Commodities 'Super Cycle': ETF keuze
TIP
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Commodities 'Super Cycle': ETF keuze
Voor wie gelooft in de nakende (het moet ooit komen!) 'Super Cycle' van de commodities:
Xtrackers DBLCI Commodity Optimum Yield Swap UCITS ETF 1C EUR hedged
https://www.justetf.com/en/etf-profile. ... 7#overview
XETRA: DXSM
ISIN: LU0292106167
Dit lijkt me de meest optimale ETF die ik kon vinden op JustETF. Iemand hier een mening over?
Xtrackers DBLCI Commodity Optimum Yield Swap UCITS ETF 1C EUR hedged
https://www.justetf.com/en/etf-profile. ... 7#overview
XETRA: DXSM
ISIN: LU0292106167
Dit lijkt me de meest optimale ETF die ik kon vinden op JustETF. Iemand hier een mening over?
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Re: Commodities 'Super Cycle': ETF keuze
Intressant om dit even in de picture te zetten:
-hedged: tja dat kost geld om het munt risico af te dekken en het is verdomd moeilijk om munt koersen te voorspellen/op te volgen. M.I. heb je beter gewoon wat blootstelling aan verschillende munten; in dit geval wrssch meestal usd.
-hier zit nog flink wat oude fossiele brandstoffen...en geen 'nieuwe' grondstoffen zoals rare aardjongens of lithium
-edelmetaal beperkt zich tot goud? geen zilver, platina of nog andere zware metalen zoals uranium
-trackers is logisch synthetisch; voelt wel niet lekker aan voor het gedeelte goud.
-combinatie van grondstoffen en agrarische prijzen...zie jij hier verbanden tenzij de inflatie?
-hedged: tja dat kost geld om het munt risico af te dekken en het is verdomd moeilijk om munt koersen te voorspellen/op te volgen. M.I. heb je beter gewoon wat blootstelling aan verschillende munten; in dit geval wrssch meestal usd.
-hier zit nog flink wat oude fossiele brandstoffen...en geen 'nieuwe' grondstoffen zoals rare aardjongens of lithium
-edelmetaal beperkt zich tot goud? geen zilver, platina of nog andere zware metalen zoals uranium
-trackers is logisch synthetisch; voelt wel niet lekker aan voor het gedeelte goud.
-combinatie van grondstoffen en agrarische prijzen...zie jij hier verbanden tenzij de inflatie?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
iShares heeft er ook een populaire: ICOM
https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P0001BDGJ
Deze is echter niet gehedged naar EUR en heeft minder blootstelling aan fossiele brandstoffen. Bredere spreiding. Ook betere TER.
Deze is echter niet gehedged naar EUR en heeft minder blootstelling aan fossiele brandstoffen. Bredere spreiding. Ook betere TER.
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Hoezo? Deze bevat 100% Bloomberg Commodity Index, en die is toch zeer conservatief opgebouwd:troglodytes schreef: ↑10 februari 2021, 10:47 iShares heeft er ook een populaire: ICOM
https://etf.invesco.com/be/institutiona ... components
Energy 30%
Grains 23.5%
Precious Metals 18.4%
Industrial Met.. 14.8%
Softs 7.3%
Livestock 6%
Iets met vooral rodium, vanadium, koper, zilver, goud, kobalt, platinum, uranium,.. zou wel interessant zijn (om 6 maand geleden gekocht te hebben)
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Een zogeheten super cycle speelt zich natuurlijk langer af dan over 6 maanden. Als je uitzoomt op de grafieken van de commodity-trackers (10 jaar) dan zie je dat ze op een historisch dieptepunt staan, ondanks de hele sterke klim sinds de corona-dip.
Ik heb een flink deel van mijn portefeuille in de Xtracker ETF gestopt. Evaluatie binnen 10 jaar! :-) Commodities zijn ook een vast onderdeel van 'robuuste' portefeuilles zoals de Golden Butterfly. Ik vind het ook handiger dan goud en zilver apart te kopen.
Ik heb een flink deel van mijn portefeuille in de Xtracker ETF gestopt. Evaluatie binnen 10 jaar! :-) Commodities zijn ook een vast onderdeel van 'robuuste' portefeuilles zoals de Golden Butterfly. Ik vind het ook handiger dan goud en zilver apart te kopen.
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Mja, is inderdaad éénvoudiger (en tamelijk veilig). Mijn exposure heb ik zelf samengesteld via CCJ, FCX, GLD, PAAS, AAU, UMI & AMG
-
KrisvanDeurne
- Newbie

- Contacteer:
Bedankt van de tips. Zit met een vraag: u geeft aan de golden butterfly portfolio. Zitten die niet veel teveel in staatsobligaties ?
Nog een andere mogelijkheid wisdomtree broad cmmd: uur hedgefondsen. (00xk)
Nog een andere mogelijkheid wisdomtree broad cmmd: uur hedgefondsen. (00xk)
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Ter info (mail Bolero):
"Deze ETF iShares Diversified Commodity Swap UCITS ETF - USD ACC (ICOM) ISIN: IE00BDFL4P12 is via Bolero alleen te kopen in USD op Londen, niet op XETRA."
Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en in de Xtrackers ETF geïnvesteerd.
"Deze ETF iShares Diversified Commodity Swap UCITS ETF - USD ACC (ICOM) ISIN: IE00BDFL4P12 is via Bolero alleen te kopen in USD op Londen, niet op XETRA."
Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en in de Xtrackers ETF geïnvesteerd.
-
Teslabear
https://etf.dws.com/NLD/NLD/Download/Fa ... ETF/Retail
Als ik de factsheet zie valt dit toch zelf redelijk eenvoudig te repliceren? Ik ga dan bv liever voor een physical gold etf.
Blijft wel een interessante denkpiste natuurlijk zo'n ETF, daar niet van.
@Stockzombie, bedoel je met "AAU" Almaden Minerals Ltd, of ben ik verkeerd? Lijkt precies wat klein ivm je andere tickers.
edit: of is het de Goldman Sachs Physical Gold ETF (AAAU)?
Ik heb zelf wat kleinere grondstoffenposities opgebouwd (enkel Nexa in USD):
Aeris Resources
Hudbay Minerals
Kirkland Lake Gold
Nexa Resources (instappositie, thanks Poldermol)
Grts
Als ik de factsheet zie valt dit toch zelf redelijk eenvoudig te repliceren? Ik ga dan bv liever voor een physical gold etf.
Blijft wel een interessante denkpiste natuurlijk zo'n ETF, daar niet van.
@Stockzombie, bedoel je met "AAU" Almaden Minerals Ltd, of ben ik verkeerd? Lijkt precies wat klein ivm je andere tickers.
edit: of is het de Goldman Sachs Physical Gold ETF (AAAU)?
Ik heb zelf wat kleinere grondstoffenposities opgebouwd (enkel Nexa in USD):
Aeris Resources
Hudbay Minerals
Kirkland Lake Gold
Nexa Resources (instappositie, thanks Poldermol)
Grts
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
Vanwaar de grote verschillen in Ter? De Xtrackers is 0,55% en de ishares ICOM 0,19%
- Roger_de_klusman
- Jr. Member

- Contacteer:
Vraagje over ICOM: noteert op London Stock Exchange.
Als ik naar transactietarieven kijk bij Keytrade staat daar +0,50 % 'stamp duty' voor aankopen op London. Moet ik dat zien als een extra aankoopbelasting van 0,50%?
Als ik naar transactietarieven kijk bij Binck staat dat daar niet bij.
Wordt dat via Binck niet aangerekend of staat dat gewoon niet in hun info?
Kan ik dan niet beter kiezen voor SXRS op Xetra? Wel wat minder volume.
Als ik naar transactietarieven kijk bij Keytrade staat daar +0,50 % 'stamp duty' voor aankopen op London. Moet ik dat zien als een extra aankoopbelasting van 0,50%?
Als ik naar transactietarieven kijk bij Binck staat dat daar niet bij.
Wordt dat via Binck niet aangerekend of staat dat gewoon niet in hun info?
Kan ik dan niet beter kiezen voor SXRS op Xetra? Wel wat minder volume.
- Roger_de_klusman
- Jr. Member

- Contacteer:
Ik vond ondertussen op forum ( aankoopkosten-london-stock-exchange-t27683.html ) dat je die stamp duty bij iedereen hebt.
En ik vond elders dat die stamp duty niet op trackers van toepassing is.
En ik vond elders dat die stamp duty niet op trackers van toepassing is.
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Ik heb de grondstoffentracker DXSM exact één jaar in portefeuille (aankoop 10/02/2021). Ik sta op bijna 32% winst en daar ben ik blij mee! Het is een mooie hedge gebleken tegen de recente koersvallen van de globale trackers.
Ik overweeg nu wel om langzaam te verkopen. Mijn allocatie vereist het ook bijna.
Wat denken jullie dat grondstoffen zullen doen de komende maanden? Te vroeg om te verkopen?
Ik overweeg nu wel om langzaam te verkopen. Mijn allocatie vereist het ook bijna.
Wat denken jullie dat grondstoffen zullen doen de komende maanden? Te vroeg om te verkopen?
a) Kijk naar de lange termijn CAGR van een grondstoffen index. Zal lager zijn dan het rendement van de brede markt.troglodytes schreef: ↑8 februari 2022, 21:58 Ik heb de grondstoffentracker DXSM exact één jaar in portefeuille (aankoop 10/02/2021). Ik sta op bijna 32% winst en daar ben ik blij mee! Het is een mooie hedge gebleken tegen de recente koersvallen van de globale trackers.
b) Kijk naar de beste 1y CAGR periodes binnen die index.
Hoe verder je van a) zit en hoe dichter bij b), hoe waarschijnlijker dat een verkoop de beste keuze is. Een return to the mean komt er dan waarschijnlijk aan.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Herbalanceren he