Beperkt beleggen in Japan ?
TIP
Beperkt beleggen in Japan ?
Ik zou een beperkt bedrag willen beleggen in Japan.
Gaat jullie voorkeur hier naar een fonds of gewoon door een index te volgen ?
T. Rowe Price Funds SICAV - Japanese Equity Fund Q EUR
Invesco Funds - Invesco Japanese Equity Dividend Growth Fund A Acc
Invesco Responsible Japanese Equity Value Discovery Fund
Comgest Growth Japan JPY Acc
iShares MSCI Japan UCITS ETF USD (Dist) (EUR)
iShares VII PLC - iShares Nikkei 225 ETF JPY Acc (EUR)
Xtrackers Nikkei 225 UCITS ETF 1D (EUR)
Gaat jullie voorkeur hier naar een fonds of gewoon door een index te volgen ?
T. Rowe Price Funds SICAV - Japanese Equity Fund Q EUR
Invesco Funds - Invesco Japanese Equity Dividend Growth Fund A Acc
Invesco Responsible Japanese Equity Value Discovery Fund
Comgest Growth Japan JPY Acc
iShares MSCI Japan UCITS ETF USD (Dist) (EUR)
iShares VII PLC - iShares Nikkei 225 ETF JPY Acc (EUR)
Xtrackers Nikkei 225 UCITS ETF 1D (EUR)
Re: Beperkt beleggen in Japan ?
Ik zou niet weten wat ik je moet aanraden. Veel zal afhangen van de onderliggende bedrijven van het fonds. Want Japanese bedrijven zijn natuurlijk wereldwijd actief.
Je beperkt je dan wel tot Japan die toch kampt met vergrijzing.
De Nikkei index staat nu 13% hoger dan in 1991.
Wat is je reden dat je een beperkt bedrag in Japan wil beleggen?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Veel fondsbeheerders richten zich in 2022 op US, Europa en Japan.
Vandaar zou ik een beperkt bedrag op Japan richten.
Kijk je bv naar een Comgest Growth Japan JPY Acc, dit haalt een rendement 10 Jaar geannualiseerd van 12,64% maar is het laatste jaar ook 18,6% gedaald dus lijkt me een mooie aankoopgelegenheid voor de lange termijn.
Kijk je naar een etf als iShares VII PLC - iShares Nikkei 225 ETF JPY Acc (EUR) haalt deze op 10 Jaar geannualiseerd 9,97% en deze is het laatste jaar 11,5% teruggevallen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb vroeger ook ooit een fonds in Japan gekocht als herbelegging van iets anders.
De Japanse beurs was toen ook fel gezakt .... dus dat moet omhoog.
Heb het 3 jaar later met een klein verlies verkocht om ergens anders in te beleggen.
Maar het verleden is geen bewijs dat de toekomst ook zo zal zijn.
Het enige probleem wat ik zie met Japan is dat de fondsbeheerder niet kan uitwijken als er iets gebeurd. Hij is verplicht in Japan te blijven. Maar dat telt voor elk fonds gericht op een bepaald land.
Ik vond die terugval ook onverwacht, maar ik ken de situatie in Japan niet.
De Japanse beurs was toen ook fel gezakt .... dus dat moet omhoog.
Heb het 3 jaar later met een klein verlies verkocht om ergens anders in te beleggen.
Maar het verleden is geen bewijs dat de toekomst ook zo zal zijn.
Het enige probleem wat ik zie met Japan is dat de fondsbeheerder niet kan uitwijken als er iets gebeurd. Hij is verplicht in Japan te blijven. Maar dat telt voor elk fonds gericht op een bepaald land.
Ik vond die terugval ook onverwacht, maar ik ken de situatie in Japan niet.
Welke fondsbeheerders?karine schreef: ↑17 februari 2022, 17:13 Veel fondsbeheerders richten zich in 2022 op US, Europa en Japan.
Vandaar zou ik een beperkt bedrag op Japan richten.
Kijk je bv naar een Comgest Growth Japan JPY Acc, dit haalt een rendement 10 Jaar geannualiseerd van 12,64% maar is het laatste jaar ook 18,6% gedaald dus lijkt me een mooie aankoopgelegenheid voor de lange termijn.
Kijk je naar een etf als iShares VII PLC - iShares Nikkei 225 ETF JPY Acc (EUR) haalt deze op 10 Jaar geannualiseerd 9,97% en deze is het laatste jaar 11,5% teruggevallen.
De US+Europa+Japan is meer dan 3/4 van de wereldmarkt. Je kan dus de vraag stellen waarin ze niet zouden beleggen.
Waarom zou een fonds waarvan de glazen bol gebroken is een aankoopgelegenheid zijn?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik had een live sessie van MeDirect gevolgd waar de jongens van JPmorgan, Blackrock en enkele andere zaten en daar kwam dit ter sprake.
Vandaar mijn interesse.
Vandaar mijn interesse.
In de modelportefeuilles van Test-Aankoop Invest hebben ze het voor landen. Zij beleggen 5% in Japan.
Uit nieuwsgierigheid heb ik een deel van die landen, via ETF's of fondsen in een aparte portefeuille gevolgd. 1 Ding viel me op : die zijn veel volatieler dan wanneer je fondsen van streken (bv. Europa) of sectoren hebt. Begin februari heb ik om die reden die portefeuille weggedaan in M*.
Maar wanneer het goed gaat, kan dat ook goed uitdraaien natuurlijk.
Japan is ook heel erg gericht op export. Maar gaan de dure vrachttarieven daar geen invloed op hebben ?
Uit nieuwsgierigheid heb ik een deel van die landen, via ETF's of fondsen in een aparte portefeuille gevolgd. 1 Ding viel me op : die zijn veel volatieler dan wanneer je fondsen van streken (bv. Europa) of sectoren hebt. Begin februari heb ik om die reden die portefeuille weggedaan in M*.
Japan is ook heel erg gericht op export. Maar gaan de dure vrachttarieven daar geen invloed op hebben ?
Interessante tegenargumenten.
Zeker iets om over na te denken.
Zeker iets om over na te denken.
5% in Japan is ongeveer het neutraal weging (dat je ook krijgt met breed gespreide fondsen)annetje schreef: ↑18 februari 2022, 09:33 In de modelportefeuilles van Test-Aankoop Invest hebben ze het voor landen. Zij beleggen 5% in Japan.
Hoe geconcentreerder (minder gespreid) je belegd hoe volatieler.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Europa en US zullen ook kampen met vergrijzing.almelain schreef: ↑17 februari 2022, 16:14 Ik zou niet weten wat ik je moet aanraden. Veel zal afhangen van de onderliggende bedrijven van het fonds. Want Japanese bedrijven zijn natuurlijk wereldwijd actief.