Bouwgrond, advies gevraagd
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Bouwgrond, advies gevraagd
Als belegging voor mijn kinderen kan ik nu een stuk bouwgrond aankopen in een landelijke gemeente (Wijchmaal) in limburg.
Groot: 20 are, 18m breed
Volgende voorschriften:
Er mag 12m breed gebouwd worden, gelijkvloers 17m diep, 1e verdieping 10m diep.
Ik moet hier 135 000euro voor betalen.
Op deze bouwgrond staat momenteel een halletje in betonplaten. Dit wordt verhuurd aan iemand die hekwerken maakt, smeedwerken, ...
Nu twijfel ik toch wel enorm om dit te kopen...
- Is het stuk grond niet te diep (+/- 110m)
- Wat met die smeedwerker, die betaalt momenteel huur, van mij mag die blijven zitten, ik ga toch niet bouwen, maar valt dit onder de pachtwet?
- ....
Tips / advies?
Groot: 20 are, 18m breed
Volgende voorschriften:
Er mag 12m breed gebouwd worden, gelijkvloers 17m diep, 1e verdieping 10m diep.
Ik moet hier 135 000euro voor betalen.
Op deze bouwgrond staat momenteel een halletje in betonplaten. Dit wordt verhuurd aan iemand die hekwerken maakt, smeedwerken, ...
Nu twijfel ik toch wel enorm om dit te kopen...
- Is het stuk grond niet te diep (+/- 110m)
- Wat met die smeedwerker, die betaalt momenteel huur, van mij mag die blijven zitten, ik ga toch niet bouwen, maar valt dit onder de pachtwet?
- ....
Tips / advies?
Re: Bouwgrond, advies gevraagd
persoonlijk verkies ik dat er niets verhuurd/verpacht is bij aankoop van een grond. Ik heb hier tuingrond gekocht naast ons huis, die voor de aankoop ook verhuurd was. Ik heb toen vriendelijk gevraagd aan de eigenaar om de huurovereenskomst stop te zetten op datum van het schrijven bij de notaris - dit was geen probleem. In ons geval was het verhuurd aan een particulier.
Zo koop je de grond zonder mogelijke miserie en gezaag :-) Ken je de persoon die momenteel huurt etc? Die huur zal ook wel niet echt veel opbrengen voor u.
Je kan daarna nog altijd overwegen om het te verhuren met je eigen voorwaarden?
Zo koop je de grond zonder mogelijke miserie en gezaag :-) Ken je de persoon die momenteel huurt etc? Die huur zal ook wel niet echt veel opbrengen voor u.
Je kan daarna nog altijd overwegen om het te verhuren met je eigen voorwaarden?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat lijkt me alvast geen slechte deal qua prijs. Het betonnen hok is wel een bezwarend element. Is dat vergund?
mij lijkt het stuk wel heel groot,
misschien beter ergens 2 stukken van elk 1.000 m2 kopen,
misschien beter ergens 2 stukken van elk 1.000 m2 kopen,
Hoe oud zijn uw kinderen?
Mijn persoonlijke visie is dat ik niet wil bepalen waar mijn Kids moeten gaan wonen.
Ik koop liever een appartement dat je kan verhuren. Brengt nog op en dan kunnen ze er even zelf gaan wonen om te sparen als ze ooit zouden willen bouwen kan je nog appartement verkopen
Mijn persoonlijke visie is dat ik niet wil bepalen waar mijn Kids moeten gaan wonen.
Ik koop liever een appartement dat je kan verhuren. Brengt nog op en dan kunnen ze er even zelf gaan wonen om te sparen als ze ooit zouden willen bouwen kan je nog appartement verkopen
Het enige interessante is de prijs, de rest is wat minder - ik vind de vorm van het perceel bijzonder ongelukkig, 30m breed en 65m diep zou ik voor dezelfde oppervlakte veel interessanter vinden. Kan je tenminste een deftige koppelwoning op zetten met nog steeds een tuin die diep genoeg is.
als die smeedwerker daar ook effectief werkt zal die waarschijnlijk ook een milieuvergunning moeten hebben en een bodemonderzoek moeten gebeuren.
Dan toch nog maar eens goed over nadenken...
Per email heb ik gezegd dat ik een bepaalde prijs wil geven.
Nu zou ik al mijn gegevens moeten opgeven voor het compromis.... Dat heb ik dus nog niet gedaan...
Ik kan toch nog terug he? Of is mijn email bindend?
Per email heb ik gezegd dat ik een bepaalde prijs wil geven.
Nu zou ik al mijn gegevens moeten opgeven voor het compromis.... Dat heb ik dus nog niet gedaan...
Ik kan toch nog terug he? Of is mijn email bindend?
bod per mail is bindend.
in principe zelfs mondeling of via SMS.
Ook als blijkt dat het niet is zoals hun advertentie schrijft? Over die betonnen hal staat niets in de advertentie en is niet duidelijk op de foto's. Staat achteraan op de grond, volgens mij zelfs asbest platen op het dak.
Daar staat niets over in de advertentie, is dat een argument?
Daar staat niets over in de advertentie, is dat een argument?
zo'n vaart zal het wel allemaal niet lopen.
je kan zeggen of zelfs eisen dat ze de nodige bodemattesten voorleggen en dat ze de grond vrij en onbelast leveren.
maar praat er eerst eens mee met de verkoper en vooral denk eens goed en rustig na
je kan zeggen of zelfs eisen dat ze de nodige bodemattesten voorleggen en dat ze de grond vrij en onbelast leveren.
maar praat er eerst eens mee met de verkoper en vooral denk eens goed en rustig na
Een bod is pas bindend als het aanvaard is.voodoo schreef:bod per mail is bindend.
In principe geldt in België nog steeds dat de koop op zich gesloten is als de partijen akkoord zijn over prijs en voorwerp.
Het voorwerp is die grond en daar is een akkoord over (ja zelfs zonder bodemattest, EPC-certificaat etc.). Meonline heeft een bod gedaan, tenzij dat bod de vraagprijs was is er volgens mij geen koop gesloten. Tenzij het bod aanvaard is geworden door de verkoper.
Makelaar heeft mij gebeld dat het OK is en mij via email meer info gevraagd om een compromis op te kunnen stellen.
In die email schrijft de makelaar niet dat het bod aanvaard is, dit heeft ie enkel telefonisch gezegd
In die email schrijft de makelaar niet dat het bod aanvaard is, dit heeft ie enkel telefonisch gezegd
Je zal waarschijnlijk wel 'n duurtijd op het bod geplaatst hebben, anders is deze onbeperkt in tijd. Ik ga d'er van uit dat je bvb. een geldigheidsdatum van bvb. één week genomen hebt bij het uitbrengen van jouw bod (en dat het bod dus nog geldig was) Op die manier kan je d'er dus ook (waarschijnlijk) niet van onder uit.
Dat het niet onder de opschortende voorwaarden valt is aannemelijk. Buurtonderzoek en langs gaan bij de dienst "ruimtelijke ordening" om de plannen en de rooilijnen te bekijken, ... hoort nu eenmaal tot de opzoekingsplicht van de potentiële koper.
Uw bod annuleren... hmm, een bod is nog altijd 'n bod hé. Het staat zwart op wit en als je de annulatie als argument wil inroepen, het is aan jouw om te bewijzen dat de makelaar uw annulatie van het bod wel tijdig heeft gezien
Op het moment dat de verkoper akkoord is met jouw bod is de koop gesloten. Punt uit, zelfs al is d'er nog geen compromis.
[quote= Burgerlijk Wetboek] Artikel 1582. Koop is een overeenkomst waarbij de ene partij zich verbindt om een zaak te leveren, en de andere om daarvoor een prijs te betalen.
Hij kan bij authentieke of bij onderhandse akte worden aangegaan.
Art. 1583. Hij is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.[/quote]
Volgens mij zijn er diverse mogelijkheden:
- Je koopt toch.
- Je koopt niet
-- > Je betaalt de gebruikelijk boete (normaal 10% van de vraagprijs wordt van rechtswege als 'normaal' aangenomen)
-- > Je gaat in onderhandeling met de verkoper (of met de makelaar als de verkoper daar rechtsbevoegdheid aan geeft) om te onderhandelen voor de boetecausule (die nog niet ondertekend is bij het compromis maar die normaliter 10% is) De verkoper gaat hierbij minstens voor 4% gaan gezien de kosten voor de makelaar op dat moment 3% makelaarskosten (+21% BTW) dus 3.63% zijn. De makelaar heeft immers z'n werk gedaan (koper gevonden) en gaat z'n commissie opeisen. Dus met 3.63% boete op de koopsom steekt de verkoper nog geen cent op zak!
-- > Je vraagt ontbinding via rechtswege ==> eerste aanleg: minstens 1,5 jaar op de rol, mogelijk op 5-6 maanden uitspraak (uw advocaat en die van de makelaar) gaan dit willen rekken (lees: hun factuur aandikken) dan kom je hoogstwaarschijnlijk op 10% boete inclusief de advocaatskosten. Oh-ja: die mannen vragen sinds kort ook 21% BTW.
Maar ook de verkoper kan uitvoerbaarheid eisen voor de rechtbank. Dan ben je voor dezelfde termijn vertrokken en met dezelfde kosten.
Wat ik zou doen: (persoonlijk) zelf onderhandelen met de verkoper voor 'n boete die zich ergens tussen de 4 en de 10% bevindt, inclusief. de makelaars kosten. Zowel jij als de verkoper gaan geen procedureslag zien zitten die jaren aansleept. Bij een rechtszaak kan jij min. 2 jaar niets anders kopen (je kent de uitspraak van de rechtbank niet) en de verkoper kan min. 2 jaar z'n grond niet in de verkoop stellen (want op dit moment heeft hij 'n koop met jou)
Informeer ook eens bij uw plaatselijke notaris (een informatief gesprek is steeds gratis!)
Veel succes!
Ps: Welke opschortende voorwaarden heb je wel opgenomen in jouw bod?
Goedkeuring hypothecair krediet (staat dat ook in de mail van jouw bod?), gunstig OVAM-attest, ...?
Dat het niet onder de opschortende voorwaarden valt is aannemelijk. Buurtonderzoek en langs gaan bij de dienst "ruimtelijke ordening" om de plannen en de rooilijnen te bekijken, ... hoort nu eenmaal tot de opzoekingsplicht van de potentiële koper.
Uw bod annuleren... hmm, een bod is nog altijd 'n bod hé. Het staat zwart op wit en als je de annulatie als argument wil inroepen, het is aan jouw om te bewijzen dat de makelaar uw annulatie van het bod wel tijdig heeft gezien
Op het moment dat de verkoper akkoord is met jouw bod is de koop gesloten. Punt uit, zelfs al is d'er nog geen compromis.
[quote= Burgerlijk Wetboek] Artikel 1582. Koop is een overeenkomst waarbij de ene partij zich verbindt om een zaak te leveren, en de andere om daarvoor een prijs te betalen.
Hij kan bij authentieke of bij onderhandse akte worden aangegaan.
Art. 1583. Hij is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.[/quote]
Volgens mij zijn er diverse mogelijkheden:
- Je koopt toch.
- Je koopt niet
-- > Je betaalt de gebruikelijk boete (normaal 10% van de vraagprijs wordt van rechtswege als 'normaal' aangenomen)
-- > Je gaat in onderhandeling met de verkoper (of met de makelaar als de verkoper daar rechtsbevoegdheid aan geeft) om te onderhandelen voor de boetecausule (die nog niet ondertekend is bij het compromis maar die normaliter 10% is) De verkoper gaat hierbij minstens voor 4% gaan gezien de kosten voor de makelaar op dat moment 3% makelaarskosten (+21% BTW) dus 3.63% zijn. De makelaar heeft immers z'n werk gedaan (koper gevonden) en gaat z'n commissie opeisen. Dus met 3.63% boete op de koopsom steekt de verkoper nog geen cent op zak!
-- > Je vraagt ontbinding via rechtswege ==> eerste aanleg: minstens 1,5 jaar op de rol, mogelijk op 5-6 maanden uitspraak (uw advocaat en die van de makelaar) gaan dit willen rekken (lees: hun factuur aandikken) dan kom je hoogstwaarschijnlijk op 10% boete inclusief de advocaatskosten. Oh-ja: die mannen vragen sinds kort ook 21% BTW.
Maar ook de verkoper kan uitvoerbaarheid eisen voor de rechtbank. Dan ben je voor dezelfde termijn vertrokken en met dezelfde kosten.
Wat ik zou doen: (persoonlijk) zelf onderhandelen met de verkoper voor 'n boete die zich ergens tussen de 4 en de 10% bevindt, inclusief. de makelaars kosten. Zowel jij als de verkoper gaan geen procedureslag zien zitten die jaren aansleept. Bij een rechtszaak kan jij min. 2 jaar niets anders kopen (je kent de uitspraak van de rechtbank niet) en de verkoper kan min. 2 jaar z'n grond niet in de verkoop stellen (want op dit moment heeft hij 'n koop met jou)
Informeer ook eens bij uw plaatselijke notaris (een informatief gesprek is steeds gratis!)
Veel succes!
Ps: Welke opschortende voorwaarden heb je wel opgenomen in jouw bod?
Goedkeuring hypothecair krediet (staat dat ook in de mail van jouw bod?), gunstig OVAM-attest, ...?
Een bod is wel degelijk bindend voor de koper! Daarom is het ook belangrijk om er steeds bij te vermelden hoelang het geldig is.Vilpu schreef:Een bod is pas bindend als het aanvaard is.voodoo schreef:bod per mail is bindend.
De verkoper is gebonden zodra zij het bod aanvaardt.
Je verwart misschien met een optie nemen?
Laatst gewijzigd door JW1 op 8 september 2016, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.