capaciteitstarief
Re: capaciteitstarief
Droogkast, maar durf je dat laten draaien zonder aanwezig te zijn in de woning?Fakkel schreef: ↑19 augustus 2020, 09:43Ik lees dat nergens (anders). Bron?
Dus, met 4 kW vermogen op de opvormer, zal dat (minimaal) m´n piek zijn omdat ik zoveel genereer. Eventueel meer als ik op andere momenten meer verbruik?
Je kan in theorie zorgen dat je ´direct´ verbruik hebt door een aantal toestellen te programmeren, maar als ik bv om 11u de wasmachine laat opstarten terwijl ik gaan werken ben, zorgt dat ook maar voor max een uur of 3 verbruik. Daarna geraak ik op zonnige zomerse dagen nog altijd aan die piek van 4. Omgekeerd is die piek moeilijk te voorspellen. Als ik de grafieken bekijk, is de perfecte dag (25 juni) er 1 waarbij ik van 10u30 tot 15u constant aan de piek zat. Maar evengoed zijn er dagen geweest in juli dat ik totaal niet aan dat maximum geraakte.
Goed. Juni 2020 was dus een goede leerschool. Langste dagen van het jaar en mooi weer. Veilig om aan te nemen dat ik buiten deze tijdsspanne nooit aan die 4 ga geraken. Dus dan maar elke dag een toestel programmeren dat draait in die periode? Pakweg van 11u tot 14u.
Welk toestel kan ik verzinnen dat elke dag voldoende energie vraagt gedurende zo´n lange tijd?
Die slimme meter wordt dus helemaal het paard van Troje in je huis.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ideaal dus opeens zal er geen ene auto meer rondrijden. De ene worden financiëel afgestraft en de andere op termijn worden niet meer toegelaten.
Wat een tof beleid ipv de problemen oplossen zorgen ze dat het probleem gewoon verdwijnt.
Wat een tof beleid ipv de problemen oplossen zorgen ze dat het probleem gewoon verdwijnt.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Wie dus kookt op een inductieplaat is al helemaal gesjareld?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ja blijkbaar wel dus je zal een gasvuur moeten installeren in je keuken en op termijn win je je investering terug.
Dat is de zotte redenering.
Dat is de zotte redenering.
maar goed dan dat ik nen gasbbq heb.
Gasvuur allemaal goed en wel, maar ik heb geen zin om met van die tonnetjes te gaan zeulen en sleuren.
Gasvuur allemaal goed en wel, maar ik heb geen zin om met van die tonnetjes te gaan zeulen en sleuren.
Fluvius wil een constante geldstroom genereren, los van de zonnepanelen die hen al veel geld hebben gekost aan min-inkomsten. Wat kan hen het schelen wie betaalt? Als de hoge lonen en luxeleventjes van de bestuurders en directeurs maar gegarandeerd blijven zonder veel te moeten nadenken.
En die baas van de Vreg is ook een echte haai ten dienste van Fluvius.
En die baas van de Vreg is ook een echte haai ten dienste van Fluvius.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
- fluffypinkfish
- Newbie
- Contacteer:
Je kan op de site van Fluvius, https://mijn.fluvius.be/verbruik, je verbruik per kwartier bekijken. Je moet dan wel zelf nog het maximum nemen van alle kwartieren van de maand.BrainTrain schreef: ↑18 augustus 2020, 22:07 Toch niet eerlijk om een kleine groep mensen die al een digitalte meter hebben de werkelijke piek aan te rekenen terwijl 99% van de bevolking een forfait betaalt (op basis van een piek van 2,5 dit terwijl men zegt dat het gemiddelde 3,15 is).
Zou interessant zijn om eens te weten wat het gemiddelde is van de afnemers met een digitalte meter. Misschien hun gemiddeldes als gemiddelde voor iedereen te nemen?
Enig idee hoe ik met een digitale meter nu al die piek(en) kan opvragen/bekijken?
Wat betreft de inductiekookplaat lijkt het nogal mee te vallen. Gisteren gekookt met 3 kookplaten. Het was bewolkt en avond, dus er was nauwelijks nog productie van de zonnepanelen (<100W). Op de digitale meter heb ik gezien dat er een ogenblikkelijke piek was van ongeveer 2,6kW. Maar uiteindelijk was de afname tijdens dat kwartier 0,346kWh dus gemiddeld vermogen voor dat kwartier 0,346*4=1,384kW. Ik heb de digitale meter nog maar pas, dus ik moet nog experimenteren met andere apparaten: droogkas, wasmachine, vaatwasser, oven. Maar uiteindelijk komt het er misschien op neer om geen toestellen tegelijkertijd aan te zetten.
Verder kan je er misschien mee spelen om kort intensief verbruik zoals inductiekookplaat over twee kwartieren te spreiden: bv. beginnen om 7 voor het uur

Voor zover ik begrepen heb is het capaciteitstarief enkel voor afname en niet voor injectie. Als het ook voor injectie was kan je het volgens mij vergeten om de maximale injectie in een kwartier te verminderen door één of ander toestel op te zetten terwijl de zonnepanellen volle bak werken, omdat je echt alle kwartieren moet afdekken en tijdens de maand geen enkele fout mag maken.
Verhuizen naar het Brussels hoofdstedelijk gewest is ook geen optie. Edit: Het is daar al zover sinds dit jaar, BRUGEL keurde in maart 2019 de tariefstructuur 2020-2024 met capaciteitscomponent goed. Het capaciteitstarief voor elektriciteit bedraagt 53,19€/jaar
Voorlopig is enkel Wallonië nog een optie maar daar hebben ze vanaf dit jaar het prosumententarief ingevoerd. Voor dit en volgend jaar moet je als inwoner er wel niet voor betalen, dat doet de Waalse regering voor u.
Over 5jaar zal het ook daar een capaciteitstarief zijn.
Edit: Goedkeuring capaciteitstarief 2020-2024 BRUGEL dd maart 2019, de geldende tarieven en uitrol van de slimme meters
Voorlopig is enkel Wallonië nog een optie maar daar hebben ze vanaf dit jaar het prosumententarief ingevoerd. Voor dit en volgend jaar moet je als inwoner er wel niet voor betalen, dat doet de Waalse regering voor u.
Over 5jaar zal het ook daar een capaciteitstarief zijn.
Edit: Goedkeuring capaciteitstarief 2020-2024 BRUGEL dd maart 2019, de geldende tarieven en uitrol van de slimme meters
herinnert iedereen nog met welke smoes onze politici deze digitale meters ons in de strot hebben geduwd?
Het zal ons een besparing opleveren.....
En onze privacy? Zij weten perfect hoeveel je verbruikt op een bepaald moment. Wie gaat dat wat aan?
Het zal ons een besparing opleveren.....
En onze privacy? Zij weten perfect hoeveel je verbruikt op een bepaald moment. Wie gaat dat wat aan?
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Inderdaad bij BRUGEL is er een besparing van 175€ t.o.v. 2019 en 2020 als je al piekmeting had.
Ik staarde mij blind op het capaciteitstarief van 53.18€ maar zag de olifant in de kamer niet nl. de vervijftigvoudiging van het metertarief bij piekvermogen (517,82€) t.o.v. 10.23€ zonder piekvermogen in 2020. Het metertarief bij piekvermogen is wel gedaald met 172.33€ in 2020 t.o.v. 2019. Blijkbaar werkt dat IOT in Brussel niet zo goed terwijl ons werd wijs gemaakt dat met IOT alles goedkoper ging worden.
LOL en volgens Sibelga vindt die automatische meting dan nog niet plaats. edit: Meteropname zou toch 10.23€ blijven bij installaties < 56kVA.
Ik staarde mij blind op het capaciteitstarief van 53.18€ maar zag de olifant in de kamer niet nl. de vervijftigvoudiging van het metertarief bij piekvermogen (517,82€) t.o.v. 10.23€ zonder piekvermogen in 2020. Het metertarief bij piekvermogen is wel gedaald met 172.33€ in 2020 t.o.v. 2019. Blijkbaar werkt dat IOT in Brussel niet zo goed terwijl ons werd wijs gemaakt dat met IOT alles goedkoper ging worden.
LOL en volgens Sibelga vindt die automatische meting dan nog niet plaats. edit: Meteropname zou toch 10.23€ blijven bij installaties < 56kVA.
EDIT: OK, blijkbaar is de piekmeting bij Sibelga alleen voor klanten met een installatie > 56kVA. Zie tarief en modaliteiten 2020. Dus zou de meteropname 10.23€ blijven voor klanten met een lager vermogen.Meterstandopname
De meterstanden worden nog steeds manueel opgenomen door één van onze opnemers, één keer per jaar.
U zal ons steeds de 4 meterstanden moeten doorgeven, ook als u gefactureerd wordt volgens het enkelvoudig uurtarief. In dat geval worden het dag- en nachtverbruik bij elkaar opgeteld en aan eenzelfde tarief gefactureerd.