Bespaar je echt door Airco wagen uit te zetten?
Re: Bespaar je echt door Airco wagen uit te zetten?
Mijn leaf met batterij voor 80% geladen geeft een radius van 123 km. Temperatuur volgens meter 22° staat in de schaduw. Met airco geeft hij 112 km.
Minder hoge toeren halen zal veel meer besparen dan een airco aan of afzetten !
Windaf rijden zou ook een besparing opleveren heeft men mij verteld.
Windaf rijden zou ook een besparing opleveren heeft men mij verteld.
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Ik bespaar zeker wel door airco niet te gebruiken en bv enkel raam open te zetten, is toch snel een verschil van 0,5 liter op 100 km...
Met een klein B-segment auto'ke heb ik het laagste verbruik van heel het gebouw, zelfs met airco. 't zal wel zijn dat ik die dan gebruik, waarom had ik die anders gekocht?
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Ja. Maar vaak is dit rond de 0.25-0.5l/100km. Ik had een Ford Mustang die aanzienlijk trager werd wanneer de airconditioning opstond.
ik heb nen Dacia Sandero: Als Airco aan staat, zie ik verbruik op de boordcomputer stijgen, zo een goeie halve liter per 100km. Hoe correct die boordcomputer is, weet ik niet. Maar het stijgt wel. Maar er komt wel veel bij kijken, lichtjes bergop, bergaf, meewind, tegenwind...
Op recht lang stuk (bv autostrade) dat vlak ligt, cruisecontrole aansteken, dan boordcomputer op verbruik zetten en dan eens airco aan of uitzetten en je ziet wel toename bij gebruik airco.
Op recht lang stuk (bv autostrade) dat vlak ligt, cruisecontrole aansteken, dan boordcomputer op verbruik zetten en dan eens airco aan of uitzetten en je ziet wel toename bij gebruik airco.
Tank vol tanken, km stand opschrijven. Let ook op: wel of niet file,... En reken het dan zelf uit.
Volgende keer hetzelfde, en dan met airco. Let op: zelfde snelheid?
Zoals reeds vermeld: minder verbruik indien minder hoge toeren.
Volgende keer hetzelfde, en dan met airco. Let op: zelfde snelheid?
Zoals reeds vermeld: minder verbruik indien minder hoge toeren.

- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Zuinig rijden is wel meer dan die halve liter op 100 km uitsparen, op welke manier dan ook. Een halve liter diesel op 100 km is 0,70€ of 700 € op 100.000 km. Meestal doe ik +/- 120.000 km met mijn banden, remblokken iets minder maar niet veel. Auto's gaan op 300k à 350k de deur uit, steeds met originele koppeling en zonder werk aan de motor. Schokdempers, driehoeken/rubbers vervangen is met de staat van het wegennet in België onvermijdbaar, meestal 1x op die 300k - 350k, soms 2x. Mijn punt is dat het geen zin heeft om toeren uit te halen om wat brandstof te besparen als de rest van de wagen eronder moet lijden, ook niet voor het milieu trouwens. Rij bv. maar eens met open ramen over de autosnelweg, zelfs met rustige snelheid (minimaal 70 km/u), en let eens op hoe de wagen 'schokt' en 'slingert', dit vertaalt zich naar de ophanging, aandrijving en carrosserie. Zet gewoon die airco op, doe die ramen dicht en blaas die halve liter erdoor maar rij zuinig en verstandig.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Als je je motor afzet tijdens het van een berg rijden, kun je nog meer besparen

Zoals Greendean al aangaf, kan teveel willen besparen je op termijn meer geld kosten. Een buurman van mij duwde bijvoorbeeld altijd zijn wagen uit zijn garage omdat hij daarmee brandstof uitspaarde. Tot het eens mis ging en hij zijn brievenbus raakte. Ik denk dat hij nog lang zal moeten duwen om dat verlies ooit te kunnen recuperen.

Het start en stop systeem is ook uitgevonden om brandstof te besparen.
Men vergeet echter dat de slijtage en kostprijs op battery en startmotor en startrelais en werkuren vele malen duurder is als deze moeten vervangen worden dan de brandstof die je zou bespaard hebben.
Men vergeet echter dat de slijtage en kostprijs op battery en startmotor en startrelais en werkuren vele malen duurder is als deze moeten vervangen worden dan de brandstof die je zou bespaard hebben.
700€= 700€ bovendien staat vaak maar 1 raam 4cm open ocharme..de vraag was of je meer verbruikt met airco op en ja dus 700€ op 100.000km. Laat aub iedereen in zijn waarde, ok?
Minder zeveren bespaart ook webruimte.NS2SN schreef: ↑20 mei 2019, 10:13Als je je motor afzet tijdens het van een berg rijden, kun je nog meer besparen.
Zoals Greendean al aangaf, kan teveel willen besparen je op termijn meer geld kosten. Een buurman van mij duwde bijvoorbeeld altijd zijn wagen uit zijn garage omdat hij daarmee brandstof uitspaarde. Tot het eens mis ging en hij zijn brievenbus raakte. Ik denk dat hij nog lang zal moeten duwen om dat verlies ooit te kunnen recuperen.![]()