Capaciteitstarief
Re: Capaciteitstarief
Salamitechniek. De prijzen eerst lichtjes dalen om ze vanaf volgend jaar weer te doen stijgen. Ik ben niet zo goedgelovig om te denken dat het systeem voor sommigen goedkoper zal worden, want dan voer je als bedrijf geen veranderingen door!
Ah, ik had over het hoofd gezien dat dit onderwerp in de rubriek "kroeg" staat.
Met de gebruikelijke toogpraat.
Met de gebruikelijke toogpraat.
-
anonymous9433
De aap komt uit de mouw!!
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230311_93651064
Ik heb altijd gezegd dat je nooit minder zal betalen dan voor 2022. Maar altijd beweerde VREG dat wie minder verbruikt, ook minder betaalt. Dikke onzin dus!
En als je al een bon van 250 euro krijgt, dan vraag ik me af hoeveel ze zo nog achterover drukken?
Eerste zin in het artikel:
Huishoudens die weinig stroom verbruiken – en daardoor relatief zwaar getroffen worden door het capaciteitstarief
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230311_93651064
Ik heb altijd gezegd dat je nooit minder zal betalen dan voor 2022. Maar altijd beweerde VREG dat wie minder verbruikt, ook minder betaalt. Dikke onzin dus!
En als je al een bon van 250 euro krijgt, dan vraag ik me af hoeveel ze zo nog achterover drukken?
Eerste zin in het artikel:
Huishoudens die weinig stroom verbruiken – en daardoor relatief zwaar getroffen worden door het capaciteitstarief
LOL, huishoudens die minder dan 900kWh per jaar verbruiken moeten inderdaad dringend gesubsidieerd worden om energie zuinige toestellen te kopenEnkel huishoudens die op jaarbasis minder dan 900 kWh verbruiken, een digitale teller hebben, geen zonnepanelen hebben, en gedomicilieerd zijn op het adres waarvoor ze compensatie aanvragen, komen in aanmerking voor de waardebon, waarmee ze energiezuinige huishoudtoestellen kunnen kopen of huren. Wie in aanmerking komt, heeft één keer per twee jaar recht op de korting.
Het capaciteitstarief dient enkel om een stabiel inkomensstroom te genereren. Stel je voor dat iedereen bijna niks meer hoeft te gebruiken van het net, nu nog toekomstmuziek, dan zal via het capaciteitstarief nog altijd een pak geld binnenrollen. Eerst de netvergoeding en nu het capaciteittarief. Je kan er niet onderuit, zelf al leef je als een pater.
Laat ons de NVA danken voor dit gedrocht. Alweer.
Niet steeds zich zorgen moeten maken over inkomsten is de enigste reden.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Heb de indruk dat er ettelijke zijn op dit forum die beter eens een cursus "begrijpend lezen" zouden volgen.Lukske schreef: ↑11 maart 2023, 12:25 Het capaciteitstarief dient enkel om een stabiel inkomensstroom te genereren. Stel je voor dat iedereen bijna niks meer hoeft te gebruiken van het net, nu nog toekomstmuziek, dan zal via het capaciteitstarief nog altijd een pak geld binnenrollen. Eerst de netvergoeding en nu het capaciteittarief. Je kan er niet onderuit, zelf al leef je als een pater.
Het is de VREG welke het capaciteitstarief invoert, Zuhal heeft dit 2x voor 6mnd kunnen tegenhouden.
En of je nu veel of weinig zelf energie opwekt, er zal over een gans jaar bekeken wel eens een duistere week zijn waar je moet eten, wassen en plassen. Dus wees maar zeker, een relatief hoge piekwaarde zal elke abonnee wel eens bekomen. Je weet toch dat de hoogste maandpiek wordt meegedragen naar volgende maand, enz.
-
anonymous9433
Je kent toch Lukske? Lukske is de eeuwige pessimist op dit forum. Lukske heeft kritiek op alles en nog wat, in het bijzonder op alles wat Vlaams is en nog meer op alles wat N-VA is. Of die kritiek terecht is of niet, doet er niet toe voor Lukske.E10ne schreef: ↑11 maart 2023, 13:29Heb de indruk dat er ettelijke zijn op dit forum die beter eens een cursus "begrijpend lezen" zouden volgen.Lukske schreef: ↑11 maart 2023, 12:25 Het capaciteitstarief dient enkel om een stabiel inkomensstroom te genereren. Stel je voor dat iedereen bijna niks meer hoeft te gebruiken van het net, nu nog toekomstmuziek, dan zal via het capaciteitstarief nog altijd een pak geld binnenrollen. Eerst de netvergoeding en nu het capaciteittarief. Je kan er niet onderuit, zelf al leef je als een pater.
Het is de VREG welke het capaciteitstarief invoert, Zuhal heeft dit 2x voor 6mnd kunnen tegenhouden.
En of je nu veel of weinig zelf energie opwekt, er zal over een gans jaar bekeken wel eens een duistere week zijn waar je moet eten, wassen en plassen. Dus wees maar zeker, een relatief hoge piekwaarde zal elke abonnee wel eens bekomen. Je weet toch dat de hoogste maandpiek wordt meegedragen naar volgende maand, enz.
kuch kuch
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210227_91977091
dat de NVA nu doet alsof ze er tegen zijn dat is zever. Die digitale meter was/is het begin van die zever.
En dan terug belastingsgeld verdwenen door een rechtszaak aan de spannen die vooraf al verloren was. Maar het was de schijn die telt.
Ik geef kritiek ja maar omdat het terecht is.
dat de NVA nu doet alsof ze er tegen zijn dat is zever. Die digitale meter was/is het begin van die zever.
En dan terug belastingsgeld verdwenen door een rechtszaak aan de spannen die vooraf al verloren was. Maar het was de schijn die telt.
-
anonymous9433
Lukske schreef: ↑11 maart 2023, 15:56 kuch kuch
En Bart Tommelein heeft natuurlijk de waarheid in pacht, LOL
Hij, en nadien Lydia Peeters (allebei Open VLD), waren de bevoegde Vlaams minister voor Energie in de vorige Vlaamse regering. Maar hem en Lydia valt zeker niks te verwijten …
Tommelein verklaart in het interview dat het enige dat men hem kan verwijten is dat hij het dossier niet meer tot een goed einde heeft kunnen brengen als minister van Energie, omdat hij vanaf 1 januari 2019 burgemeester van Oostende is geworden. “Was ik er nog geweest, dan had ik dat decreet niet laten passeren in die vorm.”
Zeggen dat het daarom de fout zou zijn van zijn opvolgster en partijgenote Lydia Peeters vindt hij niet fair.
Het initiatief van deze waardebon voor huishoudens met een gering verbruik komt blijkbaar van minister Demir en bevestigt mijn bevindingen die ik in mijn post van 6 maart in dit topic al meedeelde:vortex schreef: ↑11 maart 2023, 12:00LOL, huishoudens die minder dan 900kWh per jaar verbruiken moeten inderdaad dringend gesubsidieerd worden om energie zuinige toestellen te kopenEnkel huishoudens die op jaarbasis minder dan 900 kWh verbruiken, een digitale teller hebben, geen zonnepanelen hebben, en gedomicilieerd zijn op het adres waarvoor ze compensatie aanvragen, komen in aanmerking voor de waardebon, waarmee ze energiezuinige huishoudtoestellen kunnen kopen of huren. Wie in aanmerking komt, heeft één keer per twee jaar recht op de korting...... zodat ze meer stroom kunnen verbruiken en niet meer in aanmerking komen voor de compensatie
![]()
Voor huishoudens met een gering verbruik leidt de invoering van het capaciteitstarief dus tot een aanzienlijke verhoging van hun elektriciteitsfactuur en hiervoor willen ze dus nu een waardebon van € 250 ter compensatie geven.Als je een simulatie doet van het tarief op de website van de VREG krijg je volgende resultaten:
In mijn geval: bij een jaarlijks verbruik van 600 kwh blijft het aangerekend capaciteitstarief steeds hetzelfde, of de gemiddelde maandpiek nu 2,5 kw is of 6 kw (met digitale meter!) Maar de VREG geeft bij het resultaat ook een grafiek die toont dat je dus als kleine verbruiker ingevolge de invoering van het capaciteitstarief procentueel wel heel wat meer voor het nettarief betaalt dan de vorige jaren. Je betaalt als kleine verbruiker dus een vast minimum aan nettarief dat heel wat hoger ligt dan wat je vroeger aan nettarief betaalde!
Een klein verbruiker wordt bijgevolg niet beloond door de invoering van het capaciteitstarief, integendeel. Bij wie een groot verbruik heeft is dat wel het geval en dit zowel bij een lage als een hoge gemiddelde maandpiek.
Want ik heb ook eens een simulatie gedaan met een hoog verbruik (4000 kwh). Dan heeft een lage/hoge gemiddelde maandpiek wel een invloed op het aangerekende capaciteitstarief. En betaal je met dit hoog verbruik altijd (ook bij een hoge gemiddelde maandpiek) een pak minder aan nettarief dan de vorige jaren.
Maar ik ga mijn combinatie koelkast-diepvries en mijn wasmachine die nog perfect werken en blijkbaar toch al redelijk energiezuinig zijn (zie mijn gering verbruik) niet vervangen door een een ander toestel met "zuinig" energielabel aan te kopen waarvoor ik dan met die waardebon €250 korting krijg.
Maar eigenlijk moet dit opgelost worden door iets te doen aan de tarifering van hun capaciteitstarief voor huishoudens met een gering verbruik, lees vermindering zodat ze net als de huishoudens met een hoger verbruik door de invoering van het capaciteitstarief hun elektriciteitsfactuur wel zien verminderen en dit inderdaad voor hen ook uitkomt op een factuur die inderdaad ca. €250 minder zal zijn dan wat nu hun factuur gaat zijn, rekening houdend met de extra uitgave die de invoering van het capaciteitstarief voor hen met zich brengt.
Minister Demir zou toch ook moeten weten dat wie een gering verbruik heeft en hierdoor in aanmerking komt voor de waardebon, door het feit van een reeds gering verbruik al redelijke energiezuinige toestellen heeft en dat het toekennen van een waardebon aan hen ter compensatie van de stijging van hun factuur bijgevolg nogal zinloos is.
Waarom dan toch afkomen met een waardebon ter compensatie in plaats van bijsturing, lees vermindering, van het capaciteitstarief voor die huishoudens?
Als je niet slim bent en alleen goed bent om te stoken, te dreigen en te roepen dan kun je niet verwachten dat daar doordachte ernstige beslissingen uit voortkomen.jeff schreef: ↑13 maart 2023, 03:34
Minister Demir zou toch ook moeten weten dat wie een gering verbruik heeft en hierdoor in aanmerking komt voor de waardebon, door het feit van een reeds gering verbruik al redelijke energiezuinige toestellen heeft en dat het toekennen van een waardebon aan hen ter compensatie van de stijging van hun factuur bijgevolg nogal zinloos is.
Waarom dan toch afkomen met een waardebon ter compensatie in plaats van bijsturing, lees vermindering, van het capaciteitstarief voor die huishoudens?
-
anonymous9433
Spreek je nu over jezelf of over mevrouw de Minister?Lukske schreef: ↑13 maart 2023, 11:49Als je niet slim bent en alleen goed bent om te stoken, te dreigen en te roepen dan kun je niet verwachten dat daar doordachte ernstige beslissingen uit voortkomen.jeff schreef: ↑13 maart 2023, 03:34