Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
Ja, dus als dat zo gaat zijn, ik heb dat ook al ergens gelezen, dan zijn er n.m.i. 2 mogelijks interessantere pistes:doorwinterd schreef: ↑4 juli 2025, 17:54tja, en toch...EarthNvstr1 schreef: ↑4 juli 2025, 17:31
Ik neem dat toch wel aan, want anders kan je wat dat betreft evengoed kiezen voor de opt-out n.m.i.
Hoe bekom ik de vrijstelling?
Daarbij moet u alle meerwaarden aangeven, ook de eventuele meerwaarden die al belast werden door uw bank. Liggen die totale meerwaarden lager dan 10.000 euro, dan zult u volledig vrijgesteld zijn en eventueel betaalde belastingen recupereren. Liggen de aangegeven meerwaarden hoger dan 10.000 euro, dan zult u de belasting op die vrijgestelde schijf van 10.000 euro recupereren. Hou er rekening mee dat u de recuperatie van de vrijstelling pas twee jaar later, na de verwerking van uw aangifte, zult krijgen.
- opt-out bij een "Belgische" bank
- beleggen bij een niet-"Belgische" bank, maar voor mij dan eentje die bv. wél minstens de TOB correct afhandelt
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 4 juli 2025, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De plafonds op de TOB. Inderdaad, heb dat ook al meermaals aangeklaagd op dit forum in het verleden.doorwinterd schreef: ↑4 juli 2025, 18:05 iemand die voor 25.000€ ucb koopt, betaalt 0,35% TOB
iemand die voor 2.500.000€ ucb koopt, betaalt in het slechtste geval 0,064% TOB
kwestie van de middenklasse te ontzien![]()
Dat is dezelfde problematiek als met dat "aanmerkelijk belang" van de meerwaardebelasting ...
-
- Hero Member
- Contacteer:
vrees dat velen het ook niet gaan zien zitten om al hun transcaties te moeten doorgevenEarthNvstr1 schreef: ↑4 juli 2025, 18:09Ja, dus als dat zo gaat zijn, ik heb dat ook al ergens gelezen, dan zijn er n.m.i. 2 mogelijks interessantere pistes:doorwinterd schreef: ↑4 juli 2025, 17:54
tja, en toch...
Daarbij moet u alle meerwaarden aangeven, ook de eventuele meerwaarden die al belast werden door uw bank. Liggen die totale meerwaarden lager dan 10.000 euro, dan zult u volledig vrijgesteld zijn en eventueel betaalde belastingen recupereren. Liggen de aangegeven meerwaarden hoger dan 10.000 euro, dan zult u de belasting op die vrijgestelde schijf van 10.000 euro recupereren. Hou er rekening mee dat u de recuperatie van de vrijstelling pas twee jaar later, na de verwerking van uw aangifte, zult krijgen.
- opt-out bij een "Belgische" bank
- beleggen bij een niet-"Belgische" bank, maar voor mij dan eentje die bv. wél minstens de TOB correct afhandelt
probleem is dat het dan wel meer kan kosten dan 1000€ vrijstelling, indien je ook minwaarden moet verrekenen
Op opties moet er geen TOB betaald worden, maar dan heb je wel een risico dat men u als speculant gaat beschouwen.EarthNvstr1 schreef: ↑4 juli 2025, 18:11doorwinterd schreef: ↑4 juli 2025, 18:05 iemand die voor 25.000€ ucb koopt, betaalt 0,35% TOB
iemand die voor 2.500.000€ ucb koopt, betaalt in het slechtste geval 0,064% TOB
kwestie van de middenklasse te ontzien![]()
De plafonds op de TOB. Inderdaad, heb dat ook al meermaals aangeklaagd op dit forum in het verleden.
Dat is dezelfde problematiek als met dat "aanmerkelijk belang" van de meerwaardebelasting ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tuurlijk, ik ook liever niet. Maar hier was de aanname dat je geen keuze zal hebben ...doorwinterd schreef: ↑4 juli 2025, 19:30 vrees dat velen het ook niet gaan zien zitten om al hun transcaties te moeten doorgeven
Hoe bedoel dit ? "meer kan kosten indien je ook minwaarden moet verrekenen" ?doorwinterd schreef: ↑4 juli 2025, 19:30 probleem is dat het dan wel meer kan kosten dan 1000€ vrijstelling, indien je ook minwaarden moet verrekenen
Het is voor een "vriend" dat ik het vraag (den Didier)
Zou er op kraslotjes- waar je mee gewonnen hebt - ook een meerwaardetaks moeten betaald worden ?
Zou er op kraslotjes- waar je mee gewonnen hebt - ook een meerwaardetaks moeten betaald worden ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb niet per se een probleem met TOB op zich, maar wél met de weeral eens de ongelijke (betere) behandeling voor het grootkapitaal.paul schreef: ↑4 juli 2025, 19:35Op opties moet er geen TOB betaald worden, maar dan heb je wel een risico dat men u als speculant gaat beschouwen.EarthNvstr1 schreef: ↑4 juli 2025, 18:11 De plafonds op de TOB. Inderdaad, heb dat ook al meermaals aangeklaagd op dit forum in het verleden.
Hopelijk geeft de staat vlug een staatsbon uit en kunnen wij als wreekwraak weigeren om ook maar voor 1 cent in te tekenen ( ons geld is op door de meerwaardebelasting ).
Heb nooit een staatbom gekocht.
Heb nooit een staatbom gekocht.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb nog nooit een obligatie hoe dan ook gekocht.
Je kan wensen wat je wil, maar als je ziet hoe men op die Van Peteghem bon is gesprongen ... ik zou niet teveel verwachten van je weerwraak idee.

Of zorgen dat wij de eerste jaren geen meerwaardetaks betalen
( aandelen heel lang bijhouden, en zorgen dat wij niet boven de 10 000 euro meerwaarde gaan )
( aandelen heel lang bijhouden, en zorgen dat wij niet boven de 10 000 euro meerwaarde gaan )
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Toevallig leent mijn strategie zich daar toe, dus veel meerwaardebelasting zal ik normaal gezien niet betalen, ook niet na de eerste jaren.
Maar om je strategie nu per se te gaan omgooien uit weerwraak dat zou ik toch afraden.
Misschien is een kleine aanpassing al voldoende om de impact te minimaliseren.
Maar goed ... als je per se als een soort activistische Anuna De Werver door het leven wil gaan, ik hou je niet tegen.
Begrijpend lezen? Mijn betoog ging over ecofiscaliteit. Specifiek gedrag belasten, jij maakt daar afgunst op een persoon/ groep personen van?

Ik heb de codex fiscaliteit nog eens bekeken: een afgunst taks, het bestaat niet. Ik daag jouw uit: noem één afgunst taks?? Een taks met afgunst als motief.
Werknemers met een hoger loon worden belast in de hoogste belastingsschijf. Ook een afgunst taks? Neen, natuurlijk niet. Het is een herverdelingsmechanisme gebaseerd op solidariteit. Ik heb die hoogste schijf altijd betaald zonder daar afgunst als motief in te zien. Ik vond het vervelend, onrechtvaardig bij momenten - maar geen afgunst taks.
Het mag; de 99 % mogen eisen dat de 1% ook solidair zijn. In een ideale wereld ontwijken die geen belastingen, maar dat doen ze dus wel. En dus moeten wij creatief zijn, out of the box denken. Nieuwe terreinen opzoeken. Weg met de bestaande structuren. Ze werken niet en gaan nooit werken. Het is ook gewoon nodig - circa 30% van de bevolking betaalt nauwelijks belastingen (laag inkomen), de overige 70% draagt progressief bij. Behalve de superrijken binnen die groep - die een gigantisch deel van het het BBP opeisen. We hebben daar een klein deeltje van nodig om het voor die overige 99% leuk te houden.
Nu zijn er belastingen die de 1% kunnen ontwijken. Maak belastingen die ze zelfs niet willen ontwijken. Of een socialere vliegtaks: niet per passagier maar per vliegtuig. De 1% willen de wereld blijven rondreizen, die gaan niet in hun zetel blijven om belastingen te vermijden.
Ik ben geen GROEN-stemmer, hun idee over ecofiscaliteit is WOKE-drive: de planeet redden, opkomen voor de plantjes en diertjes . Ze missen het punt: het is een noodzakelijk kwaad.
Laat ons hopen dat de staatsbon door de stijgende interesten terug de moeite wordt.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Laat ons hopen van niet …

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
-
- VIP member
- Contacteer:
Heeft volgens mij te maken met dat niet alle (buitenlandse) brokers de meerwaarde-tax gaan afhouden.doorwinterd schreef: ↑4 juli 2025, 17:54tja, en toch...EarthNvstr1 schreef: ↑4 juli 2025, 17:31
Ik neem dat toch wel aan, want anders kan je wat dat betreft evengoed kiezen voor de opt-out n.m.i.