Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Lenen Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Bod gedaan op woning, maar geen lening kunnen krijgen + weigeringsbrieven niet aanvaard

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
56 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools rentevoeten vergelijken - Lening simuleren - Lening delen
ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

Re: Bod gedaan op woning, maar geen lening kunnen krijgen + weigeringsbrieven niet aanvaard

• Citeer

Bericht door ludo » 14 januari 2020, 14:23

Zelfs al staat dat in het kontrakt. Je voorschot verliezen van 10/15.000 euro in niet niks.
Het zal uitendelijk de rechter zijn die zal oordelen of de verkoper verlies heeft geleden,en hem daarvoor schadeloos stelt. Of het pand daardoor iets langer te koop heeft gestaan maakt niets uit, als hij er dezelfde prijs voor gekregen heeft denk ik niet dat hij buiten die maanden rente iets gaat krijgen.

NS2SN
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer NS2SN
Verstuur privébericht

Re: Bod gedaan op woning, maar geen lening kunnen krijgen + weigeringsbrieven niet aanvaard

• Citeer

Bericht door NS2SN » 14 januari 2020, 15:53

Een ontbindende voorwaarde is een contractuele schadevergoeding die tussen beide partijen wordt overeengekomen indien aan alle voorwaarden werd voldaan. De bewijslast ligt hier bij de topicstarter die moet aantonen dat hij deze vergoeding niet verschuldigd is aangezien hij alle voorwaarden van de ontbindende voorwaarde heeft nageleefd. Indien de topicstarter dit niet kan, zal hij moeten betalen. Jij draait de bewijslast hier om en stelt dat de tegenpartij zou moeten aantonen dat hij verlies geleden heeft om aanspraak te kunnen maken op een contractueel overeengekomen schadevergoeding.

Het is hier geen verzekeringscontract, er is dus geen enkele wettelijke regel die je verbiedt om "winst" te maken. Het is maar aan de koper van een woning om geen contracten af te sluiten die hij later niet kan nakomen.

Trouwens tenzij de betrokken makelaar hier een groentje was, geloof ik nooit dat er geen maximumbedrag, waarop het verzoek van de lening betrekking heeft, werd opgenomen in de ontbindende voorwaarde van de compromis. Zoals Spruitekop al heeft aangegeven, is het anders wel heel makkelijk om met een weigering te komen aandraven. Als ik dan lees in de eerste post van de topicstarter dat hij geen bedrag heeft opgenomen in zijn weigeringsbrieven dan ziet het er niet echt goed uit voor hem (tenzij de makelaar van de verkoper een amateur was...).

Jamesken
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jamesken
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jamesken » 14 januari 2020, 16:17

>Het is maar aan de koper van een woning om geen contracten af te sluiten die hij later niet kan nakomen.
DAT... en daarmee is het allemaal gezegd.

Spruitekop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spruitekop
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door Spruitekop » 14 januari 2020, 16:59

NS2SN schreef: ↑14 januari 2020, 15:53 Een ontbindende voorwaarde is een contractuele schadevergoeding die tussen beide partijen wordt overeengekomen indien aan alle voorwaarden werd voldaan. De bewijslast ligt hier bij de topicstarter die moet aantonen dat hij deze vergoeding niet verschuldigd is aangezien hij alle voorwaarden van de ontbindende voorwaarde heeft nageleefd. Indien de topicstarter dit niet kan, zal hij moeten betalen. Jij draait de bewijslast hier om en stelt dat de tegenpartij zou moeten aantonen dat hij verlies geleden heeft om aanspraak te kunnen maken op een contractueel overeengekomen schadevergoeding.
+1.
De vraag gaat in eerste instantie zijn:
1) Is er een aankoopovereenkomst? JA (want beide partijen zijn het eens over de zaak en de prijs)
2) Zijn er opschortende voorwaarden? JA? (3 weigeringen aangetekend te versturen voor ../../....)
3) Is aan de opschortende voorwaarden voldaan? NEEN.
Wegens:
1) Geen vermelding van het te ontlenen bedrag (in verhouding van de aankoop)
2) Niet aangetekend verzonden.

Standaard zal de rechter oordelen dat het standaardbedrag van 10% met verhoging van de opgelopen kosten voor de verkoper en gerechtskosten zal gedragen worden door de koper.

Misschien kan ValerieK toch overwegen van de woning te kopen mits het aangaan van een bijkomende lening bij een familielid. Dat wordt anders een spel van minstens 2.5 jaar (1,5 jaar op de rol bij Eerste Aanleg en 1 jaar alvorens een uitspraak. In al die tijd loopt het bedrag ook op met oa diverse kosten die betrekking hebben op het vastgoed. Elk jaar onroerende voorheffing, verzekering gebouw (verkoper is verplicht om intussen de waarde van het goed in stand te houden tot het verlijden van de akte), ...
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!

VincentGT
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer VincentGT
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door VincentGT » 15 januari 2020, 10:04

Als je nog geen voorschot hebt betaald, kan je natuurlijk gokken dat de verkoper niet de moeite zal willen doen om een procedure aan te spannen en je tot betaling van dat voorschot als schadevergoeding te doen veroordelen. Dit brengt immers ook een aantal serieuze kosten met zich mee.

ldwjr
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer ldwjr
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ldwjr » 15 januari 2020, 10:12

ValerieK schreef: ↑10 januari 2020, 18:04 Maar verkopers doen moeilijk o.a. doordat de brieven niet aangetekend waren. Want wegens tijdsgebrek en omdat de makelaar dit ook vroeg heb ik deze via mail verzonden.
In de praktijk worden emails nu ook als bindend beschouwd in rechtbanken...

Dixit
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Dixit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Dixit » 17 januari 2020, 09:40

NS2SN schreef: ↑14 januari 2020, 15:53 Een ontbindende voorwaarde is een contractuele schadevergoeding die tussen beide partijen wordt overeengekomen indien aan alle voorwaarden werd voldaan. De bewijslast ligt hier bij de topicstarter die moet aantonen dat hij deze vergoeding niet verschuldigd is aangezien hij alle voorwaarden van de ontbindende voorwaarde heeft nageleefd. Indien de topicstarter dit niet kan, zal hij moeten betalen. Jij draait de bewijslast hier om en stelt dat de tegenpartij zou moeten aantonen dat hij verlies geleden heeft om aanspraak te kunnen maken op een contractueel overeengekomen schadevergoeding.

Het is hier geen verzekeringscontract, er is dus geen enkele wettelijke regel die je verbiedt om "winst" te maken. Het is maar aan de koper van een woning om geen contracten af te sluiten die hij later niet kan nakomen.
Je redenering is logisch en in lijn met de tekst van een standaard compromis.
Maar... rechters zijn niet logisch. Die willen hun eigen saus er ook nog over gooien.

Het zou dus inderdaad ook zo maar op Ludo's redenering uit kunnen draaien.

De kernboodschap bij mijn minor rechten: juristen denken niet zoals normale mensen.

Nightwolf
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Nightwolf
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nightwolf » 17 januari 2020, 18:08

ldwjr schreef: ↑15 januari 2020, 10:12
In de praktijk worden emails nu ook als bindend beschouwd in rechtbanken...
zelfs een sms...

Toen ik een huis kocht wou de verkoper enkel maar een compromis zonder ontbindende voorwaarde van een lening te kunnen krijgen. Anders ging de verkoop niet door. Ik had vooraf al eens met de bank gaan praten om te zien hoeveel ik zou kunnen lenen en ik was 90% zeker dat ik een lening kon krijgen maar ik heb wel het risico genomen om daarmee akkoord te gaan.
maar eerlijk gezegd, als ik een huis zou verkopen deed ik net hetzelfde. Ik vind dat het kopen van een huis een serieuze zaak is en dan ga je op voorhand al gaan informeren over wat en hoe bij de bank. Ik zou ook niet graag iemand hebben die een compromis komt tekenen en dan wel eens gaat kijken of hij wel een lening kan krijgen. Uiteindelijk wil je als verkoper ook zo snel mogelijk van je huis af geraken. En als je zo een kandidaat koper of 3 hebt die een compromis tekent maar dan niet aan een lening blijkt te geraken ben je al snel een jaar verder. Dus ik verkoop ook enkel zonder ontbindende voorwaarden...

Bnhy332
Jr. Member
Jr. Member

• Citeer

Bericht door Bnhy332 » 17 januari 2020, 18:13

De meeste jonge mensen weten totaal niet of ze een lening kunnen krijgen. Ook kan je je bank niet geloven als die zomaar zegt dat je een lening kunt krijgen. Want als puntje bij paaltje komt, durven ze weigeren.

Die opschortende voorwaarde heeft dus wel degelijks zin.

Tiziano
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tiziano
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tiziano » 12 februari 2020, 23:02

Kan aan mij liggen dat ik dit nog niet heb meegemaakt persoonlijk maar ik vind dit toch wel allemaal een beetje cru..

Iedereen maakt fouten en stel nu dat je een foute beslissing nam om het compromis te tekenen moet dat echt zo een smak geld kosten dan?

Wat kost jou dat als verkoper buiten jou tijd en de makelaarskosten?

Anderzijds ben ik ook akkoord dat men niet zomaar snel snel iets mag tekenen.. De waarheid zal ergens in het midden liggen maarja stel nu dat je een jong koppel bent en de woning kost 350 000 euro dan is 10% al wel héél veel geld voor een foute beslissing...

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 12 februari 2020, 23:30

TS ValerieK Newbie,,,, heeft sinds haar melding ( 10 jan. ) niets meer van haar laten weten..
Onzinnig dus om dit topic nog verder te zetten.

Koen1983
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Koen1983
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Koen1983 » 13 februari 2020, 17:30

Tiziano schreef: ↑12 februari 2020, 23:02 Kan aan mij liggen dat ik dit nog niet heb meegemaakt persoonlijk maar ik vind dit toch wel allemaal een beetje cru..

Iedereen maakt fouten en stel nu dat je een foute beslissing nam om het compromis te tekenen moet dat echt zo een smak geld kosten dan?

Wat kost jou dat als verkoper buiten jou tijd en de makelaarskosten?

Anderzijds ben ik ook akkoord dat men niet zomaar snel snel iets mag tekenen.. De waarheid zal ergens in het midden liggen maarja stel nu dat je een jong koppel bent en de woning kost 350 000 euro dan is 10% al wel héél veel geld voor een foute beslissing...
Wij hebben dergelijke situatie eens meegemaakt bij de verkoop van een appartement. In de eerste week dat het appartement te koop staat komt er iemand kijken en biedt bijna de vraagprijs. Een paar weken later compromis getekend met de relatief gebruikelijke opschortende voorwaarde van bekomen van financiering. De man was overtuigd dat het geen probleem zou vormen. 6 weken later (op de allerlaatste dag van de termijn) blijkt dat de man geen financiering kan krijgen.

Daar sta je dan als verkoper. Op dat moment ben je al het momentum kwijt in de verkoop. In de eerste week waren er meerdere mensen komen kijken en was er een tweede persoon erg geïnteresseerd die 6 weken later al een ander pand gekocht had.

Resultaat: het appartement heeft 4 maanden langer te koop gestaan (verlies eventuele inkomsten ongeveer EUR 3200) en verkocht aan een prijs die bijna EUR 10.000 lager lag dan de prijs de prijs geboden door diegene die zijn financiering niet rondkreeg.

Dit voorbeeld maar om aan te tonen dat dergelijke situatie wel VEEL geld kan kosten aan de verkopers. En dan hadden we nog geluk dat ons makelaarscontract goed zat en we enkel moesten betalen bij de definitieve akte. Sommige makelaars dringen blijkbaar aan op betaling bij compromis.

Spruitekop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spruitekop
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door Spruitekop » 13 februari 2020, 19:03

Nightwolf schreef: ↑17 januari 2020, 18:08maar eerlijk gezegd, als ik een huis zou verkopen deed ik net hetzelfde. Ik vind dat het kopen van een huis een serieuze zaak is en dan ga je op voorhand al gaan informeren over wat en hoe bij de bank. Ik zou ook niet graag iemand hebben die een compromis komt tekenen en dan wel eens gaat kijken of hij wel een lening kan krijgen. Uiteindelijk wil je als verkoper ook zo snel mogelijk van je huis af geraken. En als je zo een kandidaat koper of 3 hebt die een compromis tekent maar dan niet aan een lening blijkt te geraken ben je al snel een jaar verder. Dus ik verkoop ook enkel zonder ontbindende voorwaarden...
En op de duur is jouw huis 'verbrand' en krijgen potentiële kopers de indruk dat er iets ernstig mis is aan de woning omdat die telkens weer op de markt komt.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!

Henkie1984
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Henkie1984
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Henkie1984 » 14 februari 2020, 11:02

Dit lijkt me een beetje een topic waar alleen mensen komen die slechte ervaringen hebben (mensen met een normale ervaring geven geen reviews ;) ).

Wij wisten "zeker" dat we de lening gingen krijgen, nog wilde we de standaard clausule in het compromis. Koper ook geen enkel probleem mee (zelfs twee maanden gekregen). Na een paar dagen alles in orde, bevestigd en hup tekenen.

Als koppel je eerste huis kopen en dan een risico nemen van 30.000€ omdat de verkoper alleen maar serieuze kopers wilt ??? (blijkbaar ben je niet serieus als je niet tekent voordat de belangrijkste partij "oke" heeft gezegd).

Goed verkoop het maar aan iemand die het cash heeft liggen. Of die zo zeker in zijn schoenen staat tijdens "zijn eerste keer" dat het afgehandeld wordt als een pro
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 14 februari 2020, 12:53

Voor dat je een huis koopt vraag je eerst aan de bank(en) om een princiepe akkoord voor de lening...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

56 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Woonleningen / Hypothecaire leningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy