Beleggen via Degiro: belastingen in NL?
TIP
Beleggen via Degiro: belastingen in NL?
Ik wil gaan beginnen met beleggen en ben mij nu aan het inlezen. Inmiddels ben ik er wel uit: Ik wil beleggen via Degiro in ETFs waarbij geen dividend wordt uitgekeerd. Ik begrijp alles al wel over het Belgische belastingregime dat dan geldt. Maar... hoe zit dat nu met het Nederlandse belastingregime. Moet ik jaarlijks een Nederlandse belastingaangifte gaan doen waarbij ik het belegde kapitaal moet aangeven in box 3?
Ik vind hier zelfs na lang speurwerk nergens iets over. Waarschijnlijk betekent dat dat het antwoord op mijn vraag “nee” is, maar wellicht kunnen de meer ervaren beleggers hier mij meer duidelijkheid verschaffen.
Ik vind hier zelfs na lang speurwerk nergens iets over. Waarschijnlijk betekent dat dat het antwoord op mijn vraag “nee” is, maar wellicht kunnen de meer ervaren beleggers hier mij meer duidelijkheid verschaffen.
Re: Beleggen via Degiro: belastingen in NL?
Het antwoord op uw vraag is nee.Jeroendv schreef: ↑10 januari 2022, 23:57 Ik wil gaan beginnen met beleggen en ben mij nu aan het inlezen. Inmiddels ben ik er wel uit: Ik wil beleggen via Degiro in ETFs waarbij geen dividend wordt uitgekeerd. Ik begrijp alles al wel over het Belgische belastingregime dat dan geldt. Maar... hoe zit dat nu met het Nederlandse belastingregime. Moet ik jaarlijks een Nederlandse belastingaangifte gaan doen waarbij ik het belegde kapitaal moet aangeven in box 3?
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Inkomensbelastingen (waaronder de meeste vermogensbelastingen) zijn over het algemeen verschuldigd in het land waar je gedomicilieerd bent. Je bent niet belastingsplichtig in Nederland, en een account hebben bij Degiro veranderd daar niets aan. Degiro is nu overigens een Duits bedrijf.
Perfect. Dat is duidelijk.
De website van de Nederlandse belastingdienst vermeldt: “U bent een buitenlands belastingplichtige als u buiten Nederland woont, maar wel Nederlands inkomen hebt. Dat zijn inkomsten in Nederland die u krijgt uit werk en woning (box 1), aanmerkelijk belang (box 2) en sparen en beleggen (box 3).” Vandaar de vraag.
De website van de Nederlandse belastingdienst vermeldt: “U bent een buitenlands belastingplichtige als u buiten Nederland woont, maar wel Nederlands inkomen hebt. Dat zijn inkomsten in Nederland die u krijgt uit werk en woning (box 1), aanmerkelijk belang (box 2) en sparen en beleggen (box 3).” Vandaar de vraag.