Beste defensieve beleggingen
TIP
-
costaadeje
- Sr. Member

- Contacteer:
Beste defensieve beleggingen
Even een nieuw onderwerp openen.
Op spaargids zijn we allemaal op zoek naar de beleggingen die het meest renderen. Maar wat zijn volgens jullie de beste defensieve beleggingen momenteel of bestaan die gewoonweg niet meer?
Je kan kiezen tussen de volgende opties hieronder. Mag ik dan ook vragen waarom je voorkeur uitgaat naar een welbepaalde optie?
1) spaarboekje
2) spaarverzekering
3) termijnrekening
4) obligatiefondsen
5) defensieve mixfondsen
goud
Op spaargids zijn we allemaal op zoek naar de beleggingen die het meest renderen. Maar wat zijn volgens jullie de beste defensieve beleggingen momenteel of bestaan die gewoonweg niet meer?
Je kan kiezen tussen de volgende opties hieronder. Mag ik dan ook vragen waarom je voorkeur uitgaat naar een welbepaalde optie?
1) spaarboekje
2) spaarverzekering
3) termijnrekening
4) obligatiefondsen
5) defensieve mixfondsen
Re: Beste defensieve beleggingen
M.i. is een breed, liquide, aandelenfonds (incl etf) door een grote uitgever ook een defensieve belegging.
Wie niet belegt in aandelen verliest grosso modo 5% per jaar tov iemand die wel daarin belegt. Na 30 of 40 jaar is je verlies enorm. Niets doen is garantie op groot verlies. Lange tijd met breed, liquide, aandelenfonds is kleine kans op verlies.
Wie niet belegt in aandelen verliest grosso modo 5% per jaar tov iemand die wel daarin belegt. Na 30 of 40 jaar is je verlies enorm. Niets doen is garantie op groot verlies. Lange tijd met breed, liquide, aandelenfonds is kleine kans op verlies.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Sterk ondergewaardeerde aandelen of aandelen van kwalitatieve bedrijven met een grote moat aan een OK prijs.
Persoonlijk vind ik dat defensieve beleggingen.
Als je echt naar andere assetklassen wil gaan kijken dan denk ik dat de beste investering in je eigen ontwikkeling en skillset is. Je kan wellicht de meeste return halen uit technische opleidingen, maar zelfs goed simpel leren koken heeft een gigantische return. Wel niet echt de opties waar je tienduizenden euro's in kan investeren maar wel een aanrader. Het gaat je ook gezonder, gelukkiger en flexibeler maken.
Persoonlijk vind ik dat defensieve beleggingen.
Als je echt naar andere assetklassen wil gaan kijken dan denk ik dat de beste investering in je eigen ontwikkeling en skillset is. Je kan wellicht de meeste return halen uit technische opleidingen, maar zelfs goed simpel leren koken heeft een gigantische return. Wel niet echt de opties waar je tienduizenden euro's in kan investeren maar wel een aanrader. Het gaat je ook gezonder, gelukkiger en flexibeler maken.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
1. Fysieke euro's
2. Zichtrekening
3. Spaarrekening
4. Breed gespreid obligatie fonds
5. Obligaties
6. Vastgoedbevaks
2. Zichtrekening
3. Spaarrekening
4. Breed gespreid obligatie fonds
5. Obligaties
6. Vastgoedbevaks
Wat is jouw definitie van defensief?costaadeje schreef: ↑29 juni 2021, 14:08 Even een nieuw onderwerp openen.
1) spaarboekje
2) spaarverzekering
3) termijnrekening
4) obligatiefondsen
5) defensieve mixfondsen
goud
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Costaadeje waar bent u nu aan begonnen. U bent vertrokken voor maandenlange discussie over woordje defensief. Tot u moedeloos denkt lamazitten. Kunt u wel definieren wat u bedoelt met "beste", "allemaal", "op zoek". En wat bedoelt u met "wij" en "meest"? Anders praten we naast elkaarB7H4long schreef: ↑29 juni 2021, 14:31Wat is jouw definitie van defensief?costaadeje schreef: ↑29 juni 2021, 14:08 Even een nieuw onderwerp openen.
Op spaargids zijn we allemaal op zoek naar de beleggingen die het meest renderen. Maar wat zijn volgens jullie de beste defensieve beleggingen
Ik vind het anders wel een goed punt hoor.bantsee schreef: ↑29 juni 2021, 14:40Costaadeje waar bent u nu aan begonnen. U bent vertrokken voor maandenlange discussie over woordje defensief. Tot u moedeloos denkt lamazitten. Kunt u wel definieren wat u bedoelt met "beste", "allemaal", "op zoek". En wat bedoelt u met "wij" en "meest"? Anders praten we naast elkaar![]()
Enkele ideetjes: "De beste defensieve belegging is een belegging die..."
- nominaal niet in waarde kan dalen
- een lage downside heeft
- een laag risico heeft ten opzichte van de potentiële winst
- de inflatie weet bij te houden, met minimaal risico
- ...
Afhankelijk van je antwoord ga je een ander beleggingsproduct uitkomen.
Persoonlijk:
- Overheidsobligaties
- Cooperatieve aandelen met vaste waarde
- Kasbons (helaas verloopt mijn laatste met deftig rendement dit jaar)
- cash
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
-
costaadeje
- Sr. Member

- Contacteer:
Defensief beleggen: je geld laten renderen met beperking op verlies van je inzet of zelfs totaal geen verlies van je inzet en waarbij je toch nog enig rendement geniet. De laatste jaren niet meer makkelijk, gelet op de lage rente op spaarrekeningen.B7H4long schreef: ↑29 juni 2021, 14:31Wat is jouw definitie van defensief?costaadeje schreef: ↑29 juni 2021, 14:08 Even een nieuw onderwerp openen.
1) spaarboekje
2) spaarverzekering
3) termijnrekening
4) obligatiefondsen
5) defensieve mixfondsen
goud
Discussie zal rap gedaan zijn dan. Aantal beleggingen is nul.RGiskard schreef: ↑29 juni 2021, 14:49Ik vind het anders wel een goed punt hoor.bantsee schreef: ↑29 juni 2021, 14:40
Costaadeje waar bent u nu aan begonnen. U bent vertrokken voor maandenlange discussie over woordje defensief. Tot u moedeloos denkt lamazitten. Kunt u wel definieren wat u bedoelt met "beste", "allemaal", "op zoek". En wat bedoelt u met "wij" en "meest"? Anders praten we naast elkaar![]()
- ...
-
costaadeje
- Sr. Member

- Contacteer:
Maar ik vind het toch een interessante oefening...Stel: je stapt nu de bank binnen en je komt uit bij een defensief beleggingsprofiel. Welke producten horen voor jullie hierin? Een zo klein mogelijk verlies gepaard met een klein rendement van ongeveer 1% op jaarbasis.bantsee schreef: ↑29 juni 2021, 15:01Discussie zal rap gedaan zijn dan. Aantal beleggingen is nul.RGiskard schreef: ↑29 juni 2021, 14:49
Ik vind het anders wel een goed punt hoor.
- ...
Ik heb me 'indertijd', toen ik nog niet zo met financiën bezig was, een defensief product van Crelan laten aansmeren (XS1532627483 - "Credit Suisse (CH) Callable ESG Leaders 2027").costaadeje schreef: ↑29 juni 2021, 15:00Defensief beleggen: je geld laten renderen met beperking op verlies van je inzet of zelfs totaal geen verlies van je inzet en waarbij je toch nog enig rendement geniet. De laatste jaren niet meer makkelijk, gelet op de lage rente op spaarrekeningen.
Dit zou op eindvervaldag "100% van de nominale waarde + 100% van de gemiddelde prestatie van de onderliggende waarde (met een minimum van 0%)" opleveren. Kapitaalsgarantie dus.
Ze kunnen ook een vervroegde terugbetaling doen, en dan krijg je 4% per verstreken jaar.
Dit product heeft een aantal jaren wat zijdelings gegaan, niets spectaculairs. Vervolgens beginnen stijgen in 2019, gecrashed met corona, en nooit meer helemaal gerecupereerd. Momenteel na 4 jaar heb ik 0.46% winst, exclusief de instapkosten.
Mijn lijstje is een OF, hé, geen EN.bantsee schreef: ↑29 juni 2021, 15:01Discussie zal rap gedaan zijn dan. Aantal beleggingen is nul.RGiskard schreef: ↑29 juni 2021, 14:49
Ik vind het anders wel een goed punt hoor.
- ...
Anders blijft er inderdaad niets over
Bestaat niet meer.costaadeje schreef: ↑29 juni 2021, 15:00 Defensief beleggen: je geld laten renderen met beperking op verlies van je inzet of zelfs totaal geen verlies van je inzet en waarbij je toch nog enig rendement geniet. De laatste jaren niet meer makkelijk, gelet op de lage rente op spaarrekeningen.
Er zijn enkele defensieve absolute return fondsen die het goed doen; Bv. Ruffer investment co met een absolute return van 9-10% cagr sinds de jaren 90.
Tak 21 valt onder het garantiefonds en je hebt een kleine winst.