Black Rock World gold fund.
TIP
Re: Black Rock World gold fund.
Dit fonds is absoluut niet geschikt als basis belegging, veel te risicovol en volatiel, dit is eerder speculeren ipv beleggen. Je zou wel eens van de regen in de drup kunnen terecht komen wanneer je hiermee eerdere verliezen tracht goed te maken. Een verlies van 20% of meer op een maand is heel goed mogelijk, heb zelf al meerdere keren op stevig verlies gestaan. Steek dus niet te veel in dit fonds en belangrijk, koop bij wanneer je op verlies staat en neem op tijd een deel winst. Met een buy and hold strategie ga je prachtige bergritten afleggen maar of je hoger uitkomt is lang niet zeker.annetje schreef:Een beetje beiden.
Het is nl. zo dat ik op aanraden van een kennis vorige zomer mijn kop zot heb als ten maken voor biotech. 'k Heb nog wel bijgekocht, maar waarschijnlijk te vroeg. Toen het plots heel hard omlaag ging, was ik met vakantie en had ik toch niets kunnen doen als ik het geweten had. En ondertussen blijft het maar dalen.
Aangezien ik ook al heel veel geld verloren heb met dakfondsen die ik me heb laten aansmeren (en hier moet ik een paar maanden voor gaan werken), toen ik er nog niets van kende en een makkelijke prooi was voor de bank, ben ik eigenlijk op zoek naar iets wat wel wat winst kan genereren.
Dus eigenlijk in eerste instantie op korte termijn, om mijn verlies een beetje te minderen, maar als het de goede richting blijft uitgaan, ook op lange termijn.
ik zou zeggen: dagelijks opvolgen en op voorhand vastleggen wanneer je gaat verkopen,
vb. als het 15% lager komt dan het hoogste punt toen je het in portefeuille had, dan zwier je het buiten,
ik zou niet verkopen zolang het stijgt, dat is de kip met de gouden (mijn) eieren slachten
inderdaad een gevaarlijk fonds: in 2013 zowat gehalveerd in waarde
vb. als het 15% lager komt dan het hoogste punt toen je het in portefeuille had, dan zwier je het buiten,
ik zou niet verkopen zolang het stijgt, dat is de kip met de gouden (mijn) eieren slachten
inderdaad een gevaarlijk fonds: in 2013 zowat gehalveerd in waarde
Vroeger was er op dit forum iemand die zo sterk in grondstoffen geloofde dat de helft van zijn portefeuille uit grondstoffenfondsen bestond. Hij kocht bij ieder dipje aan en verkocht opnieuw wanneer hij er een paar procent winst op had.
@ soja
Dan moet je wel het geluk hebben dat het na aankoop daadwerkelijk 15% of meer begint te stijgen, stel voor dat het meteen 15% zakt, ga je dan gelijk verlies nemen?
Nee, dit is bij uitstek een volatiel fonds, de laatste 5 jaar is de trend zelfs neerwaarts. Vandaag staat het ong. even hoog dan 1 en 2 jaar geleden, met tussentijdse verliezen van ong. 30%. Om uit dergelijk koersverloop rendement te halen moet je (bij)kopen op diepte punten en (deels)verkopen op hoogte punten. Vermits markt timen, zeker in dit geval, vrijwel onmogelijk is, zal ik steeds een deel verkopen vanaf een bepaalde winst en bijkopen bij verlies.
Dan moet je wel het geluk hebben dat het na aankoop daadwerkelijk 15% of meer begint te stijgen, stel voor dat het meteen 15% zakt, ga je dan gelijk verlies nemen?
Nee, dit is bij uitstek een volatiel fonds, de laatste 5 jaar is de trend zelfs neerwaarts. Vandaag staat het ong. even hoog dan 1 en 2 jaar geleden, met tussentijdse verliezen van ong. 30%. Om uit dergelijk koersverloop rendement te halen moet je (bij)kopen op diepte punten en (deels)verkopen op hoogte punten. Vermits markt timen, zeker in dit geval, vrijwel onmogelijk is, zal ik steeds een deel verkopen vanaf een bepaalde winst en bijkopen bij verlies.
met een beurstaks van 1,32% (op de totale waarde, niet alleen op de winst) bij elke uitstap is dat dus telkens verliesYaris schreef:Vroeger was er op dit forum iemand die zo sterk in grondstoffen geloofde dat de helft van zijn portefeuille uit grondstoffenfondsen bestond. Hij kocht bij ieder dipje aan en verkocht opnieuw wanneer hij er een paar procent winst op had.
Je moet die trailing stop ook maar beginnen toepassen vanaf een bepaald winstpercentage, als die onmiddellijk daalt dan kun je gewoon wat bijkopen of wachten tot hij weer in de winst komt. Als je die 15% hanteert en je wil minimum verkopen aan 10% winst zul je toch moeten wachten tot het fonds op 25% winst staat. En voor dit volatiel fonds hanteer je idd best een marge van minstens 15%.vortex schreef:@ soja
Af en toe herbalanceren kan natuurlijk ook, alles verkopen bij bepaalde winst is ook een optie. Iedereen gebruikt een beetje zijn eigen strategie.
'k Heb beslist om dit fonds links te laten liggen. Misschien heb ik hier binnen een paar weken/maanden dik spijt van, maar het risico is, zoals Lowietje zegt, te groot om mijn verlies goed te maken. Bovendien zou ik er dan ook met een groter bedrag in moeten stappen (al dan niet gespreid) dan eigenlijk de bedoeling is.Lowietje2 schreef:Dit fonds is absoluut niet geschikt als basis belegging, veel te risicovol en volatiel, dit is eerder speculeren ipv beleggen. Je zou wel eens van de regen in de drup kunnen terecht komen wanneer je hiermee eerdere verliezen tracht goed te maken.
Mijn plan is om in te stappen in de mixer van MijnKapitaal, mijn Keyplan (waar nu een aantal van die fondsen inzitten) om te vormen naar een puur aandelenfondsen (met de nadruk op Europa), mijn andere sectorfondsen af te bouwen (als ze op winst staan), en daarnaast nog enkele holdings aan te schaffen (GIMV heb ik al). Bpost en Cofinimmo staan ook op mijn verlanglijstje.
Het goed maken van mijn verliezen zal een werk zijn van lange adem, maar ik beschouw het ook als leergeld. Als ik na mijn aankoop in april 2015 nu winst had gehad, dan had ik uiteindelijk niets bijgeleerd, omdat de noodzaak er niet was om naar te kijken. Nu zijn het 11 zeer leerrijke maanden geweest, met vallen en opstaan. Ik heb een plan, en daar ga ik me ook aan houden.
Niet altijd even evident, maar de enige manier om een succesvolle belegster te worden. Succes!annetje schreef:...Ik heb een plan, en daar ga ik me ook aan houden.
Na 11 maanden kan je eigenlijk moeilijk conclusies trekken of een belegging slechts of goed was. Eigenlijk is een neerwaardse trend ook een opportuniteit. Want je kan je posities versterken aan een lagere inkoopsom. Daarom is gespreid aankopen zoals bij pensioensparen een must voor fondsen en aandelen. Wat ik wel zou doen is je huidige portefuille even goed analyseren of laten analyseren of ze evenwichtig genoeg is. En zeker beleggen waar je jezelf goed bij voelt dan ben je al zeker op goede weg.annetje schreef:'k Heb beslist om dit fonds links te laten liggen. Misschien heb ik hier binnen een paar weken/maanden dik spijt van, maar het risico is, zoals Lowietje zegt, te groot om mijn verlies goed te maken. Bovendien zou ik er dan ook met een groter bedrag in moeten stappen (al dan niet gespreid) dan eigenlijk de bedoeling is.Lowietje2 schreef:Dit fonds is absoluut niet geschikt als basis belegging, veel te risicovol en volatiel, dit is eerder speculeren ipv beleggen. Je zou wel eens van de regen in de drup kunnen terecht komen wanneer je hiermee eerdere verliezen tracht goed te maken.
Mijn plan is om in te stappen in de mixer van MijnKapitaal, mijn Keyplan (waar nu een aantal van die fondsen inzitten) om te vormen naar een puur aandelenfondsen (met de nadruk op Europa), mijn andere sectorfondsen af te bouwen (als ze op winst staan), en daarnaast nog enkele holdings aan te schaffen (GIMV heb ik al). Bpost en Cofinimmo staan ook op mijn verlanglijstje.
Het goed maken van mijn verliezen zal een werk zijn van lange adem, maar ik beschouw het ook als leergeld. Als ik na mijn aankoop in april 2015 nu winst had gehad, dan had ik uiteindelijk niets bijgeleerd, omdat de noodzaak er niet was om naar te kijken. Nu zijn het 11 zeer leerrijke maanden geweest, met vallen en opstaan. Ik heb een plan, en daar ga ik me ook aan houden.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Indien je toch een snuifje grondstoffen willen in de mixer van mijn kapitaal kan je bv Invesco Bal risk allocation nemen.
het is aan de beheerder om tijdig in jouw plaats het nodige te doen om eventuele winsten hierop vast te houden.
In een aantal andere mixfondsen van de mixer zit er ook goud; meest bekende vb hiervan is Flossbach.
het is aan de beheerder om tijdig in jouw plaats het nodige te doen om eventuele winsten hierop vast te houden.
In een aantal andere mixfondsen van de mixer zit er ook goud; meest bekende vb hiervan is Flossbach.
Dank voor je goede raad. Ik heb in morningstar vooral gekeken naar de verdeling per regio, maar ook naar de positie overlap. En dat zit momenteel goed. Daarnaast heb ik een kleiner % toegekend aan de volatielere fondsen, in vergelijking met de andere. 'k Ben deze combinatie al sinds oktober op morningstar aan het volgen, met fictieve maandelijkse bijkopen, en tot hiertoe reageert het helemaal zoals verwacht. Nu nog in de praktijk brengen.
IBR heb ik nu in mijn Keyplan, en Flossbach bij DB. Maar zoals eerder aangegeven is het de bedoeling om binnenkort in de mixer te stappen bij Medirect (waar beiden inzitten), en de rest te verkopen.
Van die dakfondsen, waar ik dat groot verlies mee gemaakt heb (aankoop op de 1 na hoogste koers ooit ), ga ik niets meer bijkopen aan 2,5% instapkosten. In tegendeel, een deel is al verkocht, en als mijn verlies hopelijk binnenkort minder is, vliegt de rest ook buiten. Ik heb er geen vertrouwen meer in. En in een andere post heb ik het al eens geschreven : dakfondsen stijgen amper in vergelijking met andere fondsen, maar ze dalen wel veel harder.
IBR heb ik nu in mijn Keyplan, en Flossbach bij DB. Maar zoals eerder aangegeven is het de bedoeling om binnenkort in de mixer te stappen bij Medirect (waar beiden inzitten), en de rest te verkopen.
Van die dakfondsen, waar ik dat groot verlies mee gemaakt heb (aankoop op de 1 na hoogste koers ooit ), ga ik niets meer bijkopen aan 2,5% instapkosten. In tegendeel, een deel is al verkocht, en als mijn verlies hopelijk binnenkort minder is, vliegt de rest ook buiten. Ik heb er geen vertrouwen meer in. En in een andere post heb ik het al eens geschreven : dakfondsen stijgen amper in vergelijking met andere fondsen, maar ze dalen wel veel harder.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Annetje, alles verkopen is mssch niet helemaal zinvol Spreiden over verschillende brokers is ook best OK maar mssch wat complex.
Instappen in voorbeeld portfolio's of spaarplannen ook daar zijn voor en nadelen. (o..a. naar tax en looptijd)
Aan verkopen doe je altijd verlies al is het maar de TOB.
Zelfs je veel te dure aangekochte dakfondsen kunnen mssch nuttig zijn op dit moment in een volatiele beursomgeving waarbij de waardering nu reeds hoog staat. Op voorwaarde dat er een eenzekere kapitaalsbescherming is voorzien kan je ze gebruiken als spaarpot om later in te stappen in andere fondsen.
Instappen in voorbeeld portfolio's of spaarplannen ook daar zijn voor en nadelen. (o..a. naar tax en looptijd)
Aan verkopen doe je altijd verlies al is het maar de TOB.
Zelfs je veel te dure aangekochte dakfondsen kunnen mssch nuttig zijn op dit moment in een volatiele beursomgeving waarbij de waardering nu reeds hoog staat. Op voorwaarde dat er een eenzekere kapitaalsbescherming is voorzien kan je ze gebruiken als spaarpot om later in te stappen in andere fondsen.
Er is geen kapitaalsbescherming. Daarom dat mijn verlies ook zo groot is : -15% en -18%, voor defensieve dakfondsen. Misschien dat dat in procenten voor jullie meevalt, maar het bedrag dat ik al verloren heb is gewoon te groot en dat wil ik niet nog groter laten worden. Moesten ze reageren zoals gewone fondsen, dan kon ik er nog vertrouwen in hebben dat het (ooit) wel goed komt, maar dat is niet. Zoals eerder gezegd, ze stijgen amper, en dalen sneller.JulusCesar schreef:Zelfs je veel te dure aangekochte dakfondsen kunnen mssch nuttig zijn op dit moment in een volatiele beursomgeving waarbij de waardering nu reeds hoog staat. Op voorwaarde dat er een eenzekere kapitaalsbescherming is voorzien kan je ze gebruiken als spaarpot om later in te stappen in andere fondsen.
En overstappen naar iets anders bij mijn bank is ook geen optie : taksen betalen bij verkoop, maar ook opnieuw aankoopkosten à 2,5%. Er valt niet over te onderhandelen. Vandaar dat ik hoop dat de beurzen nog even wat willen stijgen, zodat ik ze binnenkort met iets minder verlies kan verkopen dan nu het geval is.
Even uit intresse over welke dakfondsen spreken we? Heb je ISIN codes zodat we even kunnen mee analyseren met je
Silverfox, Ik heb je een PB gestuurt, omdat het helemaal niet meer over dit topic gaat...