berekening roerende voorheffing
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
berekening roerende voorheffing
Ik versta iets niet helemaal; indien ik een bedrag bv: 200.000€ beleg dan ga ik boven het bedrag van 1703€ intrest wordt deze voorheffing automatisch afgehouden, tot daar alles Ok, indien ik nu dit bedrag verspreid op verschillende onlinerekeningen, vb: 50.000 fortis, 50.000 dexia, enz...... hoe zit het dan met deze voorheffing?
Is er iemand die dit eenvoudig kan uitleggen?
Is er iemand die dit eenvoudig kan uitleggen?
Laatst gewijzigd door Vaganzza op 22 februari 2009, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: berekening roerende voorheffing
De regel van 1 730 Euro wordt per rekening per bankinstelling bekeken. Dus je kan op 5 banken 5 rekeningen hebben waar je tot 1 730 Euro intresten kan ontvangen vrij van RV, de bank zal dit niet inhouden als u niet boven de 1 730 Euro komt. Doch de fiscus redeneert als volgt : van al uw spaartegoeden is enkel de intrest tot 1 730 Euro vrijgesteld. Hebt u dus inderdaad verschillende rekeningen waar je in totaal bijvoorbeeld 3 500 Euro intrest ontvangt, ben u zelf verplicht het bedrag boven de 1 730 Euro aan te geven in uw aangifte personenbelasting (in theorie althans).
In de praktijk echter is er mijn inziens geen enkele Belg die dat doet en tot op heden maakt onze regering er ook nog geen werk van om dit beter te controleren.
In de praktijk echter is er mijn inziens geen enkele Belg die dat doet en tot op heden maakt onze regering er ook nog geen werk van om dit beter te controleren.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb nochtans op het forum al gelezen dat mensen boetes kregen van de fiscus omdat ze de meer-intrest niet vermeld hadden op de belastingsaangifte.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Ik geloof wel dat het iemand was die kon bewijzen dat z'n beroepskosten groter waren dan de forfaits en daarboven nog 'n ganse hande aftrekposten had. Ik denk dat de kans klein is dat ze jou aan de tand gaan voelen als ge zelf niet "moeilijk" doet. Als ge met 'n ganse dossier bijlages afkomt, is de kans ook groter denk ik dat uw aangifte opvalt.alegria schreef: Ik heb nochtans op het forum al gelezen dat mensen boetes kregen van de fiscus omdat ze de meer-intrest niet vermeld hadden op de belastingsaangifte.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
alegria schreef: Ik heb nochtans op het forum al gelezen dat mensen boetes kregen van de fiscus omdat ze de meer-intrest niet vermeld hadden op de belastingsaangifte.
In het algemeen gesteld heeft de fiscus recht een beperkte inzage in de bankrekeningen als men een bezwaarschrift heeft ingediend, zijn werkelijke beroepskosten aftrekt ( zelfs als loontrekkende ). Als ze dan per "toeval" stuiten op verschillende transferts tussen je eigen rekeningen bij verschillende banken, dan heb je wel bingo.
De fiscus moet wel op legale wijze aan die info geraken, en mogelijk is dit niet altijd het geval.
Bedankt iedereen voor de reacties, ik ben terug iets wijzer geworden, dank u