Bpost
TIP
Re: Bpost
Kevva eerlijk, zie je niet gewoon wat je wilt zien?
Als ik lang genoeg naar cijfers en grafieken kijk zal ik altijd wat vinden. Denk dat weinig zin heeft zo op de korte termijn te zitten.
Als ik lang genoeg naar cijfers en grafieken kijk zal ik altijd wat vinden. Denk dat weinig zin heeft zo op de korte termijn te zitten.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Wat mij betreft heb ik een aantal soorten aandelen die mij niet interesseren: auto, vliegtuig, banken, IT, en ook posterijen en andere logistiek.
(Die zitten wel in sommige holdings en fondsen die ik heb maar dat is iets anders) Ik heb meer interesse voor industrie, vastgoed, energie,...
Wat betreft Bpost zie ik zelf niet goed in welke richting het op de lange termijn zal uitdraaien, jullie wel?
Het lijkt mij een pakjesdienst te worden zoals vele andere, veel concurrentie, lage marges,...
Maar mogelijk zie ik iets over het hoofd?
(Die zitten wel in sommige holdings en fondsen die ik heb maar dat is iets anders) Ik heb meer interesse voor industrie, vastgoed, energie,...
Wat betreft Bpost zie ik zelf niet goed in welke richting het op de lange termijn zal uitdraaien, jullie wel?
Het lijkt mij een pakjesdienst te worden zoals vele andere, veel concurrentie, lage marges,...
Zelfs met lage marges kan je winst maken als je voldoende schaal hebt. Logistiek is een groeisector.
Bpost is ook een bank.
Bpost is ook een bank.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hangt veel af van wat je beschouwd als "lange" termijn:Woz schreef: ↑5 april 2018, 12:37 Wat mij betreft heb ik een aantal soorten aandelen die mij niet interesseren: auto, vliegtuig, banken, IT, en ook posterijen en andere logistiek.
- Bpost is op de eerste plaats een brievenbezorger, vertegenwoordigd een groot deel van de activiteiten, dit zal idd gaan reduceren maar dat heeft ook voordelen - concurrentie staat niet te wachten op een krimpende markt, hierdoor valt er toch wel wat te verdienen
- Kranten, tijdschriften, bank, internationale post
- de tak van de pakjes is nu 15-20% van haar activiteiten en deze willen ze uiteraard gaan uitbouwen omdat deze kans zich nu eenmaal aanbiedt en ze deze kunnen combineren met bestaande diensten en bovendien de expertise hebben.
De digitalisering zal zijn effect niet missen en brieven, boetes, reclame, kranten etc. in papieren vorm gaan in volume dalen maar dit zal nog een aantal jaar duren. Op termijn zal Bpost dus hopelijk niet gaan evolueren naar zomaar een pakjesbedrijf maar een pakjesbedrijf dat daarnaast activiteiten kan ontwikkelen inzake dienstverlening, verzamelen van informatie en nog een deel papier onder de vorm van Brieven etc.
Zoals iedereen ondertussen heeft ondervonden is een geheel digitale wereld niet altijd een zegen en is een blaadje papier zo nu en dan verdomd handig.
De bankactiviteiten dragen meer dan 180 miljoen euro bij aan de inkomsten van bpost.
Kocht deze week een pakketje op een Duitse webwinkel, ik koos voor DHL als pakjesdienst.
Nu in de track & trace zie ik dat DHL het slechts tot over de grens brengt en dan gaat het over in de handen van BPost.
Dit was vroeger toch niet zo, ik dacht dat DHL ook in België de pakjes aan huis bracht?
Nu in de track & trace zie ik dat DHL het slechts tot over de grens brengt en dan gaat het over in de handen van BPost.
Dit was vroeger toch niet zo, ik dacht dat DHL ook in België de pakjes aan huis bracht?
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Zo bevestigt ge het minieme belang van de bank. 6% van de omzet in 2017 (10% lagere omzet dan in 2015), tegenover nog 8,5% van de omzet in 2015.
Bijdrage tot de nettowinst van Bpost? 3%.
Dus, ik ben het eens met voorgaande posters. Bpost bank biedt slechts een zeer marginale bijdrage aan het grote geheel.
Dan hebben wij een verschillende opvatting over wat miniem betekent. Als je het bedrijf maar ver genoeg opsplitst in verschillende diensten, draagt uiteindelijk elke dienst op zich niet veel bij aan het totale resultaat.
Ik weet nu ook wel dat je de bank van de post niet moet gaan vergelijken met pakweg KBC.
3% van een groot bedrag is nog altijd een groot bedrag.
De inkomsten van bancaire diensten zijn groter dan die van bvb internationale postbedeling. In internationale post dan ook niet belangrijk voor bpost? Dat lijkt me nochtans een kernactiviteit.
Om over miniem te spreken moet het onder 1% van de omzet zitten, dit in het geval waarbij het bedrijf niet zoveel verschillende activiteiten aanbiedt. Voor pakweg een Unilever of een P&G gaat zelfs dat niet meer op want dan zou je van elk product kunnen zeggen dat het op zich onbeduidend is. Het is natuurlijk de som van de onderdelen die het bedrijf maakt. Soit, semantische discussie.
De inkomsten van bancaire diensten zijn groter dan die van bvb internationale postbedeling. In internationale post dan ook niet belangrijk voor bpost? Dat lijkt me nochtans een kernactiviteit.
Om over miniem te spreken moet het onder 1% van de omzet zitten, dit in het geval waarbij het bedrijf niet zoveel verschillende activiteiten aanbiedt. Voor pakweg een Unilever of een P&G gaat zelfs dat niet meer op want dan zou je van elk product kunnen zeggen dat het op zich onbeduidend is. Het is natuurlijk de som van de onderdelen die het bedrijf maakt. Soit, semantische discussie.
Voor de speelvogels. Bpost is technisch aan het uitbodemen.
Veiligheidsstop plaatsen onder die laagste bodem kaars op 17,60.
Veiligheidsstop plaatsen onder die laagste bodem kaars op 17,60.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.