Bouwgrond, advies gevraagd
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Bouwgrond, advies gevraagd
zonder bodemattest bij de koop, kan je kosteloos de koop laten vernietigen
dat staat wel niet expliciet in bijgevoelgde link , maar wel op juridischforum
achteraf een bodemattest laten opmaken telt ook al niet
http://www.immoweb.be/nl/pages/page.cfm ... ection=ads
http://www.juridischforum.be/forum/view ... st#p270393
Voor de geldigheid van de koop – verkoopovereenkomst is de toestemming vereist van de partijen, wat betekent dat de koop tussen partijen is voltrokken zodra zij akkoord gaan over de zaak en de prijs.
Het schriftelijk bod van de koper om de woning te kopen tegen 100.000 euro is een eerste toestemmingsdaad. Wanneer de verkoper dit aanbod aanvaardt, komt de verkoopsovereenkomst tot stand.
Het door een makelaar op internet te koop aanbieden van een woning tegen een welbepaalde prijs maakt volgens de rechtspraak geen aanbod uit. Het gaat hier om een oproep tot onderhandelen en tot aanbiedingen tot aankoop. De verkoop komt dus niet tot stand op het ogenblik dat een kandidaat koper aanbod doet om het goed te kopen tegen de door de koper gevraagde prijs. De verkoper heeft volstrekt het recht om het goed te verkopen aan de hoogst biedende kandidaat koper. Op het ogenblik dat de verkoper het aanbod van de kandidaat koper aanvaardt, komt de koop tot stand."
Het schriftelijk bod van de koper om de woning te kopen tegen 100.000 euro is een eerste toestemmingsdaad. Wanneer de verkoper dit aanbod aanvaardt, komt de verkoopsovereenkomst tot stand.
Het door een makelaar op internet te koop aanbieden van een woning tegen een welbepaalde prijs maakt volgens de rechtspraak geen aanbod uit. Het gaat hier om een oproep tot onderhandelen en tot aanbiedingen tot aankoop. De verkoop komt dus niet tot stand op het ogenblik dat een kandidaat koper aanbod doet om het goed te kopen tegen de door de koper gevraagde prijs. De verkoper heeft volstrekt het recht om het goed te verkopen aan de hoogst biedende kandidaat koper. Op het ogenblik dat de verkoper het aanbod van de kandidaat koper aanvaardt, komt de koop tot stand."
Dat was inderdaad te kort. Het bod bindt de aanbieder (voor de gegeven termijn). Dat wil echter nog niet zeggen dat de koop is gesloten. Daarvoor moet het bod aanvaard worden.
Goed dat je er op wees.
Correct, de verkoopsovereenkomst komt tot stand komt na overeenstemming over goed en prijs. Deze overeenkomst kan evenwel in een later stadium alsnog nietig verklaard kan worden in geval van tekortkomingen in deze overeenkomst (bodemattest bijvoorbeeld)paul schreef:zonder bodemattest bij de koop, kan je kosteloos de koop laten vernietigen
zie ook deze bijdrage: http://www.crivits-persyn.be/nl/bibliot ... artikel/60
http://www.crivits-persyn.be/nl/bibliot ... artikel/60
Geef de wettelijk vereiste informatie vanaf het begin
Voor de verkoper en de professionele tussenpersoon is dan ook uiterste waakzaamheid geboden. Om alle discussie te vermijden is het aangewezen volstrekt volgens de wettelijke bepalingen te handelen. Dat betekent dat men vanaf het begin, namelijk vanaf de publiciteit (of wat het bodemattest betreft minstens bij de eerste contactname door een potentiële koper en in ieder geval alvorens enig bod te aanvaarden), melding moet maken van de stedenbouwkundige informatie en de inhoud van het bodemattest, en vervolgens ook bij de onderhandse akte de wettelijke informatieplicht strikt en zorgvuldig dient na te leven.
Uit Recht in de Onderneming nr. 21 - 24 december 2013.
Geef de wettelijk vereiste informatie vanaf het begin
Voor de verkoper en de professionele tussenpersoon is dan ook uiterste waakzaamheid geboden. Om alle discussie te vermijden is het aangewezen volstrekt volgens de wettelijke bepalingen te handelen. Dat betekent dat men vanaf het begin, namelijk vanaf de publiciteit (of wat het bodemattest betreft minstens bij de eerste contactname door een potentiële koper en in ieder geval alvorens enig bod te aanvaarden), melding moet maken van de stedenbouwkundige informatie en de inhoud van het bodemattest, en vervolgens ook bij de onderhandse akte de wettelijke informatieplicht strikt en zorgvuldig dient na te leven.
Uit Recht in de Onderneming nr. 21 - 24 december 2013.
Ik heb geen info over het bodemattest op dit moment.
Alsook is er mijn geen info gegeven over de betonnen "hangar" die er op staat.
Is dit vergund?
Zit hier asbest in?
Betaalt die persoon huur om dit te gebruiken?
....
Kan ik dit opgooien als argument?
Is dit vergund?
Zit hier asbest in?
....
Het enige dat je eventueel kan aanhalen als argument is het ontbreken van het bodemattest, en dat de verkoper als dusdanig geen bod mag aanvaarden. Vermoedelijk zal hij nu ook nog niet beschikken over een bodemattest en zal hij dat moeten aanvragen bij het OVAM .MeOnline schreef:Ik heb geen info over het bodemattest op dit moment.
Is dit vergund?
Zit hier asbest in?
....
Het overige stond je vrij om te vooraf te onderzoeken, en of info over te vragen.
Probleem is dat je waarschijnlijk geen tijdsduur op je bod hebt gesteld, maw. je bod blijft eeuwigdurend geldig, vanaf het ogenblik dat de verkoper binnen drie maand ( om maar iets te zeggen ) over een bodemattest beschikt, aanvaard hij dan pas op schriftelijke wijze ( dus niet per telefoon )je bod tot aankopen. Je zal het slim moeten spelen om er onderuit te kunnen denk ik als de makelaar of verkoper je bod staande willen houden...Best je notaris is raadplegen, dat zijn ook juristen.
Laatst gewijzigd door ludo op 8 september 2016, 13:58, 4 keer totaal gewijzigd.
" het enige " : is normaal voldoende om de verkoop nietig te laten verklaren.
( mensen die zich niet op de vernietigingsrecht beroepen, daar schrijft de notaris in de notariele akte in dat zij afzien van dat vernietigingsrecht )
( mensen die zich niet op de vernietigingsrecht beroepen, daar schrijft de notaris in de notariele akte in dat zij afzien van dat vernietigingsrecht )
-
anonymous9
Mondeling is er geen bewijskracht boven de 375 EUR dacht ikvoodoo schreef:bod per mail is bindend.
in principe zelfs mondeling of via SMS.
-
anonymous9
Mondeling is er geen bewijskracht boven de 375 EUR dacht ikvoodoo schreef:bod per mail is bindend.
in principe zelfs mondeling of via SMS.
-
anonymous9
ludo schreef:
Probleem is dat je waarschijnlijk geen tijdsduur op je bod hebt gesteld, maw. je bod blijft eeuwigdurend geldig, vanaf het ogenblik dat de verkoper binnen drie maand ( om maar iets te zeggen ) over een bodemattest beschikt, aanvaard hij dan pas op schriftelijke wijze ( dus niet per telefoon )je bod tot aankopen. Je zal het slim moeten spelen om er onderuit te kunnen denk ik als de makelaar of verkoper je bod staande willen houden...Best je notaris is raadplegen, dat zijn ook juristen.
Maar wacht, er werd énkel aan de telefoon gezegd dat het bod aanvaard is? Heeft de topicopener hiervan reeds SCHRIFTELIJK bewijs van aanvaarding gekregen? Indien niet, volstaat een email dat het bod wordt ingetrokken.
Nu, nog een mogelijkheid. Als ge getrouwd zijt en ge hebt dat bod gedaan zonder toestemming van Madam, is dat een mogelijkheid tot nietigheid. Ik herinner me zoiets van toen ik wat cursusjes recht volgde een jaar of vijf terug
"Als ge getrouwd zijt en ge hebt dat bod gedaan zonder toestemming van Madam, is dat een mogelijkheid tot nietigheid."
zou je dan nog geen compensatie verschuldigd zijn? De verkoper die kan er toch vanuit gaan als u een bod doet dat man en vrouw akkoord zijn?
Lastig dat het op mail staat denk ik. Anders kon je gewoon doen alsof er niets gezegd was over een bod.
zou je dan nog geen compensatie verschuldigd zijn? De verkoper die kan er toch vanuit gaan als u een bod doet dat man en vrouw akkoord zijn?
Lastig dat het op mail staat denk ik. Anders kon je gewoon doen alsof er niets gezegd was over een bod.
Volgens mij is een bod bindend, en kan je dit niet zomaar intrekken omdat je je bedacht hebt, ook niet met een opzegtermijn.
Mogelijkheid is, dat de verkoper op schriftelijke wijze de koper laat weten dat zijn bod aanvaard is. ( Moet kunnen ) Wel oppassen wat je aan de telefoon zegt, want gesprekken kunnen opgenomen worden )
Vervolgens vraag je schriftelijk naar een geldig bodemattest, en dit onmiddellijk ( binnen 24 uur ) voor te leggen.
Gebeurd dit niet, kan je je beroepen op het feit dat de verkoper geen bod mag aanvaarden zonder in het bezit te zijn van een geldig bodemattest, en je gezien dit gebrek vervolgens je bod intrekt.
Mogelijkheid is, dat de verkoper op schriftelijke wijze de koper laat weten dat zijn bod aanvaard is. ( Moet kunnen ) Wel oppassen wat je aan de telefoon zegt, want gesprekken kunnen opgenomen worden )
Vervolgens vraag je schriftelijk naar een geldig bodemattest, en dit onmiddellijk ( binnen 24 uur ) voor te leggen.
Gebeurd dit niet, kan je je beroepen op het feit dat de verkoper geen bod mag aanvaarden zonder in het bezit te zijn van een geldig bodemattest, en je gezien dit gebrek vervolgens je bod intrekt.
Laatst gewijzigd door ludo op 8 september 2016, 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Je kan nog een optie nemen en bij 3 banken je lening laten afkeuren.
-
anonymous9
Voodoo heeft een goed punt. Zorg dat er in de compromis staat dat het een bod is onder ontbindende voorwaarden als uw leningaanvraag niet wordt goedgekeurd. Natuurlijk niet zeggen dat ge eigenlijk niet 'moet' lenen.
@ ludo, als de verkoper geen schriftelijke aanvaarding van het bod heeft betekend, zou het perfect mogelijk moeten zijn. Eenieder kan een bod terug intrekken vooraleer het officieel aanvaard werd. Vandaar dat ik aan MeOnline vroeg of er al een schriftelijke aanvaarding van het bod is.
@ ludo, als de verkoper geen schriftelijke aanvaarding van het bod heeft betekend, zou het perfect mogelijk moeten zijn. Eenieder kan een bod terug intrekken vooraleer het officieel aanvaard werd. Vandaar dat ik aan MeOnline vroeg of er al een schriftelijke aanvaarding van het bod is.