Budget alleenwonende
Budget alleenwonende
Ik ga nu alleen wonen. Ik vroeg me af wat mijn budget zou lijken:
Mijn netto inkomen is 1570 EUR.
Huur: 520 EUR / maand (app. 2 slpkmrs)
Electriciteit: ? (verwarming is ook electriciteit, let wel zit op hoogste verdieping met zolder boven mij)
Water: ?
Eten: (110-120 EUR maaltijdcheques) Eventueel kan ik 2 zakken rijst bij Colruyt kopen voor 12 EUR = 10kg.
Internet: 27.80 - 50 EUR
Kleren: 50 EUR per maand ?
Pensioensparen: 24 EUR (+ X)
Ik zou graag 300-400 EUR per maand aan de kant zetten om te kunnen sparen om mijn vriendin in de Filipijnen toch regelmatig genoeg te kunnen zien. Lijkt dit mogelijk volgens jullie als ik wat oplet bij uitgaven?
Dingen die ik heb via werkgever:
- GSM
- GSM abonnement
- Bedrijfswagen
- Brandstof
Mijn netto inkomen is 1570 EUR.
Huur: 520 EUR / maand (app. 2 slpkmrs)
Electriciteit: ? (verwarming is ook electriciteit, let wel zit op hoogste verdieping met zolder boven mij)
Water: ?
Eten: (110-120 EUR maaltijdcheques) Eventueel kan ik 2 zakken rijst bij Colruyt kopen voor 12 EUR = 10kg.
Internet: 27.80 - 50 EUR
Kleren: 50 EUR per maand ?
Pensioensparen: 24 EUR (+ X)
Ik zou graag 300-400 EUR per maand aan de kant zetten om te kunnen sparen om mijn vriendin in de Filipijnen toch regelmatig genoeg te kunnen zien. Lijkt dit mogelijk volgens jullie als ik wat oplet bij uitgaven?
Dingen die ik heb via werkgever:
- GSM
- GSM abonnement
- Bedrijfswagen
- Brandstof
Re: Budget alleenwonende
Tuurlijk is dat mogelijk om geld aan de kant te leggen.
Je moet opletten met je verwarming, elektrisch is uiteraard niet goedkoop zeker niet als de zolder niet geïsoleerd is.
Dus een extra dikke bloes aandoen en de verwarming best maar op 19 graden zetten ipv 22 bv.
Dat eten maak je natuurlijk zo duur als je zelf wil. Je kan idd elke dag rijst eten met goedkope groenten, maar ik zou toch ook wat afwisselen
Als tip zou ik je ook de raad geven om hier in België dan niet naar de vrouwen te gaan maar uw geld te sparen voor in de Filipijnen. Kan je daar eigenlijk geen kleding kopen? Ik veronderstel toch dat het daar goedkoper is dan hier?
Je moet opletten met je verwarming, elektrisch is uiteraard niet goedkoop zeker niet als de zolder niet geïsoleerd is.
Dus een extra dikke bloes aandoen en de verwarming best maar op 19 graden zetten ipv 22 bv.
Dat eten maak je natuurlijk zo duur als je zelf wil. Je kan idd elke dag rijst eten met goedkope groenten, maar ik zou toch ook wat afwisselen
Als tip zou ik je ook de raad geven om hier in België dan niet naar de vrouwen te gaan maar uw geld te sparen voor in de Filipijnen. Kan je daar eigenlijk geen kleding kopen? Ik veronderstel toch dat het daar goedkoper is dan hier?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- miljonairtje
- Full Member
- Contacteer:
Het goedkoopste internetabonnement bij Telenet kost je inderdaad 27,80 euro/maand. Maar daar zit dan geen digitale tv bij. Als u nooit tv kijkt is dit natuurlijk geen probleem. Ik vermeld het maar even. 

Je kan ook beperkt tv kijken via openbare hotspots, en films via youtube. Dat is gratis en bespaart je telenet kosten. Of probeer een buur te vinden met een onbeveiligd wifi netwerk.
Zie hoever je geraakt en waar je nog op kan besparen. Maar ik zou nu niet elke dag rijst gaan eten. Geniet nog van het leven.
Ik zou ook niet te veel op eten besparen, gewoon gevarieerd en gezond eten en voedsel is verhoudingsgewijs nooit zo goedkoop geweest. En idd, verwarming op electriciteit kan erg duur uitvallen, met een paar graden minder en een dikkere trui kan je veel besparen.
het gras is altijd groener aan de overkant
Ja.
Offtopic: uw situatie toont perfect aan wat er mis is met de fiscaliteit in België. Zo goed als een minimumloon bruto, maar wel gigantisch veel extralegale voordelen. Het weze u gegund, maar het systeem zit volledig verkeerd ineen.
Offtopic: uw situatie toont perfect aan wat er mis is met de fiscaliteit in België. Zo goed als een minimumloon bruto, maar wel gigantisch veel extralegale voordelen. Het weze u gegund, maar het systeem zit volledig verkeerd ineen.
1. Bij Scarlet kan je TV - internet - vaste lijn hebben voor €50 per maand. Goeie deal, imo. Tenzij je uiteraard geen TV kijkt, dan neem je beter een basic internet lijntje bij telenet (€27,80).
Ik heb al 3+ maanden mijn tv niet opgezet maar betaal er wel voor.. kijk meestal online (via de site van Vier bv.) of Netflix. Eigenlijk zou ik dat eens moeten opzeggen bij Proximus.
2. Pensioensparen zou ik persoonlijk niet doen. Is maar een klein bedrag en in principe gaat bij de meeste fondsen het extra rendement verloren door kosten en taksen. Nadeel is dat je geld 30+ jaar vast staat (waarschijnlijk langer, want ze zullen nog wel eens morrelen aan de pensioenleeftijd).
Daarnaast, en dit is eigenlijk nog belangrijker, zullen ze de komende 40 jaar de pensioenfiscaliteit ook wel een pak nadeliger maken, want de pensioenen zijn niet meer te betalen. Misschien verhogen ze bijvoorbeeld de eindheffing e.d.
Wil je echt wedden op het (fiscaal) track record van de Belgische staat? Lijkt mij een logisch potje waar de staat wel nog eens meerdere malen zal in gaan grabbelen om tekorten weg te werken -- rechtstreeks of onrechtstreeks.
't gaat om zo een klein bedrag.. kan je beter zelf investeren in aandelen, of als je keer zot wilt doen, in Bitcoin of zo.
3. Water is voor mij €110 per 3 maanden als alleenstaande, maar ik gebruik wel bovengemiddeld. Een vriend zit aan €80 (of vaak minder), ook alleen.
Voor de rest -- OK leven heeft wel een basiskost. Kan altijd met minder, maar moet toch nog een beetje menswaardig blijven. Bijvoorbeeld, ik geef makkelijk €500 per maand uit aan voeding (veel verse vis, fruit, bio, etc) omdat ik dat belangrijk vind, maar ik hoor van vrienden dat het ook met veel minder kan. Maar ik geef dan minder geld uit aan andere dingen.
In de Filipijnen gaan wonen is natuurlijk ook een mogelijkheid, en dan moet je niet altijd heen en weer vliegen.
Te zien wat je job is uiteraard, maar cost of living ligt daar een pak lager.
Ik heb al 3+ maanden mijn tv niet opgezet maar betaal er wel voor.. kijk meestal online (via de site van Vier bv.) of Netflix. Eigenlijk zou ik dat eens moeten opzeggen bij Proximus.
2. Pensioensparen zou ik persoonlijk niet doen. Is maar een klein bedrag en in principe gaat bij de meeste fondsen het extra rendement verloren door kosten en taksen. Nadeel is dat je geld 30+ jaar vast staat (waarschijnlijk langer, want ze zullen nog wel eens morrelen aan de pensioenleeftijd).
Daarnaast, en dit is eigenlijk nog belangrijker, zullen ze de komende 40 jaar de pensioenfiscaliteit ook wel een pak nadeliger maken, want de pensioenen zijn niet meer te betalen. Misschien verhogen ze bijvoorbeeld de eindheffing e.d.
Wil je echt wedden op het (fiscaal) track record van de Belgische staat? Lijkt mij een logisch potje waar de staat wel nog eens meerdere malen zal in gaan grabbelen om tekorten weg te werken -- rechtstreeks of onrechtstreeks.
't gaat om zo een klein bedrag.. kan je beter zelf investeren in aandelen, of als je keer zot wilt doen, in Bitcoin of zo.
3. Water is voor mij €110 per 3 maanden als alleenstaande, maar ik gebruik wel bovengemiddeld. Een vriend zit aan €80 (of vaak minder), ook alleen.
Voor de rest -- OK leven heeft wel een basiskost. Kan altijd met minder, maar moet toch nog een beetje menswaardig blijven. Bijvoorbeeld, ik geef makkelijk €500 per maand uit aan voeding (veel verse vis, fruit, bio, etc) omdat ik dat belangrijk vind, maar ik hoor van vrienden dat het ook met veel minder kan. Maar ik geef dan minder geld uit aan andere dingen.
In de Filipijnen gaan wonen is natuurlijk ook een mogelijkheid, en dan moet je niet altijd heen en weer vliegen.

Ben je de verzekeringen niet vergeten ?
Provincietaks, ziekenfonds, zorgkas,...
Provincietaks, ziekenfonds, zorgkas,...
Roo schreef: ↑24 september 2017, 15:38 1. Bij Scarlet kan je TV - internet - vaste lijn hebben voor €50 per maand. Goeie deal, imo. Tenzij je uiteraard geen TV kijkt, dan neem je beter een basic internet lijntje bij telenet (€27,80).
In de Filipijnen gaan wonen is natuurlijk ook een mogelijkheid, en dan moet je niet altijd heen en weer vliegen.Te zien wat je job is uiteraard, maar cost of living ligt daar een pak lager.
Bij Scarlet is het 39 euro voor Tv internet en vaste lijn. klantendienst is vriendelijker dan vroeger en 1 uur langer open als vroeg 21u tov 20u
Al
500 euro per maand aan voeding als alleenstaande? Ik snap dat je gezond wilt eten maar dat is best wat. Ik geef sowieso niet veel uit aan andere dingen dus veel sparen. Het is maar wat je nodig hebt. Waar ik wel geld in steek is in een pc, gsm en Tv. Dat zijn de dingen die ik het meest gebruik. Ook onlangs een nieuwe fiets gekocht.
Eten;:
Ik ben blij dat ik aan 175 euro per maand zit

Soms eens uitschieters naar 225 maar meestal onder de 200.
Ik krijg ongeveer een 98-112 euro aan maaltijdcheques.
Dus ik denk dat TS zijn budget iets mag verhogen als hij wat deftig wil leven.
Met die 200 euro eet ik elke dag vlees van de supermarkt weliswaar. Verse groenten en af en toe eens een lekkernijtje. Als brood eet ik met die 200 euro quasi altijd vers.
Elke dag rijst eten, daar is niets mis mee. De helft van de wereld doet dat.
Besparen op eten kan je door groenten en vlees in reclame te kopen en eventueel in te vriezen. Zoek een supermarkt waar ze dingen snelverkopen aan -30 procent. Lidl en delhaize bv..
Ik denk dat je met 200-250 euro kan toekomen voor voeding.
Verwarming kan een grote kost zijn maar dit zijn een paar tips :
Zet de verwarming in 1 kamer op 19 graden. Verwarm enkel de kamer waar je veel tijd in slijt.
Zet de deur naar de slaapkamer open als je gaat slapen, dan neem je de warmte mee. Koop een matrasverwarmer van goede kwaliteit en kruip op tijd onder de wol.
Ga al eens op bezoek bij vrienden... spaart op verwarming.
Ga in de koudste wintermaanden naar de Fillipijnen, dan spaar je 1 of 2 maanden verwarming uit.
Water opwarmen en je diepvriezer zin nog 2 dingen die energie vreten. Koop de meest energiezuinige toestellen daarvoor.
Koop ineens overal led lampen.
Telecom : ik heb internet van proximus voor 27,50 , tv vlaanderen voor 14 euro en gsm bij scarlet voor 8 euro , skype bellen : onbeperkt voor rond de 3,5 per maand naar vaste lijnen. Keuzes ... zijn verschillend van mens tot mens.
Water : in mijn geval is 55 euro per 3 maanden meer dan voldoende.
Ik zet elke maand 400 euro opzij (zichtrekening) om alle rekeningen mee te betalen, ook die van de auto. Met dat bedrag spaar ik ook nog geld, elk jaar.
Onder het motto 'meten is weten' ga ik ook nog een aparte rekening openen om mee te winkelen voor eten edm.
Want nu weet ik niet precies wat ik opdoe.
Ik zou zelf niet gauw besparen op voeding. Gezond zijn en blijven is onbetaalbaar.
Besparen op eten kan je door groenten en vlees in reclame te kopen en eventueel in te vriezen. Zoek een supermarkt waar ze dingen snelverkopen aan -30 procent. Lidl en delhaize bv..
Ik denk dat je met 200-250 euro kan toekomen voor voeding.
Verwarming kan een grote kost zijn maar dit zijn een paar tips :
Zet de verwarming in 1 kamer op 19 graden. Verwarm enkel de kamer waar je veel tijd in slijt.
Zet de deur naar de slaapkamer open als je gaat slapen, dan neem je de warmte mee. Koop een matrasverwarmer van goede kwaliteit en kruip op tijd onder de wol.
Ga al eens op bezoek bij vrienden... spaart op verwarming.
Ga in de koudste wintermaanden naar de Fillipijnen, dan spaar je 1 of 2 maanden verwarming uit.
Water opwarmen en je diepvriezer zin nog 2 dingen die energie vreten. Koop de meest energiezuinige toestellen daarvoor.
Koop ineens overal led lampen.
Telecom : ik heb internet van proximus voor 27,50 , tv vlaanderen voor 14 euro en gsm bij scarlet voor 8 euro , skype bellen : onbeperkt voor rond de 3,5 per maand naar vaste lijnen. Keuzes ... zijn verschillend van mens tot mens.
Water : in mijn geval is 55 euro per 3 maanden meer dan voldoende.
Ik zet elke maand 400 euro opzij (zichtrekening) om alle rekeningen mee te betalen, ook die van de auto. Met dat bedrag spaar ik ook nog geld, elk jaar.
Onder het motto 'meten is weten' ga ik ook nog een aparte rekening openen om mee te winkelen voor eten edm.
Want nu weet ik niet precies wat ik opdoe.
Ik zou zelf niet gauw besparen op voeding. Gezond zijn en blijven is onbetaalbaar.
Als je echt veel geld wil besparen moet je na het eten je bed inkruipen met een boek... van de bibliotheek uiteraard. En met een ledlampje naast je.
Let wel op dat er een beetje verwarming opstaat als het echt vriest buiten. Niet dat het binnen kan vriezen, dan kost het je meer dan je bespaart. Is het accumulatieverwarming of directe verwarming?

Let wel op dat er een beetje verwarming opstaat als het echt vriest buiten. Niet dat het binnen kan vriezen, dan kost het je meer dan je bespaart. Is het accumulatieverwarming of directe verwarming?
Men hoeft er géén TV-abonnement bij te nemen om digitaal TV te kunnen kijken: met een gewoon Kabel-TV-abonnement kan ik nog altijd een 20-tal zenders ontvangen voor 16,90 € per maand. (Eén, Canvas, VTM, Vier, Q2, Vijf, Vitaya, NPO1, NPO2, NPO3, La Une, La Deux, RTL-TVI, Comedy Central, National Geographic, Discovery Channel, Ketnet, VTMkzoom, Kadet, Disney Channel, en de regionale TV)schreef: ↑24 september 2017, 13:42 Het goedkoopste internetabonnement bij Telenet kost je inderdaad 27,80 euro/maand. Maar daar zit dan geen digitale tv bij. Als u nooit tv kijkt is dit natuurlijk geen probleem ...
En in tegenstelling tot wat grote spelers Proximus en Telenet ons willen doen geloven:
We hoeven bovenop de gewone kabel niet bij te betalen voor een abonnement, noch voor een decoder, om digitaal te kunnen kijken:
Tegenwoordig zijn flatscreen-TV’s uitgerust met een DVB-C tuner, om digitale signalen via de gewone kabel-TV te ontvangen.
Ik kijk nochtans vaak naar TV en ik kijk geen voetbal thuis of Familie. Der zijn zoveel zenders