Betalen om geen intrest te krijgen bij Argenta
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Betalen om geen intrest te krijgen bij Argenta
Op mijn internetrekening bij Argenta, merkte ik dat er -0.08 € intresten aangerekend werden, hoewel mijn rekening het hele jaar door positief geweest is met bedragen tussen de 500€ en 1500€. Op mijn vraag naar uitleg daarover kreeg ik vanwege de bank het volgende antwoord : "Omdat u 0,15 euro zegelrecht moet betalen (is een belasting die op elke intrestafrekening wordt geheven), 0.02 euro roerende voorheffing en u heeft 0,09 euro intrest ontvangen op deze rekening." en ook nog het volgende : "Het gaat hier om taksen, die wij ook moeten doorstorten aan de overheid. Dit wordt door alle banken doorgerekend. Vroeger werd dit ook doorgerekend, maar dan waren de verworven intresten hoger en dan werd er geen attentie aan besteed."
Ik weet ook wel dat het om geen hoge bedragen gaat, maar het gaat hier om het principe. Ik vind het namelijk niet logisch dat ik moet betalen voor intresten die ik niet krijg op een zogezegd gratis zichtrekening.
Ik weet ook wel dat het om geen hoge bedragen gaat, maar het gaat hier om het principe. Ik vind het namelijk niet logisch dat ik moet betalen voor intresten die ik niet krijg op een zogezegd gratis zichtrekening.
- Oudere Jongere
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Betalen om geen intrest te krijgen bij Argenta
U geeft het zelf al aan, die 15 eurocent is een belasting. Gelieve uw grieven te richten aan de Belgische Staat. Die ontvangt in dit verhaal 17 eurocent (15 cent belasting en 2 cent RV).
U ontving 9 eurocent intrest waar na inhouding van 2 cent RV netto 7 eurocent van overbleef. Die 9 cent komt uit de zakken van Argenta. Helaas wordt op uw 7 cent netto-intrest een vast bedrag van 15 eurocent belasting geheven die u moet betalen. Dus gaat er netto 8 cent van uw rekening.
Sommige banken lossen dit probleem op door netto-intrest onder de 15 cent niet uit te betalen. Dan is er ook geen belasting verschuldigd en hoeven mensen als u zich niet nodeloos op te winden. Het gaat in zo'n geval natuurlijk wel om belastingontwijking.
Waarom u enige logica in belastingen verwacht is mij een raadsel.
U ontving 9 eurocent intrest waar na inhouding van 2 cent RV netto 7 eurocent van overbleef. Die 9 cent komt uit de zakken van Argenta. Helaas wordt op uw 7 cent netto-intrest een vast bedrag van 15 eurocent belasting geheven die u moet betalen. Dus gaat er netto 8 cent van uw rekening.
Sommige banken lossen dit probleem op door netto-intrest onder de 15 cent niet uit te betalen. Dan is er ook geen belasting verschuldigd en hoeven mensen als u zich niet nodeloos op te winden. Het gaat in zo'n geval natuurlijk wel om belastingontwijking.
Waarom u enige logica in belastingen verwacht is mij een raadsel.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bij mij ging er 17 cent af, terwijl ik nooit in het rood heb gestaan. Ik wacht nog tot wanneer ik de afschriften duidelijk kan raadplegen vooraleer ik mijn vraag stel aan Argenta.
Inderdaad, al mijn andere banken passen dat toe. Toch heel simpel omdat in de voorwaarden te zetten. win-win, de bank keert minder rente uit en de klant wordt niet opgezadeld met een (zij het marginaal klein) negatief rendement.Oudere Jongere schreef: Sommige banken lossen dit probleem op door netto-intrest onder de 15 cent niet uit te betalen. Dan is er ook geen belasting verschuldigd en hoeven mensen als u zich niet nodeloos op te winden. Het gaat in zo'n geval natuurlijk wel om belastingontwijking.![]()
Vorig jaar deze tijd hetzelfde verhaal over Argenta. (Topic staat zeker op Spaargids)
Een paar banken zetten dit recht.
Na het lezen dat sommige banken dat rechtzetten, heb ik Argenta ook gemaild met die argumentie en gevraagd wat hun standpunt is in dit verhaal.
Op het einde van de rit hebben zij dit bijgepast.
Het ging toen om 0,15 euro. Dit jaar heb ik het weer zitten voor 0,05 euro. Ben er nog niet uit of ik terug de vraag stel wat hun houding is met de argumentatie dat sommige andere banken dit rechtzetten als service.
Een paar banken zetten dit recht.
Na het lezen dat sommige banken dat rechtzetten, heb ik Argenta ook gemaild met die argumentie en gevraagd wat hun standpunt is in dit verhaal.
Op het einde van de rit hebben zij dit bijgepast.
Het ging toen om 0,15 euro. Dit jaar heb ik het weer zitten voor 0,05 euro. Ben er nog niet uit of ik terug de vraag stel wat hun houding is met de argumentatie dat sommige andere banken dit rechtzetten als service.
Ondertussen is het 6 januari en ik vind nergens een gedetailleerde berekening van hoe Argenta aan zijn interestberekening komt voor de zichtrekening. Iemand enig idee?
Geheel terzijde, de online site van Argenta blijft toch in vergelijking met andere banken zwaar achterhinken qua gebruiksgemak.
Geheel terzijde, de online site van Argenta blijft toch in vergelijking met andere banken zwaar achterhinken qua gebruiksgemak.
Vorig jaar ook hetzelfde meegemaakt bij Argenta.
Het hele jaar weinig spaarcenten geparkeerd en dus ook de taks van 15 cent aan mijn been, met als uitleg dat ik waarschijnlijk eens in de min was gegaan, terwijl er het hele jaar nauwelijks een verrichting was gedaan
Had weinig zin om er veel woorden aan vuil te maken, de 15 cent betaald, het resterende spaargeld overgeschreven naar een andere bank en het hele boeltje afgesloten. Vroeger een interessante bank qua rentes, maar sinds enkele jaren pure middelmaat geworden/gebleven, zowel qua rente, leningen, internetbankieren,..
Het hele jaar weinig spaarcenten geparkeerd en dus ook de taks van 15 cent aan mijn been, met als uitleg dat ik waarschijnlijk eens in de min was gegaan, terwijl er het hele jaar nauwelijks een verrichting was gedaan
Had weinig zin om er veel woorden aan vuil te maken, de 15 cent betaald, het resterende spaargeld overgeschreven naar een andere bank en het hele boeltje afgesloten. Vroeger een interessante bank qua rentes, maar sinds enkele jaren pure middelmaat geworden/gebleven, zowel qua rente, leningen, internetbankieren,..
Is inderdaad juist dat argenta deze jaarlijkse 0,15 cent kost aanrekent. Ing bank doet dit ook.
Het bedrag is te verwaarlozen om mij daar druk in te maken, en veelvuldige kontakten allerhande met betreffende banken te ondernemen welke me meer stress en tegenkanting en ongemak kan bezorgen.
Het princiepe kwestiegevoel laat ik in deze achterwege, ook al hebben ze waarschijnlijk geen recht dit bedrag te vorderen.
Ik ga er echt niet veel armer van worden... Het sop is de kool niet waard......
Ik zal de garcon bij een volgende gelegenheid 0,15 cent minder drinkgeld geven, heb ik ze zo terugverdiend.. en kunnen we er nog is allemaal om lachen..... ha ha,, iemand moet het "gelag "/ (gelach) betalen hé...
Het bedrag is te verwaarlozen om mij daar druk in te maken, en veelvuldige kontakten allerhande met betreffende banken te ondernemen welke me meer stress en tegenkanting en ongemak kan bezorgen.
Het princiepe kwestiegevoel laat ik in deze achterwege, ook al hebben ze waarschijnlijk geen recht dit bedrag te vorderen.
Ik ga er echt niet veel armer van worden... Het sop is de kool niet waard......
Ik zal de garcon bij een volgende gelegenheid 0,15 cent minder drinkgeld geven, heb ik ze zo terugverdiend.. en kunnen we er nog is allemaal om lachen..... ha ha,, iemand moet het "gelag "/ (gelach) betalen hé...
[quote="Meijn"]Op mijn internetrekening bij Argenta, merkte ik dat er -0.08 € intresten aangerekend werden, hoewel mijn rekening het hele jaar door positief geweest is met bedragen tussen de 500€ en 1500€.
Aangetekende brief naar Argenta sturen; eventueel ook naar ombudsman.
of eerst het reglement en de intrestevoeten bij argenta eens bekijken
mogelijk geven ze slechts boven een bepaald bedrag intresten
je kan er de kosten van een aangetekende brief mee besparen
mogelijk geven ze slechts boven een bepaald bedrag intresten
je kan er de kosten van een aangetekende brief mee besparen
Dat valt perfect te verklaren door het zegelrecht van 15 cent.helles schreef:Meijn schreef:Op mijn internetrekening bij Argenta, merkte ik dat er -0.08 € intresten aangerekend werden, hoewel mijn rekening het hele jaar door positief geweest is met bedragen tussen de 500€ en 1500€.
Een aangetekende brief sturen voor iets van 8 cent
het kost meer dan wat je hoopt terug te krijgen. Bovendien kan je in je rekeninguitreksels zien waar het geld heen is.
Was meer als grapje bedoeld hoor. Alhoewel: als het een principekwestie is mag het wel iets kosten.
ik had dat de vorige jaren ook altijd voor.
Maar tot op heden heb ik nog geen "interestberekening" gezien op mijn rekening bij argenta.
Dus ik ben ook geen zegelrecht kwijt.
Maar tot op heden heb ik nog geen "interestberekening" gezien op mijn rekening bij argenta.
Dus ik ben ook geen zegelrecht kwijt.