelijk wilt spreiden, dan kan een ETF of een fonds iets voor jou zijn.
Maar het lijkt me verstandig dat je je dan eerst wat beter in leest.
Je horizon is 10 jaar dus best wel wat tijd. Je kan perfect beleggen in iets met wat meer risico (zoals hierboven aangehaald) en in je agenda zetten dat je na 7 jaar uitstapt als de markt gunstig is en dan verplaatst naar een klassieke spaarrekening (en dit zonder emotie! Dit is belangrijk want veel mensen verleggen die deadline telkens "omdat de markt het toch zo goed doet" en als dan eens een crash komt hebben ze het geld plots nodig).
Moest de markt op zijn gat liggen, dan heeft die nog 3 jaar om zich te herstellen (wat op zich vaak wel voldoende is om te herstellen van een aanzienlijke beurs crash)
Moest de markt op zijn gat liggen, dan heeft die nog 3 jaar om zich te herstellen (wat op zich vaak wel voldoende is om te herstellen van een aanzienlijke beurs crash)
Weinig risico? Spaarrekening.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Sparen brengt helemaal niets op. Voorbeeld: 36 maandelijkse stortingen van €350 op een Santander Vision+ rekening (0,05% basis + 0,55% getrouwheid) leveren een jaar later, over de hele periode gezien, welgeteld €161.19 op
Als je een horizon hebt van 10 jaar mag je niet bang zijn om te beleggen in een brede ETF.
En als de beurs in elkaar stort: des te beter! Je krijgt dan nl. de kans om meer aandelen te kopen voor hetzelfde maandelijkse bedrag.
Als je een horizon hebt van 10 jaar mag je niet bang zijn om te beleggen in een brede ETF.
En als de beurs in elkaar stort: des te beter! Je krijgt dan nl. de kans om meer aandelen te kopen voor hetzelfde maandelijkse bedrag.