Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Beleggingsstrategieën

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
56 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
anonymous6

Re: Beleggingsstrategieën

• Citeer

Bericht door anonymous6 » 31 juli 2015, 18:38

Nee, Lowietje, daar hoorde ik niet bij.
Ik schreef duidelijk dat ieder een goed pensioen mag hebben, maar dat ik onder 'goed' versta: genoeg om rond te komen, niet om nog verder vermogen op te bouwen. Tenzij u gelooft, zoals de oude Egyptenaren, dat u het kan meenemen naar het hiernamaals.

ThomasDM
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer ThomasDM
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ThomasDM » 31 juli 2015, 20:26

netwerken schreef:Ik vind de strategie om te focussen op dividenden op zijn zachtst gezegd niet verstandig. Ik kan erin komen voor gepensioneerden die op die manier gemakkelijk een extra inkomen hebben maandelijks; maar eigenlijk gezien is het rationeel gezien een inferieure strategie. Als jongeling telt er maar 1 ding: maximale groei. Op dividenden betaal je 27% belastingen, meerwaarde is (tot nu toe) onbelast. Dividenden hebben dus een enorme kostenhandicap! Ceteris paribus is het altijd beter om een kapitaliserende variant te kiezen van een product dan de uitkerende. Als je dan toch een maandelijks (extra) inkomen nodig hebt kan je beter systematisch een paar % verkopen. Maar psychologisch is het natuurlijk leuk om dividend te krijgen, en voelt het als een verlies als je een stukje verkoopt. Zolang de koers gemiddeld meer stijgt dan het deeltje dat je verkoopt, ga je er nog altijd op vooruit.
Achja er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik denk dat het belangrijkste in de eerste plaats is om een strategie te volgen waar je je goed bij voelt en waarvan je weet dat je ze kan volhouden, ook als de markt 50% of meer crasht.

Al die ETFs, mixerfondsen, etc boeien mij niet, té abstract en je hebt quasi geen voeling met de inhoud van die fondsen. Ik kies liever zelf welk bedrijf ik maandelijks of om de twee maand koop en herbeleg dan zelf mijn ontvangen dividenden in het bedrijf naar keuze. Als ik daardoor eventueel wat rendement mis, so be it, een hobby mag wat geld kosten. Je kan honderden rekenvoorbeelden maken maar welke strategie uiteindelijk het meeste rendement haalt dat weet je pas achteraf.

Geblin
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Geblin
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Geblin » 31 juli 2015, 21:13

Net als een paar anderen focus ik op groeiende dividendjes. De 25% (binnenkort 27%) RV is niet leuk, maar als ik zie wat er van me loon afgaat is dit nog een stuk erger ;). Als je investeert in bedrijven die er jaarlijks in slagen om het dividend gestaag te laten groeien zal de koers op langere termijn ook volgen.

Dalende koersen storen mij niet, integendeel ik hoop dat de markten met 50% crashen want ik zit nog volop in de accumulatiefase. Dus lagere prijzen willen zeggen meer aandelen/dividend voor het zelfde geld.

Mvg,
Geblin

VTEC
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer VTEC
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door VTEC » 31 juli 2015, 21:44

Mijn "strategie" is gebaseerd op de permanente portefeuille van Harry Browne.

Gebaseerd op -> hiermee bedoel ik dat ik de 25% allocatie over de 4 asset classes niet strikt hanteer.

Inversor
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Inversor
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Inversor » 31 juli 2015, 22:43

Hyakari schreef: Notoire uitzondering natuurlijk is Zeezout, die zijn dividendstrategie al in alle details uit de doeken heeft gedaan, waarvoor veel dank ;D Ik denk dat veel mensen al van hem hebben geleerd, dus ik dacht: misschien hebben anderen ook een "groter plaatje" die ze met ons willen delen?
Serieus, gpv1 heeft hier al 80 miljoen keer zijn strategie tot in de puntjes uitgelegd. ::)

Ikzelf ben minder gedisciplineerd. Aangezien ik nu pas bezig ben een portefeuille aan het uitbouwen, is dat ook normaal. Ik probeer op verschillende manieren de intrinsieke waarde van een bedrijf te berekenen (DCF, formule Graham, mediaan K/W groei-verdisconteren, Katsenelson, residual income,...). Mijn initiële screening is op basis van FCF/prijs en ROIC (variant op Greenblatt zijn EBIT/EV), waarna ik ook kijk naar de schuldgraad, stabiele boekwaardegroei, Piotroskiscore, Z-score en indien beschikbaar de M-score.

Misschien ben ik te streng, want eigenlijk zie ik weinig koopwaardige bedrijven. Heb enkel een pakketje Apple gekocht (vandaag trouwens :) ).

Misschien ga ik na enkele successen en vele mislukkingen mijn strategie vernauwen. We wel.

Belca2
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Belca2
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Belca2 » 1 augustus 2015, 10:01

Inversor schreef:... Ik probeer op verschillende manieren de intrinsieke waarde van een bedrijf te berekenen (DCF, formule Graham, mediaan K/W groei-verdisconteren, Katsenelson, residual income,...). Mijn initiële screening is op basis van FCF/prijs en ROIC (variant op Greenblatt zijn EBIT/EV), waarna ik ook kijk naar de schuldgraad, stabiele boekwaardegroei, Piotroskiscore, Z-score en indien beschikbaar de M-score...
Dat is een sterke intellectuele oefening maar u berekent zodanig veel parameters, dat er altijd wel een zal zijn die de andere tegenspreekt. Dat is nu juist de reden waarom zeezout , en ik volg hem daarin, teruggevallen is op een eenvoudige maatstaf: dividenden groei. Aangevuld met een gedeelte gezond verstand: is het product geloofwaardig? Is het management geloofwaardig? Heeft het bedrijf een stevig verhaal (AMS)?

Mijn eigen portefeuille is voor 90% rond deze principes opgebouwd. Meestal saaie bedrijven die ik voor jaren in portefeuille neem. Bij de keuze tussen vergelijkbare bedrijven speelt de TVT (PBT) een rol: hoe korter, hoe beter. Maar het is niet alles bepalend. Ik moet mij goed voelen bij het product. (TVT= terugverdientijd, tijd om de oorsprankelijke aankoop terug betaald te krijgen via netto dividenden)

Van Greenblatt (You can be stock market genius) heb ik vooral onthouden dat spin-offs (niet IPOs) een interessant verhaal kunnen zijn. De hoofdreden is dat het nieuwe management zich zal willen bewijzen en er veel voor over heeft om het bedrijf op de rails te zetten. Zo heb ik ZTS (uit PFE), MDLZ (uit Kraft) en INDV (uit RBenckiser) in portefeuille.

En ja, ik durf wel eens een (beredeneerde) gok wagen: zo kan je 5 à 7.5% van de portefeuille 'speculatief' of 'spielerei' noemen. Hiervoor laat ik me meestal leiden door het P. Lynch principe (One up on Wallstreet): kijk rondom je wat er dagelijks succesvol is (bv. natuurlijke supplementen: NRX). Maar helaas heb ik niet altijd hetzelfde succes. (vfr drones)

Inversor
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Inversor
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Inversor » 3 augustus 2015, 09:30

Belca2 schreef: Dat is een sterke intellectuele oefening maar u berekent zodanig veel parameters, dat er altijd wel een zal zijn die de andere tegenspreekt.
Dat is ook zo. Zelden komen alle waarderingsmodellen hetzelfde uit. En ook de andere indicatoren spreken elkaar wel eens tegen. So what? Ik denk dat het dan interessanter is dit te weten dan dit te negeren. Het toont dan ook weer de betrekkelijkheid der dingen nog eens aan.
Aangevuld met een gedeelte gezond verstand: is het product geloofwaardig? Is het management geloofwaardig? Heeft het bedrijf een stevig verhaal (AMS)?
Ik was inderdaad vergeten te zeggen dat na een kwantitatieve beoordeling er ook nog een kwalitatieve beoordeling komt. Ik tracht alle krantenartikels te lezen die relevant zijn over het bedrijf en heb dan vooral aandacht voor de productie en het management.

En misschien komt er uit deze strenge screening niet echt veel naar voor, maar dat vind ik niet erg. Liever geen aandelen dan slechte/dure aandelen. Mijn vrouw zegt dat ik te weinig kijk naar macro-economische trends, maar ik ben ervan overtuigd dat deze bottom-up benadering die realiteit wel weerspiegelt (momenteel slechts één aandeel in portefeuille) : aandelen staan duur.

karo9
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer karo9
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door karo9 » 4 augustus 2015, 16:47

reteiP schreef:Doel: Vervroegd pensioen (35-40 jaar)
Dat is wel heel ambitieus! Ik hoop dat het lukt. Mijn doel is vervroegd pensioen rond de 50.
Strategie: goedkoop leven, veel sparen (50%), buy & hold, 80/20 asset allocatie, globale spreiding die licht afwijkt van wereldmarkt kapitalisatie.

Yaris
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Yaris » 4 augustus 2015, 17:14

Het kan nog beter: in 5 jaar stoppen met werken en gaan rentenieren.

karo9
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer karo9
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door karo9 » 4 augustus 2015, 17:43

Yaris schreef:Het kan nog beter: in 5 jaar stoppen met werken en gaan rentenieren.
Als ik het goed begrijp moet je dan wel 90% kunnen sparen. Daar verdien ik net niet genoeg voor. ;D

Wurfel
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Wurfel
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Wurfel » 4 augustus 2015, 19:19

karo9 schreef:
Yaris schreef:Het kan nog beter: in 5 jaar stoppen met werken en gaan rentenieren.
Als ik het goed begrijp moet je dan wel 90% kunnen sparen. Daar verdien ik net niet genoeg voor. ;D
Als ge 50% spaart kan het in 14,6 jaar denk ik. Als je 70% spaart is het al minder dan 10 jaar. Het basisidee is natuurlijk een eenvoudig leven, zuinig en below your means. En het verschil dan investeren + uw zuinige levensstijl aanhouden. Vermoedelijk om nadien met de 4% safe withdrawal rate verder te voorzien in uw behoeften. Toch wel een aantrekkelijk idee!

karo9
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer karo9
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door karo9 » 4 augustus 2015, 19:57

Het hangt ervan af wat je rendement is, maar als mijn portefeuille het goed doet, zou ~15 jaar kunnen kloppen. Als je uitgaat van 5% rendement na inflatie, en je je geld aan de volgende generatie wilt schenken ipv op te maken, dan is het 17 jaar: http://www.mrmoneymustache.com/2012/01/ ... etirement/" onclick="window.open(this.href);return false;

ps dit is zonder pensioen, maar ook zonder zgn 'lifestyle creep'..

Blackbelt
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Blackbelt
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Blackbelt » 5 augustus 2015, 08:12

Natuurlijk, en dan op je 40ste wat doen? Alle dagen gratis kranten lezen in de bibliotheek. (natuurlijk, want je gaat je centen toch niet verspillen aan een auto of een internet abo).
Geen geld om te reizen (want je moet toekomen met <1000€ per maand.
Trouwen en kinderen kan je ook vergeten, kost veel, en brengt niks op.
Vrienden... nee toch hé, je moet die af en toe eens een pint betalen, of een cadeautje kopen als hun dochter trouwt.

Je hoeft dan niet meer te werken, maar of je daar mee gelukkig gaat zijn ... ikke niet.

Alsof de meerderheid hier tegen zijn zin naar het werk gaat.

Ik sta natuurlijk wel achter het principe om niet meer uit te geven dan je verdient, maar zelfs dat is soms moeilijk.
Moet ik tegen mijn kinderen zeggen dat ze beter niet studeren (inschrijvingsgeld, kot, boeken), omdat papa zin heeft om binnen 3 jaar op vervroegd pensioen te gaan?
Voor mij zijn de belangrijkse investeringen de volgende en uiteraard in die volgorde!

- de studies van mijn kinderen
- één eigen huis waar ik in woon
- regelmatig ontspanning (etentje, vakantie, bbq met familie of vrienden)
- spaargeld en beleggingen (om wat hierboven staat mogelijk te maken)
- een reservepotje in geval je ziek wordt of ontslagen

Yaris
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Yaris » 5 augustus 2015, 08:33

reteiP schreef:Doel: Vervroegd pensioen (35-40 jaar)
Als je als jongeling die nog maar pas werkt al van vervroegd pensioen droomt heb je toch wel de verkeerde job gekozen volgens mij. Zoek dan liever ander werk. Misschien moet je het nog 40 jaar blijven doen.

Blackbelt
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Blackbelt
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Blackbelt » 5 augustus 2015, 09:33

+1

Misschien dan eerst nog eens investeren in je eigen opleiding (zowel in tijd als geld).

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

56 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy