beleggen op heel lange termijn
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Hero Member
- Contacteer:
beleggen op heel lange termijn
Ik heb wat frisse ideeën nodig rond beleggen. Mijn situatie:
* Ik heb zo'n 50000€ cash beschikbaar met een beleggingshorizon van meer dan 30 jaar. Mits de opportuniteit voldoende groot is kan dit eventueel aangevuld worden met 25000€ uit mijn vennootschap.
* Inflatiebescherming en meerwaardecreatie vind ik belangrijk.
* Ecologie, cultuur en nonconformisme kan ik zeer appreciëren, ook in mijn beleggingen.
* De sector van de informatietechnologie kan ik vrij goed.
* Ik wil regelmatig tijd steken in mijn beleggingen als daar rendement tegenover staat.
Hebben jullie suggesties? Zaken waarrond ik al wat heb gestudeerd:
* vastgoed: Wallonië, garages, studentenkoten, achterhuisjes, ...
* landbouwgrond
* coöperatieve aandelen windkracht (ecopower.be)
* trackers, turbo's,
* obligaties: eeuwigdurende ("perpetuals")
* termijnrekeningen
* Ik heb zo'n 50000€ cash beschikbaar met een beleggingshorizon van meer dan 30 jaar. Mits de opportuniteit voldoende groot is kan dit eventueel aangevuld worden met 25000€ uit mijn vennootschap.
* Inflatiebescherming en meerwaardecreatie vind ik belangrijk.
* Ecologie, cultuur en nonconformisme kan ik zeer appreciëren, ook in mijn beleggingen.
* De sector van de informatietechnologie kan ik vrij goed.
* Ik wil regelmatig tijd steken in mijn beleggingen als daar rendement tegenover staat.
Hebben jullie suggesties? Zaken waarrond ik al wat heb gestudeerd:
* vastgoed: Wallonië, garages, studentenkoten, achterhuisjes, ...
* landbouwgrond
* coöperatieve aandelen windkracht (ecopower.be)
* trackers, turbo's,
* obligaties: eeuwigdurende ("perpetuals")
* termijnrekeningen
Re: beleggen op heel lange termijn
Ik heb de laatste maanden ook een en ander bestudeerd in die zin, mijn voorlopige bevindingen zijn:
- trackers: hebben mij op korte termijn wel wat opgebracht, intussen alles verkocht (net vóór de laatste terugval) wegens hoogtevrees en te weinig ambiance in de markt.
- perpetuals: ingestapt in ING 8% enkele maanden terug (bedankt voor de tip ROBOKAT!), met heel wat meerwaarde verkocht 2 weken terug. Al de perpetuals die ik bestudeerd heb van 'serieuze' bedrijven hebben momenteel een intrest van +/-7% netto (na RV).
Voorlopig staat alles terug op mijn spaarboek, wil nog wat afwachten tot we wat meer klaar zien in de crisis in Japan èn met de eventuele renteverhoging die Trichet gesuggereerd heeft.
Alles wat ik dus in het laatste jaar gekocht had voor de lange termijn heb ik dus na een korte termijn terug verkocht.
- trackers: hebben mij op korte termijn wel wat opgebracht, intussen alles verkocht (net vóór de laatste terugval) wegens hoogtevrees en te weinig ambiance in de markt.
- perpetuals: ingestapt in ING 8% enkele maanden terug (bedankt voor de tip ROBOKAT!), met heel wat meerwaarde verkocht 2 weken terug. Al de perpetuals die ik bestudeerd heb van 'serieuze' bedrijven hebben momenteel een intrest van +/-7% netto (na RV).
Voorlopig staat alles terug op mijn spaarboek, wil nog wat afwachten tot we wat meer klaar zien in de crisis in Japan èn met de eventuele renteverhoging die Trichet gesuggereerd heeft.
Alles wat ik dus in het laatste jaar gekocht had voor de lange termijn heb ik dus na een korte termijn terug verkocht.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Welke perpetuals van 'serieuze' bedrijven die na RV nog +/- 7 % opbrengen heb je gevonden, graag ISIN code vermelden voor het gemak. Ik ben benieuwd, heb ook na de tip van Robokat perpetuals bekeken, vooral van financials en verzekeringsmaatschappijen.JurgenG schreef:- perpetuals: ingestapt in ING 8% enkele maanden terug (bedankt voor de tip ROBOKAT!), met heel wat meerwaarde verkocht 2 weken terug. Al de perpetuals die ik bestudeerd heb van 'serieuze' bedrijven hebben momenteel een intrest van +/-7% netto (na RV).
Verkopen op korte termijn met winst maakt je nooit armer, maar beleggen op heel lange termijn is toch iets anders

-
- Full Member
- Contacteer:
Ik zou daarover ook wel meer info willen: websites, opbrengsten, risico's......
Ik heb gewoon bij Binck gezocht op 'Perp' en dan een kleine berekening gemaakt:
(100*(1+Intrest*0,85)-100)/koers (ik hoop dat mijn berekeningen correct zijn)
En ik kwam zo'n 18 perpetuals tegen met een netto rendement tussen 6 en 8%.
Berekening gemaakt op 16/3 dus intussen kan het al wat gewijzigd zijn.
Aangezien ik nog niet aan de koop ben heb ik nog niet in detail naar de prospectussen gezocht enz.
(100*(1+Intrest*0,85)-100)/koers (ik hoop dat mijn berekeningen correct zijn)
En ik kwam zo'n 18 perpetuals tegen met een netto rendement tussen 6 en 8%.
Berekening gemaakt op 16/3 dus intussen kan het al wat gewijzigd zijn.
Aangezien ik nog niet aan de koop ben heb ik nog niet in detail naar de prospectussen gezocht enz.
Perpetuals zijn vrijwel altijd door financiele instellingen uitgegeven, dat is eigen aan die producten. Indien er voldoende interesse voor is, wil ik wel nog eens enkele perpetuals bespreken.
Laat maar weten hier of via PB, bij voldoende reactie schrijf ik wel een artikel.
Laat maar weten hier of via PB, bij voldoende reactie schrijf ik wel een artikel.
Hoi Robokat,
een beetje meer info over perps zou inderdaad prachtig zijn!
Bedankt bij voorbaat
een beetje meer info over perps zou inderdaad prachtig zijn!
Bedankt bij voorbaat
Uw inbreng wordt gewaardeerd.robokat schreef:Perpetuals zijn vrijwel altijd door financiele instellingen uitgegeven, dat is eigen aan die producten. Indien er voldoende interesse voor is, wil ik wel nog eens enkele perpetuals bespreken.
Go,go robokat !!
+1robokat schreef:Laat maar weten hier of via PB, bij voldoende reactie schrijf ik wel een artikel.

-
- Jr. Member
- Contacteer:
Robocat, ook ik kijk met belagstelling uit naar je analyse. Ik zit al een tijdje naar perpetuals te kijken als mogelijke diversificatie in mijn portefeuille. Intrest is één ding, maar de intrinsieke waarde van de perpetual en de eventuele koersevolutie is niet altijd goed in te schatten.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dankzij dit forum weet ik wat perpetuals zijn, ervoor nog nooit van gehoord. Zodoende heb ik de toer van de banken een keer gedaan op zoek naar info. 1 perpetual springt in het oog: bij KBC loopt er eentje sinds 2008 die 8% bruto opbrengt: KBC Tier 1 Perpetual.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
KBC heeft twee perpetuals aan 8%:
- BE0934378747, noteert op AEX, maar mag volgens de prospectus niet door een particuliere Belg worden aangekocht (en dit lukt ook niet via Bolero) en
- XS0368735154, deze is niet op de beurs genoteerd, dus moet je rechtstreeks bij KBC aankloppen. Verschillende berichten op dit forum geven aan dat KBC niet happig is om te verkopen (of ze zijn niet beschikbaar voor verkoop).
- BE0934378747, noteert op AEX, maar mag volgens de prospectus niet door een particuliere Belg worden aangekocht (en dit lukt ook niet via Bolero) en
- XS0368735154, deze is niet op de beurs genoteerd, dus moet je rechtstreeks bij KBC aankloppen. Verschillende berichten op dit forum geven aan dat KBC niet happig is om te verkopen (of ze zijn niet beschikbaar voor verkoop).