Carmignac Portfolio Emerging Patrimoine A - een nieuwe hit?
TIP
Re: Carmignac Portfolio Emerging Patrimoine A - een nieuwe h
Even copy/paste uit een ander berichtje:
Verklaring:
- ik werk met een beleggingsperiode van 3 jaar
- ik doe 3 berekeningen per maand (de 1ste, de 11de en de 21ste)
- een 3-jaarsperiode omvat dus 108 berekeningen (3x3x12)
- positief aantal (kolom S): procentueel gezien, hoeveel berekeningen van de 108 kan ik teruggaan alvorens het gemiddeld rendement van een volgende berekening lager is dan dat van de vorige berekening.
- positief waarde (kolom U): wat is het percentage van de positieve verschillen in het gemiddeld rendement ten opzichte van het absolute totaal van positieve en negatieve verschillen tesamen, en dit voor de laatste 108 berekeningen.
- increment percent (kolom AA): vergelijk het gemiddeld rendement van deze berekening met het gemiddeld rendement van 3 jaar (of 108 berekeningen) daarvoor. Dit geeft een indicatie (die berekening na berekening bijgestuurd wordt) van het te verwachten rendement op het einde van een beleggingsperiode naar de toekomst toe.
- Om één en ander visueel wat duidelijker te maken werk ik met kleuren voor de kolommen 'positief aantal' en 'positief waarde': rood (kleiner dan 25%), oranje (25% tot kleiner dan 50%), geel (50% tot kleiner dan 75%) en groen (75% tot 100%).
Increment percent zal een rode achtergrond hebben bij een negatieve verwachting.
Verklaring:
- ik werk met een beleggingsperiode van 3 jaar
- ik doe 3 berekeningen per maand (de 1ste, de 11de en de 21ste)
- een 3-jaarsperiode omvat dus 108 berekeningen (3x3x12)
- positief aantal (kolom S): procentueel gezien, hoeveel berekeningen van de 108 kan ik teruggaan alvorens het gemiddeld rendement van een volgende berekening lager is dan dat van de vorige berekening.
- positief waarde (kolom U): wat is het percentage van de positieve verschillen in het gemiddeld rendement ten opzichte van het absolute totaal van positieve en negatieve verschillen tesamen, en dit voor de laatste 108 berekeningen.
- increment percent (kolom AA): vergelijk het gemiddeld rendement van deze berekening met het gemiddeld rendement van 3 jaar (of 108 berekeningen) daarvoor. Dit geeft een indicatie (die berekening na berekening bijgestuurd wordt) van het te verwachten rendement op het einde van een beleggingsperiode naar de toekomst toe.
- Om één en ander visueel wat duidelijker te maken werk ik met kleuren voor de kolommen 'positief aantal' en 'positief waarde': rood (kleiner dan 25%), oranje (25% tot kleiner dan 50%), geel (50% tot kleiner dan 75%) en groen (75% tot 100%).
Increment percent zal een rode achtergrond hebben bij een negatieve verwachting.
Uw opmerking is terecht. Het probleem is echter dat bij de grote meerderheid van de fondsen de rendementen allemaal dalen.
Zolang het behaalde ( gemiddelde ) rendement ten opzichte van de volatiliteit van het fonds aanvaardbaar is, blijft het in mijn selectie. In de selectie staan de fondsen zomaar niet "at random" maar in de volgorde waarop ze in mijn screening terecht komen. Als het rendement blijft zakken, zou het wel eens kunnen dat dit fonds er volgend kwartaal niet meer in staat.
Na veel studiewerk en overleg met andere beleggers ga ik er van uit dat het onmogelijk is om alleen fondsen te selecteren die gaan stijgen. Bepalen dat je in die regio of in die grondstof ... moet beleggen, is nooit perfect. Met wat studiewerk kan je er wel in slagen om in meer dan de helft van de gevallen de goede fondsen ui te selecteren.
Dan volgt het beheer wat net zo belangrijk is als de selectie. En beheren kan je wel tot in de perfectie.
Vele beleggers zijn op zoek naar de perfecte selectie en beheren helemaal niet: uitdrukkingen als " als mijn verlies is weggewerkt, dan verkoop ik alles" zijn daar voorbeelden van.
Zolang het behaalde ( gemiddelde ) rendement ten opzichte van de volatiliteit van het fonds aanvaardbaar is, blijft het in mijn selectie. In de selectie staan de fondsen zomaar niet "at random" maar in de volgorde waarop ze in mijn screening terecht komen. Als het rendement blijft zakken, zou het wel eens kunnen dat dit fonds er volgend kwartaal niet meer in staat.
Na veel studiewerk en overleg met andere beleggers ga ik er van uit dat het onmogelijk is om alleen fondsen te selecteren die gaan stijgen. Bepalen dat je in die regio of in die grondstof ... moet beleggen, is nooit perfect. Met wat studiewerk kan je er wel in slagen om in meer dan de helft van de gevallen de goede fondsen ui te selecteren.
Dan volgt het beheer wat net zo belangrijk is als de selectie. En beheren kan je wel tot in de perfectie.
Vele beleggers zijn op zoek naar de perfecte selectie en beheren helemaal niet: uitdrukkingen als " als mijn verlies is weggewerkt, dan verkoop ik alles" zijn daar voorbeelden van.
Ik heb wat Lux-o-rente en scoor daar toch sinds begin dit jaar een 2% winst mee ... ik ben er tevreden mee.
De winst kan/kon meer zijn maar heb sindsdien al wat bijgekocht waardoor de winst marge wat zakte.
De winst kan/kon meer zijn maar heb sindsdien al wat bijgekocht waardoor de winst marge wat zakte.
Noch bij Carmignac Sécurité noch bij Robeco Lux-O-Rente moet je niet verwachten dat je 10 % per jaar gaat halen. Ik gebruik de beide fondsen zo'n beetje als buffer en soms zelfs als wachtfonds.
Zoals jullie misschien al gelezen hebben, laat ik nooit toe dat een fonds meer dan 15 % van mijn portefeuille inneemt. Deze twee fondsen zijn daarop een uitzondering ( alhoewel het natuurlijk niet de bedoeling is dat zo'n fonds 30 à 40 % van je portefeuille gaat uitmaken.
Zoals jullie misschien al gelezen hebben, laat ik nooit toe dat een fonds meer dan 15 % van mijn portefeuille inneemt. Deze twee fondsen zijn daarop een uitzondering ( alhoewel het natuurlijk niet de bedoeling is dat zo'n fonds 30 à 40 % van je portefeuille gaat uitmaken.
voila en zo krijgen we der nog een beheerstip bovenop se!
de laatste dagen doet deze Robeco Lux-O-rente het goed, gestaag omhoog, kan niet van elke ander fonds gezegd worden!
helemaal off-topic: maar deze is aan een prachtige rally bezig, gelukkig al een tijdje mee aan t surfen: GB00B0WH9Y53 [Threadneedle Emerging Market Bond Retail Gross EUR Acc]
de laatste dagen doet deze Robeco Lux-O-rente het goed, gestaag omhoog, kan niet van elke ander fonds gezegd worden!
helemaal off-topic: maar deze is aan een prachtige rally bezig, gelukkig al een tijdje mee aan t surfen: GB00B0WH9Y53 [Threadneedle Emerging Market Bond Retail Gross EUR Acc]
Idd opmerkelijk, maar wss te laat om er nu nog op te springen.Jhn schreef:
Wees blij dat je het niet gekocht hebt want zo'n performant fonds is dat nu ook weer niet. Het vliegt al uit mijn selectie voor ik eraan begin. Gemiddeld geeft dat fonds amper iets meer dan 2 %.
Threadneedle heeft (obligatie)fondsen die stukken beter zijn.
@Al Fonds: hoe kom je daarbij? Volgens Morningstar geeft het een rendement van 10% per jaar.
@Jhn: Threadneedle Emerging Market Bond is inderdaad een prachtfonds. Heb ik ook in mijn bezit. Maar ik heb schrik om bij te kopen omdat het al zo sterk gestegen is.
@Jhn: Threadneedle Emerging Market Bond is inderdaad een prachtfonds. Heb ik ook in mijn bezit. Maar ik heb schrik om bij te kopen omdat het al zo sterk gestegen is.
Al Fonds, nu volg ik ook even niet meer... Dit fonds staat toch in je recentste selectie op 3 jaar die je eergisteren publiceerde op je site... Zie hierna de gegevens die ik daar kopieerde:Al Fonds schreef:Wees blij dat je het niet gekocht hebt want zo'n performant fonds is dat nu ook weer niet. Het vliegt al uit mijn selectie voor ik eraan begin. Gemiddeld geeft dat fonds amper iets meer dan 2 %.
NAMES ISIN CURR Ac/In AM3 PERC3 LOW3 HIGH3 AV3 VAR3 AV3YL6 1/07/12 REN2008
Em Mkts B
Ret Gross (TIF) GB00B0WH9Y53 EUR Acc 56 100,00 5,66 17,44 11,20 11,79 13,77 2,35 -7,59
@Yaris: ik heb het sinds 4 maart en heb al meerdere keren bijgekocht.
is op dit moment mijn 2de grootste fonds.
ik probeer er zoveel mogelijk uit te halen, maar volg het goed op.
is op dit moment mijn 2de grootste fonds.
ik probeer er zoveel mogelijk uit te halen, maar volg het goed op.
Zou je nu nog in dit fonds instappen? Heb het nog niet in mijn bezit....
Sorry, ik heb in de verkeerde kolom gekeken.
Dit is inderdaad het fonds dat ik bedoelde toen ik zei dat Threadneedle andere goede fondsen heeft.
Voor diegenen die het niet hebben: nog altijd een aanrader : het geeft gemiddeld over een vrij lange periode 10 % per jaar.
Die goede return is zeker geen eendagsvlieg.
Dit is inderdaad het fonds dat ik bedoelde toen ik zei dat Threadneedle andere goede fondsen heeft.
Voor diegenen die het niet hebben: nog altijd een aanrader : het geeft gemiddeld over een vrij lange periode 10 % per jaar.
Die goede return is zeker geen eendagsvlieg.
Yep, Al Fonds is met zijne kop tegen zijne juke box gelopen ...Al Fonds schreef:Wees blij dat je het niet gekocht hebt want zo'n performant fonds is dat nu ook weer niet. Het vliegt al uit mijn selectie voor ik eraan begin. Gemiddeld geeft dat fonds amper iets meer dan 2 %.
Excel met resultaten sinds 1 januari 2011 toegevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
OK, dan ga ik bijkopen. Maar dan zal ik mijn mooie winst wel ineen zien zakken. 
-
anonymous6
Het fonds bestaat nog maar sinds 2011. Het is opgericht in Q2 2011. Zie: http://tools.morningstar.be/be/snapshot ... encyid=EUR" onclick="window.open(this.href);return false;Yaris schreef:@Al Fonds: hoe kom je daarbij? Volgens Morningstar geeft het een rendement van 10% per jaar.
Het heeft dus welgeteld één keer 10% opgeleverd: van aan de oprichting tot nu.