BMW 15/09/21 noteert aan 95 (YTM 3,7%)
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
BMW 15/09/21 noteert aan 95 (YTM 3,7%)
BMW heeft een obli lopen tot 2021 die noteert onder pari aan 94,95 wat een aardige netto yield geeft van +3%, zie:
https://www.oblis.be/nl/bond/bmw-us-cap ... usd-544449
Vroeg mij vooral af waarom die zo onder pari noteert? Zit BMW in de problemen ofzo?
Voor de rest interessant of niet? Noteert wel in USD.
https://www.oblis.be/nl/bond/bmw-us-cap ... usd-544449
Vroeg mij vooral af waarom die zo onder pari noteert? Zit BMW in de problemen ofzo?
Voor de rest interessant of niet? Noteert wel in USD.
Quality growth investor
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: BMW 15/09/21 noteert aan 95 (YTM 3,7%)
In € zou dat interessant zijn om koopkracht te behouden, maar in $? Ik zou het zelf niet doen.
Daar staat: "De korting waaraan deze obligatie noteert, is hoofdzakelijk te wijten aan de stijging van de rente in dollar."Hyakari schreef: ↑15 november 2018, 10:38 Zie voor meer uitleg https://www.oblis.be/nl/news/2018/11/15 ... 021-544588
Is dat voldoende reden voor een bond van een degelijk bedrijf om 5% onder pari te zitten? Zou dan denken dat er iets meer gebeurd is maar kan niet onmiddelijk iets vinden.
Wat denken jullie over de solvabiliteit van BMW zelf? De notering in USD is idd een risico.
Quality growth investor
De waarde van die obligaties schommelt gewoon in functie van de evolutie van de langetermijnrente in de VS. Heeft niet noodzakelijk te maken met de financiële gezondheid van het bedrijf in kwestie. Zeker niet in dit geval.
Met vervaldatum 2021 gaat het hier toch over korte termijn? Rente heeft daar dan toch niet zoveel invloed meer op of zie ik dat verkeerd. Jammer idd dat in USD is want is anders wel een opraper voor anders cash op rekening.
Anders soms degelijke bonds in EUR die iets van 3% netto geven, dus voor behoud koopkracht?
Quality growth investor
Ik denk niet dat je in € gemakkelijk 3% netto vindt in een even sterk bedrijf.
Is het eigenlijk logisch dat bonds in vreemde munt altijd veel meer rente geven. Je loopt inderdaad het wisselkoers risico als je die koopt maar wat maakt dat uit voor de uitgever van die bond?
Het betreft hier de VS tak van BMW dus ze zouden die bond evengoed alleen in de VS kunnen uitgeven maar gaan ze daar dan ook 3% rente oor 3 jaar looptijd geven aan Amerikanen?
Ik begrijp dus niet omdat jij als investeerder in die bond wisselkoers risico loopt dat daarom die uitgever bereidt is van zoveel meer schuld te maken door bonds met hogere rente uit te geven in andere munten.
Het betreft hier de VS tak van BMW dus ze zouden die bond evengoed alleen in de VS kunnen uitgeven maar gaan ze daar dan ook 3% rente oor 3 jaar looptijd geven aan Amerikanen?
Ik begrijp dus niet omdat jij als investeerder in die bond wisselkoers risico loopt dat daarom die uitgever bereidt is van zoveel meer schuld te maken door bonds met hogere rente uit te geven in andere munten.
Quality growth investor
De uitgever van de bond moet in elk geval een rente geven die aangepast is aan de markt rentevoeten van de munt (die afhangen van de looptijd).
Daarbovenop komt nog een premie afhankelijk van het risico van het bedrijf.
Elk bedrijf kijkt wat voor hen het interessants is: welke munt, looptijd, ...
Als ze dat correct inschatten, vinden ze voldoende investeerders.
Eens ze op de markt zijn, is het gewoon vraag en aanbod: is het risico veranderd? Zijn de rentevoeten van de munt veranderd?
Daarbovenop komt nog een premie afhankelijk van het risico van het bedrijf.
Elk bedrijf kijkt wat voor hen het interessants is: welke munt, looptijd, ...
Als ze dat correct inschatten, vinden ze voldoende investeerders.
Eens ze op de markt zijn, is het gewoon vraag en aanbod: is het risico veranderd? Zijn de rentevoeten van de munt veranderd?
Deze obligatie is uitgegeven door een dochterbedrijf van de US tak van BMW.
De uitgifteprijs was 99,88%, dus bij de uitgifte in 2016 werd aangenomen dat de coupon een juiste reflectie was van het risico van deze obligatie tov de risicoloze treasury belegging van dezelfde duur.
Inmiddels zijn er verschillende evenementen geweest die de koers van deze bedrijfsobligatie konden beinvloeden.
bvb
- renteverhogingen door de fed - > die vooral de korte termijnrente beinvloeden, minder de lange termijnrente - wat is de huidige treasuryrente op 3 jaar?
- verkiezing van Trump + zijn acties -- waarvan er zeker een paar zijn die invloed hebben op de autoindustrie
- verandering in USD
- evoluties binnen BMW
-...
Elk van dit heeft impact op de prijs die de beleggers willen betalen voor deze obligatie.
Een prijs <100% is in principe aantrekkelijk voor de belgische belegger. Je betaald geen RV op deze winst die je zal hebben.
Je moet voor je eigen bepalen wat jij een goede prijs vind.
Hou herbij ook rekening met de evolluties van de EUR-USD prijs. Kan makkelijk 10-15% zijn op een jaar.
"There is no free lunch"
De uitgifteprijs was 99,88%, dus bij de uitgifte in 2016 werd aangenomen dat de coupon een juiste reflectie was van het risico van deze obligatie tov de risicoloze treasury belegging van dezelfde duur.
Inmiddels zijn er verschillende evenementen geweest die de koers van deze bedrijfsobligatie konden beinvloeden.
bvb
- renteverhogingen door de fed - > die vooral de korte termijnrente beinvloeden, minder de lange termijnrente - wat is de huidige treasuryrente op 3 jaar?
- verkiezing van Trump + zijn acties -- waarvan er zeker een paar zijn die invloed hebben op de autoindustrie
- verandering in USD
- evoluties binnen BMW
-...
Elk van dit heeft impact op de prijs die de beleggers willen betalen voor deze obligatie.
Een prijs <100% is in principe aantrekkelijk voor de belgische belegger. Je betaald geen RV op deze winst die je zal hebben.
Je moet voor je eigen bepalen wat jij een goede prijs vind.
Hou herbij ook rekening met de evolluties van de EUR-USD prijs. Kan makkelijk 10-15% zijn op een jaar.
"There is no free lunch"
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Het is in dollar al een tijdje interessant om aandelen af te bouwen en obligaties op te bouwen. Tov Europa zijn de Amerikaanse aandelen sterk opgelopen in waardering terwijl je tegelijk kwaliteitsvolle dollar obligaties kan vinden die 3% en meer geven.
Heb zelf de obligatie van Teva.
Is korte termijn en om tot vervaldatum bij te houden.
Heb zelf de obligatie van Teva.
Is korte termijn en om tot vervaldatum bij te houden.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Bij welke broker deze best kopen als belg (Degiro, keytrade, Binck, Medirect, ...)
Op dit moment is dat de gangbare prijs. Hetzelfde zie je bij ABI, J&J, GM, ... allemaal in USD wel te verstaan. Ik heb aardig wat geld erin steken. Netto meer als 2% opbrengt + meerwaarde op vervaldag. Al zal de prijs wel richting pari gaan eens we de vervaldatum naderen.
Zoals ik eerder al eens vermeldde, durf ik bij een hoge dollar-koers wel eens uitstappen om bij een lage weer terug in te stappen. Als je een zicht-of effectenrekening in USD hebt vallen die wisselkosten best mee.
Zoals ik eerder al eens vermeldde, durf ik bij een hoge dollar-koers wel eens uitstappen om bij een lage weer terug in te stappen. Als je een zicht-of effectenrekening in USD hebt vallen die wisselkosten best mee.
Je eindresultaat zal vooral afhangen van de koersevolutie USD-EUR.
Korte termijn beleggingen in USD obligaties hebben een grote speculatieve inschatting van de toekomstige USD-EUR evolutie.
Hieronder de grafiek USD-EUR van de laatste 20 jaar.
Je kan zelf uitmaken voor welke 3 jaar-periodes je winst zou gemaakt hebben
Korte termijn beleggingen in USD obligaties hebben een grote speculatieve inschatting van de toekomstige USD-EUR evolutie.
Hieronder de grafiek USD-EUR van de laatste 20 jaar.
Je kan zelf uitmaken voor welke 3 jaar-periodes je winst zou gemaakt hebben
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.