Bonus uitbetalen in warranten
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Bonus uitbetalen in warranten
Hallo
Via mijn werk krijg ik de optie om mijn jaarlijkse bonus te laten uitbetalen in warrants ipv onder CAO 90 (die al relatief fiscaal voordeliger is). Ter info: De warrant zou ik meteen na ontvangst terug mogen verkopen.
Gezien ik niet superveel van beleggingen ken, graag jullie advies.
Wat kan ik hierbij winnen (of verliezen) en zijn er toevallig nog andere struikelblokken.
Alvast bedankt
Via mijn werk krijg ik de optie om mijn jaarlijkse bonus te laten uitbetalen in warrants ipv onder CAO 90 (die al relatief fiscaal voordeliger is). Ter info: De warrant zou ik meteen na ontvangst terug mogen verkopen.
Gezien ik niet superveel van beleggingen ken, graag jullie advies.
Wat kan ik hierbij winnen (of verliezen) en zijn er toevallig nog andere struikelblokken.
Alvast bedankt
Re: Bonus uitbetalen in warranten
Als je direct verkoopt, en de prijs is in die paar dagen niet fel gedaald, dan zal je meer netto overhouden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Puur door het fiscale voordeel beter. Gewoon doen.
Inderdaad. Normaal verkoop je de dag zelf en dank zij de hele operatie hou je ongeveer de helft over van wat je werkgever betaalt voor jou. Bij ons bestaat het al enkele jaren. Zeker doen!
Gekende belastingontwijking.
Als het goed is, krijg je er een gedegen uitleg bij. Het is immers essentieel, dat je die warrants ook weer aan de correcte prijs verkoopt.
Bij veel werkgevers is dat gewoon een pak papier en dan krijg je het geld alsnog op je rekening gestort.
België: waarom gemakkelijk als het ook moeilijk gaat.
Wees blij met zo'n werkgever.
Ondertussen stort mijn werkgever mijn bonus nog steeds als 'gewoon loon' (dus zelfs geen CAO90). 58% procent zo door de plee !
Als het goed is, krijg je er een gedegen uitleg bij. Het is immers essentieel, dat je die warrants ook weer aan de correcte prijs verkoopt.
Bij veel werkgevers is dat gewoon een pak papier en dan krijg je het geld alsnog op je rekening gestort.
België: waarom gemakkelijk als het ook moeilijk gaat.
Wees blij met zo'n werkgever.
Ondertussen stort mijn werkgever mijn bonus nog steeds als 'gewoon loon' (dus zelfs geen CAO90). 58% procent zo door de plee !
Bedankt voor de feedback.
Vorige jaar werd er ongeveer 23% van het bruto bedrag afgehouden van mijn bonus (vanwege al de reeds fiscaal voordelige CAO 90). Met de constructie van warranten, waaraan mag ik mij dan verwachten?
Mag ik ervan uitgaan dat je die warranten krijgt (stel EUR1000) op maandag, je diezelfde maandag ze opnieuw verkoopt en er dan EUR1000 op je rekening staat?
Het mogelijk waardeverlies, hoe wordt dat bepaald (is dit beursafhankelijk, welke koers volgt dit dan)?
Info sessie is inderdaad gepland door werkgever om dit verder toe te lichten
Maar met jullie info, kan ik ook kritische vragen stellen
Vorige jaar werd er ongeveer 23% van het bruto bedrag afgehouden van mijn bonus (vanwege al de reeds fiscaal voordelige CAO 90). Met de constructie van warranten, waaraan mag ik mij dan verwachten?
Mag ik ervan uitgaan dat je die warranten krijgt (stel EUR1000) op maandag, je diezelfde maandag ze opnieuw verkoopt en er dan EUR1000 op je rekening staat?
Het mogelijk waardeverlies, hoe wordt dat bepaald (is dit beursafhankelijk, welke koers volgt dit dan)?
Info sessie is inderdaad gepland door werkgever om dit verder toe te lichten

Maar met jullie info, kan ik ook kritische vragen stellen

Waarschijnlijk zal er de maand nadien of 2 maand later wel een deeltje af gaan van je maandloon. Maar dat warrant plan blijft iets fiscaal voordeliger. Maar telt dan ook niet mee voor je pensioen of eventuele werkloosheidsuitkering vermoed ik. (maar ik maak me daar geen zorgen over)
Ik wil graag even terugkomen op dit onderwerp aangezien mijn werkgever ook heeft voorgesteld om de eindejaarsbonus uit te betalen in warranten ipv loon. Brutobedrag zou hetzelfde zijn, maar ik zou netto meer overhouden en het zou hem minder kosten. Ik weet dat brutoloon meetelt voor de berekening van je pensioen, vakantiegeld, eindejaarspremie en groepsverzekering. Warranten niet, maar zijn er mogelijks nog addertjes onder het gras. Misschien een heel domme vraag, maar die warranten, van welk aandeel is dat dan ? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Wat zegt je werkgever?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Niet beginnen dromen, je betaald gewoon je belastingen +-50% gaat dus naar de staat. Het is vooral voordelig voor de werknemer en werkgever RSZ, die verminderd. M.a.w +-13% voordeel.
Alles boven 66,000 € bruto per jaar ( inkomsten 2022) wordt zowiezo niet meegenomen in de berekening van je pensioen, zelfde bij uitkering bij ziekte en werkloosheid. Je wordt er wel op belast, maar krijgt niets terugdelaby schreef: ↑21 september 2023, 07:17 Ik wil graag even terugkomen op dit onderwerp aangezien mijn werkgever ook heeft voorgesteld om de eindejaarsbonus uit te betalen in warranten ipv loon. Brutobedrag zou hetzelfde zijn, maar ik zou netto meer overhouden en het zou hem minder kosten. Ik weet dat brutoloon meetelt voor de berekening van je pensioen, vakantiegeld, eindejaarspremie en groepsverzekering. Warranten niet, maar zijn er mogelijks nog addertjes onder het gras. Misschien een heel domme vraag, maar die warranten, van welk aandeel is dat dan ? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Allemaal fijn voor wie het voordeel geniet.
Ik snap dat je het doet en zou er zelf ook voor kiezen.
Feit blijft echter dat dit - en allerlei andere vormen van alternatieve loonuitkering - voor de samenleving als geheel:
-totaal inefficiënt is - administratieve rompslomp en kosten
-niet wenselijk is - het meest voordelig voor, en gaat in praktijk dan ook voor +80%, naar de relatief goed verdienenden, waarvan het leeuwendeel dan nog eens naar de top 10%.
-totaal ontransparant is - wie het niet krijgt schat het voordeel veel te hoog in. Wie het wel krijgt zit er dagen over te tobben wat zijn voordeel nu is (de berekeningen die voorgespiegeld worden zijn altijd veel te simplistisch, rekent de zijeffecten niet door, houd geen rekeningen met individuele scenario's die kunnen afwijken)
=> Tabula rasa met al die onzin:
- (Zo goed als) alles als brutoloon
- meer progressieve belastingschijven erop (tot 70 of 80% bvb)
- maar die lager starten & over een veel grotere range gespreid worden (hoogste schijf vanaf 250K bvb in plaats van al bij in de 40K
- strikte scheiding prive & firma voor zelfstandigen/bestuurders/... om dat mogelijk te maken met fikse boetes bij overtreding
- afschaffing (waar mogelijk) van alle schattingen (te lage forfaits, VAA's, KI's,...). Zo veel mogelijk aan werkelijke kosten/inkomsten.
- geleidelijk (overgangsregeling 10-20 jaar) opnemen van kapitaalinkomsten in het jaarlijks brutoloon om dual income tax werkelijkheid te maken.
- geen harde plafonds op pensioenberekeningen, maar degressief opnemen in de berekening
Da's de enige manier om het systeem terug fair te maken:
-De rijken zullen rijk blijven en de armen arm
-maar de kloof ertussen zal stilaan niet meer groeien, of mogelijk zelfs iets verkleinen
-waarbij de incentive om (harder) te werken evengoed aanwezig blijft
-maar de kapitaalkrachtigen iets minder snel kunnen rentenieren
-zodat de te verdelen taart evengoed mee blijft (of zelfs harder gaat) groeien
-en de politieke excessen naar links of rechts uitgevlakt kunnen worden
sorry voor de offtopic :-D
edit: owja, de 300 achterpoortjes voor fiscaalvriendelijke erfenisplanning niet vergeten te dichten + wel met "voldoende" bedrag per persoon (bvb 250K) in diens leven geheel vrijgesteld bedrag van wie het ook komt + daarna wel een flat fee zeer hoog tarief (80% - of iedem aan hoogste tarief belastingschijven zie hierboven) erfenisrecht in te stellen
Ik snap dat je het doet en zou er zelf ook voor kiezen.
Feit blijft echter dat dit - en allerlei andere vormen van alternatieve loonuitkering - voor de samenleving als geheel:
-totaal inefficiënt is - administratieve rompslomp en kosten
-niet wenselijk is - het meest voordelig voor, en gaat in praktijk dan ook voor +80%, naar de relatief goed verdienenden, waarvan het leeuwendeel dan nog eens naar de top 10%.
-totaal ontransparant is - wie het niet krijgt schat het voordeel veel te hoog in. Wie het wel krijgt zit er dagen over te tobben wat zijn voordeel nu is (de berekeningen die voorgespiegeld worden zijn altijd veel te simplistisch, rekent de zijeffecten niet door, houd geen rekeningen met individuele scenario's die kunnen afwijken)
=> Tabula rasa met al die onzin:
- (Zo goed als) alles als brutoloon
- meer progressieve belastingschijven erop (tot 70 of 80% bvb)
- maar die lager starten & over een veel grotere range gespreid worden (hoogste schijf vanaf 250K bvb in plaats van al bij in de 40K
- strikte scheiding prive & firma voor zelfstandigen/bestuurders/... om dat mogelijk te maken met fikse boetes bij overtreding
- afschaffing (waar mogelijk) van alle schattingen (te lage forfaits, VAA's, KI's,...). Zo veel mogelijk aan werkelijke kosten/inkomsten.
- geleidelijk (overgangsregeling 10-20 jaar) opnemen van kapitaalinkomsten in het jaarlijks brutoloon om dual income tax werkelijkheid te maken.
- geen harde plafonds op pensioenberekeningen, maar degressief opnemen in de berekening
Da's de enige manier om het systeem terug fair te maken:
-De rijken zullen rijk blijven en de armen arm
-maar de kloof ertussen zal stilaan niet meer groeien, of mogelijk zelfs iets verkleinen
-waarbij de incentive om (harder) te werken evengoed aanwezig blijft
-maar de kapitaalkrachtigen iets minder snel kunnen rentenieren
-zodat de te verdelen taart evengoed mee blijft (of zelfs harder gaat) groeien
-en de politieke excessen naar links of rechts uitgevlakt kunnen worden
sorry voor de offtopic :-D
edit: owja, de 300 achterpoortjes voor fiscaalvriendelijke erfenisplanning niet vergeten te dichten + wel met "voldoende" bedrag per persoon (bvb 250K) in diens leven geheel vrijgesteld bedrag van wie het ook komt + daarna wel een flat fee zeer hoog tarief (80% - of iedem aan hoogste tarief belastingschijven zie hierboven) erfenisrecht in te stellen