Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Kroeg
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Brussels restaurant rekent 5 euro coronatoeslag per persoon aan: "We willen niemand ontslaan"

Alle off-topic onderwerpen kunnen hier komen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
92 berichten
  • Pagina 4 van 7
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Volgende
Sebastiaan1985
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Sebastiaan1985
Verstuur privébericht

Re: Brussels restaurant rekent 5 euro coronatoeslag per persoon aan: "We willen niemand ontslaan"

• Citeer

Bericht door Sebastiaan1985 » 3 juli 2020, 23:02

Dixit schreef: ↑3 juli 2020, 16:55
Sebastiaan1985 schreef: ↑1 juli 2020, 22:56 Ter info. De lire was in Italië, in Turkije hebben ze de lira.
En het meervoud van lira is... lire. Tadaa. >:D
Met 1 lira kwam je nergens in Italië. Ook in Turkije gaat dat niet lukken.

Overigens is de benaming "Turkse pond" ook wel gebruikt, want een lira is immers een pond.
Precies ja. Raar dan dat we dan vroeger 1000 lire op de biljetten zagen als we in Italië waren.
En nu 50 lirasi op het biljet toen we in de transit zone waren in Turkije 🙂

Sebastiaan1985
VIP member
VIP member
Contacteer:
Verstuur privébericht

Re: Brussels restaurant rekent 5 euro coronatoeslag per persoon aan: "We willen niemand ontslaan"

• Citeer

Bericht door Sebastiaan1985 » 3 juli 2020, 23:05

Fakkel schreef: ↑3 juli 2020, 14:01 Grimbergen blond € 3.50
Cola zero € 2.30
Haha de man alcohol nodig om te kunnen presteren. De vrouw wat cafeïne (of andersom). ;D

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 4 juli 2020, 04:10

anonymous schreef: ↑1 juli 2020, 17:25 Hier in ons dorp is er een brasserie die bepaalde prijzen verlaagd heeft. Dit dankzij de BTW verlaging naar 6%
Of dit nu 6 of 21% is, de uitbater doet daar geen winst of verlies aan, omdat btw voor de staat is en die moet doorstorten.
Zijn bruto prijs wordt van 21 naar 6% gebracht. De klant betaald minder, de staat ontvangt maar 6% en de uitbater houdt er evenveel aan over of het 6 of 21% is...

Fakkel
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door Fakkel » 4 juli 2020, 08:51

... maar bij constante prijzen voor de eindklant houdt uitbater wel meer over als hij maar 6% moet terugstorten naar de staat ipv 21%.
Om daar bovenop nog eens de prijzen te verhogen of een coronatoeslag te vragen, vind ik schandalig.

Ja, ze hebben het lastig gehad en zijn lang dicht geweest. Maar dat geldt voor veel sectoren. Intussen hebben ze hun personeel geen cent moeten betalen en zelf 160 euro per dag gekregen. Dat dit niet alle kosten dekt, kan, maar er zijn grenzen aan de hebberigheid om dit verlies te gaan compenseren. Mij zien ze niet in zo´n restaurant. Ik zal de komende tijd meer dan vroeger eerst buiten een blik op de menukaart en prijzen werpen. En als er ´plots´ zo´n extra kost op m´n rekening staat die verder nergens vermeld werd, zal ik hem niet betalen. Dan halen ze er de politie maar bij.

Jefdewit
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jefdewit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jefdewit » 4 juli 2020, 10:38

ludo schreef: ↑4 juli 2020, 04:10 Of dit nu 6 of 21% is, de uitbater doet daar geen winst of verlies aan, omdat btw voor de staat is en die moet doorstorten.
Zijn bruto prijs wordt van 21 naar 6% gebracht. De klant betaald minder, de staat ontvangt maar 6% en de uitbater houdt er evenveel aan over of het 6 of 21% is...
Ludo, zoals Fakkel al aanhaalt klopt die redenering in theorie maar niet in de praktijk.
Toevallig mijn brasserie ticket van gisteren hier nog liggen.
107.50 euro inclusief 6% BTW. 101.42 € excl. BTW (Op het ticket staat zelfs BTW corono verlaagd tarief).
De prijzen van de gerechten en drank incl. BTW (geen alcohol verbruikt) zijn voor de klant nog dezelfde als voor corona.
Voor corona koste dezelfde bestelling dus eveneens 107.50 €
Maar werd er 12% geheven op de bereide gerechten en 21% op de drank (ook de niet-alcoholische). Betrof een gesplitst BTW-kasticket.
Het BTW verschil boven de 6% is nu dus voor de horeca-uitbater.
In mijn voorbeeld zou dit dus (29€ + 21% BTW) + (78.5€ + 12% BTW) = 15.51 €
Het corona verlaagde tarief bedraagt nu 6.08 €.
Het verschil ten voordele van de uitbater bedraagt dus 9.43 €.

Dat is hem/haar gegund. Mij kost het niets meer, de uitbater heeft een compensatie en aan BTW aan de overheid heeft geen van ons beiden iets.
Maar ze moeten er dan niet nog eens een extra toeslag bijrekenen. Wat ze in de 2 lokale zaken waar ik was sinds de heropening ook niet gedaan hebben.
Ik zou, in voorkomend geval, er wel de politie niet bijgeroepen hebben maar er wel een opmerking over gemaakt hebben en "tot nooit meer".
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 4 juli 2020, 10:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Fakkel
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door Fakkel » 4 juli 2020, 10:52

Ik zou dat deel weigeren te betalen. En als ze daar lastig over zouden doen, desnoods de politie, he. Niet standaard de politie bellen.
Overigens, vaak betaal ik cash. Da´s toch altijd in goed vertrouwen. Je krijgt de rekening, stopt het geld in een potje of mapje, en vertrekt (als je je wisselgeld niet hoeft) nog voor ze het opgehaald of gecontroleerd hebben.
Dus stel dat ik zo´n rekening krijg van pakweg 63 euro (ik verzin maar wat) met daar bovenop corona toeslag van 5 euro per persoon, dan stop ik 65 euro in dat potje. Tegen dat ze merken dat ik 2 euro ´fooi´ heb gegeven maar geen corona toeslag heb betaald zit ik allang in mijn auto.

Jefdewit
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jefdewit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jefdewit » 4 juli 2020, 10:55

Dat is natuurlijk ook een manier van doen.
Als ik niet akkoord ben met een rekening klaar ik dat liever in de openheid uit.
Ik betaal ook uiterst zelden in cash.
En een fooi in België is ook redelijk uitzonderlijk.
In de US betaal ik altijd 'fooi' maar dat maakt daar standaard deel uit van de rekening.
In Portugal rond ik ook altijd ruim naar boven af. Maar daar is uit eten goedkoper dan zelf je eten bereiden.
In België zit de 'fooi' al in de ruime winstmarges op de drank en gerechten.

Fakkel
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door Fakkel » 4 juli 2020, 13:01

Ik geef altijd fooi, als het in orde is.
Maar niet de percentages uut de Angelsaksische landen.
Zo werd € 31.80 afgelopen donderdag uiteindelijk € 33.
Dat is een belachelijk getal, maar ik hou geen kleingeld bij. Dus €35 gegeven en gevraagd om terug te geven op €33. Due 2 euro steekt de vriendin vervolgens op zak, of, als de kinderen mee zijn, mogen zij deze hebben als extra zakgeld. Tenzij er ruzie over komt, dan blijft ze ook op tafel liggen. Dat leren ze snel: 1 aanvaardt het geld en betaalt thuis de ander de helft terug.
Stukken van minder dan een halve euro weiger ik trouwens. Die mogen ze altijd houden. In het dorp weten ze dat intussen al. Is de rekening € 27,80, dan betaal ik € 28.
Voor iedereen me gek verklaart, hoge rekeningen betaal ik sowieso met kaart. Dan spreek je over 2 of 3 betalingen per maand (los van horeca) met een verlies van maximaal 49,95 cent per keer (en uiteraard meestal veel minder). Daar laat ik mijn slaap niet voor, en ik zeul geen berg kleingeld mee.

Jefdewit
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jefdewit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jefdewit » 4 juli 2020, 15:07

Ik zeg niet dat jouw betalingspatroon verkeerd is. :)
Ik heb er gewoon een ander.
Zoals ik schreef, ik betaal uiterst zelden met cash. Dus ook geen gedoe moet fooien en kleingeld.
Kaart in bakske, tik, tik, bonneke mee en weg. ;)

Met dat verlies van 49.95 cent ben ik niet mee.

PinkPanther1970
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer PinkPanther1970
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door PinkPanther1970 » 8 juli 2020, 09:38

Jefdewit schreef: ↑4 juli 2020, 10:38
ludo schreef: ↑4 juli 2020, 04:10 Of dit nu 6 of 21% is, de uitbater doet daar geen winst of verlies aan, omdat btw voor de staat is en die moet doorstorten.
Dat is hem/haar gegund. Mij kost het niets meer, de uitbater heeft een compensatie en aan BTW aan de overheid heeft geen van ons beiden iets.
Neen, het kost je wel meer, want de mindere btw-inkomsten van de staat zullen ze ook bij ons komen halen...

Het idee van een daling van de btw is klanten aantrekken want normaliter dalen hierdoor de prijzen... Behalve in België... De uitbater moet minder btw doorstorten, steekt het verschil op zak, rekent een corona-toeslag en laat soms ook nog eens zijn prijzen stijgen... Driedubbele jackpot.
Van mij zullen ze geen eurocent zien, ga het met plezier uitgeven in het buitenland waar je beter eet, vriendelijker wordt bediend en dit alles ook nog eens goedkoper is.

Jefdewit
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jefdewit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jefdewit » 8 juli 2020, 09:57

Theoretisch heb je natuurlijk gelijk.

Puur economisch is het in de praktijk een ander verhaal.
Wat betreft de overheid hangt het er vanaf op welke wijze ze die meerkosten in de belastingen gaan verrekenen.
Is het via een aanslag die je kan omzeilen (door bv. het niet consumeren van produkten waarop er meer belasting wordt geheven) maakt het niet uit. Is het via een algemene belasting die niet te omzeilen valt ben je zelfs de pineut als je niet van de horeca geniet. Je betaalt dus extra voor iets dat je zelfs niet gebruikt.
In het buitenland gaan consumeren is alleen een optie als je vlak aan een grens woont waar de horeca gevoelig goedkoper is dan in je eigen streek. Of het zou uit principe moeten zijn.
Als ik voor 100 € te voet bij de plaatselijke horeca kan consumeren ga ik uit principe geen 100 km rijden om voor hetzelfde maar 90 € te betalen. Met eventueel nog een extra overnachting als ik alcohol verbruikt heb. Dan snij ik gewoon in mijn eigen vel.
Horeca in België is voor mij ook maar een periodiek gegeven.
In het buitenland kan je inderdaad op sommige plaatsen beter en goedkoper uit gaan eten dan thuis koken. Maar dat kan alleen omdat ik lokale horecaprijzen betaal maar een inkomen heb naar Belgische standaarden.
Als ik in België onvriendelijk bediend wordt en slecht eten krijg is dat ook maar eenmalig in dezelfde zaak hoor.

Op toeristische trekpleisters, binnen- of buitenland, maak ik overigens maar zelden gebruik van de horecafaciliteiten. Ik maak liever gebruik van de horeca waar de locals regelmatig komen. Zowel in binnen- als buitenland. ;)

Sebastiaan1985
VIP member
VIP member
Contacteer:
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Sebastiaan1985 » 8 juli 2020, 10:09

Ik ben gisteren middag nog eens op restaurant geweest. Weinig mensen die eten hoor! Vooral drinken. Ze hadden duidelijk de prijzen verhoogd. 23,50 euro voor een spaghetti met spekjes en een ice tea ::) en dan nog maar 6% BTW...

Volgens mij een sector waar dringend grote kuis moet gehouden worden. Een BTW verlaging krijgen en dan ook nog eens de prijzen verhogen... Maar dat ligt politiek gevoelig natuurlijk. De Belg houdt van zijn maag vol te stoppen met voedsel (en bakstenen).

Jamesken
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jamesken
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jamesken » 8 juli 2020, 10:22

>23,50 euro voor een spaghetti, dat kan toch al tellen.

0.5 eur voor de pasta en 23 eur voor de saus.

Zeg btw moet jij niet een beetje op je budget letten? ;D Sier maken op restaurant maar toch een autolening hebben ;-)

Sebastiaan1985
VIP member
VIP member
Contacteer:
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Sebastiaan1985 » 8 juli 2020, 10:43

20,5 voor de spaghetti met spekjes 3 voor de ice tea. Nu snap ik waarom ik vroeger al niet vaak op restaurant ging... Binnenkort moeten we nog overal gaan betalen voor de "beleving" gelijk in "sterren" restaurants.

Jamesken
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jamesken
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jamesken » 8 juli 2020, 10:52

was de spaghetti al dente?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

92 berichten
  • Pagina 4 van 7
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Volgende

Terug naar “Kroeg”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy