Beste ETF (tracker) voor Belgische passieve belegger
TIP
Re: Beste ETF (tracker) voor Belgische passieve belegger
Herformulering van het antwoord hierboven:
Als ik moet raden:
Omdat er niet genoeg beleggers zijn om de vaste kosten te spreiden en genoeg winst te maken. Het heeft voor de fondsleverancier geen positieve business case.
Als ik moet raden:
Omdat er niet genoeg beleggers zijn om de vaste kosten te spreiden en genoeg winst te maken. Het heeft voor de fondsleverancier geen positieve business case.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Niet vergeten dat in de meeste landen de beleggers niet kunnen veranderen van fonds zonder (meerwaarde) belastingen te betalen. Het kapitaal dat al belegd is zit "vast" en er is een hevige competitie voor het nieuwe kapitaal.
Vele beleggers verkiezen nationale fondsen.
Niet iedereen is Boglehead, en ook binnen de filosofie is er nog variatie: home bias, tilts, ...
Hoe meer aandelen in een fonds hoe hoger de vaste kosten, vooral voor small caps. Hoe meer markten, hoe hoger de kosten.
Er is wel een UCITS Europese standaard, maar fondsen moeten wel een reeks nationale administratie verrichten in veel landen
Vele beleggers verkiezen nationale fondsen.
Niet iedereen is Boglehead, en ook binnen de filosofie is er nog variatie: home bias, tilts, ...
Hoe meer aandelen in een fonds hoe hoger de vaste kosten, vooral voor small caps. Hoe meer markten, hoe hoger de kosten.
Er is wel een UCITS Europese standaard, maar fondsen moeten wel een reeks nationale administratie verrichten in veel landen
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Niet genoeg beleggers = weinig vraag
Waarom is er weinig vraag naar een ETF die beantwoordt aan een nood (AM AC - Bogleheads) die velen (denk ik toch) hebben ?
Waarom is er weinig vraag naar een ETF die beantwoordt aan een nood (AM AC - Bogleheads) die velen (denk ik toch) hebben ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En daarom moeten we dan maar met z'n allen blijven investeren in IWDA+EIMI+WSML met 3 x TK ?
Ik begrijp dat de dingen zijn zoals ze zijn, maar misschien moeten we ook inzien dat ze zijn zoals ze zijn omdat we ze in stand houden ?
Ja, maar een "AM AC" ETF zou toch aan een TER moeten kunnen komen van zo'n 0,25% als je bv. deze 3 zou combineren:
Code: Selecteer alles
ISIN Name Ticker Class Region Type TER SIZEm€ #COMP
IE00B4L5Y983 iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) IWDA Equity World DM 0,20 24499 1582
IE00BKM4GZ66 iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF USD (Acc) EIMI Equity World EM 0,18 15593 2815
IE00BF4RFH31 iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc) WSML Equity World DM SC 0,35 2654 3344
Ja, maar als de vraag voldoende is, zullen ze dat er wel voor over hebben zeker ?
Dus als we nu met z'n allen deze aankopen, dan gaat de size omhoog en de TER omlaag en sparen we TK uit ...
ISIN Name Ticker Class Region Type TER SIZEm€ #COMP 1Y 3Y
IE00B3YLTY66 SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF USD (Acc) SPYI Equity World AM AC 0,40 242 1479 6,42 26,75
Misschien moet ik wachten op het in elkaar stuiken van het "gratis" verhaal... ;-)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Interessant... bedankt voor die link.borgie schreef: ↑1 februari 2021, 19:32 Ik was in eerste instantie ook verkocht toen ik deze ETF zag en op zich haalt die wel mooie rendementen maar toch voelt het niet goed aan. Hoge TER, kleine fondsgrootte, heel veel optimalisatie en tracking difference gaat de laatste jaren ook de verkeerde kant uit (https://www.trackingdifferences.com/ETF ... 00B3YLTY66).
De grootte stijgt echter wel ... (die andere van dezelfde aanbieder ook: IE00B44Z5B48 en IE00BCBJG560)
Soit ... voorlopig nog maar eens een nachtje over slapen ... de crash is er toch nog niet ;-)
Ivm transactiekosten en het "gratis" model https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... HQAAAAAQAQEarthNvstr1 schreef: ↑1 februari 2021, 23:24 Ah ja... er zijn er ook die zonder TK ETFs kopen ... zucht.
Misschien moet ik wachten op het in elkaar stuiken van het "gratis" verhaal... ;-)
Sommige of de meeste aanbieders van gratis transactiekosten wil je toch ook niet als broker...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben daar inderdaad geen voorstander van ... ;-)
Ik zou mijn ETF transacties dan ook bij Lynx of Binck doen (wegens zelfde relatief lage TK voor Xetra als voor Amsterdam).
Als ik alles kan dekken met 1 ETF, zou ik Binck verkiezen niettegenstaande de iets hogere TK.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vergelijking van deze 2 op justetf.com:
Dan gaat de "line chart comparison" terug tot 2012 en lopen die quasi perfect gelijk...
Hoe verklaar je dat die gelijk lopen terwijl de ene een dubbele TER heeft dan de andere ?
ISIN Name Ticker Class Region Type TER SIZEm€ #COMP
IE00B6R52259 iShares MSCI ACWI UCITS ETF USD (Acc) ISAC Equity World AM LC/MC 0,20 1368 1588
IE00B44Z5B48 SPDR MSCI ACWI UCITS ETF USD (Acc) SPYY Equity World AM LC/MC 0,40 2029 2404
Hoe verklaar je dat die gelijk lopen terwijl de ene een dubbele TER heeft dan de andere ?
Ik zou mijn beslissing echt niet baseren op resultaten uit het verleden.
1- Zoals je aangeeft in je tabel hebben deze twee fondsen niet dezelfde aantal aandelen. Ze zullen dus niet dezelfde resultaten hebben.
2- belangrijker: het is niet omdat een fonds vandaag een ER van 0,20% heeft dat dit in het verleden ook zo was.
bvb het iShares fund had tot aan deze zomer een ER van 0,60% : ref: https://web.archive.org/web/20200815023 ... yFundFacts
1- Zoals je aangeeft in je tabel hebben deze twee fondsen niet dezelfde aantal aandelen. Ze zullen dus niet dezelfde resultaten hebben.
2- belangrijker: het is niet omdat een fonds vandaag een ER van 0,20% heeft dat dit in het verleden ook zo was.
bvb het iShares fund had tot aan deze zomer een ER van 0,60% : ref: https://web.archive.org/web/20200815023 ... yFundFacts
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
1- ze volgen wel dezelfde index en het resultaat lijkt quasi hetzelfde (wat ik ook zou verwachten als ze dezelfde index volgen ) volgens de "line chart comparison" op justetf.com
2- hoe rijmen we dat met het idee dat een lage TER oh zo belangrijk zou zijn ?
Heeft de iShares ETF vorige zomer dan geoptimaliseerd waardoor het nu een lagere TER kan hanteren of zo ?
Of is dit puur een marketing keuze ? (ik wil de goedkoopste "lijken")
Als iedereen altijd zegt dat je een ETF moet kiezen met een lage TER, hoe komt het dan dat de iShares ETF toch zo populair was met een TER van 0,60% in het verleden ?
Heeft de iShares ETF vorige zomer dan geoptimaliseerd waardoor het nu een lagere TER kan hanteren of zo ?
Als iedereen altijd zegt dat je een ETF moet kiezen met een lage TER, hoe komt het dan dat de iShares ETF toch zo populair was met een TER van 0,60% in het verleden ?
iShares is een commerciële organisatie die ongetwijfeld nadenkt over de prijszetting van hun fondsen.EarthNvstr1 schreef: ↑3 februari 2021, 19:22 1- ze volgen wel dezelfde index en het resultaat lijkt quasi hetzelfde (wat ik ook zou verwachten als ze dezelfde index volgen ) volgens de "line chart comparison" op justetf.com
Was/Is de ACWI ETF dan zo populair? de fondsgrootte is miljoen USD 1706,15
VWCE heeft in zijn korte leven reeds USD 1935,60 bijeen gehaald (volledige fonds USD 8890,00 - bevat bvb ook VWRL)
Ter vergelijking de fondsgrootte van IWDA is USD 29708,40; het volledige fonds USD 31106,04 - bevat bvb IWDE
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat bedoel je met "het volledige fonds" ?
Dikwijls zijn er verschillende klassen binnen een fonds: bvb een distribuerende klasse en een accumulerende, en/of een gehedgde en een niet gehedgde klasse. Onderliggend hebben alle klassen van het fonds dezelfde aandelen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok, zoals bij mutual funds dus als ik het goed begrijp.
Tot nu toe dacht ik dat een ETF op zichzelf stond.
Ik neem aan dat justetf.com niets voorziet over het "volledig fonds" ?
Dus dat moet je weer allemaal zelf handmatig uitzoeken ?
Morningstar toont beide getallen op de overzichtspagina.
Waarom is dat belangrijk voor jou?
Waarom is dat belangrijk voor jou?