BMW Group
TIP
Re: BMW Group
Duvellover,
Ik merk dat je mij op een zodanige manier aanvalt dat ik er hartkloppingen van krijg. Ik zal u proberen te antwoorden:
De gewone aandelen van BMW stonden midden maart nog op €123 (m.a.w. een kleine onderwaardering). Niet lang daarna zijn de beurzen beginnen zakken en zijn de problemen in China er bij gekomen. Het lijkt me niet abnormaal dat de koers van BMW ook daalt.
De financieringsdivisie verkeert volgens het bedrijf in zeer goede gezondheid. De credit loss ratio bij BMW is enorm laag. De industriële divisie en de financieringsdivisie moeten elk apart gewaardeerd worden. Dat er voor de netto-liquiditeit enkel naar de industriële divisie wordt gekeken is niet meer dan normaal (het bedrijf doet dat in zijn rapportering ook), bij een bank wordt er immers ook geen netto-liquiditeit berekend. Om een idee te hebben van de waarde van de financieringsdivisie kijk ik naar de boekwaarde (net zoals je bij een bank zou doen).
Je mag gerust vinden dat mijn waarderingsmodel niet deugt; ik denk er het mijne van.
Ik merk dat je mij op een zodanige manier aanvalt dat ik er hartkloppingen van krijg. Ik zal u proberen te antwoorden:
De gewone aandelen van BMW stonden midden maart nog op €123 (m.a.w. een kleine onderwaardering). Niet lang daarna zijn de beurzen beginnen zakken en zijn de problemen in China er bij gekomen. Het lijkt me niet abnormaal dat de koers van BMW ook daalt.
De financieringsdivisie verkeert volgens het bedrijf in zeer goede gezondheid. De credit loss ratio bij BMW is enorm laag. De industriële divisie en de financieringsdivisie moeten elk apart gewaardeerd worden. Dat er voor de netto-liquiditeit enkel naar de industriële divisie wordt gekeken is niet meer dan normaal (het bedrijf doet dat in zijn rapportering ook), bij een bank wordt er immers ook geen netto-liquiditeit berekend. Om een idee te hebben van de waarde van de financieringsdivisie kijk ik naar de boekwaarde (net zoals je bij een bank zou doen).
Je mag gerust vinden dat mijn waarderingsmodel niet deugt; ik denk er het mijne van.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: BMW Group
is dat niet wat overdreven om BMW speculatief te noemen ??
Re: BMW Group
Als we opnieuw een crisis meemaken zoals in 2008-2009, dan kunnen de resultaten héél lelijk worden, en kan de koers met 60-70% dalen. Daar moet je psychologisch op voorbereid zijn, en dat is niet makkelijk.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
-
Duvellover
- Full Member

- Berichten: 222
- Lid geworden op: 07 nov 2012
- Contacteer:
Re: BMW Group
het spijt me dat je hartklopping krijgt van mijn post, ik val zeker u persoon niet aan. Heb gewoon sterke twijfels bij autofabrikanten en stel wat kritische vragen.
Wat de prijzen voor een aandeel in maart was, doet niet echt terzake om een faire waarde te berekenen voor het bedrijf.
Kan goed zijn dat de financieringsdivisie volgens het bedrijf zelf in goede gezondheid verkeerd. Heb je ooit een bank over hun eigen al horen zeggen in hoe slechte gezondheid ze is, voorbeelden genoeg van zelf verklaarde "gezonde" banken die ineens onderuit gaan in het recente verleden.
Naar mijn mening maakt BMW schitterende auto's, hebben ze een sterk imago en concentreren ze hun investeringen op de juiste trends. De grote onbekende voor mij schuilt hem juist in die bankpoot, die veruit de grootste koper is van hun auto's.
Ik naam aan dat de credit loss ratio momenteel laag is, maar het lijkt mij interessant om te kijken hoe deze was tijdens een crisis . Hoeveel moest er dan ineens afgeschreven worden?
Als ik kijk met welke financieringsvoorwaarden BMW naar u hoofd smijt, auto financiering aan bijna 0%, met overname van u auto binnen aantal jaar aan hoge restwaarde, dan stel ik mij vragen van hoe kan dat dan zo winstgevend zijn ?
Ik kan dat uit de cijfers van BMW niet inschatten welke risico's er verborgen zitten in hun bank. Als jij dat wel goed kan inschatten, zoveel te beter voor u.
Wat de prijzen voor een aandeel in maart was, doet niet echt terzake om een faire waarde te berekenen voor het bedrijf.
Kan goed zijn dat de financieringsdivisie volgens het bedrijf zelf in goede gezondheid verkeerd. Heb je ooit een bank over hun eigen al horen zeggen in hoe slechte gezondheid ze is, voorbeelden genoeg van zelf verklaarde "gezonde" banken die ineens onderuit gaan in het recente verleden.
Naar mijn mening maakt BMW schitterende auto's, hebben ze een sterk imago en concentreren ze hun investeringen op de juiste trends. De grote onbekende voor mij schuilt hem juist in die bankpoot, die veruit de grootste koper is van hun auto's.
Ik naam aan dat de credit loss ratio momenteel laag is, maar het lijkt mij interessant om te kijken hoe deze was tijdens een crisis . Hoeveel moest er dan ineens afgeschreven worden?
Als ik kijk met welke financieringsvoorwaarden BMW naar u hoofd smijt, auto financiering aan bijna 0%, met overname van u auto binnen aantal jaar aan hoge restwaarde, dan stel ik mij vragen van hoe kan dat dan zo winstgevend zijn ?
Ik kan dat uit de cijfers van BMW niet inschatten welke risico's er verborgen zitten in hun bank. Als jij dat wel goed kan inschatten, zoveel te beter voor u.
Re: BMW Group
In uw vorige post beweerde u dat de onderwaardering (m.i. gaat het dan over de laatste maanden) van BMW te wijten was aan de financieringsdivisie. Volgens mij is dat niet zo, maar u zal dan wellicht (voor mij onbekende) argumenten hebben voor een fors verslechterde situatie bij de divisie.
De credit loss ratio bedroeg in 2008, 2009 en 2010 een schamele 0,59%, 0,84% en 0,67%. Dat wil m.i. zeggen dat de kopers zeer solvabel zijn. In 2008 boekte de divisie een verwaarloosbaar verlies en in de eerste jaarhelft van 2015 was er een stijging van de winst.
In een vorig bericht heb ik ook gezegd dat de risico's van de financieringsdivisie moeilijk in te schatten zijn, maar als BMW beweert dat die divisie zeer gezond is, dan voel ik weinig redenen om daar een heel ander gedacht over te hebben. Je kan die divisie bv. ook moeilijk vergelijken met een bank als Deutsche Bank of Citigroup, die van nature uit met veel meer risico's zitten.
De credit loss ratio bedroeg in 2008, 2009 en 2010 een schamele 0,59%, 0,84% en 0,67%. Dat wil m.i. zeggen dat de kopers zeer solvabel zijn. In 2008 boekte de divisie een verwaarloosbaar verlies en in de eerste jaarhelft van 2015 was er een stijging van de winst.
In een vorig bericht heb ik ook gezegd dat de risico's van de financieringsdivisie moeilijk in te schatten zijn, maar als BMW beweert dat die divisie zeer gezond is, dan voel ik weinig redenen om daar een heel ander gedacht over te hebben. Je kan die divisie bv. ook moeilijk vergelijken met een bank als Deutsche Bank of Citigroup, die van nature uit met veel meer risico's zitten.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: BMW Group
aandelen van de auto's doen het al twee dagen bijzonder goed! 
Re: BMW Group
BMW Group verkocht in augustus 7,2% meer auto's in vergelijking met vorig jaar.
"Whilst the general economic situation remains challenging in some markets, we are consistently selling more vehicles than ever before around the world," said Ian Robertson, Member of the Board of Management of BMW AG, Sales and Marketing BMW. "Although the rapid normalisation of the Chinese market has created some headwinds there, we are seeing excellent rates of growth in Europe, while many Asian markets and the NAFTA region are also developing very positively. We continue to follow our long-standing policy of balancing sales globally and avoiding dependency on any single market. With exciting new models like the 7 Series and the BMW X1 still to come this year, I remain confident that our current global sales growth will continue through 2015," he commented.
http://www.bmwgroup.com/e/0_0_www_bmwgr ... _2015.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Whilst the general economic situation remains challenging in some markets, we are consistently selling more vehicles than ever before around the world," said Ian Robertson, Member of the Board of Management of BMW AG, Sales and Marketing BMW. "Although the rapid normalisation of the Chinese market has created some headwinds there, we are seeing excellent rates of growth in Europe, while many Asian markets and the NAFTA region are also developing very positively. We continue to follow our long-standing policy of balancing sales globally and avoiding dependency on any single market. With exciting new models like the 7 Series and the BMW X1 still to come this year, I remain confident that our current global sales growth will continue through 2015," he commented.
http://www.bmwgroup.com/e/0_0_www_bmwgr ... _2015.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: BMW Group
BMW continues to rise 
Re: BMW Group
En wat is jullie mening over de impact die het VW-schandaal kan hebben op BMW? Ook al zou BMW zich niet direct op dezelfde manier schuldig hebben gemaakt, de hele auto-industrie staat er wel door onder druk.
Re: BMW Group
Mogelijks zelfs een eerder positieve impact, ervan uitgaande dat VW wat marktaandeel zou verliezen?
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Re: BMW Group
VW toch niet alleen? BMW -7% door bericht op Auto Bild.
http://www.autobild.de/artikel/absgassk ... 20195.html" onclick="window.open(this.href);return false;Auch BMW deutlich über Grenzwert
AUTO BILD enthüllt: Giftige Stickoxide des BMW X3 xDrive 20d übersteigen laut Straßentest des ICCT den Euro-6-Grenzwert um mehr als das Elffache.
Re: BMW Group
Volgens dat ik lees gaat het slechts om 1 model. Ik vind dat BMW nu spotgoedkoop staat op de beurs, al kan het natuurlijk nog altijd lager. Fundamentals zijn m.i. in takt. Marktkapitalisatie van slechts €48 miljard. Brutodividend van bijna 5% voor preferente aandelen. Gemiddelde vrije kasstroom van €3,6 miljard de voorbije 5 jaren + boekwaarde van €9,6 miljard voor financieringsdivisie. Het kriebelt om mijn Ter Beke's van de hand te doen en in ruilen voor BMW.
Laatst gewijzigd door gpv1 op 24 september 2015, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: BMW Group
Autobild heeft dit vastgesteld bij 1 model, maar zoals bij andere fabrikanten gebruikt ook BMW die motor in andere modellen. Het moet nog blijken of BMW in hetzelfde bedje is ziek is als de VW groep.
@gpv1, betekent dit dan dat je hebt bijgekocht?
@gpv1, betekent dit dan dat je hebt bijgekocht?
Re: BMW Group
Spilz,
Voorlopig wacht ik af. Het kan nog altijd lager gaan.
Voorlopig wacht ik af. Het kan nog altijd lager gaan.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
-
Duvellover
- Full Member

- Berichten: 222
- Lid geworden op: 07 nov 2012
- Contacteer:
Re: BMW Group
ik kan u alleen maar aan raden om zelf is naar de cijfers van BMW te kijken en u eigen conclusies te trekken. misschien ziet u dan wat anders dan wat je hier leest.


