Condensatieketel
Re: Condensatieketel
Een condensatieketel kan in deellast modulerend werken en dit kan een gewone Hr ketel niet.
De werkvlam ervan kan kleiner of groter werken afhankelijk van warmtevraag.
Wat ik gedaan heb met Hr ketel is dat de uitwerking systeem modulerend werkt op warmtevraag.
Ketel zelf werkt met start stop om temperaturen van aanvoer- en retour water zo kort mogelijk bij elkaar te houden. En na 35 jaar de zuinigste oplossing met Hr ketel.
Watersysteem zo goed mogelijk op temperatuur houden met zo laag mogelijke stooklijn.
De Hr ketel werkt met een modulered systeem zonder dat het in deellast kan werken ,en dat is de bedoeling ervan.
De werkvlam ervan kan kleiner of groter werken afhankelijk van warmtevraag.
Wat ik gedaan heb met Hr ketel is dat de uitwerking systeem modulerend werkt op warmtevraag.
Ketel zelf werkt met start stop om temperaturen van aanvoer- en retour water zo kort mogelijk bij elkaar te houden. En na 35 jaar de zuinigste oplossing met Hr ketel.
Watersysteem zo goed mogelijk op temperatuur houden met zo laag mogelijke stooklijn.
De Hr ketel werkt met een modulered systeem zonder dat het in deellast kan werken ,en dat is de bedoeling ervan.
Lijkt mij niet de beste oplossing, je hebt continu stroom verbruik van de pomp en stilstandsverliezen in de ketel. Ik heb mijn HR ketel als volgt aangepast;odbc schreef: ↑23 november 2019, 20:30 Mijn Cv ketel brand altijd 72 sec klokvast en afhankelijk van weer blijft die tussen +- 3 min. en 15 min. uit.
Cv pomp draait continu, zo blijft aanvoer-en retourwater in temperatuur kort bij elkaar liggen.
Nacht verlaging is 19 gr omdat anders de lage ingstelde stooklijn bij opwarming vb. 15gr nachtverlaging naar 21gr veel te lang duurd.
- Kamerthermostaat schakelt de CV pomp aan, ketel kan pas branden als de pomp draait, ketel temperatuur wordt zo laag mogelijk manueel ingesteld (tussen 45°C en 55°C putje winter).
- Wanneer de kamerthermostaat uitschakelt wordt de ketel onmiddellijk gestopt en blijft de pomp nog 90 sec. draaien om restwarmte uit de ketel te halen en stilstandsverliezen te minimaliseren.
- Kamerthermostaat is zelf lerend waardoor de kamer temperatuur minder dan 0,2°C varieert.
- Verschil dag nacht is eveneens slechts 2°C.
Die massa moet slechts circuleren, dus of dat 200 kg of 2000 kg is doet er niet toe. De dynamische drukverliezen zijn het enige dat overwonnen moet worden.
Vaak verbruikt zo'n CV circulatiepomp maar een 50W terwijl het vermogen van de ketel misschien 50 kW is. Dus in grootorde is dat verwaarloosbaar.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Op die manier kan de ketel temperatuur laag ingesteld worden (hier nog een klassieke gasketel). Indien ik het bij afwezigheid laat afkoelen tot 15°C, duurt het veel te lang eer het terug aangenaam warm is of zou ik de ketel temperatuur een stuk hoger moeten zetten wat nadelig is voor het rendement en stilstandsverlies. Daarboven heeft mijn woning een grote inertie, stenen vloer, vrij dikke (binnen)muren en betonnen plafond, als dat allemaal koud staat, voelt de ruimte kil aan ook al is de luchttemperatuur 21°C.
Warmt je woonst snel op, (niet te veel massa) en heb je een modulerende ketel met variabele temperatuur regeling, kan je de dag nacht temperatuur best wel wat verder uit elkaar zetten, hangt er allemaal wat van af wat het beste bij de situatie past.
Ik persoonlijk vind het niet ideaal als mijn verwarmingsketel ernaar streeft om de temperatuur konstant te houden. Immers (das ook de naam van mijn hond) ik heb het soms koud bij 25°C en soms te warm bij 20°C . Vapeurkes zou je het kunnen noemen. Dus ik heb liever een ketel die zeer snel luistert naar mijn verzoek : thermostaat hoog wil zeggen : ik heb kou, ik wil warmte binnen de 5 minuten, en dus ook in de andere richting, wat gemakkelijker is, gewoon enkele ramen open.
Dus 'modulerend' kan dan wel energiezuinig zijn, het is niet ideaal voor mijn lijf.
Das Konto!
Dus 'modulerend' kan dan wel energiezuinig zijn, het is niet ideaal voor mijn lijf.
Das Konto!