betrouwbare broker
TIP
Re: betrouwbare broker
Toevallig iemand die aan 'securities lending' doet bij DeGiro?
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ik begrijp het niet:
vroeger deden ze dat ook en streken zelf de verdiensten op (deels hun verdienmodel).
Bij aansluiting stond het in de voorwaarden.
Veel vroeger kon je wel een custody account krijgen waarmee dat niet gebeurde.
Gaan ze voortaan afstappen van dat verdienmodel? of delen ze gewoon de winst als je 'securities lending' extra activeert?
Dan zullen hun tarieven voor makelaarsloon wel stijgen.
Het kan ook zijn dat ze marktaandeel verliezen en daarom bereid zijn wat te delen van de opbrengst...
In ieder geval, het is niet heel helder, vind ik
vroeger deden ze dat ook en streken zelf de verdiensten op (deels hun verdienmodel).
Gaan ze voortaan afstappen van dat verdienmodel? of delen ze gewoon de winst als je 'securities lending' extra activeert?
Het kan ook zijn dat ze marktaandeel verliezen en daarom bereid zijn wat te delen van de opbrengst...
In ieder geval, het is niet heel helder, vind ik
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
was één van de redenen waarom ik weg ben gegaan bij de giro.
Ze leenden de effecten(aandelen) uit...maar dan aan slechts 1 partij die dan nog eens deel uitmaakte van hun eigen organisatie.
Heb nu wel uitlenen aanstaan bij saxo, lijkt me daar netjes te gaan. Deels recuperatie van de transactie kosten
Plus dat je dan toch altijd ook beseft dat er tegenpartijen zijn die short gaan in het aandeel waar jij long op zit.
Ze leenden de effecten(aandelen) uit...maar dan aan slechts 1 partij die dan nog eens deel uitmaakte van hun eigen organisatie.
Heb nu wel uitlenen aanstaan bij saxo, lijkt me daar netjes te gaan. Deels recuperatie van de transactie kosten
Plus dat je dan toch altijd ook beseft dat er tegenpartijen zijn die short gaan in het aandeel waar jij long op zit.
En bij een custody account moest je dan een kost betalen om je dividend uitgekeerd te krijgen.spaarfreakje schreef: ↑4 december 2025, 08:12 Ik begrijp het niet:
In ieder geval, het is niet heel helder, vind ik![]()
Ik heb zowel een custody als een basic kunnen openen. Op mijn basic staan mijn dividendaandelen en op mijn custody met ETF'S.
Pas maar op dat het geen speculeren genoemd wordt. Het is n.l. n.m.m. niet "verstandig en voorzichtig".JulusCesar schreef: ↑4 december 2025, 17:51 was één van de redenen waarom ik weg ben gegaan bij de giro.
Heb nu wel uitlenen aanstaan bij saxo, lijkt me daar netjes te gaan. Deels recuperatie van de transactie kosten![]()
Of het is een manier om het risico nog meer of zelfs volledig bij de klant te leggenspaarfreakje schreef: ↑4 december 2025, 08:12 Ik begrijp het niet:
...