beleggingsplannen <> zelfde producten zelf kiezen?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
beleggingsplannen <> zelfde producten zelf kiezen?
Op dit forum lopen meerdere onderwerpen over beleggingsplannen van banken, bv Keyplan of dergelijke, of zelf EFT's/trackers aankopen.
Ik worstel zelf al een hele tijd hiermee, want wil wel ergens mee beginnen maar heb echt geen tijd over om vanalles te gaan bestuderen en opvolgen.
In die beleggingsformules wordt toch aangegeven uit welke producten ze zijn samengesteld? Kan men dan niet gewoon diezelfde producten die door die banken zijn uitgekozen zelf rechtstreeks gaan aankopen zonder in zo'n plan te gaan instappen en kosten te betalen?
Of is dit te kort door de bocht en/of zie ik hier iets helemaal verkeerd/over het hoofd...?
Ik worstel zelf al een hele tijd hiermee, want wil wel ergens mee beginnen maar heb echt geen tijd over om vanalles te gaan bestuderen en opvolgen.
In die beleggingsformules wordt toch aangegeven uit welke producten ze zijn samengesteld? Kan men dan niet gewoon diezelfde producten die door die banken zijn uitgekozen zelf rechtstreeks gaan aankopen zonder in zo'n plan te gaan instappen en kosten te betalen?
Of is dit te kort door de bocht en/of zie ik hier iets helemaal verkeerd/over het hoofd...?
Re: beleggingsplannen <> zelfde producten zelf kiezen?
Uiteraard kun je een beleggingsplan samenstellen en de componenten dan apart aankopen maar het verschil is:
- een beleggingsplan heb je al vanaf 25 euro inleg per maand terwijl individuele beursorders minimum voor 100 euro zijn;
- heb je meerdere fondsen in je plan en wil je ze in dezelfde verhouding zelf aankopen dan kom je al gemakkelijk aan meerdere duizenden euro's die je ineens moet investeren.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Januari fonds A
Februari fonds B
Maart fonds C
April fonds A enz.
Is dan 100 € per maand bij Me Direct alvast zonder extra kosten.
Bij Keytrade op zelfde manier is elke maand kosten.
Estate Guru believer.
Wat is het advies van het forum voor het investeren van een vrijgekomen kapitaal in een beleggingsplan?
Is het aan te raden van iedere maand een deel van het kapitaal te investeren in een ander beleggingsplan?
Welke instelling heeft de beste rendementen voor zijn beleggingsplannen?
Wat zijn de kosten voor het instappen in een beleggingsplan?
Wat is de kost voor het beheer van een beleggingsplan?
Ik ben een conservatieve belegger en wil behoud van mijn kapitaal.
Is het aan te raden van iedere maand een deel van het kapitaal te investeren in een ander beleggingsplan?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zowat elke bank biedt tegenwoordig zo'n beleggingsplan aan.Patrickd schreef: ↑26 maart 2022, 12:48 Op dit forum lopen meerdere onderwerpen over beleggingsplannen van banken, bv Keyplan of dergelijke, of zelf EFT's/trackers aankopen.
Het verschil zit in de kosten, de onderliggende activa, de keuzemogelijkheden, de transparantie, de werkwijze.
Het grootste (en mogelijks enige) gemeenschappelijke voordeel van die plannen is het automatische gebeuren.
Daarnaast bieden zo'n plannen ook meestal de mogelijkheid te beleggen met kleinere bedragen zonder overdreven kosten.
Voordien was je kapitaal belegd.
Indien het niet was "vrijgekomen", zou je het dan verkocht hebben om het dan opnieuw te beleggen in kleine stapjes?
In 'elk' belegginsplan kan je kiezen wat je wil doen: agressief, neutraal of conservatief; elk met ander risico en rendement.
Er is geen enkele belegging die behoudt van kapitaal garandeert; je zal risico moeten nemen om de inflatie bij te houden, ofwel zal je beter doen dan de inflatie ofwel niet.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nee.
De bedoeling van een beleggingsplan is eerder om elke maand (automatisch) te beleggen in dat plan.
Stel dat je elke maand 500 EUR (of elk kwartaal 1500 EUR) in een plan "steekt", dan doe je ook ineens aan DCA.
Net zoals je bv. elk kwartaal 1500 liter mazout zou aankopen

Meerdere plannen naast elkaar lijkt me wel een goed idee.
Hier kan je een idee opdoen van de historische rendementen:
https://www.spaargids.be/sparen/beleggi ... ijken.html
Rendement hangt samen met risico.
Een plan met risicovollere assets zal op lange termijn normaal gezien meer rendement geven.
Kijk goed na waarin een plan juist investeert en of dit voor jou geschikt is.
Dat is verschillend voor elk plan en bank. Zie de informatie over de betreffende plannen waarin je geïnteresseerd bent.
Weinig (of zelfs geen) van die plannen bieden "behoud van kapitaal".
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 27 maart 2022, 16:51, 4 keer totaal gewijzigd.
Voor mij is het grootste voordeel van een beleggingsplannen het automatisch maandelijks beleggen. Als je dit echt blijft volgen worden emoties die je anders altijd hebt uitgeschakeld.
Ik heb dit zelf recent nog ontdekt. Fondsen die ik jaren heb en 20% daalden stoorden mij niet, maar mijn CEMU etf die plots tegen het rood aanliep heb ik verkocht, uiteraard op het dieptepunt enkele weken terug. Bewijs dat zelfs na jaren de emotie soms de bovenhand haalt.
Ik heb dit zelf recent nog ontdekt. Fondsen die ik jaren heb en 20% daalden stoorden mij niet, maar mijn CEMU etf die plots tegen het rood aanliep heb ik verkocht, uiteraard op het dieptepunt enkele weken terug. Bewijs dat zelfs na jaren de emotie soms de bovenhand haalt.
Net door het maandelijks aankopen van dezelfde fondsen, en Keyplan is een voorbeeld waar alles automatisch loopt (als er genoeg geld op je zichtrekening staat tenminste), verlaag je vanzelf het risico. Je koopt op de grillen van de beurs. Staan ze hoog, dan krijg je minder stuks, staan ze goedkoper, dan krijg je meer stuks voor hetzelfde geld.jos48 schreef: ↑27 maart 2022, 15:29 Wat is het advies van het forum voor het investeren van een vrijgekomen kapitaal in een beleggingsplan?
Zelf al sinds midden 2015 een tevreden gebruiker van Keyplan.
@annetje
Wat is de instapkost?
Wat is de beheerskost?
Welk is de risicograad?
Wat is de instapkost?
Wat is de beheerskost?
Welk is de risicograad?
Ik zie dat
de beheerskost bij Keytrade Bank jaarlijks 1,69% is.
de instapkost 0% is.
Moet men ook nog 2% taks betalen bij een beleggingsplan?
Zijn er banken die een lagere beheerskost rekenen dan bij de Keytrade bank?
de beheerskost bij Keytrade Bank jaarlijks 1,69% is.
de instapkost 0% is.
Moet men ook nog 2% taks betalen bij een beleggingsplan?
Zijn er banken die een lagere beheerskost rekenen dan bij de Keytrade bank?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het is mij een raadsel waar je dat ziet als je het over Keyplan hebt.
https://www.keytradebank.be/nl/investeren/keyplan
KEYPLAN is een automatisch beleggingsplan in een korf van vooraf bepaalde beleggingsfondsen. Maar wat is een fonds?
Met fonds wordt 'instelling voor collectieve belegging' (ICB) bedoeld. ICB is een algemeen begrip gebruikt voor instellingen die hun financiële middelen bij het publiek aantrekken en waarvan de activiteit erin bestaat een portefeuille in financiële instrumenten te beheren. Het begrip fonds groepeert zowel beleggingsvennootschappen (zoals de bevek of de bevak) als beleggingsfondsen (zoals het gemeenschappelijk beleggingsfonds) en hun compartimenten.
Ontdek de 40 kwaliteitsfondsen van KEYPLAN
https://www.keytradebank.be/files/docum ... iff_nl.pdf
1 KEYPLAN*
Instapkosten Gratis
Uistapkosten Gratis na 5 jaar**
** € 9,95 per fonds verkocht of overgedragen van uw KEYPLAN naar een andere rekening
indien uw KEYPLAN minder dan 5jaar geleden is aangemaakt.
Beheerskosten (alsook "risicograad") van het fonds zijn fonds-specifiek. Zie details van fonds.
Keytrade rekent geen kosten aan voor het beheer van het Keyplan op zich. (verdienmodel is via beheerskosten van de fondsen)
De normale belastingen op aan- en verkoop van fondsen zijn van toepassing. (en dat is niet "2% taks bij een beleggingsplan")
Hoeveel bedragen de normale belastingen op aan- en verkoop van fondsen ?
Het is mij een raadsel waar je bovenstaande cijfers haalt

Als je fondsen koopt via Keyplan (https://www.keytradebank.be/nl/investeren/keyplan) is de instapkost 0 euro. Je moet wel minimaal per keer voor 25 euro kopen (in totaal = alle fondsen van je Keyplan samen !), maar met zo'n laag bedrag ga je niet snel wat bijeensparen. Het minimum is best toch 100 euro voor 4 of 5 fondsen.
De beheerskost is bij Keytrade 0 euro. De fondsen zelf hebben hun kost, maar die zit dagelijks verrekend in de koers van elk fonds. Het is niet dat je daar op het einde van het jaar een factuur voor krijgt.
Zolang je je Keyplan 5 jaar behoudt, kost het je niets om een fonds te verkopen. Doe je dat voor die datum, dan is er een kost van 9,95 euro per fonds.
Bij een Keyplan zijn bij aankoop geen taksen te betalen. Volgens de huidige wetgeving (!), betaal je bij de verkoop 1.32% TOB (tax op beursverrichging) voor ACC-fondsen (fondsen die GEEN dividend uitkeren). Heb je uitkerende fondsen (DIS-fondsen), dan werkt de roerende voorheffing op het dividend bevrijdend, en valt de TOB weg ! In Keyplan zitten een aantal fondsen met een zeer laag dividend (sommige zelfs van 0,00% !), wat het interessant maakt bij een ev. verkoop (als de wetgeving niet wijzigt).
Heb je fondsen met min. 10% vastrentend gedeelte (mixfondsen, obligatiefondsen), dan betaal je op de opbrengst van dat vastrentend gedeelte 30% Reynderstaks. Maar aangezien dat deel nog amper iets opbrengt, is dat momenteel te verwaarlozen.
De risicograad hangt van je eigen keuze af. Je kan van heel defensief gaan tot heel offensief (als je kiest uit de 4 voorgestelde menu's). Maar je kan ook je fondsen zelf kiezen (wat ik doe) en à la carte gaan.
Ik denk dat hiermee al je vragen beantwoord zijn...