Boekbespreking: De schitterende eenvoud van indexbeleggen: J Wintermans
TIP
Re: Boekbespreking: De schitterende eenvoud van indexbeleggen: J Wintermans
In zijn betoog koos de auteur niet direct voor ETFs. Hij spreekt ook over individuele staatsbons.Philippe1 schreef: ↑2 februari 2021, 21:06 Xtrackers Eurozone Government Bond Yield Plus 1-3 UCITS ETF 1C ISIN LU0925589839 is de beste tracker over 5 jaar met kortlopende obligaties. Rendement op 5 jaar: 1.48% van feb 2016 tot feb 2021
Dan kun je beter gebruik maken van een combinatie van termijnrekeningen en spaarrekeningen.
Of Xtrackers Eurozone Government Bond Yield Plus 1-3 de "beste" tracker is hangt af van het doel dat dit deel van je portefeuille heeft.
Voor dit Xtrackers fonds lees ik op Morningstar:
Kredietrating BBB - > lager dan de categorie
Gewogen coupon 2,92 - > hoger dan de categorie
Modified duration 2,02 - > veel hoger dan de categorie
Volatility 1 year (in EUR) 1.73% (justETF.com)
Het lijkt ook dat dit voornamelijk staatsbons zijn van Italie en Spanje - niet de meest kredietwaardige landen in Europa.
Is "beste" het hoogste risico/hoogste rendement of mik je op iets het omgekeerde, nl mimimaal risico, hogere kwaliteit, lagere duration, Duitse staatsbons, maar een lager rendement?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Beste was in dit geval het beste rendement. Als je op safe wil spelen en alleen obligaties met A of hogere rating wil nemen, dan zal jouw rendement nog lager zijn en loont het zeker de moeite niet meer om te werken met obligatietrackers voor het stabiele gedeelte van jouw portefeuille.Is "beste" het hoogste risico/hoogste rendement of mik je op iets het omgekeerde, nl mimimaal risico, hogere kwaliteit, lagere duration, Duitse staatsbons, maar een lager rendement?
Hoofdstuk 13: Instappen
Het kiezen van het instapmoment is het meest weerbarstige element van indexbeleggen.
Hoe stel je vast of de beurs zich op een hoogte of dieptepunt bevindt?
Pas op, een hypeAls beurskoersen niet te voorspellen zijn en vooral markttiming niet werkt, wees dus consequent en doe geen poging om iets te zeggen over verstandig instappen. [] trek je niets aan van de actuele koersen en stap in als je geld hebt om te beleggen.
De koers-winst verhoudingWie het hoofd koel houdt en deze symptomen herkent, maakt kans om zich hieraan te onttrekken, maar in de praktijk lukt het bijna niemand.
De koers-winst verhouding [] is een maatstaf voor het prijsniveau van aandelen op de beurs.
Gespreid instappenHieruit blijkt dat instappen volgens de gegeven vuistregels geen zekerheid geeft maar wel enige bescherming biedt.
Het totaal te beleggen bedrag uitsmeren over een bepaalde periode [] vaak tussen de zes maanden en een jaar. Ook twee of drie jaar is denkbaar.
Vuistregels bij het instappenFinanciële markten zijn onvoorspelbaar en wispelturig op de korte termijn. Gespreid instappen is geen tovermiddel
1. De koers-winst verhouding is 15 of lager. stap gewoon in []
2. De koers-winst verhouding ligt tussen 15 en 20. U kunt kiezen tussen gewoon of gespreid instappen []
3. De koers-winst verhouding ligt tussen 20 en 25. [] Als u besluit toch in te stappen, doe het dan gespreid []
4. De koers-winst verhouding is 25 of hoger. Wacht met het kopen van aandelen []
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dat lijkt me wel héééél kort door de bocht?B7H4long schreef: ↑3 februari 2021, 18:10 1. De koers-winst verhouding is 15 of lager. stap gewoon in []
2. De koers-winst verhouding ligt tussen 15 en 20. U kunt kiezen tussen gewoon of gespreid instappen []
3. De koers-winst verhouding ligt tussen 20 en 25. [] Als u besluit toch in te stappen, doe het dan gespreid []
4. De koers-winst verhouding is 25 of hoger. Wacht met het kopen van aandelen
18%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
22%SWRD&IWDA - 16%IMIE - 11%CSPX - 4%EMIM
20%Bonds - 2%IEGA - 7%CASH Updated 01/11/2025
22%SWRD&IWDA - 16%IMIE - 11%CSPX - 4%EMIM
20%Bonds - 2%IEGA - 7%CASH Updated 01/11/2025
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
"héééél" zou ik toch weglaten en "kort door de bocht" eigenlijk ook. Dan schiet enkel nog "dat lijkt me wel" over ;-)
https://www.multpl.com/s-p-500-pe-ratio
Tenzij je 100% overtuigd bent dat timing totaal niet belangrijk is.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Puur on topic: hoe meer ik mij verdiep in indexbeleggen, hoe meer de eenvoud omgebogen wordt naar complexiteit ;-)
Mee eens. In de huidige markt is de P/E best hoog, maar intrestvoeten zijn dan weer enorm laag waardoor de risicopremie eerder normaal tot iets bovengemiddeld is, geloof ik. Dus moeten we dan nu bijna wachten met bijvoorbeeld de S&P500 kopen? Dat gaat heel erg hard in tegen het gebruikelijke boggleheads advies dat je geeft, namelijk niet op waardering te letten maar gewoon periodiek aankopen...Bae1 schreef: ↑3 februari 2021, 18:43Dat lijkt me wel héééél kort door de bocht?B7H4long schreef: ↑3 februari 2021, 18:10 1. De koers-winst verhouding is 15 of lager. stap gewoon in []
4. De koers-winst verhouding is 25 of hoger. Wacht met het kopen van aandelen
Het volledig hoofdstuk van het boek is genuanceerder dan wat kan worden weergegeven in een paar quotes.Picaro schreef: ↑3 februari 2021, 21:09Mee eens. In de huidige markt is de P/E best hoog, maar intrestvoeten zijn dan weer enorm laag waardoor de risicopremie eerder normaal tot iets bovengemiddeld is, geloof ik. Dus moeten we dan nu bijna wachten met bijvoorbeeld de S&P500 kopen? Dat gaat heel erg hard in tegen het gebruikelijke boggleheads advies dat je geeft, namelijk niet op waardering te letten maar gewoon periodiek aankopen...
Hetgeen in de inleiding van het hoofdstuk geschreven wordt komt meer overeen met de filosofie die ik persoonlijk aanhoud.
Het boek is van 2009. Het zou interessant zijn om de mening van de auteur te kennen in de huidige situatie.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 3 februari 2021, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is afhankelijk hoe moeilijk je het zelf wenst te maken.EarthNvstr1 schreef: ↑3 februari 2021, 20:27 Puur on topic: hoe meer ik mij verdiep in indexbeleggen, hoe meer de eenvoud omgebogen wordt naar complexiteit ;-)
De meesten willen helemaal niet zo diep te gaan dan dat jij dat wil.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Die indruk heb ik inderdaad ook ;-)B7H4long schreef: ↑3 februari 2021, 21:30Het is afhankelijk hoe moeilijk je het zelf wenst te maken.EarthNvstr1 schreef: ↑3 februari 2021, 20:27 Puur on topic: hoe meer ik mij verdiep in indexbeleggen, hoe meer de eenvoud omgebogen wordt naar complexiteit ;-)
De meesten willen helemaal niet zo diep te gaan dan dat jij dat wil.
Nochthans is één van de basisprincipes van beleggen (dacht ik): begrijp waarin je belegt.
Maar "begrijpen" is natuurlijk ook relatief ;-)
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
Jack Bogle zei : "keep it simple".
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ja, maar blijkbaar zijn ETFs (die zogezegd eenvoudig zouden zijn) dus niet zo "simple as Jack had imagined" ...
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
U hoeft toch geen garagist te zijn om een auto te rijden...
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Nee, maar ik moet wel begrijpen hoe ik met een auto moet rijden.
Of om het anders te zeggen: je hoeft eigenlijk niet te begrijpen hoe je met een auto moet rijden, zolang je een rijbewijs hebt is het ok ?!?
Of om het anders te zeggen: je hoeft eigenlijk niet te begrijpen hoe je met een auto moet rijden, zolang je een rijbewijs hebt is het ok ?!?
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
Minder dan twee maanden en al 426 berichten. En je bent nog geen deskundige !
Ik denk dat je je huiswerk eerst moet maken. Een beetje autonomie alsjeblieft.
Ik denk dat je je huiswerk eerst moet maken. Een beetje autonomie alsjeblieft.