Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Belegging verkopen om lening af te bouwen?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
gashaard
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer gashaard
Verstuur privébericht

Belegging verkopen om lening af te bouwen?

• Citeer

Bericht door gashaard » 19 juni 2021, 00:53

2 vrij grote "events" komen op mij af, op persoonlijk maar ook financieel vlak. Ik maak een financieel plan op, maar geraak er niet helemaal door. Dus ben ik geïnteresseerd in jullie standpunten.

Binnenkort ga ik scheiden én ga ik een vrij grote schenking krijgen. Deze 2 zaken stonden los van elkaar, maar het tweede gaat wel helpen om het eerste te vergemakkelijken op financieel vlak.

Momenteel hebben wij samen een woonlening (nog 11 jaar), een spaarrekening voor geplande grotere uitgaven, een noodfonds op een hoogrentende spaarrekening en een bescheiden saaie beleggingsportefeuille voor de lange termijn. De spaarrekening gaat naar haar en de effectenrekening gaat naar mij.

Mijn huidige plan met de schenking is als volgt:
a) het huis overkopen (overname +kosten&lasten), inboedel,...) - > 2/3 van de schenking
b) een eigen spaarrekening opbouwen + haar deel van ons noodfonds afkopen - > 15-20% van de schenking
c) de lening, die op mijn naam komt, herfinancieren aan een lagere rentevoet (dit staat eigenlijk los van scheiding en schenking)
Na deze stappen heb ik een lening, een spaarrekening met een gewenst bedrag, een gevuld noodfonds en die bescheiden belegging.

Tot hiertoe redelijk evident, lijkt me. Maar bij het volgende draai ik in rondjes.
d) de lening deels afbetalen (20-25% van het open saldo). Waarom? Lager maandbedrag is niet noodzakelijk, maar zal leiden tot meer gemoedsrust als alleenstaande.
Ook financieel gezien is zo'n afbetaling een goede investering: welke andere belegging zorgt met hetzelfde quasi-nulrisico voor een rendement van >1%. Zeker nu ik vind dat het risicoprofiel van mijn beleggingen iets te dynamisch wordt.

Welnu, daar begint het. Als ik het risicoprofiel van mijn beleggingen te dynamisch vind, moet ik dat aanpassen: aandelenfondsen vervangen door stabielere beleggingen. Door welke? Zoals net gezegd: lening deels afbetalen is een goede optie. OK, stel dat ik de helft van mijn aandelenfondsen verkoop, en daarmee de lening verder afbetaal, dan is mijn beleggingsportefeuille op zich kleiner maar ongeveer even risicovol. Dus... zou ik weer moeten aandelen vervangen door afbetaling lening, enzoverder. Met andere woorden, ik zou mijn belegging helemaal moeten verkopen en daarmee mijn lening maximaal afbetalen.

Volgens die redenering had ik nog niet eens mogen starten met beleggen zolang mijn lening loopt. Maar zo mis ik toch het rendement op mijn belegging...

Hoe kijken jullie hiernaar?
Tot hoever heeft het zin om de lening af te betalen en zelfs mijn belegging daarvoor te gebruiken?

BenjaminBuffett
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer BenjaminBuffett
Verstuur privébericht

Re: Belegging verkopen om lening af te bouwen?

• Citeer

Bericht door BenjaminBuffett » 21 juni 2021, 10:27

Aangezien gemoedsrust belangrijk is, lijkt het mij ook een goede zaak om de lening (die oorspronkelijk aangegaan werd als koppel) deels vervroegd terug te betalen in het kader van een algemene herziening van de lening waarbij een verlaging van de intrestvoet ook aan de orde zal zijn. Als je van de woonbonus nog geniet, dan moet je dat wel blijven optimaliseren. De hele lening terugbetalen, zou ik dus niet doen.

Je zit verder vandaag met een dynamische beleggingsportefeuille, vooral aandelenfondsen.

Betreft het bankproducten en/of ETF's?
Als het aandelenfondsen zijn bij de bank (waar de bank veel aan verdiend), zou ik die grotendeels of zelfs volledig verkopen. Beleggingsfondsen bij de bank komen u sowieso duurder uit dan ETF's...

In principe staan de meeste van die fondsen ook terug all time high... en is het dus zeker geen slecht moment om de winsten op die aandelenfondsen te realiseren om daarmee verder de lening deels af te betalen.

Als de inflatie stijgt en de beleidsrente in de VS en andere regio's sneller dan verwacht wordt opgetrokken, dan zal er sowieso een verschuiving totstandkomen van aandelen naar bijv. obligaties waardoor de aandelenmarkten kunnen corrigeren.
Vandaag dus een groot deel (of alles) van een dynamische beleggingsportefeuille afstoten, is dus in jouw situatie een goede zaak, zeker voor uw gemoedsrust.

Ik zou wel een deel terug herinvesteren in meer defensieve aandelen, maar dan individuele, defensieve waardeaandelen die een dividend opleveren (bijv. een 10 à 15 individuele aandelen), eventueel enkele defensieve ETF's, maar mijn voorkeur gaat uit naar individuele aandelen. Op dit moment denk ik dan aan waardeaandelen als Care Property Invest, UCB, AB InBev, Atos,...zelfs Euronav is vandaag interessant (wel cyclischer van aard).

Aangezien uw portefeuille sowieso al minder omvangrijk zal zijn, is dat al een goede zaak voor uw gemoedsrust.
Als je dan ook nog eens het overblijvende deel van uw beleggingen verschuift naar waardeaandelen, dan lijkt mij dat nog beter.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
gashaard
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer gashaard
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door gashaard » 22 juni 2021, 09:57

Het is voor mij een kwestie van een gezonde balans tussen gemoedsrust én financieel optimaliseren. Net als voor iedereen zeker :)

Ben van plan om de helft van het saldo van mijn lening terug te betalen.

Eigenlijk ben jij ook van mening dat iedereen die een beleggingsrekening van enkele tientallen duizenden euro's heeft opgebouwd, best zijn woonlening daarmee afbouwt?

Is dat te kort door de bocht?
Hoe kijken anderen daarnaar?

Even specifiek antwoorden op enkele van jouw puntjes:
- Fiscaal optimaliseren van de lening is eigenlijk maar een beperkt argument, niet? Het fiscale voordeel op je woonlening kun je vervangen door fiscaal langetermijnsparen.
- Aandelenfondsen verkopen aan all-time-high koersen maakt het inderdaad gemakkelijker. Maar dat mag eigenlijk geen doorslaggevende reden zijn, want vermoedelijk stijgen de koersen door naar nieuwe all-time highs.

BRT
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer BRT
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door BRT » 22 juni 2021, 12:43

Hangt sterk af van allerlei zaken, waaronder je beleggingsdoel. Ik wil mij focussen op vermogensopbouw dus ik zou nooit een hypotheek afkopen, gezien dit slechts 1.5% oplevert. Ik zou het geld gebruiken om te beleggen gezien ik dan een hoger rendement verwacht. Er zijn toch genoeg fondsen en ETFs die je kan beschouwen als ‘laag risicovol’ ?

BenjaminBuffett
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door BenjaminBuffett » 22 juni 2021, 13:07

Of je beleggingen verkoopt om een lening versneld terug te betalen, is een persoonlijke beslissing.
Als de maandelijkse intrest- en kapitaalaflossingen relatief hoog doorwegen en je bent in de mogelijkheid om aandelenfondsen te verkopen om de lening terug te dringen en zo de gemoedsrust te verhogen, dan zou ik het zeker doen, al was het maar omdat aandelenfondsen veel kosten met zich meebrengen (en het vooral de banken zijn die eraan verdienen).

De helft terugbetalen, zoals je wenst te doen, lijkt mij al mooi te zijn.

In welke mate je een lening wenst af te lossen, hangt af van de mate waarin je gemoedsrust wil hebben.
Er zijn mensen die het zalig vinden als ze nul euro schulden hebben. Andere mensen zouden er net wakker van liggen als ze te weinig schulden hebben in een tijdperk waar geld lenen relatief goedkoop is. Langs de andere kant vergeten vele ontleners dat er niet alleen intresten moeten betaald worden, maar dat het kapitaal ook moet terugbetaald worden...

Ik zou perfect ook mijn aandelenportefeuille kunnen verkopen om mijn lening bijv. integraal af te betalen. Maar toch ga ik dat niet doen. Om te beginnen omdat de maandelijkse intrest- en kapitaallast in verhouding tot het maandelijks inkomen reeds gunstig is. Maar vooral omdat ik een hoger jaarlijks rendement realiseer met mijn eigen samengestelde beleggingsportefeuille dan het rendement dat ik zou realiseren om mijn lening vervroegd terug te betalen.

Daarom ook dat ik stel dat je best niet alles terugbetaalt. Want je gaat dan wel schuldenvrij door het leven, maar langs de andere kant is er een groot deel kapitaal dat niet meer belegd kan worden aan een hoger rendement dan wat de lening u kostte... Het rendement op uw beleggingen moet je dus ook mee in rekening nemen om te bepalen in welke mate je uw lening gaat terugbetalen.

Maar die bankproducten zou ik wel integraal verkopen. De helft om de lening mee af te lossen, de rest om te beleggen in ETF's, individuele aandelen.

gashaard
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer gashaard
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door gashaard » 22 juni 2021, 22:41

BenjaminBuffett schreef: ↑22 juni 2021, 13:07 Ik zou perfect ook mijn aandelenportefeuille kunnen verkopen om mijn lening bijv. integraal af te betalen. Maar toch ga ik dat niet doen. ... Maar vooral omdat ik een hoger jaarlijks rendement realiseer met mijn eigen samengestelde beleggingsportefeuille dan het rendement dat ik zou realiseren om mijn lening vervroegd terug te betalen.
... Het rendement op uw beleggingen moet je dus ook mee in rekening nemen om te bepalen in welke mate je uw lening gaat terugbetalen.
Even hierop doorbomen. Bestaat jouw beleggingsportefeuille dan alleen uit aandelen(etf's)? Geen balancering met stabiliserende effecten zoals obligaties, spaarrekening of ta21? Want als ik zo bekijk, zou ik het afbetalen van de lening eerder vergelijken met dit tweede luik. En dan is zo'n afbetaling rendabeler voor evenveel/minder risico. Niet?

BenjaminBuffett
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door BenjaminBuffett » 23 juni 2021, 10:54

Als je de lening zou afbetalen met beschikbare cash, dan kan je inderdaad het financieel voordeel van het afbetalen van een lening vergelijken met het rendement van een spaarrekening. Maar in jouw geval zou je aandelenfondsen verkopen om een lening deels af te lossen. Daardoor is het van belang om het rendement van die aandelenfondsen ook voor ogen te houden.

Dus de vraag stelt zich welk rendement die aandelenfondsen op jaarbasis hebben opgeleverd?
Sowieso kan je best een deel belegd blijven op de financiële markten, via ETF's en/of individuele aandelen.

Hoe jonger je bent, hoe meer je jou kan veroorloven om een groter deel in aandelen te beleggen omdat jouw horizon lang is (enkele decennia). Naast aandelen en vastgoed zijn er eigenlijk weinig beleggingen die de inflatie kloppen...dus automatisch kom je bijna uit bij aandelen/ETF's. In welke mate je belegt in aandelen, is een persoonlijke keuze.

Termijnrekeningen, kasbons, staatsbons,... brengen alvast quasi niets op. De meeste obligaties brengen ook te weinig op voor de risico's die er toch ook mee gepaard gaan. Vandaag moet je al meestal beleggen in een junkbond of achtergestelde obligatie om een nettorendement te hebben van 2%... Europese bedrijven geven ook vaak obligaties uit in coupures van 100.000 EUR waarmee ze zich eerder richten naar institutionele spelers. Voor de kleine beleggers valt er dus weinig te rapen op de Europese obligatiemarkt op een paar uitzonderingen na. Crowdlending als belegging kent hierdoor meer en meer succes, maar dit gaat om kleine bedrijven die een obligatie uitgeven (meestal voor bedragen tussen 500 KEUR en 2 MEUR) en het risico is dus erg hoog. Diversifiëren is hier dus ook de boodschap.

Mijn portefeuille (naast vastgoed, cash, pensioensparen, e.d.) bestaat slechts in beperkte mate uit obligaties en crowdlending (8% van de portefeuille), de rest zit inderdaad in aandelen.

axl1988
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer axl1988
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door axl1988 » 23 juni 2021, 13:02

De maandelijkse afbetaling is prioriteit nummer 1. Die moet op een niveau zijn dat je zelf dragelijk en comfortabel vindt.

Daarna moet je je afvragen wat je met het geld zou doen.
Geld dat je spendeert aan het afbetalen van de lening kan je niet meer gebruiken (investeren) voor wat anders en levert je dus geen rendement meer op.
Daar kijk je dus naar het verschil tussen de kost om het geld te lenen en de potentiële opbrengst van dat geld.

Was je van plan om het ongebruikte geld van je schenking op een spaarrekening te laten staan, of te steken in iets dat je minder rendement oplevert dan de rente van de lening, dan houdt het steek om de lening zoveel mogelijk af te betalen. (let daarbij wel op de fiscale voordelen zoals woonbonus of lange termijn sparen. De looptijd inkorten is daarom niet per definitie interessant. Best simuleer je even voor jezelf in een excel wat het effect is).

Als het voor jou een optie was om het ongebruikte geld van je schenking te beleggen (in een fonds, holding, aandelen, ETF, ...) waar je (lange termijn) meer dan pakweg 2% rendement per jaar van verwacht, dan houdt het geen steek de lening vervroegd af te betalen. (zolang uiteraard de maandelijkse aflossing, met jouw inkomsten, comfortabel blijft).

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy